Vyvážená strava je dnes nejrozumnějším typem výživy. Termínem „trávení“ medicína označuje čas, který jídlo stráví v našem žaludku. Tato doba je dostatečná k trávení bílkovin a tuků, protože doba jejich rozkladu se rovná době trávení v žaludku.

Se sacharidy je to složitější. Zde jsou vyžadovány dva pojmy: „trávení“, „asimilace“. Tvoří ale základ jídelníčku pro syrovou stravu, takže je důležité mít v této otázce jasno. Právě když se člověk rozhodne přejít na syrovou stravu, vyvstává otázka, jaká je rychlost vstřebávání potravin.

Této problematice je bohužel věnována malá pozornost, přestože je v takovém potravinovém systému zásadní. Oddělený příjem neznamená jednoduše sekvenční konzumaci potravy, která je časově oddělena, ale příjem jedné třídy potravy po strávení (asimilaci) jiné. Stojí za zmínku, že doba a rychlost absorpce různých produktů se mohou výrazně lišit.

Promluvme si nyní o trávení a asimilaci potravy.

Potrava je pro naše tělo životně důležitá, přijímá z ní látky nezbytné pro život: nutričně a biologicky hodnotné. Ale abyste je získali, musíte potravu nejprve strávit, nejprve ji rozložit na chemické složky a pak ji asimilovat.

Proces trávení trvá dlouho, začíná enzymatickým a mechanickým zpracováním potravy v dutině ústní a končí v posledních úsecích střeva. Taková cesta potravy v těle v čase vypadá přibližně takto: potrava se tráví v žaludku od 30 minut do 6 hodin, pokračuje dále v tenkém střevě po dobu až 7-8 hodin, dále se rozkládá a po cestě se vstřebá a teprve potom se vše, co nestihlo strávit, dostává do tlustého střeva a může tam zůstat až 20 hodin.

Nyní přejděme k době trávení a asimilace potravin. Tato doba se také běžně nazývá rychlost trávení (asimilace) produktů. Ale ve skutečnosti se v této době jídlo zpracovává pouze v žaludku. Tak.

Zelenina:

  1. Rajčata, okurky, salát, paprika, bylinky – 30-40 minut (zelenina ochucená olejem – až 1,5 hodiny).
  2. Cuketa, zelené fazolky, květák, brokolice, kukuřice – vařená, 40 minut louhovaná, ochucená olejem – 50.
  3. Pastinák, řepa, mrkev, tuřín se stráví během 50-60 minut.
  4. Brambory, batáty, topinambury, kaštany, dýně, jam – za 60 minut.
ČTĚTE VÍCE
Jak vytvořit efekt mokrých vlasů pomocí pěny?

Bobule a ovoce:

  1. Bobule a meloun jsou stráveny za 20 minut.
  2. Meloun, hrozny, citrusové plody a další šťavnaté ovoce – 30 minut.
  3. Jablka, hrušky, třešně, broskve, meruňky a další ovoce se tráví 40 minut.
  4. Ovocné, ovocné a zeleninové saláty – 30 – 50 minut.

Kapaliny:

  1. Voda se vstřebává téměř okamžitě, pokud v žaludku není žádná jiná potrava. V tomto případě se okamžitě dostává do střev.
  2. Ovocné a zeleninové šťávy jsou stráveny během 10-30 minut.
  3. Bujóny různé síly – 20-40 minut.
  4. Mléko – až 2 hodiny.

Obiloviny, obiloviny, luštěniny:

  1. Pohanka, leštěná rýže, jáhly jsou stráveny za 60-80 minut.
  2. Ječmen, ovesné vločky, kukuřičná mouka – 1-1,5 hodiny.
  3. Hrách, cizrna, čočka, fazole (červená, bílá, černá) – za 1,5 hodiny.
  4. Sója – 2 hodiny.

Ořechy a semena:

  1. Slunečnicová, dýňová, sezamová a melounová semena hrušek se stráví v průměru asi za 120 minut.
  2. Lískové ořechy, arašídy, pekanové ořechy, mandle, vlašské ořechy – strávit za 150 – 180 minut.

Vejce:

  1. Protein se vstřebá za 30 minut.
  2. Žloutek – 45 minut.

Mléčné produkty:

  1. Jakékoli fermentované mléčné nápoje – 60 minut.
  2. Sýr, tvaroh a nízkotučný domácí sýr – 90 minut.
  3. Mléko, plnotučný tvaroh – 120 minut.
  4. Tvrdé tučné sýry jako švýcarské a holandské vyžadují 4-5 hodin na trávení.

Ryby a plody moře:

  1. Malé libové ryby se stráví 30 minut.
  2. Olejový – 50-80 minut.
  3. Protein z mořských plodů se vstřebá za 2-3 hodiny.

Pták:

  1. Kuře, kuře bez kůže – 90-120 minut.
  2. Krůta bez kůže – něco málo přes 2 hodiny.

Maso:

  1. Hovězí maso se stráví 3-4 hodiny.
  2. Jehněčí – 3 hodiny.
  3. Vepřové maso je stráveno asi za 5 hodin.

Podívali jsme se na rychlost trávení potravy v žaludku a také na procesy, které tuto rychlost ovlivňují. Nyní víte, co se tráví rychleji a co pomaleji, a tyto znalosti můžete využít v boji s kily navíc.

Autor: Zhanna Sh. (zejména pro Calorizator.ru)
Kopírování tohoto článku jako celku nebo jeho částí je zakázáno.