Maliny jsou známé svými protizánětlivými vlastnostmi. Je zvykem nabízet džem z této bobule při prvním náznaku nachlazení. Jaké další vlastnosti se v této „medvědí pochoutce“ skrývají? Pojďme zjistit, proč jsou maliny užitečné a škodlivé, jak je správně skladovat a kolik jich můžete sníst.

Fakta o malinách

Maliny jsou jak keř z čeledi růžovitých, tak i samotné bobule, které na něm rostou. Ve starověkém Řecku byla rostlina považována za léčivou. První písemná zmínka o něm pochází ze XNUMX. století před naším letopočtem.

Římský průzkumník Palladius ve XNUMX. století našeho letopočtu popsal maliny ne jako plané, ale jako zahradní keř. V Rusku je zásluha o vzhled prvních malin připisována princi Juriji Dolgorukymu. Dnes je známo několik stovek odrůd malin a vědci stále objevují jeho prospěšné vlastnosti.

Obsah kalorií a nutriční hodnota malin na 100 g:

  • kalorie – 46 kcal;
  • proteiny – 0,8 g;
  • tuky – 0,5 g;
  • sacharidy – 8,3 g;
  • dietní vláknina – 3,7 g [1].

Jak jíst maliny: rady od výživového poradce

Elena Krokhmaleva kandidátka biologických věd, vedoucí výzkumná pracovnice Petrohradského institutu bioregulace a gerontologie, gerontoložka, výživová poradkyně

„Malina je užitečná pro každého v rodině: pro ženu, muže i děti. Bobule obsahuje mnoho vitamínů a minerálů. Pomáhá při zažívacích potížích, zlepšuje stav pokožky, má hodně vlákniny a má dostatečně nízký glykemický index, což umožňuje zařadit ji do jídelníčku i lidem s cukrovkou.

Všechny bobule, včetně malin, jsou samostatným jídlem. Nedoporučuje se to zapíjet něčím, tohle není bonbon k čaji. Maliny můžete přidat do kaše, můžete z nich udělat smoothie, můžete je zamrazit a v zimě si z nich udělat horký odvar. Největší množství živin je uloženo v čerstvých a mražených malinách. V džemu, dokonce i v takzvaných pěti minutách, se koncentrace vitamínů prudce snižuje a obsah kalorií se prudce zvyšuje, protože při vaření se používá cukr.

Maliník způsobuje podráždění sliznic trávicího systému a může zhoršit průběh gastritidy, duodenitidy, peptického vředu žaludku a dvanáctníku. Vzhledem k tomu, že maliny obsahují velké množství vitamínu C, pokud ho jíte hodně, je možná alergická reakce: vyrážka, podráždění, zarudnutí kůže. Všeho by mělo být s mírou. Je žádoucí jíst maliny ne více než 200 g denně. Je lepší jíst bobule během dne.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouhé by měly být legíny?

Výhody malin

Maliny jsou bohaté na vitamíny C, B, B2, B6, PP, E. S mírou obsahuje železo, zinek, hořčík, draslík, fosfor. Bobule dále obsahují leukoanthokyany, flavonoly, katechiny, fenolové a chlorogenové kyseliny.

Snižuje hladinu cukru v krvi

Maliny jsou účinné v prevenci diabetu [2]. Bobule obsahuje dostatečné množství vlákniny a polyfenolů, které pomáhají snižovat hladinu cukru v krvi a zabraňují jejím skokům.

Prodlužuje mládí

Maliny obsahují hodně vitamínu C. Kyselina askorbová je silný antioxidant, který se podílí na syntéze kolagenu, proteinu, který dokáže zpomalit vznik vrásek, vyhladit pokožku a zvýšit její ochranné vlastnosti [3], [4] , [5].

Posiluje srdce

Jak vědci zjistili, milovníci malin méně umírají na kardiovaskulární onemocnění. Bobule zabraňuje hromadění krevních destiček a pomáhá při hypertenzi. Podle studie lidé, kteří přidali maliny do své každodenní stravy, zlepšili elasticitu cév a krevní oběh [6].

