Strach ze smrti je přirozená reakce psychiky, která je základem sebezáchovy. Tento pocit je vlastní absolutně všem živým bytostem. Vážíme si života, protože chápeme, že jsme smrtelní. Právě strach ze smrti dělá člověka pozornějším a opatrnějším. Vyhnete se tak nepřiměřenému riziku.

Ale někdy se tento pocit stane tak silným, že nepomáhá, ale brání životu. V tomto případě je obvyklé mluvit o patologickém stavu – tanatofobii. Vychází z panického strachu ze smrti, který vzniká bezdůvodně, hlavně v mladém věku.

Člověk je mučen obsedantními myšlenkami na nevyhnutelnou smrt. Přestává chodit ven, protože je to tam nebezpečné. Jakékoli nepohodlí v těle je vnímáno jako příznak vážného onemocnění. Zmínky o pohřbech, hřbitovech a strašidlech vedou k panice. Ztrácí se smysl života, což vede k osamělosti a rozvoji deprese.

Strach ze smrti se objevuje i u lidí, kteří trpí záchvaty paniky nebo neurózami. Tento stav vyžaduje léčbu od psychoterapeuta nebo psychiatra.

Symptomatologie

Projevy poruchy se liší člověk od člověka. Ve většině případů se vytváří vyhýbavý úzkostný styl chování. Pokud se člověk bojí zemřít na nemoc, pak jsou typické cesty do nemocnic a neustálá vyšetření. Pokud je strach spojen s nehodou, dochází k izolaci a vyhýbání se veřejným místům.

Příznaky záchvatů paniky a strachu ze smrti zahrnují fyzické projevy, které se objevují náhle. Tyto zahrnují:

  • chvění po celém těle;
  • bušení srdce – pocit, že vám srdce vyskočí z hrudi;
  • nedostatek vzduchu;
  • zvýšené pocení;
  • zimnice nebo intenzivní nával horka;
  • ostrá bolest a tíha na hrudi;
  • necitlivost končetin;
  • závratě;
  • tmavnutí v očích.

Všechny tyto projevy probíhají současně, bez zjevné vnější příčiny. Tento stav je děsivý. Často je takový záchvat zaměňován za infarkt nebo za projev jiné smrtelné nemoci. Člověk si snad poprvé uvědomí, že může každou chvíli zemřít. Tento strach pohltí všechny jeho myšlenky, což negativně ovlivňuje jeho osobní i pracovní život.

U lidí s panickým strachem ze smrti se symptomy netýkají jen těla. Mění se chování, návyky a postoj k životu. Charakteristické jsou následující projevy:

  • agresivita nebo podrážděnost;
  • zvýšená úzkost;
  • touha po osamělosti;
  • vyhýbání se všem situacím, které mohou představovat riziko;
  • nadměrná citlivost;
  • pasivita;
  • rozhovory o nesmyslnosti aktuálního dění;
  • nesmělost.
ČTĚTE VÍCE
Jakou barvu mají blondýnky rády?

Člověk v počáteční fázi rozvoje fobie si uvědomuje, že neexistují žádné skutečné důvody k panice. S pocitem strachu se snaží vyrovnat sám. Ale život v neustálém napětí vede také k poruchám trávicího traktu, poruchám spánku a tepenným krizím.

Odkud pochází strach ze smrti?

Z fyziologického hlediska je výskyt strachu ze smrti při záchvatech paniky zcela pochopitelný. Na pozadí neustálého stresu se do těla náhle uvolňuje velká dávka adrenalinu. Jedná se o takzvaný hormon strachu, který pomáhá člověku uniknout v extrémní situaci. Z tohoto důvodu srdce a všechny orgány v těle pracují zrychleným tempem.

Vyskytují se výše uvedené příznaky – bušení srdce, tlakové skoky, návaly horka atd. Nasycení krve kyslíkem v důsledku častého dýchání vede k závratím a nevolnosti. Často člověk nechápe, co se s ním děje během záchvatu paniky. Nejjednodušší vysvětlení náhlého zhoršení zdraví je: umírám.

Rozvoj tanatofobie je založen na skrytých faktorech spojených s náboženskou vírou, traumaty z dětství, fyzickou nebo duševní únavou.

Mezi důvody patří také:

  1. Skutečná smrt pro citlivé lidi může vést k rozvoji fobie.
  2. Strach ze ztráty kontroly. Záchvaty paniky nelze ovládat.
  3. Neznámé, co čeká po smrti.
  4. Krize středního věku.
  5. Stanovení vážné diagnózy.

Důležité je, že k tomu, aby se u člověka vyvinul panický strach ze smrti, musí mít individuální předpoklady. Tato porucha obvykle postihuje vzrušivé, úzkostné lidi, kteří jsou náchylní k nadměrným obavám a obavám.

Fobie se často vyvíjí na pozadí komplikovaného těhotenství. Po potratu nebo téměř ztrátě dítěte při porodu bude žena následně svého syna/dceru příliš chránit. Rodičovská starost je normální a přirozená reakce. Ale když obavy dospělých brání dítěti žít a plně se rozvíjet, můžeme mluvit o rozvoji patologie.

