Když tělesná hmotnost překročí lékařskou normu o více než 10 kg, problém přesahuje situaci „trochu ztloustnout přes prázdniny“. V závislosti na vaší výšce a postavě vám dalších deset kilogramů přidá 2-3 velikosti oblečení. Není možné si takové změny nevšimnout. Nejen proto, že přibývání na váze má vliv na klouby a srdce, ale také proto, že obvyklý pásek u kalhot se bolestivě zařezává do žaludku.

Chcete-li zjistit, jak zhubnout o 10 kg, musíte nejprve zjistit důvody nárůstu hmotnosti. Postava se často mění pod vlivem sedavého způsobu života, stresu, nevyvážené stravy a špatných návyků. Příčinou změn však mohou být i onemocnění endokrinního systému, nádory, chronická onemocnění vnitřních orgánů. Proto není nikdy na škodu poradit se s lékařem, aby se vyloučily zdravotní důvody přibírání na váze. Zvláště opatrní byste měli být v následujících případech:

  • Přibral jste 10 kg za krátkou dobu: 1-2 měsíce.
  • Přibývání na váze je doprovázeno zvýšenou únavou, podrážděností a nervozitou.
  • Kromě nadměrné tělesné hmotnosti existují stížnosti na neobvyklé vyrážky na kůži nebo její suchost, vzhled vlasů tam, kde předtím nebyly, a u žen – menstruační nepravidelnosti.
  • Nadváha se objevila ihned po vážné nemoci, infekci nebo léčbě předepsanými léky.

Proč doporučujeme vyloučit lékařské příčiny přibírání na váze? Protože nárůst hmotnosti o desítky kilogramů je spojen s léky nebo nemocí, žádná z metod hubnutí nebude účinná. Nejprve musíte odstranit příčinu problému a teprve potom následky. Naštěstí nebo bohužel nejčastějším důvodem vzniku přebytečných kilogramů je životní styl a nezdravá strava.

Jak vypočítat normu hmotnosti

Nejprve zjistíme, zda opravdu potřebujete zhubnout. Móda hubenosti vedla k tomu, že někdy i lidé, kteří nemají více než dva přebytečné kilogramy nebo dokonce více než jeden, sní o tom, že zhubnou 10 kg, jejich postava prostě nevypadá ideálně. Zatímco tělesná hmotnost pod lékařskou normou nepředstavuje menší riziko než nadváha. Abyste si při honbě za krásou neublížili, spočítejte si před hubnutím index tělesné hmotnosti. Existuje na to jednoduchý vzorec:

BMI = tělesná hmotnost v kilogramech ÷ (výška v metrech na druhou)

Například výška dívky je 168 cm a její hmotnost je 75 kg. Pro výpočet indexu tělesné hmotnosti je potřeba vydělit 75 kg odmocninou z 1,68 m. Dostaneme přibližně 26,6 kg/m2. Ukazuje se, že BMI je 26,6. Lékařská norma pro BMI je mezi 18,5 a 24,99. To znamená, že tam opravdu jsou přebytečné kilogramy. Znamená to ale, že je dívka obézní? Vůbec ne: obezita je diagnostikována, když BMI překročí 30 kg/m2.

ČTĚTE VÍCE
Proč je lněný olej hořký?

Představme si, že dívka chce zhubnout 10 kg. Požadovaná hmotnost – 65 kg. Pokud dosáhne cíle, její BMI se změní: 65 ÷ (1,68 × 1,68) = 23. To znamená, že index tělesné hmotnosti zůstane v normálním rozmezí a nepřekročí hranici, za kterou se štíhlost mění v podváhu. Možná je ale i jiná situace: dívka váží 55 kg a měří 1,68 m. Její BMI je 19,5, ale pod vlivem módy chce ještě 10 kg zhubnout. Při váze 45 kg by její BMI bylo 15,9, což je mnohem méně než normálně. Hodnoty menší než 16 odrážejí těžkou podváhu, která představuje mnoho vážných zdravotních rizik, jedním z nich je prolaps ledvin. Proto v tomto případě, i když se postava zdá daleko od ideálu, je lepší ji zlepšit jinými metodami nebo ztratit ne více než 2-3 kg.

Index tělesné hmotnosti samozřejmě není úplně přesné kritérium, protože nebere v úvahu vlastnosti tělesného složení. Někteří lidé mají například těžší kosti, zatímco jiní mají kosti lehčí. V souladu s tím, se stejnou výškou a hodnotami BMI, bude jeden člověk vypadat křehce, jiný – baculatý. Toto lékařské kritérium by mělo být uplatňováno s opatrností také u profesionálních sportovců s vyvinutými svaly, protože k jejich nárůstu hmotnosti nedochází kvůli tuku, ale kvůli svalové tkáni. Nesnažte se však dosáhnout váhy pod lékařskou hranici, protože to může být pro vaše zdraví ještě nebezpečnější než být obézní.

Bezpečná rychlost hubnutí

Lidé mají tendenci usilovat o rychlé výsledky, takže muži a ženy často chtějí zhubnout 10 kg za měsíc. To je možné, ale s výhradami. Pro naše tělo je totiž škodlivé rychle přibírat a hubnout, proto je rychlé hubnutí spojeno s riziky. Tělo potřebuje čas, aby si na změny zvyklo. Nepodceňujte problémy spojené s příliš rychlým hubnutím: vyrovnat se s následky může být velmi, velmi obtížné.

Lékaři trvají na tom, že bezpečná rychlost hubnutí je 0,5-2 kg za týden. Nesnažte se zhubnout rychleji! Nejmenší obtíž, která může nastat v důsledku závodu o zhubnutí deset kilo za měsíc, je natažená kůže: napnout ji může pouze plastický chirurg. Léčit metabolismus, který je kvůli takovému hubnutí narušený, bude mnohem obtížnější.