V roce 1672 anglický lékař Sir Thomas Willis popsal stav pacientů, kteří nemohli spát kvůli křečím a také pohybům rukou a nohou. Sir Willis napsal, že únava a třes mohou být tak silné, že pacienti nemohou spát, jako by je mučili.

T. Willis jako první popsal stav, který se dnes nazývá syndrom neklidných nohou. Navzdory tomu, že důvody jejího vzniku jsou zcela neznámé, podle většiny badatelů hraje chronická žilní nedostatečnost rozhodující roli v jejím vzniku. Přetažené a přeplněné žíly nemají čas prokrvit potřebným tempem, přebytečná tekutina se hromadí v tkáních, což vede k jejich otoku a způsobuje bolest, pálení, necitlivost atd.

Původ problému nacházíme v dávných dobách, kdy se objevil zástupce nového druhu – člověk. Od ostatních zvířat se odlišoval vysokou inteligencí, což se dalo hned tušit podle hrdě zvednuté hlavy. Právě tento postoj, ve světě zvířat nevídaný, umožnil člověku zaujmout dominantní postavení mezi ostatními druhy, protože vzpřímená chůze mu uvolnila ruce a umožnila mu je používat k práci. A jak víte, byla to práce, která udělala člověka člověkem.

Avšak právě to bylo důvodem, proč o tisíce let později moderní člověk po dlouhém pracovním dni začal pociťovat olovnaté tíhy v nohách.

Mechanismus je poměrně jednoduchý: na dolních končetinách dochází ke stagnaci krve a intersticiální tekutiny. Lidský krevní systém je navržen tak, že krev je vytlačována srdcem a pod tlakem se pohybuje tepnami a vrací se zpět žilami, překonávající gravitační sílu.

K tomuto procesu dochází v důsledku skutečnosti, že žilní cévy mají ventily, které neumožňují proudění krve v opačném směru, a hlavní hnací silou, v důsledku čehož je zajištěn boj proti gravitační síle, jsou svalové kontrakce, které , jako pumpy, stlačují žíly.

Právě rytmické a pravidelné stahování svalů zajišťuje správný krevní oběh. Pokud se svaly stahují málo a zřídka (stejně jako silně, ale staticky), pak je žilní městnání na dolních končetinách dříve nebo později zaručena. Proto se atleti mohou pochlubit zdravým kardiovaskulárním systémem, zatímco vzpěrači mají často problémy se žilami.

Pokud člověk tráví v práci celý den na nohou, pak mu svaly neposkytují dostatečný počet kontrakcí. V sedavém zaměstnání však není nic užitečného – v tomto případě jsou žilní cévy nohou celý den ve stlačeném stavu.

Žilní nedostatečnost tedy číhá na ty, kteří mají nadváhu, vedou pasivní životní styl nebo jsou vystaveni dlouhodobé statické zátěži. Mezi rizikové skupiny patří učitelé, prodavači, kadeřníci, chirurgové a zástupci dalších profesí, které vyžadují dlouhodobé stání ve vzpřímené poloze. Přidávají se k nim i lidé se sedavým povoláním (pokladní, účetní, ale i studenti atd.). Nebezpečí čeká i na manažery, kteří musí často služebně cestovat (zejména letadlem).

V takové situaci je však nepravděpodobné, že by bylo adekvátní doporučit změnit své oblíbené zaměstnání na takové, které přispěje k neustálému rytmickému zatížení dolních končetin (například kurýr), nebo se vzdát takových výhod civilizace, jako je osobní a MHD, výtah, eskalátor.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho žije ibišek doma?

Doporučení společností propagujících zdravý životní styl se takovými těžko realizovatelnými radami jen hemží, ale najít lidi, kteří je plně dodržují, je možná alespoň u nás dost těžké. Nejlepším východiskem by bylo porozumět problému podrobněji a najít řešení, která lze snadno implementovat.

Druhým rizikovým faktorem žilní insuficience je pohlaví. Ženy zažívají tento stav častěji než muži. Tomu napomáhá několik faktorů: kolísání hladin hormonů během menstruačního cyklu, dyshormonální stavy, menopauza, užívání hormonální antikoncepce; těhotenství a porod, které vyvolávají stagnaci krve v žilách dolních končetin, zvyk nosit boty na podpatku.

