Existuje mnoho způsobů, jak zlepšit paměť. Žádný z nich však sám o sobě nepřinese požadovaný výsledek. Proto nabízím devět jednoduchých způsobů, jak si zlepšit paměť.

1. Jezte vyváženou stravu

Nemyslíte si, že auto může jezdit s prázdnou nádrží, že? Stejně tak váš mozek nemůže fungovat na své optimální úrovni bez potřebného paliva. Tím, že budete jíst tři vyvážená jídla denně, dáte svému mozku to, co potřebuje: palivo, správné stavební kameny pro optimální výkon. To je ta nejzákladnější věc, kterou můžete udělat pro rozvoj své paměti.

Vyvážená strava obsahuje komplexní sacharidy, ovoce a zeleninu a bílkoviny. Konzumací tří vyvážených jídel denně poskytujete mozku kombinaci aminokyselin, kterou potřebuje k produkci řady neurotransmiterů, které jsou základem mozkové neurochemie.

Každý neurotransmiter vám umožňuje myslet a cítit způsoby, které vám pomohou cítit se optimisticky a které vám pomohou si věci dobře zapamatovat. Například neurotransmiter acetylcholin je rozhodující pro schopnost mozku zpracovávat vzpomínky.

2. Dostatek spánku

Chcete-li co nejlépe využít své schopnosti zapamatování, musíte být klidní a pozorní. Hlavním způsobem, jak se správně naladit na zapamatování, je dostatek spánku. Pokud nemáte dostatek spánku, nebudete schopni udržet koncentraci nezbytnou k zakódování toho, co chcete, do paměti. Pozornost je bránou do paměti. Pokud nejste schopni udržet koncentraci, brána se neotevře. Nechte vrátka otevřená, odpočívejte a dopřejte si dostatek spánku.

3. Trénujte svou paměť

Vaše tělo je výsledkem milionů let evoluce. Pro udržení těla v optimální kondici je potřeba neustálý trénink. Vaši vzdálení předkové neleželi celý den na gauči.

Prostřednictvím tréninku pomáháte svému tělu a mozku udržovat funkce všech systémů a orgánů na optimální úrovni. Cvičením zlepšujete kardiovaskulární systém, metabolismus a zásobování mozku živinami. Fyzická aktivita zajišťuje kvalitní spánek a minimalizuje možný stres během dne. Dodržováním režimu fyzické aktivity si udržíte čistou mysl a zapamatujete si vše, co potřebujete.

4. Berte vitamíny (ale ty nejjednodušší)

Vitamíny, minerály a přírodní doplňky pomohou mozku dosáhnout úrovně biochemických procesů potřebných pro dobrou paměť.

Pamatujte však, že doplňky stravy by nikdy neměly nahrazovat vyváženou stravu. Jídlo by mělo být přijímáno třikrát denně. Pokud užíváte doplňky stravy a vitamíny, zacházejte s nimi přesně jako s doplňky.

Moderní společnost je příliš závislá na prášcích. Nebuďte v pokušení kupovat každý jednotlivý doplněk, který tvrdí, že zlepšuje paměť. Užívání příliš velkého množství doplňků stravy v kombinaci s léky (pokud užíváte něco k léčbě zdravotního stavu) vás vystavuje riziku vážných zdravotních problémů, včetně problémů s pamětí. Při užívání doplňků stravy se řiďte zásadou, že méně je více.

Držte se základních vitamínů, mezi které patří:

  • vitamín C;
  • vitamín E;
  • vápník a hořčík;
  • Omega mastné kyseliny;
  • vitamíny skupiny B.

5. Neustále stimulujte myšlenkový proces

Chcete-li rozvíjet paměť, musíte neustále udržovat myšlenkový proces v aktivním stavu. Líný mozek si nepamatuje dobře.

Bez ohledu na to, kolik je vám let, vždy si stanovujte ambiciózní cíle. V tomto případě mozek reaguje vytvořením více nervových spojení (prostřednictvím větví v podobě dendritů) a vy zůstáváte pozorní a zapojení do toho, co se kolem vás děje.

ČTĚTE VÍCE
Proč byste měli nosit šátek?

Pokud trávíte příliš mnoho času sledováním televize, váš mozek se vypne. (I sledování vzdělávacích pořadů je duševně pasivní činnost.) Pokud si neustále stěžujete na nějaké potíže a neúspěchy, nejen že jste nešťastní vy a vaše okolí, ale také negativně ovlivňuje vaši schopnost pamatovat si, protože jste zaneprázdněni zbytečnostmi věci.

