Kávové nápoje mohou ovlivnit váš spánek a mají často vysoký obsah cukru a kalorií, ale také mohou zrychlit váš metabolismus. Tento článek se zabývá tím, jak káva ovlivňuje vaši váhu.

Řízení hmotnosti založené na důkazech

Evidence Based Tento článek je založen na vědeckých důkazech napsaných odborníky a zkontrolovaných odborníky. Díváme se na obě strany sporu a snažíme se být objektivní, nestranní a čestní. Naposledy aktualizováno 9. května 2023, naposledy zkontrolováno odborníkem dne 8. srpna 2022.

Káva je jedním z nejoblíbenějších nápojů na světě.

Vliv kávy na regulaci hmotnosti je však kontroverzní.

Mezi jeho výhody patří kontrola chuti k jídlu a zlepšení metabolismu, což podporuje hubnutí.

Káva však obsahuje kofein, který může u některých lidí vést ke špatnému spánku a zvýšené chuti na cukr, což obojí může negativně ovlivnit váhu. Mnoho kávových nápojů navíc obsahuje přidaný cukr a nadbytečné kalorie.

Tento článek se podrobně zabývá tím, jak káva ovlivňuje vaši váhu.

Černá káva může podporovat zdravou váhu

Černá káva – bez jakýchkoli dalších přísad – má velmi nízký obsah kalorií a může vám pomoci dosáhnout zdravé hmotnosti.

Nízkokalorická káva

Když se snažíte zhubnout, musíte vytvořit kalorický deficit, a to můžete udělat buď zvýšením fyzické aktivity, nebo konzumací méně kalorií.

Snadný způsob, jak snížit příjem kalorií, je zvolit si nápoje s nižším obsahem kalorií. Například nahrazení pouhého 1 šálku (240 ml) vysoce kalorického slazeného nápoje stejným množstvím vody může mít za následek ztrátu více než 4 libry (1,9 kg) za šest měsíců.

Káva sama o sobě je velmi nízkokalorický nápoj. Jeden šálek (240 ml) uvařené kávy obsahuje pouze dvě kalorie.

Káva však obsahuje toto skromné ​​množství kalorií pouze tehdy, pokud ji pijete černou – bez přidaného cukru, mléka nebo jiných přísad.

Pokud se snažíte snížit celkový příjem kalorií, nahraďte vysoce kalorické nápoje, jako je soda, džus nebo čokoládové mléko, obyčejnou kávou.

Kofein dokáže zrychlit metabolismus

Kofein je přírodní stimulant v kávě, čaji a sycených nápojích. Káva obvykle obsahuje nejvíce kofeinu ze tří nápojů na porci.

ČTĚTE VÍCE
Která taška je vždy v módě?

Jeden šálek (240 ml) uvařené kávy obsahuje asi 95 mg kofeinu. Obsah kofeinu se však liší v závislosti na typu zrna, způsobu pražení a způsobu přípravy.

Kofein může zlepšit váš metabolismus a počet kalorií, které vaše tělo denně spálí. To je jeden z důvodů, proč je kofein součástí mnoha doplňků stravy na hubnutí.

K výraznému ovlivnění metabolismu však mohou být nutné velké dávky kofeinu.

Nabízíme Vám: Kolik kalorií obsahuje káva?

Jedna studie například zjistila, že dávka kofeinu 4,5 mg na libru tělesné hmotnosti (10 mg na kg) zvýšila metabolismus až o 13 %. To odpovídá 680 mg kofeinu – plných 7 šálků (1660 ml) kávy na osobu o hmotnosti 150 lb (68 kg).

Některé výzkumy však naznačují, že pravidelný příjem kofeinu může zlepšit udržení hmotnosti a snížení hmotnosti.

V jedné studii byl zvýšený příjem kofeinu spojen s menším přírůstkem hmotnosti během 12 let. Účastníci, kteří konzumovali nejvíce kofeinu, však byli pouze o 1 lb (0,4–0,5 kg) lehčí než účastníci s nejmenším příjmem kofeinu.

