Každý člověk chce milovat a být milován, snaží se vytvořit šťastnou a silnou rodinu a žít v hojnosti. Než však najdeme dokonalého životního partnera, je mnohým z nás souzeno projít řadou rozchodů. Někteří lidé to vnímají jako začátek nové životní etapy a nacházejí sílu jít vpřed, ale pro jiné je rozchod s milovanou osobou srovnatelný s vážnou ztrátou.

Čas samozřejmě zahojí i ty nejhlubší rány. Ale v současné chvíli se zdá, že je prostě nemožné pokračovat v životě, protože mozek je pohlcen vzpomínkami na minulost a city k bývalému partnerovi jsou stále stejně silné. V důsledku toho se stahujeme do sebe, odmítáme komunikovat s blízkými, poddáváme se síle negativních myšlenek a úzkostných očekávání a jsme v depresivním emočním stavu.

V tomto stavu nechápete, jak žít po rozchodu, ale dříve nebo později duševní bolest pomine. Hlavní je nevzdávat se a udělat vše pro to, aby tento stav nevedl k déletrvající depresi a zanechal stopy na následných vztazích. Život nekončí, čeká nás mnoho zajímavých věcí, včetně nových, neméně šťastných vztahů.

Mnoho lidí zajímá, jak dlouho trvá překonat rozchod?

Každý člověk je individuální a toto těžké období prožívá po svém. Intenzita a trvání zážitku zase přímo závisí na kombinaci faktorů, jako je typ nervového systému, okolnosti odloučení, touha a úsilí, které člověk vynakládá, aby začal život od nuly.

Předpokládá se, že úplné zotavení po ruptuře trvá několik měsíců až rok. Pokud však k rozchodu došlo náhle a z iniciativy milovaného člověka a samotný vztah byl charakterizován bolestivou závislostí a potřebou sponzorovat a ovládat druhého, mohou se zkušenosti táhnout delší dobu.

Je mnohem snazší přežít rozchod s milovanou osobou, pokud oba partneři našli odvahu přiznat, že se vztah vyčerpal, a při rozchodu si vzájemně vyjádřili vděčnost za všechno dobré, co se stalo. To samozřejmě vůbec neznamená, že lidé, kteří jsou schopni snadno poskytnout druhému člověku vytouženou svobodu a pokojně se rozejít, jsou zbaveni lidských citů. Jednoduše vědí, jak v sobě najít zdroje, které je podpoří v těžkých životních obdobích a po rozchodu prožívají spíše jasný smutek než nesnesitelnou bolest a nechuť žít dál.

ČTĚTE VÍCE
Jak prát tenké punčochy?

Prožívání rozpadu milostného vztahu se často skládá ze stejných fází jako reakce na ztrátu milovaného člověka.

  1. Negace. V takové chvíli naše vědomí nemůže přijmout skutečnost, co se stalo. Spřádáme plány, chováme naději a utěšujeme se, že propast není konečná, druhá polovina určitě udělá krok ke smíření a vše bude jako dřív.
  2. Hněv. Cítíme skrytou zášť nebo ji otevřeně dáváme najevo. Na adresu bývalého partnera se valí nekonečný proud obvinění či urážek. Často to pomáhá oddělit se od partnera, zvětšit vzdálenost. Pokud si nedovolíme cítit hněv vůči bývalému, často všechny negativní emoce obracíme na sebe: obviňujeme rozchod a přesvědčujeme sami sebe, že si další dobrý vztah nezasloužíme.
  3. Smlouvat. Začneme smlouvat sami se sebou nebo s bývalým partnerem ve snaze znovu navázat vztah. Prožitím rozchodu jsme si stanovili určité období, během kterého můžeme svého milovaného vrátit. Naše psychika se tedy snaží vyrovnat s rozchodem a zvyknout si na novou situaci.
  4. Deprese. V určitém okamžiku přichází poznání, že je čas přestat dělat nesmyslné pokusy popřít rozchod. A pak nás zoufalství, smutek a apatie zasypou vlnou.
  5. Přijetí. Pokud si dáte dostatek času na přežití této „duševní chřipky“, bolestivé příznaky postupně ustupují, načež přichází přijetí nové situace. Poté najdeme sílu jít dál a minulé vztahy zůstanou v minulosti – jako dokončená kapitola v knize života, po níž následují nové zajímavé kapitoly.

Doporučení psychologa: jak se vyrovnat s rozchodem s milovanou osobou?

Připravili jsme pro vás několik jednoduchých doporučení, která vám pomohou rychle opustit všechny výčitky minulosti a znovu pocítit radost ze života.