Žilní nedostatečnost je také zaznamenána u mužů. Rizikovým faktorem pro rozvoj onemocnění je vášeň pro kulturistiku nebo vzpírání.

Zvláštní pozornost by měla být věnována poruchám žilního průtoku u těhotných žen, protože přibližně u 50 % žen se žilní nedostatečnost objevuje během prvního těhotenství a během dalších těhotenství se zvyšuje o dalších 20–30 %. Mechanismus vzniku žilní nedostatečnosti v těhotenství je následující: objem cirkulující krve v těle se zvýší v průměru o 20–30 % a rostoucí děloha stlačuje pánevní cévy a brání návratu žilní krve.

Navíc progesteron, jehož obsah v krvi se ke konci těhotenství zvyšuje, změkčuje stěny žil, ty se pod tlakem roztahují, chlopně se zcela neuzavírají a nemohou zabránit zpětnému toku krve. To vše komplikuje fungování žilního systému a způsobuje rozvoj žilní nedostatečnosti.

Proto se ne každá žena může pochlubit tím, že během těhotenství nikdy nezažila tíhu v nohách, nestěžovala si na otoky nohou a neschopnost obout si obvyklé boty.

Přítomna je i již zmíněná sezónnost: v létě se v důsledku změn metabolismu tekutin v těle a procesu krevního oběhu vlivem vysoké teploty objevují příznaky častěji a ve větším počtu. Mnoho z těch, kteří jsou nuceni v létě pracovat, ví, co jsou oteklé olověné nohy.

Nadměrná tělesná hmotnost často vede ke stagnaci žil. Tím se nejen zvyšuje objem cirkulující krve, ale také množství intersticiální tekutiny. Zvýšení množství podkožního tuku vytváří na žíly stejný tlak jako těsné oblečení a narušuje odtok krve. Pravděpodobně nemá cenu diskutovat o tomto problému podrobně, protože je to skutečná pohroma naší doby, která vyžaduje samostatnou diskusi, protože zahrnuje celou řadu patologických změn v těle. Žilní stagnace je však dalším argumentem ve prospěch normalizace vaší tělesné hmotnosti.

Lidé s touto patologií si stěžují na pocit únavy, těžkosti, bolesti nohou a křeče v lýtkových svalech. Ke konci dne vám v nohách hučí jako z litiny, trápí vás pocit necitlivosti, husí kůže, nadýmání, tíže a bolesti chodidel a nohou a boty, které vám ráno padnou, začínají být nesnesitelně těsné večer. Kromě vyjmenovaných příznaků se malátnost může projevit jako otoky dolní třetiny nohou a chodidel na konci dne, nepříjemné pocity v podobě plazení nebo pálení.

ČTĚTE VÍCE
K čemu je koňská síla?

V některých případech právě s nástupem těchto příznaků začíná vážné onemocnění, jako jsou křečové žíly. Proto je třeba začít o své nohy pečovat, aniž byste čekali na vážné komplikace.

Co dělat, abyste se zbavili tíže nohou a vyhnuli se dalšímu rozvoji žilní nedostatečnosti a následně křečových žil? Pokud se takové příznaky objevují pravidelně, měli byste se poradit s flebologem, který vám pomůže určit pravděpodobnost rozvoje chronické žilní nedostatečnosti a v případě potřeby předepíše adekvátní léčbu. Pokud však přijmete aktivní opatření při prvních příznacích, budete mít krásné nohy a snadnou chůzi po mnoho let. K tomu pomohou jednoduchá pravidla.

Po návratu domů je lepší si lehnout a postavit nohy tak, aby byly v úrovni srdce nebo o něco výše. Můžete si pod ně dát polštář a opřít je o opěradlo pohovky. Poté, co tam ležel 10–15 minut, ucítíte, že tíha zmizí. Tato metoda je považována za jeden z prvků prevence žilní nedostatečnosti a křečových žil.

Pro lidi, kteří vedou aktivní životní styl, by alternativou k této metodě bylo sportování – atletika nebo venkovní sportovní hry budou mít ještě výraznější účinek a zdravotní přínosy budou mnohem větší.

