Jsou lidé, kteří samotu jako problém nevnímají, jiní jí naopak trpí. Psychologové jsou si přitom jisti, že i ve společnosti se můžete cítit osaměle. V jakých případech může být stav produktivní a kdy je třeba ho řešit? RBC Life se na to dívá společně s odborníky.

Co je to osamělost

Osamělost je emoční stav člověka, kdy kvůli psychické a sociální izolaci nemá s druhými lidmi důvěryhodné vztahy. Lidé, kteří si tento problém akutně uvědomují a trpí kvůli němu, se cítí prázdní, opuštění a nepotřební. Často touží po komunikaci, ale jejich duševní pohoda, nerozvinuté sociální dovednosti a izolace jim brání navázat kontakt ve společnosti [1].

Pocit osamění není vždy spojen se skutečnou sociální izolací. Člověk se může cítit osamělý obklopený rodinou a přáteli, může být zcela izolovaný a necítí se osamělý, pokud ví, že v jeho životě jsou lidé, kteří ho milují a kterým důvěřuje.

Vladimir Shlyapnikov kandidát psychologických věd, docent katedry psychologie osobnosti a diferenciální psychologie Moskevského institutu psychoanalýzy

Osamělost by se neměla zaměňovat se samotou, která člověku nezpůsobuje nepohodlí. Samota je vědomá volba, potřeba být sám se sebou, abyste si uspořádali myšlenky, „restartovali“; dává mír a klid. Samotu nejčastěji provází smutek a úzkost.

V moderním světě existuje mnoho předpokladů pro vyostření problému osamělosti: politické konflikty, přechod k práci na dálku, důsledky pandemie. Studie sociologů z Vysoké ekonomické školy Národní výzkumné univerzity a Federálního výzkumného sociologického centra Ruské akademie věd ukázala, že více než 43 % Rusů zažívá osamělost. Většina z nich jí trpí zřídka, 12 % populace jí trpí často nebo téměř vždy [2].

V Rusku dokonce navrhli vytvoření agentury pro osamělost. Autoři iniciativy poznamenali, že více než 5 milionů Rusů trpí duševními poruchami a hlavním provokatérem je patologická osamělost [3].

Podobná ministerstva již existují ve Velké Británii, Kanadě a Japonsku. Ve Spojených státech se dokonce mluví o epidemii osamělosti [4]. Podle studie z roku 2018 se 22 % všech dospělých Američanů – téměř 60 milionů lidí – často nebo vždy cítilo osaměle a sociálně izolované [5].

Proč se cítíš osamělý?

Psychologové se domnívají, že pocity osamělosti jsou ovlivněny mnoha faktory, včetně věku, osobnostních rysů, úrovně příjmu a dokonce i pohlaví člověka. Příčinou osamělosti mohou být i různé životní okolnosti: stěhování, rozvod, smrt blízkého člověka, těžký šok [6].

ČTĚTE VÍCE
Jak upravovat hrubé vlasy?

Věk

Podle psychologa Vladimira Shlyapnikova jsou teenageři a mladí lidé nejvíce zranitelní vůči pocitům izolace: v tomto věku jsou problémy vnímány nejvážněji. Podle studie National Research University Higher School of Economics asi třetina Rusů ve věku 14–29 let zažívá osamělost. Největší podíl svobodných (70 %) je mezi staršími lidmi nad 85 let, kteří nepracují a nežijí s dospělými dětmi [7].

Pohlaví

Vědci zjistili, že ženy v Rusku jsou osamělejší než muži. Jak stárneme, propast mezi pohlavími se zvětšuje. Starších žen žije osamoceně 8–9krát více než mužů [8].

Psychologické poruchy

Deprese často vede k tomu, že se člověk stáhne do sebe, což vyvolává pocit izolace od společnosti. Je možná i opačná situace, kdy osamělost vyvolává rozvoj deprese [9].

Nízké sebevědomí

Lidé, kterým chybí sebedůvěra, se často domnívají, že nejsou hodni pozornosti nebo úcty jiných lidí. To může vést k izolaci a chronické osamělosti.

Osobní vlastnosti

Introverti méně často hledají nová spojení, což může přispívat k pocitům osamělosti. Izolaci přitom hůře snášejí lidé se sklony k extroverzi, hyperaktivní a emocionální [10].

