Palačinky jsou jednoduché, uspokojující jídlo a také rychlé na přípravu. Jedí se s ovocem, medem nebo karamelem, kdo má rád vydatnější varianty, přidá brambory, maso nebo zbytky salátu.

Pojďme zjistit, kolik palačinek můžete jíst, aniž byste přibrali.

Kolik kalorií má jedna palačinka?

Na internetu je spousta receptů na palačinky: s kefírem, se sodou i bez, bez žloutků i hutnější palačinky. Rozebereme si klasické palačinky s mlékem, vejci a cukrem, jejichž recept nejčastěji najdete na internetu.

Kalkulačka receptů nabízí na deset palačinek následující poměry:

Složka Kolik Energetická hodnota
Pšeničná mouka 100 g 364 kcal
Mléko, 1% tuku 300 g (0,3 l) 130 kcal
Vejce 3 kus. 230–330 kcal (čím vyšší kategorie, tím více kalorií ve vejci)
Slunečnicový olej 1 polévková lžíce. l. do těsta, navíc na smažení 170 kcal
Cukr 0,5 st. l. 60 kcal
Sůl 1 štípnutí 0 kcal

Ukazuje se, že jedna palačinka podle tohoto receptu bude obsahovat 95–105 kcal, pokud se smaží na suché pánvi.

Kolik palačinek můžu mít?

Denní příjem kalorií je u každého jiný. Záleží na váze, výšce, pohlaví, životním stylu a zdravotním stavu člověka. Svou individuální míru spotřeby si můžete vypočítat pomocí online kalkulačky.

V průměru je doporučený denní příjem kalorií 2000 kcal denně pro ženy a 2500 pro muže. Ukazuje se, že pokud budete jíst pouze palačinky bez polevy a náplní, bude to 20 palačinek pro ženy a 25 pro muže.

Je pravda, že to není nejlepší výživový plán. Abychom byli zdraví, musíme si pořídit ty správné doplňky výživy. Distribuce je:

  • 0,8 gramu bílkovin na kilogram těla nebo 10–35 % celkové stravy člověka;
  • tuky – 20–35 % všech potravin;
  • sacharidy – 45–65 %.

Důležité je také nezapomínat na ovoce a zeleninu – v denní stravě by jich mělo být alespoň 400 gramů. Můžete je jíst celé nebo z nich dělat smoothie, saláty, polévky a dušená jídla.

Palačinky jsou vysoce kalorické, takže je lepší omezit se na malou porci dvou nebo tří kusů.

Je důležité pamatovat na pravidlo zdravého talíře a přidat do palačinek ovoce nebo zeleninu a bílkoviny.

ČTĚTE VÍCE
Co je lepší: vazelína nebo lanolin?

Jak sníst více palačinek, aniž byste přibrali?

Chcete-li jíst více palačinek se stejnými kaloriemi, můžete změnit recept.

Ovesné vločky jsou považovány za „nejlehčí“ mouku – její obsah kalorií je pouze 68 kcal na 100 gramů. Dále následuje lněné semínko (270 kcal) a loupané žito (298 kcal).

Pro ty, kteří nejsou připraveni přejít na mouku, která chutná neobvykle, můžete zkusit zvolit jiný druh pšenice – čím nižší stupeň, tím méně kalorií a více vlákniny.

Mléko lze nahradit vodou – nemá žádné kalorie. Pro ty, kteří mají v palačinkách stále rádi mléčnou chuť, můžete zkusit smíchat mléko a vodu, dokud nenajdete pro vás ideální poměr.

Můžete si vzít odstředěné mléko – obsahuje 31 kcal.

✅ Smažíme na suché pánvi

K tomu přidejte do samotného těsta trochu rostlinného oleje a použijte pánev s neporušeným teflonovým povlakem. Pokud chápete, že potah pánve vám neumožňuje vyhnout se vymazání, je lepší do těsta nepřidávat olej.

Náš návod vám pomůže vybrat perfektní pánev.

✅ Odstraňte vejce z receptu

Místo dvou nebo tří vajec můžete dát jeden rozmačkaný banán nebo půlku avokáda – palačinky pak ale budou s výraznou ovocnou chutí a nebudou tak tenké. Kaloricky tento recept nevyhrává, ale hodí se, pokud chcete vyzkoušet něco nového.