Lidský mozek je „nabitý“ negativitou. Rád vytváří špatné myšlenky a zapomíná na všechny dobré věci. V některých okamžicích (například když celý svět upadá do masové paniky a sklíčenosti kvůli krizi) to zasahuje zejména do práce, generování nápadů pro podnikání a života obecně. Zde je návod, jak to opravit za pouhých 30 sekund.

“negativní zkreslení”

Právě jste mluvili s jedním ze svých nejdůležitějších zákazníků, ale váš návrh ho nezajímá. Dohoda století, na které jste tak dlouho pracovali, konečně padla.

Před dvěma týdny jste svůj projekt nabídli 10 potenciálním investorům – a všichni řekli, že mají zájem. Nyní aktualizujete svůj e-mail každou hodinu v naději, že uvidíte nějaké skutečné nabídky. Od investorů ale nejsou žádné zprávy.

Jak se v těchto situacích zachováte? Reakce většiny lidí je předvídatelná: vědomí se začne plnit negativitou. Ve vašem případě by to mohlo být:

  • “Vypadá to, že opravdu děláme kraviny.”
  • “Možná bychom si měli dát pauzu?”
  • “Možná je se mnou něco špatně?”

Neurovědci nazývají zvyk mozku generovat špatné myšlenky „negativní zaujatost“. Jde o adaptivní rys lidské psychiky – pomáhal našim předkům přežít před 120 tisíci lety, kdy ještě lovili oštěpy v savaně.

Mechanismy vyvinuté již dávno v moderním světě nás nutí reagovat na složitá jednání nebo odmítnutí e-mailem, jako by šlo o přímé ohrožení života. Uvolňují se stresové hormony, fixujeme se na potenciální nebezpečí a ztrácíme veškerou schopnost dívat se na situaci střízlivě, vidět celý obraz.

Přečtěte si také

Neuropsycholog Rick Hanson ve své knize Buddha’s Brain uvádí skvělou analogii: „Váš mozek je jako suchý zip pro negativní emoce a teflon pro pozitivní.“ Když se obchody provalí, investoři se neozývají a každý den se dějí stovky dalších problémů, přestavujeme se – zapomínáme na všechny dobré věci a vrháme se do negativních.

Jak změnit „tovární nastavení“ mozku

Existuje účinná technika pro změnu výchozího nastavení. Zapamatujte si tři slova: rozpoznat – přepnout – překonfigurovat.

Tato taktika je založena na velkém revolučním vývoji v neuropsychologii za posledních 30 let. Kanadský vědec Donald Hebb to vyjádřil takto: „Neurony, které spolu pálí, se spojují dohromady.“ Jinými slovy, lidský mozek je proměnlivý. Stejně jako sochaři si vytváříme vlastní zvyky a nepoužíváme při tom hrubou omítku, ale hlínu – materiál dostatečně pevný, aby odolal tlaku zvenčí, ale zároveň tvárný a měnící se tvar, pokud důsledně vynakládáte úsilí.

ČTĚTE VÍCE
Kdo by neměl používat vazelínový olej?

To je kouzlo tří slov: rozpoznat – přepnout – překonfigurovat. Pokud budete toto cvičení provádět každý den alespoň několik sekund, můžete trénovat svůj mozek, aby se přepnul z negativního předsudku do pracovního stavu. Je lepší připomínat si své vlastní úspěchy, oslavovat své přednosti a dívat se na život jako na řadu nadcházejících příležitostí, než se nechat setrvačností vláčet závojem neúspěchů a zklamání.

Suchý zip pro pozitivitu

Zde je návod, jak můžete výše uvedenou praxi implementovat do svého každodenního života:

1. Pokuste se rozpoznat „negativní zaujatost“

V první řadě začněte tomuto návyku vaší psychiky věnovat pozornost. Pokuste se zachytit myšlenku ve chvíli, kdy se toulá směrem k pochybám, hledání duše, úzkostem a strachům. Přistihněte se, když nedobrovolně začnete promýšlet nejhorší scénáře a představte si, jak všechny vaše plány půjdou dolů.

2. Přepněte se do příjemných vzpomínek

Pokaždé, když rozpoznáte svou „negativní zaujatost“, prostor pro vytvoření nových nervových drah se rozšiřuje. Přepínáním se dá naplnit produktivním myšlením. Nejúčinnějším způsobem je „několik sekund vděčnosti“. Pamatujte alespoň na jednu věc, za kterou jste dodnes osudu vděční. Dům. Práce. Zdraví. Rodina. Vaše nadání a schopnosti. Něco, co vám dodá energii.

3. Přepojte svůj mozek

Tady začíná ta pravá práce na sobě. Rick Hanson tomu říká „akt užívání si“. Zůstaňte na pozitivní vlně alespoň 15 sekund – to už stačí k pevnému zašití nových postojů do struktury vědomí.

Poslední krok je nutný ke změně zvyku a přestat ignorovat všechny dobré věci. V této fázi transformujeme reakci mozku na pozitivní události – nyní to nebude fungovat jako teflon, ale jako suchý zip. Během několika sekund si můžete zakořenit vzpomínky na příjemné okamžiky života ve své mysli a obrátit práci neuronů vzhůru nohama.

Tato praxe je účinná, dostupná pro každého a vyžaduje pouze asi 30 sekund vašeho času. Svůj mozek můžete přenastavit kdekoli a kdykoli a efekt změny způsobu myšlení je okamžitě patrný. Život se změní v tu vteřinu – stačí změnit své životní postoje. Budete schopni jasněji vidět své cíle, těšit se na nové výzvy a procházet životem s optimismem.

ČTĚTE VÍCE
Jaké kuchyně jsou módní v roce 2024?

Zkuste toto cvičení jednou denně po dobu jednoho týdne a uvidíte výsledky.

Přečtěte si také