Kůže se během života člověka fyziologicky mění a postupně mění svůj vzhled. Člověk má možnost udržovat pokožku zdravou a harmonizovat kožní změny související s věkem.

Kůže je odrazem všeho, co se v těle děje, a pokud máte nějaké kožní problémy, doporučujeme kontrolu obecné zdraví, a ne běžet ke kosmetologovi nebo se snažit problém vyřešit sami. Stav pleti totiž často ovlivňují zdravotní problémy, které dosud nebyly příliš patrné.

Příliš suchá nebo mastná pokožka, ztráta nebo nadměrný růst ochlupení na těle závisí na změnách činnosti gonád. Šedá, matná a suchá pokožka, vypadávající lámavé vlasy jsou příznaky onemocnění štítné žlázy.

Stav gastrointestinálního traktu přímo ovlivňuje zdraví kůže. Nevyvážená strava ovlivňuje pokožku nepřímo – prostřednictvím jater, slinivky břišní a žlučníku. K trávení například přebytečných tučných jídel se používají další zdroje gastrointestinálního traktu, což vede k narušení jejich funkcí. A to se již projevuje na stavu pokožky – zhoršuje se její barva, tón a elasticita. Správná činnost střev je velmi důležitá i pro pokožku – narušení jejího fungování zbavuje tělo vlhkosti, nezbytných mikroelementů a prospěšných bakterií.

Výživa je jednou z důležitých složek zdraví pokožky, správně se stravujícího člověka snadno poznáte podle stavu jeho pokožky.

Jezte rybí pokrmy třikrát týdně a přidávejte do jídla nerafinované rostlinné oleje. Tyto potraviny jsou bohaté na Omega-3 esenciální mastné kyseliny pro zdravou a zářící pleť. Jezte pravidelně živočišné produkty bohaté na bílkoviny: dodávají tělu bílkoviny kolagen a elastin, díky nimž je pokožka elastická. Kromě toho jsou játra, vejce a mléčné výrobky bohaté na vitamín A, který stimuluje obnovu kožních buněk. Ale konzumaci jednoduchých sacharidů – cukr, čokoládu, bílé pečivo – je třeba kontrolovat. Jejich nadbytek negativně ovlivňuje stav pokožky, například způsobuje akné. Jezte více zeleniny a ovoce: jsou bohaté na vlákninu, vitamíny A, E, C a riboflavonoidy, které zpomalují stárnutí pleti. Přidejte do jídla potraviny bohaté na síru, zinek a železo (rajčata, zelená zelenina, pšeničné otruby, játra a různé bobule) – tyto látky jsou nezbytné pro obnovu pokožky.

S věkem pokožka postupně ztrácí vlhkost a stává se ochablou. Aby vaše pokožka vypadala stále svěží a pružná, doporučujeme vypít asi 2 litry vody denně. Voda aktivuje metabolické procesy v těle a umožňuje vám zbavit se toxinů, které způsobují, že pokožka je matná a bez života. Voda navíc snižuje hlad a zabraňuje přejídání, což má také pozitivní vliv na stav pokožky. Sladká soda, čaj, káva nebo džusy nejsou zahrnuty ve 2 litrech – pouze uhasí vaši žízeň a přidají další kalorie do vašeho jídelníčku. Proto musíte pít pouze čistou vodu.

ČTĚTE VÍCE
Proč je akvarel lepší než kvaš?

Systematická konzumace alkoholu zhoršuje funkci jater. Tím se změní barva pleti a pokožka bude vypadat nafouklá a mdlá. A dlouhodobé zneužívání přispívá ke změnám v krevních cévách a výskytu rozšířených kapilár ve formě „hvězd“ nebo „sítek“ na tvářích a nosu.

Kouření stárne pokožku velmi rychle a intenzivně. A rychlost stárnutí přímo souvisí s počtem vykouřených cigaret za den. Kůže kuřáků se stává suchou a ochablou kvůli tomu, že nikotin zužuje póry a zhoršuje výživu pokožky. Kromě toho ničí kolagen, protein, který dodává pleti pevnost. Ženy, které kouří, mají specifickou pleť: nažloutlou, bledou a náchylnou k časné tvorbě vrásek.

Hlavní poškození kůže je způsobeno ultrafialovými paprsky. Paprsky typu A poškozují kožní buňky a mohou vyvolat rozvoj rakovinného nádoru. Paprsky typu B vyvolávají tepelné popálení pokožky a její předčasné stárnutí.

Tyto paprsky jsou stejně nebezpečné, bez ohledu na jejich původ – přírodní nebo lampu v soláriu. Používejte opalovací krémy s vhodným SPF a nezapomeňte je znovu aplikovat každé dvě hodiny. Neexistuje žádný opalovací krém, který by vaši pokožku dokázal zcela ochránit – přidejte klobouk, deštník a přirozený stín. Snažte se nevycházet na slunce od 12-16 hodin.

Nedostatek spánku postihuje především pokožku, dělá ji matnou a zdobí obličej modřinami a váčky pod očima. Pro udržení zdravé pokožky se snažte spát alespoň 7-8 hodin denně na pohodlném polštáři. Pokuste se vybrat polštář, který nedovolí skřípnutí cév procházejících v oblasti krku – to narušuje odtok tekutiny a vede k otoku na obličeji.

Abyste měli lepší spánek, snažte se být každý den fyzicky aktivní. Když člověk sportuje, zažívá fyziologickou únavu, která je zárukou dobrého spánku. Dobře vyspalý člověk vypadá ráno vždy skvěle.

