Existuje názor, že 100 malých skoků po probuzení rozptýlí lymfu a zmírní otoky a pomůže se probudit. Požádali jsme odborníky, aby nový trend zhodnotili.

Co lidé říkají o výhodách skákání?

V noci se všechny procesy v těle zpomalují. To je doprovázeno změnou hormonálních hladin a relaxací, tělo je obnoveno. Zároveň však dochází ke stagnaci lymfatického systému, což zase způsobuje otoky. Chcete-li se ráno rozveselit a zahnat zbytečnou tekutinu, existuje několik možností: cvičit nebo skákat.

Podle přívrženců přirozeného omlazení jsou lymfodrenážní skoky „všelékem“ na celulitidu, dvojitou bradu a předčasné stárnutí (o tom píše mnoho beauty blogerů). Přitom zaberou jen 2-3 minuty ranního času.

Julia Mayevská
Osobní trenér

— Existuje mnoho technik pro skákání lymfatické drenáže. Ale jen dva z nich se rozšířily. První navrhl akademik Alexander Mikulin již v roce 1977 – trvalo více než 30 let, než to přívrženci krásy ocenili. Druhý propaguje autorka lékařského omlazení Natalya Osminova. Mám ji nejraději. I když techniky jsou si navzájem podobné.

Elitní trenér ve společnosti Encore Fitness Tatyana Pischelina dodává: lymfodrenážní skoky aktivují svaly nohou, zvyšují průtok lymfy a krve. Pokud mají krevní cévy srdce, které tlačí krev, pak lymfatický systém nemá takový „výtah“ a k pohybu lymfy dochází v důsledku tlaku a kontrakcí okolních tkání a orgánů, nervů, cév a fascií. Touto vibrací jakoby vytlačujeme lymfu vzhůru, zvyšujeme prokrvení a pomáháme našim krevním a lymfatickým cévám plnit jejich funkce – transportní, drenážní, detoxikační, bariérová, imunitní.

Vzhledem k tomu, že gravitace způsobuje hromadění tekutiny především v nohách, tato stimulace snižuje množství otoků.

Jak správně dělat lymfodrenážní skoky

Taťána Pishchelina
elitní trenér Encore Fitness

Zvedněte se na prsty tak, aby se vaše paty zvedly z podlahy o 1-2 cm, a pak se prudce vrhněte dolů, zatímco vaše tělo by mělo být uvolněné. Dojde k lehkému úderu, otřesu mozku, vibracím, krev a lymfa dostanou další impuls k pohybu nahoru. Takové otřesy provádíme jednou za sekundu, 30-60 opakování v sérii.

Intenzitu lymfatických skoků lze regulovat výškou a frekvencí vibrací. Pro zdravé lidi jsou vhodná častá rytmická opakování 100-200x se zdvihy do půl prstů nebo lehkými výskoky na obou nohách, při doskoku mírně pokrčte kolena, tlumí nárazy.

ČTĚTE VÍCE
Co se stane, když jíte hodně bílkovin a necvičíte?

Pro lidi s mírnými křečovými žilami, bez bolestivých syndromů a starší osoby jsou vhodné nízké, klidné stoupání a měkké údery paty 60-100 opakování najednou. Intenzita je regulována tím, jak se cítíte.

„Neměli bychom zapomínat, že i přes blahodárné vlastnosti takové vibrace nepřinese viditelné výsledky bez jejich pravidelného provádění spolu s dalšími zdraví zlepšujícími cvičeními, bez korekce výživy,“ upřesňuje. Taťána Pishchelina.

Jaká je nuance?

– Pokud je vše v pořádku s vaším zdravím, nedochází k žádné noční stagnaci lymfatického systému! – Tak určitě Vědomá pohybová specialistka, trenérka s dlouholetou praxí Anna Balobanová. — Jednoduchá logika: od dětství neotékáme každou noc. Stává se to nejčastěji po pozdní večeři se slanými jídly, letu, bouřlivém večírku nebo „stejné“ fázi cyklu. Je to, jako by muži za všechna ta léta, co žili, možná ani nevěděli, co znamená „otok“. A všichni spíme.

Anna Balobanová
tělový inženýr, přívrženec vědomého tréninku

Další pochybnost vyvolává samotná myšlenka používání metod práce s tělem ze 70. let – myslím, že málokdo by tvrdil, že dnes věda ví o fungování lidského těla mnohem více a je normální, že mnoho dat časem ztrácí účinnost. Stejný autor techniky Alexander Mikulin sice popsal pozitivní vlastnosti „vibrací“ na lidské tělo, ale stále v rámci přirozené pohybové aktivity. Použil také koncept „struskování těla“, který moderní medicína již vyvrátila. Vezměte prosím na vědomí, že takové nárazové zatížení (přidat k němu švihadlo a běh) zhoršuje stav kloubů či obratlů (například při zánětech, výběžcích nebo hyperlordóze, malokluzi), svalů pánevního dna, chodidel.

Co by tedy měli dělat ti, kteří přesně vědí, co se myslí slovním spojením „lymfatická stagnace“?

„Nejlepší způsob je dýchání a chůze,“ radí Anna Balobanová. — Neexistují pro ně žádné kontraindikace, zatímco většina vede sedavý způsob života – to je místo, kde obecně vznikají problémy. Tyto dva typy zátěže jsou pro lidský organismus maximálně přirozené. Při dýchání hrudní a břišní bránice podporuje normální odtok lymfy, pohyb nohou při chůzi vyvolává práci svalů celého těla, a tím i pohyb tekutiny uvnitř. Společně (chůze a dýchání) vytváří přirozenou masáž vnitřních orgánů – a tím stimuluje vylučovací systém. Proto než začnete ráno 200x kopat na paty, raději si zkontrolujte krokoměr za poslední dny, vypijte včas sklenici vody a přestaňte se dusit v nekonečném stresu!