Posiluje imunitu

Maliny pomáhají chránit tělo před infekcemi. Příznivý účinek bobulí je způsoben vysokým obsahem vitamínu C, který stimuluje tvorbu bílých krvinek [7].

Zlepšuje paměť

Maliny díky antioxidantům snižují poškození, které tělu způsobuje oxidační stres způsobený volnými radikály. Bobule zejména přispívají k prevenci Alzheimerovy choroby, Parkinsonovy choroby a také pomáhají předcházet problémům s pamětí souvisejícími s věkem [8]. Studie prokázala, že pravidelná konzumace potravin s vysokým obsahem flavonoidů (jako jsou maliny) stimuluje mozkové funkce [9].

Pomáhá při artritidě

Protizánětlivé vlastnosti malin dokážou zpomalit stárnutí kloubů a chrupavek. Kolagen ve složení bobule chrání chrupavku a snižuje bolesti kloubů [10]. Podle studie může suplementace kolagenem (např. maliny) snížit projevy artrózy [11].

Chrání před rakovinou

Studie ukázaly, že maliny mohou být účinné při prevenci rakoviny [12]. Vědci dali laboratorním zvířatům s diagnózou rakoviny střev extrakty z malin. V důsledku toho zemřelo více než 90 % maligních buněk. Takové testy však na lidech dosud nebyly provedeny.

Malinová škoda

Elena Krokhmaleva:

„U řady nemocí by měly být maliny ze stravy vyloučeny – to je dna (bobule obsahují hodně organických kyselin, což přispívá k narušení metabolismu purinů), gastritida a žaludeční vředy. Alergické reakce se objevují i ​​při konzumaci malin.

ČTĚTE VÍCE
Proč mají Japonci dobrou pleť?

Pamatujte, že jako každé bobule, i maliny mohou způsobit alergie, ale takové případy jsou velmi vzácné. Je lepší se s ním seznámit s malými porcemi.

Poradenství alergologa

Olga Gromadina alergolog-imunoložka, kandidátka lékařských věd, hlavní specialistka sítě rodinných klinik

„K dnešnímu dni neexistují žádné spolehlivé statistiky, které by naznačovaly prevalenci alergických reakcí na toto bobule v populaci, nicméně existuje několik studií, které uvádějí, že alergie na maliny se může vyskytovat častěji, než se dříve myslelo.

Alergenicita malin není způsobena její barvou, jak se často soudí. Barvivo (anthokyan) obsažené v malinách není bílkovina a alergické reakce v přírodě vznikají především na molekulách bílkovin.

Alergické reakce při konzumaci malin se mohou vyvinout na řadu bílkovin v jejich složení. Včetně malin obsahuje protein Rubi 1, který je homologem hlavního alergenu stromů z čeledi břízy a peckovin (jablka, hrušky, broskve atd.) – tento protein se nazývá betV1. To vysvětluje zkřížené reakce na tuto bobule u pacientů s jarní (břízovou) sennou rýmou.

V malinové kompozici se také nachází proteinový nosič lipidů, chitináza a cyklofilin, stejně jako řada dalších potenciálně alergenních vysokomolekulárních proteinů. To znamená, že mezi malinami a jiným ovocem nebo zeleninou obsahujícími tyto proteiny může docházet ke zkříženým alergickým reakcím. Proteiny – lipidové nosiče jsou v přírodě poměrně rozšířené a mohou vysvětlovat kombinaci alergických reakcí na různé potraviny.

Také alergické reakce na maliny se mohou objevit kvůli kyselině salicylové obsažené v jejím složení. Bobule by neměli užívat pacienti s alergiemi na nesteroidní protizánětlivé léky, může vyvolat exacerbaci astmatu s aspirinem, sennou rýmu, kopřivku atd. A v některých případech může stačit i vdechování vůně malin.

I přes alergenicitu maliny je mohou jíst těhotné ženy, které dříve na maliny neměly alergii. Neexistují žádné studie, které by prokazovaly, že by maliny poškozovaly těhotnou ženu nebo její nenarozené dítě. Ale jako u většiny potenciálně alergenních potravin, ani maliny by se v těhotenství neměly zneužívat.

