Spousta věcí nás rozčiluje. Nekonečné dopravní zácpy, rostoucí ceny za bydlení a komunální služby, blázniví hrdinové pouličního stylu, hrubí číšníci, líní podřízení a zničené rande. A teoreticky máme plné právo být naštvaní a naštvaní, když něco nejde podle plánu nebo nás někdo zklame.

Ale kde jsou hranice podráždění? Znám šílené záchvaty vzteku, které ztěžují dýchání, začíná mě bolet hlava, cítím horečku, buší mi srdce. Pro mě takové záblesky končily tím, že jsem praštil pěstí do nejbližšího cíle – zdi, stolu, něčí tváře, bočního zrcátka auta (pardon, sousedé). Když to skončilo zlomenou rukou, bylo jasné, že tato agrese škodí především mně a je potřeba s tím něco dělat.

Zatímco vnitřního Hulka obsahovalo zcela vnější obsazení, začal jsem přemýšlet o svém chování a číst všechny knihy a články o návalech vzteku a ovládání emocí. Základní rada počítat do 10 a dýchat pomalu, když se vztekáte, byla otravná, ale někdy to fungovalo. Hůře fungovalo jednoduché počítání. Ale tím, že jsem se soustředil na dýchání, se mi podařilo odvést pozornost od vzteku. Ale moje oblíbená metoda je uběhnout alespoň 100 metrů (velmi rychle), nebo udělat 15 kliků (se zlomenou rukou to nedoporučuji) nebo udělat 30 sedů-lehů. Veškerý hněv jde do fyzického cvičení – jakéhosi odbytiště emocí, ale zároveň s přínosem pro vás a bez újmy pro ostatní (mnoho lidí si to při výbuchech vzteku vybíjí na blízkých – křičí, nadávají, porazit).

Správnější je samozřejmě řešit agresi ne tady a teď, ale dlouhodobě. Zde je několik tipů, které vám pomohou vyrovnat se s útoky vzteku.

Identifikujte své příznaky

Bude mnohem snazší se uklidnit, když se pokusíte neutralizovat ne na vrcholu hněvu, ale až pocítíte první známky útoku agrese. Zkuste zaznamenat, jak se vaše tělo začne chovat, když jste naštvaní. Je váš tep závodní? Třesou se vám ruce? Začíná být těžké dýchat? Začínáte mluvit nezřetelně? Jakmile zaznamenáte projev některého z příznaků vzteku, začněte počítat do 10, dýchat, běhat, dřepovat, dívat se na kreslený film nebo volat mamince. Udělejte cokoliv, abyste se uklidnili.

ČTĚTE VÍCE
Co nosit pod kabát?

Jděte k psychoterapeutovi

Někdy mohou být záchvaty vzteku jednoduše výbuchy agrese. Nebo to mohou být příznaky vážnějších onemocnění – bipolární porucha, psychóza, velká deprese nebo dokonce psychopatie (porucha osobnosti). Zda některým z těchto onemocnění netrpíte, nebude možné hned na prvním sezení zjistit. Nejedná se o chřipku, která se pozná pohledem do krku a měřením teploty, a dokonce ani o pohlavní chorobu, kterou odhalí rozbor. Budete se muset pár měsíců hrabat v hlavě, aby lékař přesně pochopil, které válečky na které kuličky narážejí a jak je odstranit. Možná budete muset vzít prášky nebo si vystačit s terapií. V každém případě vřele doporučuji se alkoholu vzdát – alkohol v nás aktivuje ne nejlepší impulsy a popudy. Navíc se často snažíme zapít problémy a zapomenout na sebe, i když ve skutečnosti je alkohol silný depresivní prostředek, který situaci jen zhoršuje.

Uvědomte si, co vás rozčiluje

A zbavte se dráždivých látek

Terapeut vám může pomoci zjistit, co ve skutečnosti způsobuje vaše záchvaty hněvu. Může za to vaše dětství, současný vztah s rodiči nebo přítelkyní, sexuální nespokojenost, nemilovaná práce nebo komplexy z vašeho vzhledu. Pokud se rozhodnete zatím k lékaři nejít, zkuste si udělat důkladnou sebeanalýzu a rozhodnout, co vás činí nešťastnými. Budete muset být odhodlaní vyhodit ze svého života to, co vás štve. Pokud jste v násilném vztahu, opusťte ho (než se to dostane do bodu domácího násilí). Nemáte rádi svou práci, ale sedíte v kanceláři, protože nevíte, kam jinam se zařadit? Dejte výpověď v práci a budete okamžitě motivováni hledat nová volná místa. Jste jen unavení ze všech a sníte o klidu a míru? Najděte si nejlevnější zájezd na pustý ostrov a odejděte, aniž byste se o cokoliv starali. Stále máte malý užitek, když neustále vaříte a pískáte jako sovětská konvice.

Začít sportovat

Sport je nejlepší způsob, jak bojovat proti záchvatům vzteku. Pokud už chodíte do posilovny, dělejte to třikrát častěji. Například ráno, začít pracovat, když už vystříkli emoce. Nebo zkus změnit sport – hodně mi pomohla bojová umění. Pokud vás to více táhne k fotbalu, hokeji, společenskému tanci, józe nebo curlingu – není pochyb, pokud vás to rozptyluje, dává vám nový smysl života a pomáhá vám vyjádřit se. Je důležité vypadnout ze svého obvyklého rytmu, prolomit nudný kruh rutiny, která je velmi rušivá, a udělat něco, co bude skutečně inspirovat a těšit. Záblesk vzteku je lakmusovým papírkem, že vaše tělo – od psychiky až po tepovou frekvenci – je s něčím velmi nespokojené. Budete muset pochopit, co způsobuje reakci a činí prostředí, ve kterém žijete, toxické.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho můžete zůstat na slunci po biorevitalizaci?

Pravděpodobně vás také bude zajímat:

10 způsobů, jak se přestat bát a milovat život

Jak se naučit držet své emoce pro sebe

Zvládání hněvu s Tonym Parsonsem

Kontrolujete často svůj e-mail? Ať je od nás něco zajímavého.