Pamatujte, že kůže těla není jen pokrývka, jako je čalounění na pohovce. Pleť vyžaduje každodenní péči. Kůže je zrcadlem vnitřního stavu těla. Správná výživa, správný odpočinek a cvičení jsou proto to, co byste pro zdraví své pokožky měli dělat.

Programování, vývoj verze pro zrakově postižené – internetová laboratoř “Delissimo”

Stránka používá soubory cookie. Umožňují nám rozpoznat vás a získat informace o vaší uživatelské zkušenosti. Pokud si nepřejete, aby byly vaše údaje zpracovávány, musíte stránky opustit. Pokud budete stránky nadále používat, SOUHLASÍTE s používáním cookies, zpracováním a ukládáním vašich osobních údajů.

ČTĚTE VÍCE
Jakou barvou bych si měl nalakovat nehty na Nový rok 2024?

Kůže je největším orgánem lidského těla. Jeho stav závisí na věku, stravě a životním stylu. Kůže plní bariérovou funkci, chrání tělo před vnějšími faktory. Naštěstí si můžete udržet zdravou pokožku tím, že se vyhnete 9 běžným faktorům.

Opálení. Vystavení pokožky ultrafialovým paprskům může způsobit řadu problémů, od předčasného stárnutí až po rozvoj rakoviny. Ultrafialové paprsky mohou způsobit popáleniny, alergické reakce a přispět ke známkám poškození kůže, jako jsou stařecké skvrny, aktinické keratózy a solární elastóza. Nezanedbávejte proto ochranu pokožky opalovacím krémem s SPF 30 nebo vyšším. Jeho použití je také relevantní v oblačném počasí, protože i v tomto případě má ultrafialové záření škodlivý účinek na pokožku.

Co se týče opalování v soláriu, v tomto případě může člověk během krátké doby dostat větší dávky UV záření, než když stojí venku za slunečného počasí, což zvyšuje riziko vzniku rakoviny kůže – melanomu, bazaliomu a spinocelulárního karcinomu kůže. Vede také k předčasnému stárnutí pleti, včetně brzkého výskytu vrásek, stařeckých skvrn a změn ve struktuře pleti. Opalování v soláriu je považováno za zvláště nebezpečné pro mladé lidi, protože opalování výrazně zvyšuje jejich riziko vzniku melanomu.

Kouření. Je známo, že kouření vede k rakovině plic, emfyzému, kardiovaskulárním onemocněním a mrtvici. Zároveň ale také způsobuje poškození kůže a předčasné stárnutí. Kouření snižuje prokrvení pokožky, což vede k tvorbě vrásek. Šedá, bledá a vrásčitá pokožka obličeje se často nazývá „cigaretová kůže“. Kouření také zpomaluje hojení ran a zvyšuje riziko rozvoje psoriázy, a pokud je přítomna, zvyšuje závažnost příznaků.

Nesprávné použití čisticích prostředků. Pokožka obličeje je mnohem citlivější než zbytek těla, a proto potřebuje jemné čištění. Mnoho čisticích prostředků, jako jsou ty obsahující alkohol, může podráždit pokožku obličeje. Používání peelingu na obličej může zhoršit stav vaší pokožky, pokud máte pupínky. Výběr optimálního produktu pro čištění pokožky obličeje s ohledem na její typ a vlastnosti pomůže udržet její zdraví.

Mačkání pupínků. Tato metoda, jak se zbavit nechtěných vyrážek, může poranit kůži a vést k jizvení. V tomto případě je důležité pleť vyčistit přípravky na bázi benzoylperoxidu nebo kyseliny salicylové. Pokud to nepomůže, měli byste se poradit s dermatologem.

ČTĚTE VÍCE
Jak se nazývají kruhové náušnice?

Stres. Stres může příznaky psoriázy nebo růžovky zhoršit. Stres totiž může způsobit, že pokožka bude citlivější a náchylnější k zánětům, což její stav zhoršuje.

Přehnaná péče. Chemický peeling může lidem často pomoci snížit výskyt vrásek, vyrovnat tón pleti, rozjasnit pleť a vyhladit pleť. Nesprávné nebo nadměrné používání tohoto nebo jiných postupů však může vést k zánětu kůže a akné.

Záchvatovité přejídání. Zvyšující se tělesná hmotnost způsobuje natahování kůže, zatímco rychlý nárůst přebytečných kilogramů vede ke vzniku strií. Pokud při hubnutí není pokožka dostatečně elastická, může ochabovat a ochabovat, což lze napravit plastickou operací. Navíc se u obézních jedinců mohou vyvinout plísňové infekce v kožních záhybech. Jejich hojení ran se zpomaluje. Vyvážená strava a udržování normální tělesné hmotnosti může udržet vaši pokožku zdravou.

Nedostatek spánku. Během spánku kůže odpočívá od škodlivých vlivů prostředí a obnovuje se, takže nedostatek spánku vyvolává výskyt váčků pod očima a matnou pokožku. Odborníci z National Sleep Foundation v USA doporučují dospělým spát každou noc 7 až 9 hodin.

Ignorování změn v tvorbě kůže. Změny ve stavu krtků mohou být časným příznakem vývoje melanomu. Odborníci z nadace Skin Cancer Foundation tvrdí, že vyšetření kůže od hlavy až k patě by se mělo provádět jednou měsíčně. Inspekci krtka lze provést pomocí následujících znaků: kontrola přítomnosti asymetrie formace, nerovných hranic, změn barvy a průměru, tvaru. Pokud jsou zjištěny změny, měli byste se poradit s dermatologem.

Na základě materiálů z www.medicinenet.com

Chcete být informováni o nejnovějších farmaceutických novinkách?
Pak se přihlaste k odběru „Shchitizhnevik PHARMACY“ na sociálních sítích!