Myslete na mentální cvičení jako na způsob, jak si paměť vždy udržet v dobrém stavu. Zapojte se do následujících aktivit:

  • číst populárně naučnou literaturu;
  • naučit se něco;
  • cestovat;
  • zapojit se do podnětných diskusí.

6. Rozvíjejte koncentraci

Pozornost je pro paměť nesmírně důležitá. Soustřeďte se, abyste si něco zapamatovali. Pokud nebudete dávat pozor, nebudete schopni přenést krátkodobé vzpomínky do dlouhodobé paměti. Udělejte vše pro to, abyste zlepšili svou koncentraci.

Zkuste se zaměřit na nějaký typ činnosti a postupně prodlužujte dobu trvání. Neprovádějte multitasking ani neskákejte z jedné činnosti do druhé.

Ponořte se do toho, co máte rádi, a plně se na to soustřeďte. Uspořádejte své denní aktivity tak, abyste mohli věnovat pozornost každému kroku nezbytnému k dokončení úkolu. I když to výrazně zpomalí proces, berte to jako důležité cvičení.

Díky tomu budete moci nejen zlepšit svou koncentraci, ale možná dokonce zjistíte, že všechny úkoly plníte lépe.

7. Mějte pořádek

Tím, že budete ve svých činnostech udržovat určitý řád, budete moci všechny požadované informace lépe zakódovat do vzpomínek.

Být organizovaný neznamená být rigidní. To znamená rozlišit získané zkušenosti a zakódovat je do vhodných asociativních spojení.

Pokud je váš život v chaosu, je v chaosu i vaše paměť. V tomto případě nepochopíte, jak obnovit vzpomínky, horší je, že nebudete mít co obnovit. Uspořádejte si život tak, abyste získali schopnost pamatovat si.

8. Vytvářejte asociativní spojení

Mozek se skládá z mnoha systémů, které poskytují různé způsoby kódování vzpomínek. Použití více systémů pro kódování informací obohacuje vaši paměť a usnadňuje její zapamatování. Čím více způsobů si musíte něco zapamatovat, tím je pravděpodobnější, že si to zapamatujete.

Například, pokud si chcete zapamatovat konkrétní auto, věnujte pozornost jeho značce, tvaru, barvě, vůni, zvuku motoru a tomu, jak jste se při řízení tohoto auta cítili. A později si to snadno zapamatujete.

9. Používejte mnemotechnické techniky

Použijte čtyři mnemotechnické techniky popsané níže: metoda slovo-neht, metoda loci, metoda psaní příběhu a metoda spojení.

Technika „slova-nehty“.

Odráží jeho název: připojuje jedno slovo k druhému, aby si je snadněji zapamatovalo. Toto je „háček“ nezbytný k tomu, abychom si uchovali v paměti slovo, které je třeba si zapamatovat.

Když myslíte na „hřebík“, myslíte na slovo, které jste si chtěli zapamatovat. Například v říkance pro počítání: „Jedna, dva, tři, čtyři, spočítejme díry v sýru,“ jsou slova „čtyři“ a „v sýru“ vzájemně spojena.

Jednou z variant této techniky je přidružit konkrétní písmeno nebo číslo ke slovu, které si chcete zapamatovat. Každé písmeno abecedy můžete také spojit s číslem. Posloupnost čísel si snadno zapamatujete, pokud ji pojmete jako slovo, kde písmena odpovídají určitým číslům.

ČTĚTE VÍCE
Jak se líbat, kde začít?

Metoda loci

Pomocí této metody zakódujete to, co si chcete zapamatovat, s konkrétními místy. Chcete-li si například zapamatovat svůj projev, můžete každý jednotlivý bod přiřadit ke konkrétnímu místu v místnosti. Když pak mluvíte, „podíváte se“ na každé z těchto míst a zapamatujete si, co jste chtěli říci.

Metoda lokusu se skládá ze dvou hlavních kroků:

  1. V místnosti vyberte několik míst v pořadí, ve kterém si je potřebujete zapamatovat. Tato místnost může být vaším obývacím pokojem nebo místností, ve které budete prezentovat.
  2. Pro každé místo v místnosti si vyberte něco, co si chcete zapamatovat, a vytvořte si asociaci.

Dodržováním těchto dvou kroků si zapamatujete, co je potřeba, tím, že se na místo podíváte, budete v jeho blízkosti nebo si ho jednoduše představíte.

