Problém přidaného cukru je jedním z nejdůležitějších v moderní dietetice: například v Rusku jedí čtyřikrát více cukru, než potřebují. Zdravou alternativu sladkostí ale najdete: odborník z webu healthy-food.rf nám prozradil, na jaké produkty byste si měli dát pozor.

Ne všechny dezerty mají zdravotní přínosy: bonbóny a čokoláda mohou obsahovat trans-tuky, potravinářská barviva, emulgátory a dochucovadla. Ale můžete najít sladkosti, které jsou dobré pro tělo – Kira Glinka, expertka Centra pro molekulární diagnostiku CMD Central Research Institute of Epidemiology Rospotrebnadzor, o nich hovořila.

1. Sušené ovoce

Sušené meruňky, rozinky, datle, sušené švestky a další sušené ovoce obsahují zdravou vlákninu, antioxidanty, minerály a vitamíny. Látky chrání kardiovaskulární systém před nemocemi, posilují imunitní systém, normalizují činnost střev, jsou prospěšné pro mozek a krásu pokožky.

Kandované ovoce není zahrnuto do hodnocení zdravého sušeného ovoce: obsahuje příliš mnoho cukru.

2. Ořechy

I když ořechy nemají výrazně sladkou chuť, produkty mohou být výbornou alternativou k cukroví. Mandle, vlašské ořechy, kešu oříšky, pistácie jsou velmi výživné a bohaté na bílkoviny, takže dobře zasytí. Ořechy navíc obsahují spoustu esenciálních mastných kyselin, vitamínů a mikroprvků: vitamíny B, E, kyselinu listovou.

Hrst ořechů je úplná svačina, mnohem lepší než čaj s cukrovím,“ řekla Kira Glinka.

3. Hořká čokoláda

Mnoho odborníků na výživu označuje hořkou čokoládu obsahující více než 72 % kakaa za superpotravinu. Výrobek obsahuje antioxidanty, draslík, fosfor, vápník a také důležité prvky jako hořčík, železo a sodík. Vědci navíc nedávno zjistili, že hořká čokoláda dělá člověka šťastnějším a zlepšuje funkce mozku.

Navzdory obrovskému množství prospěšných vlastností byste neměli jíst příliš mnoho čokolády – denní norma je třetina tyčinky.

4. Zlato

Přírodní sladký produkt, který je mnohem zdravější než cukroví. Med působí antioxidačně, posiluje imunitní systém a zlepšuje činnost trávicího traktu.

Aby med vydržel déle čerstvý, musíte jej správně skladovat a dodržovat pár jednoduchých pravidel.

5. Marshmallows a marshmallows

Základem marshmallows a marshmallows je bobulovité nebo ovocné pyré, vaječné bílky a přírodní zahušťovací přísady. Správný výrobek neobsahuje cukr, čokoládu ani umělé přísady. Takové sladkosti mohou jíst i ti, kteří drží dietu.

ČTĚTE VÍCE
Jak nedělat masáž obličeje?

Pití čaje zpříjemní a nepřidají vám kila navíc,“ řekla Kira Glinka.

6. Marmeláda

Dezert má málo kalorií, ale hodně užitečných látek – inulin a pektin. Důležité je vybrat marmeládu bez cukru, s přírodními přísadami, jako je jablečný protlak nebo ovocné pyré. Mimochodem, marmeládu si můžete snadno vyrobit doma – potřebujete jen pár ingrediencí.

7. Džemy a zavařeniny

Domácí přípravky mohou být dobrou volbou pro sladký dezert, zvláště pokud jsou připraveny ve vlastní šťávě s minimálním množstvím cukru. V této podobě si produkty zachovávají všechny své cenné vlastnosti.

8. Syrové sladkosti

Užitečné analogy známých sladkostí s přírodním složením. Produkty jsou vyrobeny převážně z čerstvého ovoce a bobulovin, ořechů, rostlinného mléka a semen. A chutí a vzhledem se neliší od běžných.

Takže takové nahrazení nezpůsobí nepohodlí: ani chuťové, ani psychologické,“ řekla Kira Glinka.

Odbornice dále doporučuje věnovat pozornost přírodním ořechovým máslům, urbechům, domácím smoothies, domácím müsli – ty z obchodu obsahují příliš cukru. Nejtěžší podle specialisty není jen odstranit známé sladkosti ze stravy, ale také se na ně zbavit.

Před použitím produktu, který je pro vás nový, si nezapomeňte přečíst kontraindikace. A samozřejmě je důležitá střídmost. Ve velkém množství mohou být i ty nejzdravější potraviny škodlivé, poznamenala Kira Glinka.

Dříve jsme mluvili o nepochopitelných potravinách, které obsahují tolik cukru jako čokoláda, a také o tom, jak jíst méně sladkostí, aniž byste se vzdali cukru.

Co se dá dělat?

Prostudujte si hodnocení potravin s vysokým obsahem přidaného cukru a zjistěte, co se stane s vaším tělem, pokud se cukru úplně vzdáte.