Tradičně se doporučuje zavádět maliny jako doplňkové potraviny kojenci od devíti do deseti měsíců, kdy již postupně přechází na měkkou kusovou stravu. Je velmi důležité nezapomenout důkladně umýt bobule, než je dáte dítěti. Přípustné množství malin za den je 50 g.

ČTĚTE VÍCE
V jakém věku začíná dítě méně onemocnět?

Je důležité říci, že podle nejnovějších doporučení WHO lze alergenní přípravky zavádět i dříve, a to již od čtyř měsíců věku. To může pomoci zabránit vzniku alergických onemocnění u predisponovaných jedinců. Před zahájením zavádění doplňkových potravin pro vaše dítě, včetně bobulí, byste se měli poradit s pediatrem nebo v případě potřeby s alergologem.

Jak skladovat maliny: tipy šéfkuchaře

Šéfkuchař Sergey Leonov, zakladatel online akademie zdravé výživy ZOGigay, autor mistrovských kurzů anti-age kuchyně

„Čerstvé maliny je nejlepší skladovat na suchém talíři v lednici přikryté papírem a ne déle než týden. Pravděpodobně nestojí za zmínku, že čerstvé bobule jsou dobré pro zdraví a džem je kila navíc, cesta k cukrovce a kardiovaskulárním chorobám. Toto bobule je lepší zmrazit. K tomu vezměte suché maliny, které nepustily šťávu, ideálně je vyskládejte v jedné vrstvě na tác a dejte do mrazáku. Jak zmrzne, můžete ji nalít do sáčku nebo nádoby. Poté postup opakujte tolikrát, kolikrát máte bobule.

Je důležité, aby se: v mrazáku by v tuto chvíli neměly být jasně vonící produkty – ryby, droby, klobásy. V zimě stačí bobule vyjmout a rozmrazit v lednici.

Maliny jsou v různých barvách: červené, černé, fialové a zlaté. Červené maliny jsou nejběžnějším druhem malin. Na 61 g bobulí je pouze 32 kalorií. Z toho 7 g sacharidů, z toho 3 g cukru, 4 g vlákniny a 1 g bílkovin. Maliny obsahují velké množství vitamínu C, vitamínů K a E, vitamínů skupiny B, dále mangan, hořčík, draslík, fosfor, měď. Kromě toho maliny obsahují mnoho antioxidantů, což určuje výhody produktu.

Jaké jsou výhody malin? Doktor medicíny Poonam Sachdev píše o výhodách malin:

  1. Snižuje hladinu glukózy v krvi. Vysoký obsah vlákniny v bobulích pomáhá kontrolovat hladinu cukru v krvi. Navíc podporuje pocit plnosti a pomáhá při hubnutí.
  2. Předchází metabolickým onemocněním. Autor výzkumu Brit M. Burton-Freeman píše, že maliny obsahují polyfenolické složky, které mají antioxidační vlastnosti a mohou významně snížit riziko metabolických onemocnění.
  3. Snižuje riziko rakoviny. Vysoká hladina antioxidantů pomáhá chránit tělo před rakovinou tlustého střeva, prostaty, prsu a ústní dutiny.
  4. Normalizuje krevní tlak. Podporuje normální činnost srdce a snižuje hladinu krevního tlaku.
  5. Zpomaluje proces stárnutí. Antioxidanty pomáhají zpomalovat procesy stárnutí a ničení buněk.
  6. Podporuje zdraví pokožky. Velké množství vitamínu C podporuje syntézu kolagenu, nezbytného pro zdravou a elastickou pokožku.
  7. Podporuje zdraví očí. Maliny obsahují antioxidant zeaxanthin, který filtruje škodlivé paprsky modrého světla.
ČTĚTE VÍCE
Jak tuk ovlivňuje střeva?

Jak malina ovlivňuje krev? Maliny podporují ředění krve díky obsahu salicylátů a vitamínu K, který se podílí na procesech srážení krve, píše Megan Ware.

