Dá se v chladném počasí běhat venku? Co ti brání? V běžecké komunitě se říká, že „neexistuje nic takového jako neběžecké počasí“. Jen velmi zřídka se totiž stane, že povětrnostní podmínky vůbec neumožňují běh, možná vás zima pod -20°C s větrem nebo velmi silný vítr s vydatným deštěm donutí trénink odložit, ale zpravidla je možné pořádně se oblečte a běžte. Ale co dělat, když se stále nemůžete chránit před chladem? Jak neonemocnět?

Na co si dát před tréninkem pozor, abyste se nenachladili?

Existuje několik malých triků, díky kterým bude běžecký trénink v chladném období pohodlnější:

  • Cvičit v mrazu na lačný žaludek je špatný nápad. Hladový člověk rychleji zmrzne.
  • Můžete začít běhat v lehké větrovce a po 10-15 minutách ji svinout do provazu a uvázat na opasek nebo dát do tašky na opasku.
  • Pro doladění tepelného výkonu a udržení tepla si můžete sundat nebo nasadit rukavice, vyhrnout nebo stáhnout rukávy, částečně rozepnout nebo vytáhnout zip na přední straně oděvu. Čím méně se potíte, tím menší je riziko promrznutí – mokré oblečení hůře udržuje teplo.
  • Každý má zpravidla své místo, které zimou trpí nejvíce – vyžaduje speciální péči. Pokud máte například velmi studené ruce, noste místo rukavic palčáky, vaše prsty budou společně teplejší.

  • Tréninky má smysl plánovat tak, aby jejich začátek a konec byl teplý: z domova domů, z auta do auta, z metra do metra.
  • Pokud musíte po tréninku strávit nějaký čas venku, snažte se co nejdříve převléknout do teplého a suchého oblečení. Převlečení můžete nechat v autě nebo ho vozit s sebou v lehkém batohu (vyberte si běžecký batoh: zapíná se v pase a na hrudi, pevně sedí a nevisí na zádech). Obzvláště důležité je převlékání na horní polovině těla, mohou trpět nohy.
  • Cvičení v chladném počasí bude mnohem snazší, pokud po něm půjdete do tepla a sníte a vypijete něco horkého. Množství možností rychlého občerstvení ve velkých městech je velkým přínosem pro běžeckou komunitu. Samozřejmě je třeba si uvědomit, že je to způsob, jak se zahřát, a ne kompenzovat spálené kalorie.
ČTĚTE VÍCE
Jak vyrobit čokoládovou barvu vlasů pomocí henny?

Co dělat, když je vám při tréninku zima?

Zvyšte intenzitu cvičení
Pokud jste stále neměli to správné oblečení nebo se počasí zhoršilo a během tréninku se ochladilo, podnikněte kroky. Nejjednodušší je zvýšit intenzitu zátěže. Čím rychleji běžíte, tím více tepla vaše svaly produkují, což znamená, že chlad snáze snáší. Když to nepomůže, můžete se zkusit udržet v teple: nasaďte si kapuci a zapněte ji nahoru. Vaše ruce budou teplejší, pokud je schováte do návleku.

Pospěšte si do tepla
V každém případě je v takové situaci potřeba pokusit se co nejdříve zahřát – doma, v autě, v MHD, v jakékoli místnosti. Podchlazení je nebezpečné a může způsobit vážné onemocnění. A dokud jste v teple, zkuste se stále hýbat, pohyb vám pomůže rychleji se zahřát a uschnout.

Dejte si teplou sprchu nebo koupel
Po návratu domů si vlezte do teplé sprchy nebo vany a vzpamatujte se. Pomáhá i teplé jídlo a pití, zvláště pokud si po koupeli a obědě můžete na hodinu až dvě lehnout pod teplou deku (a třeba si zdřímnout).

V zimě a na podzim se běhání venku nedoporučuji vzdávat. Všechny alternativy mají své nevýhody: běhání v kruzích v aréně ve velkých objemech vede ke zranění v důsledku nerovnoměrného zatížení pravé a levé nohy. Běhání na stroji je nuda, a pokud běhání na zimu úplně vzdáte, na jaře zjistíte, že jste úplně ztratili formu, kterou jste nabyli přes předchozí léto a podzim.

Omezením mohou být dýchací potíže při teplotách pod -15°C. Ale i tak se můžete teple obléknout a jít si lehce zaběhat. Hlavní věcí je vyvarovat se stresu, který způsobuje časté a hluboké dýchání, protože si můžete popálit dýchací cesty chladem.