Další studie se zabývala lidmi, kteří úspěšně zhubli. Ti, kteří konzumovali nejvíce kávy a kofeinu, byli úspěšnější v udržení úbytku hmotnosti v průběhu času.

Kofein může snížit chuť k jídlu

Kofein může také pomoci snížit chuť k jídlu.

Chuť k jídlu je řízena mnoha faktory, včetně složení živin v jídle, hormonů a úrovně aktivity. Pití kávy s kofeinem může snížit hladinu hormonu hladu ghrelinu.

Výzkumy navíc ukazují, že pití kávy s kofeinem může snížit příjem kalorií během dne ve srovnání s tím, kdy ji nepijete.

Výzkum týkající se kofeinu jako látky potlačující chuť k jídlu je však rozporuplný a některé studie uvádějí, že kofein má malý vliv na sytost.

Je tedy zapotřebí další výzkum.

Shrnutí: Obyčejná černá káva má velmi málo kalorií a hodně kofeinu. Kofein je přírodní stimulant, který může zvýšit váš metabolismus a snížit hormony hladu, což může zabránit přibírání na váze.

Káva může stále přispívat k přibírání na váze

Zatímco některé výzkumy naznačují, že káva může být prospěšná pro hubnutí, může také negativně ovlivnit váhu několika způsoby.

ČTĚTE VÍCE
Která norková srst je lepší, hnědá nebo černá?

Kofein může narušit zdravý spánek

Kofein působí jako stimulant tím, že blokuje působení adenosinu, chemické látky ve vašem mozku, která způsobuje ospalost.

To může být užitečné, pokud potřebujete dodatečnou dávku energie. Káva však může rušit váš spánek, pokud ji pijete později během dne.

To zase může vést k nárůstu hmotnosti. Špatný spánek je spojen s přibíráním na váze, chutí k jídlu a touhou po zpracovaných potravinách.

Oblíbené kombinace kávy mohou způsobit obezitu

Mnoho lidí si kávu spojuje se sladkou pochoutkou, jako je pečivo. Kofein totiž mění vaše vnímání sladkosti, což může vést k chuti na sladké.

Denní přidávání svačin s vysokým obsahem cukru do kávy může vést k nárůstu hmotnosti.

Abyste se vyhnuli chuti na cukr a možnému přibírání na váze, které může přijít s vysoce kalorickými sladkými pochoutkami, vychutnejte si kávu s potravinami, které poskytují bílkoviny a zdravé tuky, jako je hrst ořechů nebo vaječná snídaně.

Bílkoviny a tuky podporují sytost a mohou snížit frekvenci touhy po cukru.

Některé kávové nápoje jsou bohaté na kalorie a cukr.

Přestože má běžná káva nízký obsah kalorií, mnoho kávových nápojů obsahuje kalorie a cukr.

Kavárny a oblíbené franšízy prodávají slazené kávové nápoje, které obsahují přidaný cukr a stovky kalorií. Například Starbucks Grande Caramel Frappuccino (16 uncí nebo 470 ml) obsahuje 420 kalorií a více než 16,5 čajových lžiček (66 gramů) cukru.

Pravidelná konzumace slazených nápojů, jako jsou slazené kávové směsi, je spojována s přibíráním na váze a zvýšeným rizikem obezity.

Mnoho lidí si navíc do kávy přidává máslo nebo kokosový olej a vyrábí tak trendy nápoj známý jako neprůstřelná káva.

Zatímco přidání zdravých tuků, jako je kokosový olej, do vaší stravy může poskytnout zdravotní výhody, přidání příliš velkého množství tučných, vysoce kalorických potravin do vaší kávy bez přizpůsobení se extra kaloriím se může obrátit proti a vést k nežádoucímu přibírání na váze.

Shrnutí: Káva s kofeinem může negativně ovlivnit spánek a přispět k přibírání na váze. Některé kávové nápoje navíc obsahují vysoké množství cukru a tuku, což může vést k nadměrnému příjmu kalorií a následnému přibírání na váze.

Jak pít kávu a neztloustnout

Existuje mnoho způsobů, jak si vychutnat svůj každodenní šálek kávy bez přibírání na váze.