Snažte se co nejméně nosit těsné spodní prádlo a oblečení, zejména džíny. Ženy v nich působí atraktivněji, ale zapomínají, že těsné oblečení narušuje normální krevní oběh. Pokud vaše práce vyžaduje, abyste byli neustále na nohou, noste speciální kompresní punčochy, punčochy nebo podkolenky. Na rozdíl od těsného oblečení stlačují nohy, nikoli však horní část stehen a nepřekáží žilnímu odtoku a snižují otoky nohou. Nebezpečí bot na vysokém podpatku již bylo zmíněno.

Před osprchováním proveďte lehkou preventivní masáž nohou: rukama, speciálním masážním kartáčem a po vodních procedurách otíráním měkkým froté ručníkem zdola nahoru podél toku žilní krve.

Sledujte svou vlastní tělesnou hmotnost. Kila navíc zvyšují zátěž na cévní systém a zhoršují krevní oběh nejen v nohách. Těhotným ženám se doporučuje dodržovat všechna výše uvedená pravidla. Protože jsou zvláště ohroženi, nedoporučuje se přetěžovat nohy. Je nutné pravidelně měnit polohu těla. Pokud musíte dlouho sedět, musíte se čas od času projít.

Pokud práce zahrnuje dlouhou dobu na nohou, měli byste každou hodinu udělat několik dřepů nebo, pokud je to možné, zaujmout vodorovnou polohu po dobu 10–15 minut. V létě byste měli věnovat zvláštní pozornost svému zdraví. Zvláště často se může v horkém období objevit syndrom neklidných nohou.

NABÍJENÍ PRO LÍNÉ

Lidé, kteří jsou během pracovního dne neustále v jedné poloze (ve stoje nebo vsedě), by měli využít každou příležitost k zahřátí, udělat pár dřepů, třeba i jen změnit polohu.

Chcete-li uvolnit svaly nohou a obnovit krevní oběh, provádějte večer jednoduchá cvičení:

1. Postavte se na schod nebo práh, přeneste váhu těla na přední část chodidla. Záda jsou rovná, nohy nejsou příliš napjaté. Abyste udrželi rovnováhu, můžete se nejprve přidržet rukou na zdi. Dýchejte rovnoměrně. Tvrdě se houpejte a snažte se udržet rovnováhu pomocí nohou. Poté se pomalu, počítejte do 10, vraťte do výchozí pozice. Trochu si odpočiňte a poté cvik opakujte ještě 2x.

ČTĚTE VÍCE
Kdo by neměl jíst kuře?

2. Sedněte si na židli, roztáhněte nohy více. Vzpomeňte si, jak se stonožka pohybuje, legračně pohybuje svými mnoha nohami, a zkuste udělat něco podobného. Začněte pohyb prsty na nohou, přitlačte je k chodidlu a poté je uvolněte. V tomto případě by měla fungovat celá noha a simulovat pohyb vlny. Nezvedejte nohy z podlahy. Cvičení ukončete, když pocítíte únavu nohou.

3. Pokuste se zvednout minci z podlahy prsty na nohou – začněte s největšími mincemi, jak se budete zlepšovat, přejděte na padesát dolarů a poté na haléře.

VENOSPRAY – AMBULANCE PRO UNAVENÉ NOHY!

Náš vzdělávací program by byl neúplný, zvláště s ohledem na téma publikace, pokud bychom nezmínili existenci prostředků, které dokážou zmírnit projevy unavených nohou a výrazně zpestřit večer po náročném dni v práci. Nebo vám pocit lehkosti, který přinesou, dokonce umožní pokračovat v tom aktivnějším způsobem – nohy, které cítí lehkost, vás samy ponesou na procházku, na sportoviště nebo na diskotéku. A je to tak správně, protože na léto je třeba vzpomínat jako na radostné a veselé.

Představujeme novinku, která slibuje, že se stane spolehlivým pomocníkem při získávání lehkosti nohou – VENOSPRAY. Tento křupavý gel s chladivým účinkem, obsahující panthenol a bioflavonoidy, zlepšuje krevní oběh, rychle odstraňuje unavené nohy, pocit tíhy a napětí, snižuje otoky tkání a navrací pohodu, přináší pocit obnovy, lehkosti a vitality.

JAKÉ KOMPONENTY JSOU OBSAŽENY V TOMTO PRODUKTU?

Bioflavonoidy – zlepšují žilní odtok, čímž působí protizánětlivě, zabraňují otokům nohou, chrání kapiláry, zvyšují jejich odolnost.

