Játra jsou velmi důležitým a víceúčelovým orgánem, který produkuje bílkoviny, cholesterol, žluč, ukládá vitamíny, minerály, sacharidy a odbourává toxiny (alkohol, léky a přirozené metabolické produkty). Fungování tohoto orgánu do značné míry závisí na výživě, a proto je tak důležité zařazovat do jídelníčku potraviny, které jsou dobré pro játra.

Naděžda Vidjakina
Gastroenterolog, Ph.D., lékař nejvyšší kvalifikační kategorie, Institute of Health LLC

Játra mají schopnost zotavení a dokážou se vyrovnat s vážným stresem. Pokud se v něm ale tukové buňky hromadí nadbytek, pak dochází k selhání. Je to jako robotický vysavač, který funguje efektivně, dokud není koš plný. Majitel se robotu nevěnuje a nepamatuje si, co je potřeba vyčistit. Jakmile však množství nečistot, které dokáže pojmout, dosáhne svého limitu, vysavač se zastaví a již nemůže plnit svou funkci. Totéž se děje s játry.

Jaké potraviny jsou dobré pro játra?

Jedním z nejčastějších požadavků na internetu jsou „potraviny, které obnovují játra“, takže pojďme zjistit, které potraviny jsou dobré pro játra.

1. Káva

Káva je jedním z nejlepších nápojů pro posílení a prevenci zdraví tohoto orgánu. Pravidelná konzumace kávy může dokonce pomoci zpomalit již existující onemocnění jater. Káva zabraňuje hromadění tuku a kolagenu, dvou hlavních příčin onemocnění jater, snižuje zánět a zvyšuje hladinu antioxidantu glutathionu.

Studie prokázaly, že pití kávy snižuje riziko cirhózy nebo nevratného poškození jater u lidí s chronickým onemocněním jater. A studie z roku 2021 ukazuje, že každodenní pití kávy snižuje riziko úmrtí na onemocnění jater o 49 %. Největší účinek kávy byl pozorován u těch, kteří pili 3-4 šálky denně. Přitom účinky všech druhů kávy (bezkofeinové, instantní i mleté) byly přibližně stejné.

Pro maximální užitek

Chcete-li získat co nejvíce výhod, nepřidávejte do kávy cukr a smetanu. Pijte s nízkotučným mlékem, sójovým nebo mandlovým, přidáním skořice.

2. Čaj

Čaj je zdraví prospěšný. Může mít také zvláštní účinek na játra.

Japonská studie zjistila, že pití 10 šálků zeleného čaje denně zlepšuje ukazatele zdraví jater. A studie zkoumající účinky zeleného čaje s vysokým obsahem antioxidantů na zdraví jater u lidí s nealkoholickým ztučněním jater (NAFLD) zjistila, že pití nápoje po dobu 12 týdnů zvyšuje hladiny jaterních enzymů, snižuje oxidační poškození a snižuje ukládání tuku v játrech. .

ČTĚTE VÍCE
Jak otevřít podkožní pupínek?

Další studie navíc potvrzuje, že lidé, kteří pravidelně pijí zelený čaj, mají menší pravděpodobnost vzniku rakoviny jater. Riziko je nejnižší u lidí, kteří pijí čtyři nebo více šálků denně.

3. Grapefruit

Grapefruit obsahuje antioxidant naringin, který přirozeně chrání játra. Studie ukázaly, že tento antioxidant snižuje rozvoj jaterní fibrózy, což je stav, při kterém se v játrech tvoří příliš mnoho pojivové tkáně. Obvykle k tomu dochází v důsledku chronického zánětu.

4. Hrozny

Hrozny, zejména červené a fialové, obsahují resveratrol, přirozeně se vyskytující fytoalexin známý pro své protizánětlivé a protirakovinné vlastnosti.

Bylo prokázáno, že hroznová šťáva snižuje zánět, zabraňuje poškození a zvyšuje hladinu antioxidantů. A studie provedená na lidech s NAFLD zjistila, že užívání extraktu z hroznových jader po dobu tří měsíců zlepšilo funkci jater.