Řekněme, že si potřebujete zapamatovat posloupnost bodů v prezentaci. Při nácviku vystoupení pomalu procházejte sál, ve kterém budete vystupovat, a vytvořte si určité asociace s každým předmětem nebo každou částí sálu. V blízkosti přednáškového pultu si zapamatujte první část svého projevu. Poté přejděte k projektoru, první řada, poslední řada, přičemž si na každém z těchto míst zapamatujte různé části prezentace.

Při cvičení se procházejte po místnosti a načasujte si to tak, aby se každá část prezentace shodovala s tím, že jste na konkrétním místě v místnosti. Poté, když zůstanete sedět, projděte si celou prezentaci znovu, a když se dostanete k určité části projevu, jednoduše se podívejte na příslušné sedadlo v místnosti.

Nakonec opusťte místnost, ale představte si to v duchu a ještě jednou srovnejte části prezentace se sedadly v místnosti.

V době prezentace již budete umět mluvit tak, že vám bude stačit jeden pohled na určité místo v sále jako nápověda, o čem byste si v tu chvíli měli povídat.

Metoda psaní příběhu

Lidé vždy rádi poslouchali vypravěče, četli romány a sledovali filmy. Příběhy jsou základním prvkem lidské kultury. Pomocí příběhu můžete učit, učit se a jen se dobře bavit. Příběhy mohou být spojeny s informacemi, které je třeba si zapamatovat.

Při psaní příběhu je snadné do něj začlenit informace pro zapamatování. Když se vrátíte ke svému příběhu, připomene se vám, co jste si chtěli zapamatovat.

Řekněme, že si potřebujete zapamatovat seznam slov nebo skupinu pojmů. Napište příběh, který používá tyto prvky v pořadí, v jakém si je chcete zapamatovat. Prvky by spolu měly být v průběhu příběhu propojeny.

Technika tvorby vazby

Tato technika nějakou dobu trvá. Chcete-li použít tuto techniku, musíte vytvořit seznam nebo skupinu slov nebo myšlenek, které si musíte zapamatovat. Jedním z nejúčinnějších způsobů použití metody připojení je propojení vizuálního obrazu s něčím, co si chcete zapamatovat.

Vizuální asociace se ukázala jako účinná, protože lidé mají tendenci si dobře pamatovat neobvyklé vizuální obrazy. Proto se tvůrci reklamních videí snaží o to, aby se v myslích spotřebitelů zafixovala pozitivní image jejich produktu.

ČTĚTE VÍCE
Komu se hodí oholený chrám?

Řekněme, že se chystáte jít spát a musíte si zapamatovat, že máte zítra ráno zavolat autoservis, protože když jste se večer vraceli domů, všimli jste si, že svítí kontrolka motoru. Řekněte si, že až zítra ráno uvidíte kontrolku na kávovaru, hned vás napadne signál motoru.

Všechny čtyři tyto mnemotechnické techniky mají některé věci společné a některé se liší. Když máte málo času a potřebujete si rychle zapamatovat důležité informace, je nejmoudřejší použít metodu „slova-nehty“.

Jednou z výhod této metody oproti metodě povídky je, že můžete vybrat jednotlivé položky ze seznamu.

Metoda skládání příběhu je naopak opodstatněná, když je důležitá konzistence. Podobně jako metoda loci, která vyžaduje předběžné zapamatování míst, metoda slovo-neht také spoléhá na předběžné zapamatování sekvencí slov nebo čísel.

Ať už používáte jakoukoli mnemotechnickou techniku, měla by být dostatečně flexibilní, aby vyhovovala potřebám toho, co si potřebujete zapamatovat. Procvičte si používání mnemotechnických pomůcek, abyste je mohli pohodlně používat v různých situacích.

Titulní fotka: Unsplash

Související materiály:

Jako každou jinou schopnost lze paměť trénovat a rozvíjet. Hlavní je zvolit správný cvičební program.

Zapamatovat si jméno herce nebo najít večer ponechané klíče může být někdy těžké. Získání potřebných informací z paměti vyžaduje hodně úsilí. Zapomínání je přirozený proces, který má za úkol zbavit nervový systém nevyžádaných informací a chránit ho před přepětím. Zvýšená zapomnětlivost ale může výrazně zkomplikovat život. Může to být způsobeno nedostatkem spánku, stresem, závislostmi nebo přetížením informacemi.