Pokud trpíte záchvaty paniky, strachem ze smrti – jak se s těmito stavy vypořádat? V žádném případě na vlastní pěst. Pomoci může pouze kvalifikovaný a zkušený lékař.

Způsoby léčby

Příznaky této poruchy jsou podobné jako u jiných fobických úzkostných poruch. Někdy může například neuróza nebo deprese provázet panický strach ze smrti, jak léčit a na koho se v tomto případě obrátit?

Chcete-li odlišit stavy a stanovit správnou diagnózu, musíte se poradit s psychiatrem. Doporučuje se nejprve podstoupit komplexní kompletní vyšetření u praktických lékařů. To pomůže odstranit onemocnění vnitřních orgánů, které mohou způsobit thanatofobii.

ČTĚTE VÍCE
K čemu se používá stroboskop?

Musíte vědět, že léčba jakékoli nemoci vyžaduje čas. Záchvaty paniky s fobickými projevy jsou komplexní poruchou. Léčba se volí individuálně. K tomu používáme:

Farmakoterapie

Sedativa a léky proti úzkosti zmírňují příznaky. Umožňuje snížit úzkost a normalizovat spánek. Léky se používají pouze v případě potřeby.

Psychoterapeutické metody.

Chcete-li zjistit, jak se zbavit panického strachu ze smrti, musíte konečně identifikovat skutečné základní příčiny tohoto stavu. K tomuto účelu se používají hypnotické techniky, kognitivně behaviorální terapie a individuální rozhovory s lékařem.

Terapie je založena na spoustě vnitřní práce, která pomáhá pochopit a propracovat vnitřní konflikty a skrytá duševní traumata.

Mnoho lidí se obává otázky: jak samostatně překonat strach ze smrti během záchvatů paniky? To je možné, pokud má člověk dovednosti relaxace a relaxace. V takové situaci mohou dechová cvičení pomoci rychle snížit paniku. To se také vyučuje na skupinových nebo individuálních psychoterapeutických sezeních.

Smrt je nevyhnutelná, a proto je důležité milovat a vážit si života. Pokud vám strach, panika a zoufalství nedovolí užívat si každý den, pak návštěvu psychoterapeuta neodkládejte.

Strach ze smrti typické pro úzkostně-fobní poruchu. Dostáváme spoustu dopisů, které ho popisují. Pokud chcete přestat prášky závidět, budete muset změnit svůj postoj k procesu léčby. Už si ani nevšimnete, jak se programujete, abyste úzkostlivě očekávali „útok“ a báli se smrti. Už jste si vytvořili silný fobický postoj. Postoje, které utvářejí naše slova, myšlenky a obrazy, jsou velmi mocnou silou. Prolínají se celým naším životem. A my jsme buď jejich slepí rukojmí, nebo oni naši věrní pomocníci. Bez pochopení mechanismu svých škodlivých myšlenek a škodlivého (jak se mezi odborníky říká, nefunkčního) postoje se nelze zbavit svého zlozvyku nevědomého sebezastrašování. Je důležité pochopit, že panická porucha neboli agorofobie, projevující se záchvaty paniky nebo pravidelnou zvýšenou úzkostí, je důsledkem špatného návyku. Proto je třeba, abyste se strachem zacházeli ne jako s nemocí, která na vás nezávisí, ale jako se zlozvykem, jehož udržování nebo překonávání závisí na vás. Totéž platí pro léčbu. Nelze k němu pasivně přistupovat tak, že jednoduše odnesete své tělo ke specialistovi a hodíte ho do křesla nebo nemocničního lůžka. Přístup k léčbě neuróz jako k léčbě zlomeniny – „dejte sádru a počkejte, až se zahojí“ – zde nebude fungovat. Jak Avicenna (Abu Ali Hussein ibn Abdallah ibn Sina) řekl před tisíci lety: „Jsme tři, vy, já a vaše nemoc. A na kterou stranu se postavíš, vyhraje.”

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenují legíny, které se nosí pod kraťasy?