5. Borůvky a brusinky

Borůvky a brusinky obsahují antokyany, antioxidanty, které dodávají bobulím jejich charakteristickou barvu. Studie provedená na myších zjistila, že celé brusinky a borůvky, stejně jako jejich výtažky nebo šťáva, podporují zdraví jater.

V důsledku tohoto experimentu bylo zjištěno, že konzumace těchto bobulí po dobu 21 dnů chrání játra před poškozením. Borůvky navíc pomohly zvýšit reakce imunitních buněk a antioxidační enzymy.

Další studie provedená na potkanech potvrdila, že antioxidanty obsažené v borůvkách zpomalily rozvoj fibrózy (tvorba jizevnaté tkáně).

6. Šťáva z řepy

Bylo prokázáno, že řepná šťáva je zdrojem dusičnanů a antioxidantů nazývaných betalainy, které snižují oxidaci, snižují zánět, mají protirakovinné vlastnosti a zlepšují detoxikační procesy.

S největší pravděpodobností bude mít podobný účinek konzumace červené řepy. Většina studií však používá řepnou šťávu, kterou si můžete vyrobit sami nebo koupit.

7. Brukvovitá zelenina

Brukvovitá zelenina, jako je růžičková kapusta, brokolice a zelené hořčice, mají vysoký obsah vlákniny a živin. Studie na zvířatech prokázaly, že růžičková kapusta a extrakt z brokolice pomáhají zvýšit hladinu detoxikačních enzymů a chránit játra před poškozením.

Existují také důkazy, že dlouhodobá konzumace celé brokolice odolává jak rozvoji NAFLD, tak jaterním nádorům. A 400 g brokolice v denní stravě po dobu 12 týdnů výrazně snižuje hladinu LDL cholesterolu v krevní plazmě, což má příznivý vliv i na játra.

ČTĚTE VÍCE
Jak namazat oko doma?

9. Vlašské ořechy

Ořechy jsou velmi výživné a obsahují velké množství zdravých tuků. Kromě podpory kardiovaskulárního zdraví snižují výskyt onemocnění jater.

Ze všech ořechů jsou vlašské ořechy jedním z nejpřínosnějších pro snížení tukových jaterních onemocnění. Mají vysoký obsah antioxidantů, omega-6 a omega-3 mastných kyselin.

Potvrzuje to studie provedená v roce 2021. Účastníci dostávali každý den 28 gramů (1 unce) vlašských ořechů jako součást středomořské stravy. Lidé, kteří jedli tyto ořechy alespoň 5-6krát týdně, měli větší snížení jaterního tuku ve srovnání s těmi, kteří jedli vlašské ořechy méně často.

Při sestavování jídelníčku je však velmi důležité zvážit poměr omega-6 a omega-3 mastných kyselin. Ve vlašských ořechách jsou v poměru (1:4) ve prospěch omega-6 kyselin. (Zde můžete uvést odkaz na článek Roskachestvo o omega-3 a omega-6)

10. Tučné ryby

Tučné ryby, jako je losos, snižují zánět a hromadění tuku v játrech a pomáhají snižovat celkové BMI. Obsahuje omega-3 mastné kyseliny, což jsou zdravé nenasycené tuky, které jsou dobré pro zdraví srdce, mozku a jater.

Pokud budete jíst mastné ryby dvakrát nebo vícekrát týdně, sníží to hladinu špatného cholesterolu (LDL).

Studie z roku 2016 zjistila, že omega-3 mastné kyseliny pomohly snížit jaterní tuk a triglyceridy u lidí s nealkoholickým ztučněním jater nebo nealkoholickou steatohepatitidou.

A nedávná studie z roku 2021 naznačuje, že strava s vysokým obsahem tučných ryb snižuje riziko hepatocelulárního karcinomu, nejčastějšího typu rakoviny jater. Lidé, kteří jedli tučné ryby alespoň dvakrát týdně, měli o 54 % nižší riziko vzniku rakoviny jater.

10. Olivový olej

Dodržování středomořské stravy obsahující olivový olej snižuje steatózu jater.