Jaké jsou výhody malin pro ženy? Konzumace malin zlepšuje krevní oběh a zmírňuje bolesti při menstruaci. Bobule udržuje zdravou pokožku a vlasy, zpomaluje tvorbu vrásek a normalizuje činnost mazových žláz.

Použití malin

Maliny lze snadno přidat do vašeho jídelníčku. Dá se jíst čerstvá, přidávat do snídaní a připravovat z ní smoothie a čaj. Čerstvé maliny lze zamrazit a konzumovat po celý rok.

Jsou nějaké výhody mražených malin? Zmrazené maliny obsahují tolik živin jako čerstvé, takže si zachovávají celou řadu prospěšných vlastností, říká Dr. Poonam Sachdev. Pokud si koupíte mražené maliny v obchodě, ujistěte se, že v nich není přidaný cukr, snižuje to výhody produktu.

Malinový džem a zavařeniny obsahují hodně cukru, takže jejich zdravotní přínos je minimální. Nejlepším způsobem použití tohoto produktu je přidání do čaje. Je třeba si uvědomit, že pokud máte cukrovku, je lepší vyloučit takové pokrmy z vaší stravy.

Vzhledem k tomu, že se maliny sklízejí v létě a na podzim, jsou v tomto období nejlepší čerstvé maliny. Při výběru malin se určitě vyhněte bobulím, které vypadají zmáčknuté nebo plesnivé.

Někteří lidé užívají doplněk zvaný malinové ketony, které obsahují chemické extrakty z malin a jiných rostlin, říká Melissa Groves. Neexistují však žádné vědecké důkazy o výhodách těchto produktů a stimulanty, které jsou v nich obsaženy, mohou být nebezpečné. Proto je lepší vyhnout se užívání takových léků a jíst čerstvé bobule.

Proč škodí maliny? Maliny mohou být škodlivé pro lidi, kteří mají problémy se srážlivostí krve, protože bobule ředí krev. Pokud užíváte léky na ředění krve, je nejlepší se poradit se svým lékařem. Kromě toho mohou maliny způsobit exacerbaci gastrointestinálních onemocnění – vředy, gastritidu a další. Obsahuje semena, která ač jsou bohatá na živiny, mohou poranit zanícenou sliznici.

Těhotné a kojící ženy mohou konzumovat maliny, pokud neexistují žádné alergie nebo individuální kontraindikace. Maliny jsou užitečné i pro děti starší 3 let.

ČTĚTE VÍCE
Kdo je v knize matkou Jona Snowa?

120 g malin obsahuje 54 % denní hodnoty vitamínu C, píše Melissa Groves. Denně byste proto neměli zkonzumovat více než 200 g malin.

Maliny mají nízký obsah kalorií, ale vysoký obsah vlákniny, vitamínů, minerálů a antioxidantů. Tyto látky chrání před cukrovkou, rakovinou, obezitou, artritidou a dalšími nemocemi. Bobule zpomalují stárnutí a pomáhají zhubnout. Maliny lze snadno přidat do vašeho jídelníčku a jsou výborným doplňkem snídaně, oběda a večeře.

Pozornost! Materiál slouží pouze pro informační účely. Bez předchozí konzultace s lékařem byste se neměli uchýlit k metodám léčby popsaným v něm.

  1. Britt M. Burton-Freeman, Amandeep K. Sandhu, Indika Edirisinghe. Červené maliny a jejich bioaktivní polyfenoly: Kardiometabolické a neuronální zdravotní odkazy // PubMed. — 2016. — 15. ledna. – 7(1):44–65. — Režim přístupu: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26773014/
  2. Melissa Grovesová. Červené maliny: Fakta o výživě, výhody a další // Healthline. — 2018. — 13. října. — Režim přístupu: https://www.healthline.com/nutrition/raspberry-nutrition
  3. Poonam Sachdev. Zdravotní přínosy malin // WebMD. — 2022. — 15. září. — Režim přístupu: https://www.webmd.com/diet/health-benefits-raspberries

Recenzent – lékařka nejvyšší kategorie Michailenko Lyudmila Anatolyevna