ČTĚTE VÍCE
Co je anti-age efekt?

Nejdůležitější tip je nepřidávat do kávy příliš mnoho cukru. Cukr je přítomen v mnoha ochucených smetanách a předpřipravených latté a mnoho lidí přidává stolní cukr nebo tekutá sladidla, jako je agávový sirup, přímo do svého šálku kávy.

Zde je několik způsobů, jak snížit příjem cukru a zároveň přidat chuť kávy:

  • Posypeme skořicí.
  • Používejte neslazené mandlové mléko, kokosové mléko nebo zpracované potraviny.
  • Použijte malé množství přírodního sladidla bez kalorií, jako je stévie.
  • Přidejte pár kapek vanilkového extraktu.
  • Na malém čtverci rozpusťte vysoce kvalitní hořkou čokoládu.

Přestože zpracované potraviny a kokosové mléko mají nízký obsah cukru, mají vyšší obsah kalorií než jiné přísady. Nejlepší je používat malé množství těchto produktů ve vaší kávě, abyste zabránili nadměrnému příjmu kalorií.

Káva má přirozeně hořkou chuť, takže možná budete muset postupně snižovat množství přidávaného sladidla, abyste upravili své chuťové pohárky. Až si budete příště kupovat slazené latté, zkuste například požádat o poloviční množství ochucovacího sirupu.

Ještě lépe, uvařte si kávu doma. To vám umožní nejen kontrolovat množství sladidla, ale také ušetřit peníze.

Pokud máte rádi Bulletproof Coffee, zkuste si vybrat zdravé tuky, jako je máslo nebo kokosový olej, a konzumujte je v malých množstvích. Nezapomeňte také na svůj denní příjem kalorií, abyste se nepřejídali.

Shrnutí: Riziko přibírání na váze můžete minimalizovat pitím kávy, omezením přidaného cukru, začleněním zdravějších ochucených alternativ a vyhýbáním se nadbytečným kaloriím.

Shrnutí

Káva sama o sobě nezpůsobuje přibírání na váze a může podporovat hubnutí zvýšením metabolismu a kontrolou chuti k jídlu.

Může však negativně ovlivnit spánek, což může přispět k nárůstu hmotnosti. Mnoho kávových nápojů a oblíbených kávových kombinací má navíc vysoký obsah kalorií a cukru.

Chcete-li minimalizovat riziko přibírání na váze, zkuste vyloučit přidané cukry a vysoce kalorické přísady.

Denní šálek kávy může být zdravým začátkem vašeho dne. Při přípravě nebo objednávání nápoje je však důležité dbát na složení.

Sdílejte tento článek: Facebook Pinterest WhatsApp Twitter / X
Sdílejte tento článek:

Další články, které by se vám mohly líbit

Lidé čtou”Jak káva ovlivňuje váhu?“, líbí se také těmto článkům:

ČTĚTE VÍCE
Jaké druhy pigmentů existují?

Nápoje na hubnutí

8 nejúčinnějších nápojů na hubnutí

Kolik kofeinu je v šálku kávy?

Komplexní průvodce obsahem kofeinu v různých typech a značkách kávy.

Kalorie v čaji

Obsahuje čaj kalorie? Všechno vědět

Potraviny, kterým je třeba se vyhnout na nízkosacharidové dietě

Zkuste se vyhnout (nebo omezit) těchto 14 potravin na nízkosacharidové dietě.
science-of-sex.com

Věda o sexu

Lidská povaha je divoká! Objevte vědu o lidské sexualitě, zájmech a chování.

investing-network.com

11 nejlepších investic v roce 2024

Tyto investice nabízejí vašemu portfoliu potenciál pro konzistentní pozitivní výnosy.

nitě

FeelGoodPal poskytuje dostupné a srozumitelné znalosti o výživě, zdraví a wellness, abyste mohli učinit to nejlepší rozhodnutí o svém zdraví.

Jaký dopad má veganský životní styl na životní prostředí?

Přemýšlíte, zda byste se měli stát veganem? Udělejte si tento kvíz a my vám řekneme, zda byste se měli stát veganem.