Výzkumy ukazují, že olivový olej pomáhá snižovat hladiny jaterních enzymů a tuku v játrech, které přispívají k rozvoji onemocnění jater. Olivový olej může také zvýšit hladinu dobrého cholesterolu (HDL) v krvi, což je dobré pro játra.

Malá studie na 11 lidech s NAFLD zjistila, že pití jedné čajové lžičky (6,5 ml) olivového oleje denně zlepšilo ukazatele zdraví jater. Účastníci experimentu zaznamenali menší akumulaci tuku a zlepšili průtok krve do jater.

11. Avokádo

Avokádo je základní potravinou v mnoha kuchyních. Chrání játra tím, že snižuje hladinu špatného cholesterolu a tuků.

ČTĚTE VÍCE
Jakou barvu vlasů zvolit, abyste vypadali mladší?

Podle studie mají lidé, kteří jedí avokádo, vyšší pravděpodobnost nižšího indexu tělesné hmotnosti (BMI) a vyšší hladiny HDL (dobrého cholesterolu).

Další studie provedená na potkanech zjistila, že avokádový olej pomáhá játrům zotavit se z poškození.

12. Komplexní sacharidy

Je velmi důležité udržovat rovnováhu sacharidů, bílkovin a zdravých tuků.

Komplexní sacharidy se tráví pomaleji a zabraňují náhlým výkyvům hladiny cukru v krvi. To je důvod, proč Národní institut pro diabetes a onemocnění trávicího traktu a ledvin (NIDDK) radí lidem s NAFLD, aby volili komplexní sacharidy před rychlými sacharidy.

Nerafinované sacharidy také obsahují základní živiny, jako je zinek, vitamíny B a zvýšené hladiny vlákniny, které jsou důležité pro zdraví jater a metabolismus.

Zařaďte do svého jídelníčku: divokou rýži, celozrnný chléb a těstoviny, hnědou rýži, ovesné vločky, žito, kukuřici, bulgur.

Šest potravin, kterým se vyhnout, pokud máte problémy s játry

Hlavními nepřáteli jater jsou alkohol, tučná jídla a sedavý způsob života.

Pokud již problémy s tímto orgánem máte, doporučí lékař dodržování vhodné diety při onemocnění jater, při které je nutné vyloučit potraviny přispívající k přibírání na váze a zvyšující hladinu cukru v krvi.

Mezi tyto produkty patří:

  • Alkohol. Často je hlavní příčinou ztučnění jater, stejně jako další onemocnění jater.
  • Cukr. Drž se dál od sladkých potravin, jako jsou bonbóny, sušenky, soda a ovocné šťávy. Vysoká hladina cukru v krvi zvyšuje množství tuku, který se hromadí v játrech.
  • Smažené jídlo. Má vysoký obsah tuku a kalorií.
  • Sůl. Konzumace příliš velkého množství soli může zvýšit riziko rozvoje NAFLD. Doporučuje se omezit příjem sodíku na méně než 2300 1500 mg denně. Lidé s vysokým krevním tlakem by měli omezit příjem soli na XNUMX XNUMX mg denně.
  • Bílý chléb a rýže. Bílá mouka má tendenci být vysoce zpracovaná a výrobky vyrobené z bílé mouky mohou zvýšit hladinu cukru v krvi více než celozrnné kvůli nedostatku vlákniny.
  • Červené maso. Hovězí maso a lahůdky s vysokým obsahem nasycených tuků jsou kontraindikovány.

Důležité! Méně železa a soli!

Obecně se lidem s hemochromatózou doporučuje vyhýbat se železu, zatímco těm s hepatitidou C může být nutné omezit příjem železa a soli.

ČTĚTE VÍCE
Jaký smysl má pleťová maska?

Obraťte se na svého lékaře, pokud jste i přes konzumaci potravin zdravých pro játra během krátké doby hodně zhubli. To může naznačovat, že nezpracovává živiny dostatečně efektivně.

Zdravá strava je přirozený a zdravý způsob, jak pomoci vašim játrům fungovat co nejlépe. Kromě dodržování jaterní diety se při nadváze doporučuje zhubnout. A pokud vám bude diagnostikováno ztučnění jater, měli byste se zdržet alkoholu.