Chudoba

Rosstat odhalil přímý vztah mezi úrovní příjmu a pocity osamělosti. 47 % Rusů s nízkými příjmy uvedlo, že zažívají osamělost. Z toho 20 % trpí tímto pocitem velmi často. U lidí s vysokými příjmy však toto číslo bylo nižší – 16,7 %.

Sociální sítě

Zdálo by se, že komunikace na internetu a neustálý kontakt s přáteli by nás měly zbavit samoty. Studie ale ukázaly, že naopak omezení sociálních sítí výrazně snižuje míru úzkosti a stresu, deprese a osamělosti [11].

Je samota dobrá nebo špatná?

Když potřebujeme soukromí

Člověk musí komunikovat nejen s druhými lidmi, ale i sám se sebou. Potřeba samoty je pro duševní zdraví stejně důležitá jako komunikace s ostatními.

Vědomá samota je nezbytná k tomu, aby se psychika uvolnila, uspořádala myšlenky a poznala své „já“. V opačném případě si člověk může splést své touhy s požadavky okolí, mít slabý smysl pro osobní hranice a žít s neustálým pocitem úzkosti na pozadí.

Člověk nemůže existovat a rozvíjet se mimo sociální kontext, ale potřebuje také prostor pro sebe. Najít rovnováhu je někdy těžké, ale nezbytné pro plnohodnotný, šťastný život.

ČTĚTE VÍCE
Jak opticky prodloužit siluetu?

Elena Klen Klinická psycholožka, členka Asociace kognitivně behaviorální psychoterapie

Přestože samota mnoho lidí děsí, lidé jsou často raději sami. Někomu samota prospívá, jinému působí zhoubně – hodně záleží na osobnosti člověka samotného. Čas o samotě má mnoho výhod, je-li vyvážen se silnými sociálními vazbami. Samota pomáhá:

  • zlepšit koncentraci a paměť;
  • zaměřte se na své zájmy a ne na názory ostatních;
  • zvýšit kreativitu;
  • stát se produktivnější;
  • stát se citlivějším člověkem, zlepšit vztahy s blízkými [12].

Když je samota nebezpečná pro vaše zdraví

Osamělost, která způsobuje bolest a negativní emoce, má širokou škálu negativních důsledků pro fyzické i duševní zdraví. Vede to k:

  • kognitivní porucha;
  • progrese Alzheimerovy choroby;
  • antisociální chování;
  • kardiovaskulární choroby;
  • zhoršení paměti;
  • zvýšená hladina stresu;
  • deprese a sebevražda [13], [14], [15].

Existují další negativní důsledky. Osamělí dospělí se věnují méně pohybu. Jejich strava má vyšší obsah tuku, jsou unavenější a hůře spí [16].

Studie psychologů z University of Arizona zjistila, že lidé, kteří se cítili osamělí před dosažením 12 let, měli v budoucnu větší pravděpodobnost stresu. To zvyšuje riziko alkoholismu v dospělosti [17].

Osamělost má i ekonomické důsledky. Vědci odhadují, že v roce 2017 britští zaměstnavatelé přišli o 2,5 miliardy liber kvůli různým projevům osamělosti mezi zaměstnanci. Patří mezi ně absence v práci z důvodu nemoci, snížené výkonnosti a vysoké fluktuace zaměstnanců [18].

Samota přímo souvisí s dlouhověkostí: čím pravidelnější sociální kontakty člověk udržuje, tím delší je jeho délka života.

Strach ze samoty

Bolestivý, patologický strach z osamělosti se nazývá autofobie. O rozvoji nemoci můžeme hovořit až tehdy, když strach ze samoty narušuje obvyklý řád života a vede k destruktivnímu chování.

Stav je patologický a vyžaduje zásah odborníka, jinak člověk pocítí fyziologické následky osamělosti: kardiovaskulární onemocnění, poruchy příjmu potravy, zkrácení délky života.

U lidí s úzkostným nebo emočně nestabilním stavem se pocit osamění projeví mnohem akutněji. Čím déle je člověk ve stavu osamění, tím větší sociální melancholii zažívá. Dochází tak ke vzniku tzv. imaginárních dvojníků, kdy si člověk ve své fantazii kreslí fantomové obrazy a snaží se s nimi komunikovat, tedy jakousi vnitřní náhradou sociální prázdnoty.

