Kdo by neznal pocit vyčerpání po probuzení? Co potíže se zapojením do pracovního procesu po příchodu do práce a neodolatelná touha rozveselit se během pracovního dne? Existuje osvědčený lék – šálek silné kávy, jejíž povzbuzující účinek se dostavuje díky kofeinu obsaženému v kávových zrnech. Jakmile je v těle, zmírňuje ospalost, zlepšuje výkon, vytrvalost a schopnost koncentrace.

Jak dlouho trvá, než se káva po vypití projeví? Účinek po vypití šálku kávy se zpravidla dostaví do 15-20 minut. Co se v tomto čase děje v těle? Když se kofein dostane do těla, zablokuje receptory pro adenosin, látku, která se může hromadit v těle po celý den. Když adenosin interaguje s receptory, tělo dostává signál o potřebě odpočinku. Člověk zažívá ospalost, ztrátu výkonu atd.

Ale kofein, který má strukturu podobnou adenosinu, blokuje tyto receptory a zastavuje účinek adenosinu. Člověk přitom zažívá nárůst síly, zlepšení nálady a snadněji se rozhodují. Rychlost reakce se však může u různých lidí lišit, závisí na váze, věku, přítomnosti různých onemocnění, rychlosti metabolismu atd. U někoho se proto účinek dostaví 30-45 minut po vypití šálku kávy.

Jak dlouho účinek kávy vydrží?

Jak dlouho káva vydrží a kdy účinek mizí? Účinek trvá asi 4-6 hodin, což je doba, po kterou trvá poločas rozpadu kofeinu. Ale čas závisí na rychlosti eliminace kofeinu, který se dostal do těla, po kterém je adenosin opět schopen vázat se na receptory; člověk začíná pociťovat únavu. U někoho může účinek trvat až 10 hodin, ale každopádně porce kávy vypité k obědu nemůže být příčinou noční nespavosti.

Proč porce kávy, která kdysi stačila k povzbuzení, najednou nestačí?

Adenosin je užitečná sloučenina „vynalezená“ tělem, aby se zabránilo přetížení nervového systému, při jeho vysoké koncentraci by měl člověk pociťující únavu a ospalost odpočívat. Ale ne každý má tuto možnost, ale káva je vždy po ruce. Bohužel, když je kofein přijímán často ve velkých dávkách, vytvářejí se nové adenosinové receptory a obvyklé podávání kávy se stává nedostatečným.

Zvýšení dávky kávy však není možné, protože ve velkých dávkách může kofein zvýšit srdeční frekvenci, zvýšit krevní tlak, zvýšit kyselost a díky svému vazokonstrikčnímu účinku může způsobit bolesti hlavy atd.

ČTĚTE VÍCE
Jak vám víno pomáhá zhubnout?

Co dělat a jaký druh kávy si vybrat

Za prvé je lepší dodržovat normu kávy doporučenou odborníky, pro Rusko je to 150-300 mg kávy denně, i když toto číslo je individuální. Pokud to není možné bez kávy, ale existuje touha snížit množství kofeinu vstupujícího do těla, můžete si vybrat odrůdy kávy s nižší koncentrací.

Například obsah kofeinu v Arabice je pouze 1,7 % (Ethiopia Irgacheffe, Peru, Colombia Caturra atd.), zatímco v Robustě je mnohem vyšší – 2-4 %. Mezi kávami s nejvyšším obsahem kofeinu jsou přední odrůdy Robusta Uganda, India Patchment atd. Při výběru kávy byste ale měli brát ohled na region, kde se kávová plantáž nachází. Kávová zrna s vysokým obsahem kofeinu se obvykle sbírají v Kolumbii, Brazílii a Jižní Americe. Za úvahu také stojí, že obsah kofeinu v kávě připravené různými způsoby je také odlišný. Největší množství kofeinu obsahuje espresso – až 80 mg na porci, latte – asi 70 mg, cappuccino – 70-80 mg.

V našem internetovém obchodě je obrovský výběr různých druhů kávy, vybrat si můžete ze 100% Arabiky, Robusty a směsí v různých poměrech. Aby byly odhaleny všechny odstíny zrna, musí být káva čerstvě upražená. Kávu pražíme a meleme týdně, případně dle přání zákazníka. Pro ty, kteří si ještě nevybrali, máme možnost zakoupit 5 balení po 200g. za cenu 4. Vyzkoušejte a jistě najdete „svůj“ druh kávy, který se stane vaší oblíbenou na dlouhou dobu.