Člověku, který řadu let pociťuje příznaky strachu a paniky, se může zdát potřeba něco tam uvědomit a rozpoznat zvláštní. Mnoho lidí věří, že dokážou okamžitě rozeznat příznaky strachu od fyzické nemoci, ale není tomu tak vždy a někteří si stále pletou jedno s druhým. Například osoba trpící záchvaty paniky se často domnívá, že bolest na hrudi nebo dušnost souvisí s fyzickým onemocněním (problémy se srdcem nebo krevními cévami). A tyto příznaky, bez ohledu na to, jak těžké je tomu uvěřit, jsou způsobeny právě strachem. Kromě toho se příznaky strachu mohou objevit zdánlivě „odnikud“, ale ve skutečnosti kvůli stresu, který si neuvědomujeme. Vzhledem k tomu, že reakce těla na stres zahrnuje především kardiovaskulární systém a ten funguje ve zvýšeném, ale zdravém (!) způsobu fungování, mohou se „útoky“ jevit jako známky fyzické nemoci. Navzdory vědomému pochopení neopodstatněnosti vlastních pochybností se mohou do hlavy člověka stále obsedantně vkrádat negativní myšlenky, které ostře zveličují stupeň nebezpečí. Nikdy by se však nic neudělalo, kdyby se musely vyvracet všechny možné námitky. Proto je důležité vyvrátit své chybné úsudky, zdůvodnit bezpečnost své volby a jednat navzdory zbytkové úzkosti (vyjít ven, nastoupit do výtahu nebo metra). Tím nechci říct, že kolem nás žádná nebezpečí nehrozí. Každý, kdo to tvrdí, je minimálně falešný nebo vážně nezdravý. Neměli byste vyměnit černé brýle paranoie za růžové brýle samolibosti. V obou variantách nás čekají potíže. Nebezpečí samozřejmě existují a je jich mnoho, ale jejich pravděpodobnost se v různých situacích výrazně liší. A hlavně se naučit tyto pravděpodobnosti a rizika přesně a adekvátně posuzovat. Jen smrt poskytuje záruku, že se člověku nemůže nic stát. Pak se nemůže nic stát, jedině tak je to absolutně bezpečné. Proto je důležité přijmout podmínky reálného života, kde je možné všechno. Všechno má ale jinou pravděpodobnost. Po přijetí rizika skutečného života však nemůžete ztratit klid a duchapřítomnost díky přesnému a přiměřenému porozumění. Hlavním principem při zpochybňování škodlivých myšlenek je konkrétní a smysluplná odpověď podložená přesvědčivými fakty a argumentací. Protože samotné škodlivé myšlenky, i když obsahují chyby, jsou velmi specifické, smysluplné a věrohodné. Nedají se porazit zlomyslnými frázemi jako „všechno je v pořádku“ nebo „prorazíme“. Vyžadují pečlivou práci, pravidelnou a důslednou konfrontaci.

ČTĚTE VÍCE
Jak zabít plíseň na oblečení?

Pokud je s vámi a vaším životem něco v nepořádku, první věc, kterou musíte udělat, je přiznat si to. Jedním z nejhorších způsobů, jak se vypořádat s tím, co vám překáží v životě, je ignorovat své vnitřní problémy. Druhým krokem je přiznat si, že s těmito problémy je třeba něco udělat, a ne jednou, ale právě teď. Třetím krokem je akční plán, který zahrnuje fázi sběru informací, fázi akce, konsolidaci akce pravidelným školením a zpětnou vazbou.

Musíte si udělat seznam všech svých typických škodlivých myšlenek, které vyvolávají a zvyšují strach. Tyto myšlenky si budete moci všimnout a odhalit, pokud budete pravidelně používat strukturovaný deník sebepozorování popsaný v kognitivně behaviorální psychoterapii a trénovat se na nové myšlenky a novou pozici, která se následně stane stejnou automatikou jako dříve fungoval program zlozvyků. .

V okamžiku panického záchvatu si zkuste připomenout, že „útoky“, nebo spíše stavy úzkosti a strachu, jsou vám již známé a již jste je úspěšně zažili. Současný stav není jedinečný (stejně jako vás nechce oklamat vnitřní sabotážní hlas vašeho iracionálního postavení) a proto stejně jako minulost brzy pomine. Obvykle to trvá pět až deset minut.

Je lepší opustit strategii, jak se co nejrychleji zbavit strachu. To jen zvyšuje váš stav emočního a fyzického napětí. Nejprve si ujasněte předmět svého strachu a zkuste si vysvětlit, jak je to nerozumné a dokonce absurdní.

Opakujte si, že navzdory vašemu hroznému strachu nikdo nikdy nezemřel ani se nezbláznil z těchto útoků. Řekněte si: “Tohle určitě přejde.”

Pokuste se identifikovat své aktuální pocity ve svém těle a emoční stav. Vysvětluji si: „Jsou to jen silné emoce a přirozené tělesné reakce na ně, které jsou pro mé zdravé tělo bezpečné a neškodné.“

Nechte se cítit neklidně kvůli potížím s dýcháním a okamžitě začněte pomalu a rytmicky dýchat. Budete mít jistotu, že máte dostatek kyslíku.

Každou jednu až dvě minuty změřte úroveň své úzkosti pomocí 10bodové stupnice. Uvidíte, že ačkoli vaše hladina úzkosti kolísá, postupně odeznívá. Vysvětlete si, že máte situaci pod kontrolou a víte, jak si pomoci.

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenuje houbička na nanášení pudru?

Proveďte 10 pomalých, hlubokých nádechů pomocí bránice. Znovu změřte úroveň své úzkosti. Vysvětlete si, s čím jsou vaše pocity a stavy spojeny.

Zaměřte se na předměty a fyzikální jevy kolem vás. V duchu popište svůj pokoj, oblečení, zvuky, vůně. Zůstaňte ve světě těchto představ a přepněte ze svých vnitřních prožitků na jevy kolem vás.