  1. Dejte si čas na truchlení, uspořádejte jakýsi smutek za ztracené vztahy a zlomené naděje na společnou budoucnost. Zkuste se smířit s nevratnými změnami ve svém životě, naučte se žít na vlně nové energie, bez lásky a podpory partnera, se kterou jste během společně stráveného času počítali.
  2. Často se po rozchodu lidé snaží udržovat přátelské vztahy a věří, že to není důvod k úplnému odstranění osoby z jejich života. Ale nenechte se zmást! Bývalí partneři ve většině případů s přátelstvím souhlasí, protože se nedokážou smířit s myšlenkou, že jejich blízký navždy odejde ze života. Láska pod rouškou přátelství nepřináší štěstí a takové přátelství nebude skutečné a upřímné. Není divu, že existuje přísloví „sejde z očí, sejde z mysli“. Je mnohem snazší zapomenout na člověka, pokud s ním neudržujete žádné spojení. V každém případě oba partneři potřebují čas na to, aby byli od sebe a naladili se na výhradně přátelský vztah.
  3. Ujistěte se, že vám nic nepřipomíná vašeho bývalého milence. Užitečné je zrušit jeho sledování na sociálních sítích, smazat jeho chatovou historii a omezit komunikaci se společnými přáteli. Někteří lidé se po rozchodu zbavují společných fotek a dárků. Pokud nemáte sílu se s věcmi rozloučit, vložte je do krabice a schovejte je. Požádejte také společné přátele, pokud je to možné, aby ve vaší přítomnosti nezmiňovali vašeho bývalého partnera.
  4. Odstraňte veškerou hudbu, která vám připomíná váš ukončený vztah. Nahraďte je povznášejícími, povznášejícími drahami.
  5. Vyčistěte prostor. Aktualizujte svůj byt: proveďte generální úklid, přeskládejte nábytek, nalepte nové tapety. Vyčištění vnějšího prostoru je druh duševní očisty, po které bude snazší přijímat změny.
  6. Stabilizujte svůj emoční stav a najděte sílu se o sebe dál starat. Pravidelné zdravé stravování, procházky na čerstvém vzduchu a fyzická aktivita vám pomohou udržet se v dobré kondici – fyzické i emocionální.
  7. Změňte svůj obrázek. Experimentujte se svým účesem, vyrazte na nákupy a dopřejte si nové krásné oblečení a boty, zbavte se věcí, které se vám už nelíbí. Vnější vlivy vnitřní – to je fakt a velmi brzy se budete cítit lépe.
  8. Podpora prostředí. Po rozchodu se vás blízcí lidé budou snažit odvrátit od bolestivých myšlenek, dostat vás z domu a zaměstnat vás něčím zajímavým. Neodmítejte jejich pomoc, protože zábava s milujícími lidmi je skvělý způsob, jak se cítit lépe.
  9. Nezaplňujte svou vnitřní prázdnotu řadou nových partnerů. Musíte si dát čas, abyste překonali rozchod s milovanou osobou a čelili své vnitřní prázdnotě. Ve strachu z bolesti a osamělosti mnozí tuto důležitou fázi přeskakují. Bohužel jít do cizí náruče má opačný efekt a pocit prázdnoty se jen umocňuje. Zůstaňte ve vědomé samotě tak dlouho, jak potřebujete, a věnujte se obnově své vitality a seberozvoji.
  10. Analyzujte kvalitu vašeho vztahu. Zamyslete se nad tím, co vás ve vztahu udrželo. Pokud se jedná o děti, strach z finanční insolvence nebo osamělosti, pak je v prvé řadě potřeba pracovat na otázkách osobní zralosti, nikoli na návratu partnera, a to je vhodné činit pod vedením psycholog
  11. Se souhlasem partnera můžete požádat o radu rodinného psychologa. Takto si alespoň můžete přiznat, že jste udělali vše, co jste mohli. Pokud je váš partner ve svém rozhodnutí rozejít se kategorický, pak nezbývá než přijmout jeho volbu a začít žít svůj nový, oddělený život.
  12. Nesnažte se melancholii přehlušit jídlem, stimulanty a alkoholem. Nejenže to nepřinese kýženou úlevu, ale způsobí to i vážné škody v podobě uvolňování stresových hormonů, fyziologické závislosti a nadváhy. Lépe se nalaďte na vědomou vnitřní práci na emocionálním konci vztahu a přijetí vašeho současného stavu.
  13. Najděte vnitřní zdroj. Zbavte se toho, že jste obětí a očekáváte, že vás někdo jiný udělá šťastnými. Přestaňte hledat lásku někde jinde, protože hlavní osobou ve vašem životě jste vy sami. Staňte se pro sebe generátorem pozitivních emocí. Najděte si něco, co děláte rádi, a něco, co vás bude rozvíjet, uděláte si sebevědomější a šťastnější.
ČTĚTE VÍCE
Jak namazat čepele zastřihovačů vlasů?

Pokud se s bolestí ze ztráty nedokážete vyrovnat sami, důrazně doporučujeme požádat o pomoc psychologa.

Na PSU pojmenovaní pracují specialisté oddělení psychologické podpory a kariérového poradenství. T. G. Shevchenko rád pomůže a udělá vše pro to, aby vám vrátil klid a rovnováhu.

Oddělení psychologické podpory

a kariérového poradenství

PSU pojmenovaný po T. G. Shevchenko (Generál 7, místnost 77,81, tel. 79567).