Panthenol – má silný hydratační účinek, používá se k péči o suchou pokožku, pomáhá zachovat její mládí a krásu.

Mentol – tónuje, přináší nezapomenutelný pocit svěžesti a lehkosti.

– okamžitě odstraňuje únavu nohou, pocit tíhy a napětí, navrací zdraví;

– dobře se vstřebává a nezanechává mastný film;

– bude užitečné při cestování;

– přináší nezapomenutelný pocit při aplikaci;

– bezpečné pro použití během těhotenství a kojení.

Snadná chůze a krásné, štíhlé a tedy zdravé nohy jsou právem a důstojností každé ženy. Nechte svou chůzi volnou, létání a vaše nohy potěší vás a potěší ostatní. Ó

Oleg Ternovenko
(na základě materiálů poskytnutých společností SDM-pharma Health&Beauty LLC)

Chcete být informováni o nejnovějších farmaceutických novinkách?
Pak se přihlaste k odběru „Shchitizhnevik PHARMACY“ na sociálních sítích!

Pocit tíhy v nohách po fyzické aktivitě je normální a zcela přirozený. Pocit tíhy, ztuhlosti a únavy nohou bez zjevné příčiny však může být příznakem různých onemocnění.

ČTĚTE VÍCE
Je možné vyhodit skořápky?

Důvody mohou být velmi odlišné, proto je nutné provést úplnou diagnostiku, která zajistí správnost lékařské péče. V tomto článku se podíváme na řadu možných příčin těžkých nohou a také na možnosti jejich léčby a prevence.

Hlavní příčiny těžkosti v nohou

Křečovým žilám

U křečových žil se žíly zdají viditelnější, větší a deformované.

Když se krevní oběh zhorší, začne se vlivem gravitace v nohou hromadit krev a žíly ztrácejí pružnost.

Křečové žíly se mohou objevit z mnoha důvodů, včetně:

  • Obezita
  • Dědičnost;
  • Hormonální nerovnováha, například během menopauzy a těhotenství;
  • Práce vestoje nebo naopak sedavá práce;
  • Nedostatek fyzické aktivity.

Křečové žíly mohou vést k rozvoji trombózy a trofických vředů, které se obtížně léčí.

Přetrénování

Je normální, že po obzvláště intenzivním tréninku pociťujete několik dní bolavé nohy. Pokud však pravidelně cvičíte na doraz, riskujete „přetrénování“ těla.

Svaly nemají čas se zotavit a v důsledku toho jsou pomalé, slabé a těžké. S tímto problémem se často setkávají cyklisté nebo běžci.

Chronická žilní nedostatečnost

Těžkost v nohou může být také známkou chronické žilní nedostatečnosti.

Gravitační tlak způsobuje, že srdce pracuje usilovněji, aby pumpovalo krev z chodidel a nohou zpět do srdce. Na nohou a chodidlech je řada jednosměrných ventilů navržených tak, aby zabránily proudění krve zpět dolů.

U člověka s chronickou žilní nedostatečností dochází k oslabení žil a chlopní, což často způsobuje potíže, jako je únava, těžké nohy, otoky a metličky.

Nejčastěji se s chronickou žilní nedostatečností setkávají lidé, kteří jsou nuceni stát celý pracovní den.

Na vznik chronické žilní insuficience má vliv několik faktorů.

  • Nevyvážená strava;
  • Nadváha;
  • Sedavý životní styl;
  • Nedostatek fyzické aktivity;
  • Těhotenství
  • Přírodní proces stárnutí.

Onemocnění periferních tepen je obvykle známkou ukládání tuku v tepnách (ateroskleróza).

Rizikové faktory pro rozvoj onemocnění periferních tepen zahrnují vysoký krevní tlak a vysoký cholesterol, stejně jako kouření a cukrovku.

Nadváha vytváří zvýšený tlak na klouby, svaly a šlachy nohou, zvláště pokud člověk během dne dlouho stojí. Lidé s nadváhou, kteří jsou sedaví, mohou mít také problémy s krevním oběhem, což může zhoršit pocit těžkých nohou.

Těhotenství

Těžkost v nohou se často vyskytuje během těhotenství. To může být způsobeno jak přibíráním na váze, tak hormonálními změnami probíhajícími v ženském těle během tohoto období. Změny hormonální hladiny vedou k zadržování vody v těle, otokům a snížení elasticity žil. Ve většině případů všechny tyto příznaky po porodu vymizí.