Pokud tento problém nesouvisí se zraněním nebo nemocí, je skutečně možné jej vyřešit svépomocí. Paměť lze rozvíjet a zlepšovat jako kteroukoli jinou schopnost. K aktivaci jeho potenciálu jsou nutné pravidelné hodiny, jako ve sportu nebo hudbě. A naopak – při jejich nepřítomnosti se sníží schopnost mozku zapamatovat si. Mluvíme o nejúčinnějších způsobech, které pomohou posílit paměť a zlepšit mozkové funkce.

1. Vytvářejte asociace a vizualizace

Pamatování si nového bude snazší, pokud spojíte neznámé s vědomostmi, které již máte. Podstatou asociační metody je spojit známé a neznámé do jednoho příběhu, označit nové informace známými fixy. Přijaté informace lze tedy snadno zapamatovat a rychle reprodukovat ve správný čas. Pomocí asociativních paralel je snadné naučit se dopravní značky, hesla a data, telefonní čísla a kreditní karty.

V roce 1980 byly v Moskvě zahájeny olympijské hry a 600 let před tím se odehrála bitva u Kulikova. Číslo 5813 lze vyjádřit jako číselný výraz 5+8=13. V tomto případě jsou obrázky zapamatovány ještě efektivněji. Je lepší, když jsou neobvyklé a dokonce absurdní. Například osmička připomíná ženu s velkými boky a objemnými prsy a pětka zase jednokolkové cirkusové kolo. Mentálně nakreslete baculatou paní, která si koupí takové kolo a jezdí na něm po městě.

Takové ilustrace by měly být velké, trojrozměrné, barevné a co nejpodrobnější. Dovednost kódování do vizuálních obrazů je trénována a rychle automatizována. V budoucnu nebude těžké obnovit v paměti jak tyto obrazy, tak význam, který je v nich vložen. Ještě jednou, položte klíče na to či ono místo, představte si, jak zde kvete květina. Ráno určitě nezapomenete, kde přesně vám kytka vyrostla, a rychle najdete to pravé.

ČTĚTE VÍCE
Co se může stát z botoxu?

2. Naučte se poezii a čtěte nahlas

Osvědčenou metodou je memorování básní. Tady nejde o bezduché napěchování, ale o pochopení smyslu, jeho vědomé vnímání. Stanovte si pravidlo, že každý týden budete studovat jeden krátký kus. Postupně zvyšujte množství materiálu. Bude snazší si ji zapamatovat, bude-li předem rozdělena na více částí a vyučována ve čtyřverších. Můžete to udělat kdekoli: na obědě, při chůzi nebo v dopravě. Nebojte se velkého množství opakování. Postupem času si všimnete, že zapamatování trvá méně a méně času.

Efekt bude ještě lepší, když si vezmete díla těch autorů, jejichž sbírky ve vás nevzbuzují zájem. Naučit se takové verše vyžaduje více síly. Zkuste se do jejich obsahu ponořit hluboko a zamyslete se nad výtvarnými postupy, které autor použil. Poezii lze recitovat před zrcadlem nebo ji zapisovat zpaměti. Stejně tak je užitečné číst nahlas. To zlepšuje dikci, intonaci a rozvíjí sluchovou paměť. Pokud nemáte rádi poezii, naučte se texty.

3. Zkuste si vzpomenout, co jste zapomněli

Není nutné si brát nákupní seznam sestavený před odchodem do obchodu. Takový seznam jednak pomůže nic nevynechat a zároveň nenakupovat příliš mnoho. Na druhou stranu se jeho absence pozitivně projeví na stavu paměti. Tentokrát si něco nekupujte – bude pobídka, abyste si položky ze seznamu lépe zapamatovali a uchovali si je v hlavě na další cestu. Zapomněli jste něčí jméno, telefonní číslo, heslo nebo přísady v receptu? Zkus si vzpomenout. Udělejte si čas a věnujte tomu několik minut, místo abyste hledali odpověď ve svém smartphonu nebo adresáři. To je skvělé pro zlepšení paměti.

4. Zvládnout cizí jazyky

Můžete se naučit básničky a písničky nejen ve svém rodném jazyce. Pokud neumíte cizí jazyk, začněte se ho učit. Jedná se o jeden z nejlepších způsobů, jak aktivovat mozkové buňky a rozšířit kapacitu paměti. Pokud si každý den zapamatujete několik slov, po několika měsících můžete cítit znatelný výsledek. Učení se nového jazyka rozvíjí schopnost strukturovat, analyzovat a pamatovat si informace. Navíc je dobrou prevencí nemocí souvisejících s věkem. Například Alzheimerova choroba. Nejoblíbenějším způsobem, jak si zapamatovat cizí slovní zásobu, jsou kartičky se slovy a výrazy. Tato technika je založena pouze na vizuálních asociacích.

