Zvýšená hladina krevního cukru (glukózy) je pozorována v důsledku nedostatku hormonu slinivky břišní (inzulínu) v těle nebo inzulínové rezistence (imunita tkání vůči inzulínu), která je doprovázena porušením všech typů metabolismu, zejména uhlohydrátů.

  • omezit lehce stravitelné sacharidy, živočišné tuky
  • snížit příjem kalorií, pokud máte nadváhu,
  • dodržovat dělenou stravu (5-6x denně),
  • používat potraviny s nízkým (méně než 55) glykemickým indexem (GI), který charakterizuje jejich schopnost zvyšovat hladinu cukru v krvi ve srovnání s
    pšeničný chléb v množství odpovídajícím 50 g sacharidů. Dieta s nízkým GI zahrnuje konzumaci velkého množství zeleniny, ovoce a hrubozrnných produktů.

Glykemický index některých skupin potravin:

Cereální produkty:
Pšeničný chléb – 100,080 XNUMX
Chléb z pšeničných otrub – 80,0
Žitný chléb – 53,0
Müsli – 85,0
Kukuřičné vločky – 121,0
Pohanka – 62,5
Kroupy – 68,6
Rýže – 88,0
Jáhly – 90,8
“Herkules” – 86,0
Těstoviny – 64,0
Špagety (vermicelli) – 60,3

Zelenina a luštěniny:
Brambory (šťouchané) – 100,0
Brambory (pečené) -121,0
Mrkev – 133,0
Červená řepa – 93,0
Fazole – 43,4
Čočka – 44,4
Hrách 51,0
Zelený hrášek – 74,0

Ovoce
Banány – 83,0
Třešeň – 32,0
Grapefruit – 36,0
Hruška – 54,0
Kiwi – 75,0
Mango – 80,0
Švestka – 34,0
Jablka – 52

Mlékárna
Plnotučné mléko 44,0
Nízkotučné mléko – 46,0
Zmrzlina – 84,0
Jogurt s cukrem – 48,0
Jogurt se sladidlem – 27,0

Nápoje:
Nealkoholické nápoje se sladidlem – 6,2
Pomerančový džus bez cukru – 74,0
Jablečná šťáva bez cukru – 58,0

Rafinované cukry lze nahradit nízkokalorickými sladidly (aspartam, cyklomát, sacharin atd.). Používání sladidel (xylitol, sorbitol, fruktóza), která mají dostatečný kalorický obsah, je při současné obezitě omezeno.

Chléb a chlebové výrobky: chléb, hlavně žito, otruby, celozrnné.

Základem polévek je především zeleninový vývar; ve slabém masovém a rybím vývaru 1-2x týdně.

Pokrmy z masa a drůbeže (hovězí, telecí, libové vepřové, drůbež, králík) vařené a želé.

Rybí pokrmy: z nízkotučných odrůd (cand, treska, štika, navaga, kapr) ve vařené a želé formě.

Jídla a přílohy ze zeleniny a listové zeleniny (bílé zelí, květák, hlávkový salát, rutabaga, ředkvičky, okurky, cuketa, brambory, řepa, mrkev) vařené, syrové a pečené.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi parmicí a Wulfcatem?

Jídla a přílohy z obilovin, luštěnin a těstovin: v omezeném množství.

Pokrmy z vajec: ne více než 1 ks. za den ve formě omelet nebo na měkko, stejně jako v jiných pokrmech.

Kyselé a sladkokyselé odrůdy ovoce a bobulovin (Antonovská jablka, citrony, pomeranče, červený rybíz, brusinky atd.) denně v syrové formě, ve formě kompotů se sladidly.

Mléko, mléčné výrobky a pokrmy z nich: mléko, kefír, jogurty, tvaroh, vč. ve formě tvarohu, tvarohových koláčů a pudinků; sýr, zakysaná smetana, smetana v omezeném množství.

Omáčky a koření: jemné omáčky na bázi zeleninového vývaru, rajčatové pyré, s kořeny, mléčné.

Předkrmy ve formě salátů, vinaigrettes, želé nízkotučných ryb.

Nápoje: čaj, čaj s mlékem, slabá káva, rajčatová šťáva, ovocné a bobulovité šťávy z kyselých odrůd bobulí a ovoce. Celková tekutina (spolu s polévkou, mlékem, jogurtem, kompotem, nápoji) 5-6 sklenic denně.

Tuky: máslo, rostlinný olej pouze 30 g denně.

Zakázáno: sladkosti, čokoláda, cukrovinky, pečivo, džem, med, zmrzlina atd.; jehněčí a vepřový tuk; pálivé, kořeněné, uzené a slané občerstvení a pokrmy, pepř, hořčice; alkoholické nápoje; hrozny, banány, rozinky.

Přibližná sada produktů pro daný den
Máslo 10 g
Mrkev 75 g
Rostlinný olej 20 g
Brambor 200 g
Mléko 200 g
Zelí 250 g
Tvaroh 50 g
Rajčata 20 g
Maso 100 g
Ostatní zelené 25 g
Ryby 100 g
Jablka 200 g
Jogurt, kefír 200 g
Ovesné vločky 50 g
Zakysaná smetana 20 g
Žitný, otruby nebo celozrnný chléb 200 g
Vejce 1 ks.

Sestavu produktů lze měnit s ohledem na jejich obsah sacharidů a měly by se používat tzv. chlebové jednotky. Jednotku chleba (20 g bílého chleba nebo 12 g sacharidů) lze nahradit 25 g černého chleba, 15 g ovesných vloček, rýže, krupice, 60-70 g brambor, 150-220 g pomerančů nebo mandarinek, 150 g jahod, 150- 170 g mrkve, 380 g rajčat.

Ukázka jednodenního menu:

snídaně
Vařené maso – 50 g s pohankovou kaší (200 g).
Salát z červené řepy a jablka – 150 g. Čaj s mlékem – 200 ml.

Druhá snídaně
Jablko je čerstvé.

Oběd
Vegetariánský boršč se zakysanou smetanou ½ talíře – 250g.
Vařený hovězí stroganov (50g) s dušeným zelím (100g).
Jablečná pěna se sladidlem – 200 ml..

Odpolední občerstvení
Šípkový odvar – 200 ml.

ČTĚTE VÍCE
Jaký tvar tašek je v módě 2024?

Večeře
Zelný řízek bez soli – 150g.
Lapshevnik s tvarohem – 150 g. Čaj – 200 g.

V noci
Kefír – 200 g.

Celý den:
Žito, otruby nebo celozrnný chléb – 200 g