Spinální stenóza

Bolest zad doprovázená tíhou, necitlivostí nebo slabostí nohou může být známkou spinální stenózy.

Toto onemocnění postihuje osoby starší 60 let. Vyskytuje se v důsledku stárnutí souvisejícího s opotřebením a zúžením páteřního kanálu. Toto zúžení může způsobit bolest zad a tíhu v nohou.

Jak se zbavit tíže nohou?

Kontrastní sprcha

Začněte u nohou a nasměrujte proud vody po vnější straně nohy. Chvíli spusťte proud vody po vnitřní straně stehna a nohy. Začněte teplou vodou a poté opakujte se studenou vodou. To nastartuje cirkulaci, reguluje průtok krve a zvýší napětí v cévách. Jak se zbavit těžkých nohou.

ČTĚTE VÍCE
Kdy najdou Váhy lásku?

Zvedněte nohy

Zvedněte nohy nahoru nebo masírujte chodidla směrem k srdci. Tím se uleví žilám. Když spíte, položte si pod nohy polštář.

Terapeutická gymnastika

Při této pohybové aktivitě dochází ke stimulaci posturálních svalů, které se nacházejí v blízkosti kostí, a proto se více podílejí na udržování tonusu žil.

Jedno z účinných cvičení: v sedě stiskněte kolena k sobě a pohybujte je rukama směrem ven; držte pózu po dobu 20 sekund a opakujte 10krát.

Lymfatická drenáž

Tato manuální masáž, při které se střídají různé úrovně tlaku, je navržena tak, aby zmírnila otoky a zlepšila lymfatický tok.

Jak se vyhnout těžkým nohám?

Existuje několik způsobů, jak zabránit těžkým nohám:

Zdravá a vyvážená strava

To vám dodá energii k dokončení vašich každodenních úkolů. V případě potřeby můžete užívat doplňky stravy.

Správná ortopedická obuv

Boty musí poskytovat oporu chodidlu, být dostatečně polstrované a tlumit nárazy. Pro další podporu lze přidat vložky.

Kompresní úplet

Kompresní punčochy jsou základním prvkem v léčbě a prevenci žilní nedostatečnosti. Zmírňují bolest a zlepšují krevní oběh tím, že poskytují odstupňovanou kompresi od kotníků ke stehnům. Předchází se tak otokům, únavě nohou a rozvoji křečových žil.

Lze je nosit i během fyzické aktivity a po ní.

Snižte příjem soli

U některých lidí může přebytek sodíku vést k těžkým a oteklým nohám.

Vyhněte se horké koupeli

Při působení tepla se žíly rozšiřují, což vede ke snížení krevního tlaku a brání průtoku krve do nohou.

Měňte svou polohu během dne

Nedoporučuje se dlouho sedět nebo stát v jedné poloze, protože to může zhoršit příznaky. Změna polohy těla může pomoci zlepšit krevní oběh.

Přestat kouřit

Kouření negativně ovlivňuje krevní oběh v těle, což může způsobit tíhu v nohou. Omezení a v ideálním případě odvykání kouření může pomoci snížit nebo předcházet některým symptomům.

Veďte aktivní životní styl

Chůze, jízda na kole nebo plavání mohou pomoci udržet normální oběh v těle, stejně jako váhu a krevní tlak.

Nejlepší způsob, jak zabránit těžkým nohám, je:

  1. Chůze: Tato jednoduchá aktivita aktivuje žilní pumpu! Pro využití výhod chůze se doporučuje věnovat chůzi alespoň 30 minut denně.
  2. Plavání: Voda vyvíjí relaxační tlak na svaly nohou, což podporuje žilní drenáž a pomáhá bojovat s pocitem těžkých nohou. Plavání také zlepšuje tonus kardiovaskulárního systému.
  3. Kolo: šlapáním zvyšujeme tonus hlubokých žil lýtek a stehen, stimulujeme nožní klenbu – to vše pomáhá zlepšit krevní oběh a aktivuje odtok žilní krve.

Mírné tréninky

I když je cvičení dobré pro tělo i mysl, přílišné množství může být škodlivé. Aby se předešlo přepětí, je nutné dělat přestávky v tréninku a odpočívat od intenzivního cvičení.