5. Pamatujte na události dne

Dalším způsobem, jak aktivovat paměť, je ponořit se do minulého dne a zapamatovat si všechny jeho události. Před spaním se snažte obnovit útržky dialogů, obrazy lidí, jejich mimiku a gesta, každý telefonát a jídla, ze kterých sestával váš jídelníček. Pokuste se znovu vytvořit sekvenci všech akcí od okamžiku, kdy se probudíte. Prezentujte tyto obrázky co nejpodrobněji. Důležité je propojení představivosti, zrakové, sluchové a čichové paměti.

ČTĚTE VÍCE
Co dát na dno tašky?

Pokud je nudné vzpomínat na den ve formě imaginárních ilustrací, založte si deník a pravidelně popisujte události na papíře. Totéž se doporučuje opakovat u sledovaných filmů. Po dalším filmovém představení si znovu projděte příběh v hlavě. Pamatujte nejen na hlavní body, ale také na dialogy postav, detaily jejich oblečení, interiéry natáčecích míst. Ještě užitečnější je převyprávět obsah filmů, představení, číst články a knihy svým přátelům. Tím se nejen dobře trénuje paměť, ale také se rozvíjí řeč, obohacuje se slovní zásoba.

6. Hrajte hry mysli

Mohou to být hlavolamy, šachy, vrhcáby, sudoku, poker, různé hlavolamy a hlavolamy. Intelektuální hry aktivují mozek, trénují paměť a pozornost. Stejně důležité je provádět cvičení pro zapamatování a rychlost reakce. Vyberte si komplex, který pro vás bude zajímavý a pohodlný. Tento přístup vás připraví na systematické provádění a pomůže vám rychleji dosáhnout výsledků. Naučili se luštit japonské křížovky – přejít na novou hádanku. Mozek si zvykne řešit stejný typ problémů dostatečně rychle.

Zavřete oči a pokuste se sdělit umístění všech předmětů v místnosti. Nyní hoďte na stůl hrst sirek a pozorně se podívejte, abyste si zapamatovali jejich pořadí. Poté sirky vyfotografujte a promíchejte. Vaším úkolem je znovu vytvořit kompozici. Pro rozvoj zrakové paměti je užitečné čas od času provádět běžné činnosti se zavázanýma očima nebo zavřenýma ušima. Kromě toho na internetu najdete spoustu aplikací, které jsou zaměřeny na rozvoj paměti a pozornosti. Například elektronická verze obrázků „Najdi rozdíly“.

© Maarten van den Heuvel/Unsplash

7. Změňte svou obvyklou trasu

Chodíte do práce pořád stejně? Změnit trasu. I když je to pohodlnější a kratší. Mozek potřebuje ke svému fungování neustálou rozmanitost a nové zkušenosti. Zároveň se snažte označit kolem sebe jakékoli drobné detaily, oblečení kolemjdoucích, výplně výloh, nápisy, domy a obchody. Můžete spočítat počet holubů, červených aut nebo předmětů, které začínají na určité písmeno. Nestandardní akce, neobvyklé pocity a pachy vyvolávají vznik nových nervových spojení a ovlivňují procesy zapamatování.

Ze stejného důvodu se doporučuje častěji zavádět nové návyky. Začněte si čistit zuby druhou rukou nebo proveďte tradiční ranní rituály v jiném pořadí. Cestování je neméně užitečné pro posílení paměti: zkoušejte nová jídla a produkty, objevujte neznámá místa, navštěvujte výstavy a muzea, poslouchejte častěji novou hudbu. Zpracování a pochopení takových informací z mozku bude vyžadovat další zdroje. Kromě pozitivních emocí a rozšiřování obzorů takové aktivity rozvíjejí prostorovou paměť.

8. Veďte zdravý životní styl

Čerstvý vzduch, pohyb a dobrý spánek jsou důležité faktory, bez kterých je normální fungování paměti nemožné. Každodenní větrání místností a procházky na čerstvém vzduchu nasytí krev potřebným kyslíkem. A díky fyzické aktivitě se zlepšuje cévní tonus a aktivuje se mozková cirkulace. Vyberte si sport, který vás baví. Stav paměti závisí také na napájení. Do jídelníčku zařaďte dostatek ořechů, tvrdého sýra, vajec, tučných ryb, zeleniny a ovoce.

Ale alkohol a tabákový kouř naopak mozkové buňky ničí. Včetně těch, které jsou zodpovědné za paměť.