ČTĚTE VÍCE
Co je to molekulární péče?

Při absenci komunikace se člověk stává podrážděným, vzteklým, někdy agresivním, jeho myšlenky se stávají chaotickými, objevuje se stav beznaděje a autofobie. Ve společnosti se takový člověk stává hyperobsedantním a doma, když je sám, pustí televizi, hudbu a dělá vše pro to, aby cítil prvek přítomnosti.

Marcel Dodica Vedoucí lékař Nemocniční psychiatrické kliniky

Jak se vypořádat s osamělostí

1. Uznejte svou osamělost

Pokud zjistíte, že osamělost ovlivňuje vaši pohodu, snažte se vědomě bojovat proti sociální izolaci. Chcete-li si utřídit myšlenky, můžete si založit deník. Pomůže vám lépe porozumět pocitům osamělosti a snížit stres [19].

Nebojte se přiznat si, že jste osamělí. Psychologové říkají, že to z vás nedělá „chybu“ nebo selhání. Neměli byste za všechno vinit jen sebe a zapojit se do sebemrskačství.

2. Najděte podporu

Psycholožka Elena Klen nám poradila, abychom se zamysleli nad tím, co lidé nebo činnosti obvykle přinášejí uspokojení a dodávají sílu. O osamělosti si klidně promluvte se svými blízkými. Pokud se pro vás stal pocit izolace nesnesitelný, neměli byste izolovat sebe a své zkušenosti.

Musíte věnovat pozornost lidem kolem sebe, naslouchat své rodině, přátelům, známým, kolegům. Všechny jsou již v našich životech a my jim za to musíme být vděční. Když nasloucháme druhým lidem, začínáme si uvědomovat, že nejsme sami. Všichni se cítí stejně, všichni trpí stejně, každý potřebuje pomoc a podporu. Tím, že pomáháme druhým, pomáháme sami sobě. Taková proaktivní pozice vám umožní vyrovnat se s negativními zkušenostmi, přehodnotit vztahy s blízkými a navázat nové kontakty.

Vladimir Shlyapnikov kandidát psychologických věd, docent katedry psychologie osobnosti a diferenciální psychologie Moskevského institutu psychoanalýzy

3. Vraťte se ke společenské aktivitě

Pokuste se navázat sociální kontakty, které již máte: zavolejte své rodině, pozvěte přátele na kávu. Chcete-li navazovat nové známosti, můžete se účastnit akcí, kurzů nebo se zapojit do sportovní sekce nebo se dobrovolně věnovat. Na internetu si můžete najít přátele, ale nezapomeňte na důležitost devirtualizace a osobní komunikace.

4. Pořiďte si domácího mazlíčka

Není náhodou, že se při léčbě zvířaty při léčbě, prevenci a rehabilitaci různých nemocí uchýlí k pomoci zvířat. Britští vědci provedli studii mezi téměř šesti tisíci lidmi během pandemie COVID-19 a zjistili, že domácí mazlíčci pomáhali lidem bojovat s osamělostí během uzamčení a snižovali riziko exacerbace duševních chorob. Navíc účinek nezávisel na typu zvířete [20].

ČTĚTE VÍCE
Jaké tašky jsou módní pro zimu 2024?

Psychologové podotýkají, že lidem pomáhá i jen fyzická přítomnost domácího mazlíčka. Krmení, hraní, procházky, péče o zvířata vyžadují důslednost a zodpovědnost – to dává člověku pocit cíle, účelu, který je velmi důležitý pro emoční pohodu [21].

5. Meditujte

Meditace je cvičení mysli a těla zaměřené na relaxaci a dosažení klidu. Řada studií prokázala, že meditace pomáhá snižovat pocity osamělosti a příznaky deprese [22].

Zvládnutí techniky vyžaduje čas a praxi. Pomůže jóga, meditační kurzy nebo vzdělávací videa a podcasty na internetu.

6. Navštivte lékaře

Pochopit důvody osamělosti a utřídit si své pocity vlastními silami může být obtížné. „Vyrazit do světa“ a navazovat nové známosti někdy ke zvládnutí samoty nestačí a pocit izolace přetrvává i ve společnosti blízkých. To může být příznakem deprese a sociální úzkosti [23]. V tomto případě stojí za to kontaktovat odborníka, zvláště pokud pociťujete další příznaky deprese.