Kdo by neměl jíst avokádo? Co může být nebezpečné, když je ho příliš mnoho?

Avokádo je plod avokádového stromu (Persea Americana), z čeledi vavřínovitých. Je to velmi zdravé ovoce, díky obsahu zdravých tuků, minerálních látek (draslík) a vitamínů (kyselina listová).

Avokádo je také velmi bohaté na:

  • tuky (70 % z nich jsou nenasycené, tedy takové, které snižují hladinu špatného cholesterolu);
  • minerály (o 60 % více draslíku než banány a je zde také hořčík a nízký obsah sodíku);

  • vitamíny (A, C, E, vitamíny B a kyselina listová).

Kromě toho ovoce obsahuje rostlinnou vlákninu a sacharidy.

Avokádo má mnoho zdravotních výhod. Mimo jiné prospívá srdci: pomáhá snižovat špatný cholesterol a zvyšovat dobrý cholesterol.

Avokádo je ideální pro hubnutí a sport, protože zasytí na dlouhou dobu, dodá tělu energii a reguluje hladinu cukru v krvi.

A jaké produkty pomáhají posilovat paměť, řekli ve videu “Championship”.

Proč byste neměli jíst hodně avokáda

Pokud ovoce zneužijete, můžete se setkat se zdravotními problémy.

Přibývání na váze

Avokádo je bohaté na zdravé, vysoce kalorické tuky rostlinného typu. Průměrné ovoce může obsahovat asi 25 g tuku a téměř 300 kcal. Tuk z avokáda je pro tělo dobrý, ale musíte ho jíst s mírou.

Nedostatek živin

Aby byl jídelníček co nejvyváženější, jsou potřeba i jiné druhy potravin. Avokádo by mělo být součástí co nejpestřejší stravy spolu s masem, rybami nebo zeleninou.

Ovoce například neobsahuje bílkoviny a některé pro tělo potřebné minerály. Rozhodně se jimi proto nevyplatí nahrazovat část plnohodnotné stravy.

Poškození jater

Avokádo může být škodlivé pro ty, kteří mají problémy s játry. Obsahuje anetol nebo estragol, které i v mírném množství mohou být toxické pro játra a zhoršit onemocnění jater u citlivých jedinců.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou fáze ve vztahu?

Riziko alergie

Avokádo je exotické ovoce, kterému ruský enzymatický systém zdaleka nerozumí. U některých se mohou vyvinout alergie nebo intolerance spojené s konzumací avokáda. V takovém případě byste jej měli úplně opustit, abyste předešli nežádoucím reakcím.

Absorpce cholesterolu

S některými genetickými vlastnostmi těla a vysokou hladinou cholesterolu v krvi ji avokádo může ještě zvýšit. Faktem je, že je bohatý na omega-3 mastné kyseliny, které mohou blokovat správné vstřebávání cholesterolu.

Kdy je avokádo kontraindikováno?

Je třeba si uvědomit, že avokádo stále není „náš“ produkt – ani jablko, ani brusinky. Naši předkové toto ovoce neznali. Podle toho to tělo musí zvážit, analyzovat. V takových obdobích často dochází k selhání imunity, když je neznámé jídlo vnímáno jako „cizí patogen“, nebezpečí. Pak se objeví zánět ve formě alergie (akutní reakce) nebo přecitlivělosti třetího typu (kdy nedochází k akutní reakci, ale hromadí se imunoglobuliny, pomalu zanícené tkáně).

To lze samozřejmě testovat symptomaticky (měřením reakcí po konzumaci avokáda po dobu několika dní) nebo testováním (genetické nebo iGg testování).

Navíc se kvůli tukům obsaženým v ovoci nedoporučuje lidem s tukovou hepatózou, cholecystitidou a dalšími onemocněními jater a žlučníku.

Avokádu by se měli vyhýbat i ti, kteří užívají léky na ředění krve. Vitamin K, který je součástí zeleniny, zlepšuje srážlivost krve, což může zrušit účinek léků.

Všeho je dobré s mírou. Je důležité to vědět: v případě avokáda je to 30 g nebo 1/5 ovoce denně.