Человеческое тело — это сложно сконструированная машина. Подобно всем машинам, тело нуждается в топливе — каждый знает, что без беанонзинут поедет, а от плохого топлива начнет барахлить, если вообще не остановится. Именно за счет него образуется энергия, благодаря которой мотор оживает. Примерно также работают и все живые организмы, в том числе человек. «Бензин», то есть пища, которую мы едим, включается в цепь химических превращ. В результате образуются энергия a необходимые для жизни соединенияты, а поргововоб я наружу. Белки, жиры, углеводы, витамины, вода… Pokud je to možné, zaškrtněte políčko , или метаболизм (буквально переводится как «превращение»). Není to s tím, co děláte? Можно ли предотвратить нарушения метаболизма, и как это сделать? А главное, почему так важно знать о метаболизме каждому? Разберемся по порядку.

„Metabolismus je metabolismus, široký pojem, který charakterizuje všechny procesy probíhající v lidském těle. Nejčastěji se mluví o poruchách metabolismu, pokud jde o poruchy tuků a sacharidů,“ řekla RG profesorka, doktorka lékařských věd Antonína Starodubová, zástupkyně ředitele federálního státního rozpočtového ústavu „Federálního výzkumného centra pro výživu a biotechnologie“.

Dnes si většina lidí spojuje metabolismus s tím, jak rychle spalují kalorie a hubnou. Tento přístup je příliš zjednodušený. Metabolismus je využití energie pro samotný život.

Existují tři hlavní způsoby, jak tělo využívá energii z potravy: odpočinek, pohyb a jídlo.

Překvapilo vás, že tělo dokáže spalovat energii při odpočinku? I pouhé žití vyžaduje vážné výdaje: energie (60–70 procent denní spotřeby) se vynakládá na regulaci tělesné teploty, tvorbu buněk, srdeční činnost, krevní oběh, dýchání atd. Mimochodem, energii potřebuje i mozek (proto přísné diety a omezení často způsobují pokles koncentrace).

Pokud jde o příjem potravy, energie, kterou tělo spotřebuje na trávení potravy, tvoří 5–10 procent z celkového denního příjmu. Bylo prokázáno, že pokud budete jíst často malé množství zdravého jídla, zvýší se rychlost metabolismu a spalování kalorií. Vzorec je jednoduchý.

Fyzická aktivita tvoří až 30 procent celkového denního energetického výdeje. Je důležité pochopit, že pohyb nelze „uložit“.

Existují však situace, kdy tělo začne „šetřit“ kalorie, které do něj vstoupí. Mnoho lidí zná stav, kdy nemáte sílu ani na ty nejobyčejnější každodenní činnosti nebo kdy se ocitnete se zásobou nových kilogramů. To znamená, že rovnováha je někde narušena.

ČTĚTE VÍCE
Jakou řezačku mám použít k odstranění gel laku, červenou nebo modrou?

„Dříve nebo později jakékoli poruchy v těle vedou ke stížnostem: slabost, únava, bolest. Příčinu těchto příznaků lze identifikovat v raných stádiích pomocí výsledků biochemického krevního testu. Zpravidla se zvyšuje hladina „špatných“ lipidů, glukózy a některých dalších ukazatelů. Abychom však tyto změny identifikovali, je nutné včas podstoupit lékařskou prohlídku a v případě stížností okamžitě vyhledat lékaře,“ vysvětlila Antonína Starodubová.

Abyste se cítili dobře, byli aktivní a atraktivní, je důležité vědět o prevenci metabolických poruch.

„Hlavním tajemstvím prevence je zdravý životní styl. Pohyb je život, to znamená, že každý den by měl člověk ujít 10 000 kroků nebo 40 minut aktivního pohybu. A určitě si dávejte pozor na to, co jí. Stravování by mělo být pravidelné, alespoň třikrát denně, nejlépe ve stejnou dobu. Při každém jídle musí strava obsahovat dvě skupiny produktů: obiloviny – obiloviny, celozrnné pečivo, dále zeleninu a ovoce, minimálně 400 g denně. Užitečné jsou také ořechy, luštěniny, ryby. Ale neměli byste nadměrně používat sůl a cukr. Často mohou být příčinou metabolické nerovnováhy,“ vysvětlil profesor.

Nedávno RG hovořil o regionálním programu, který začal fungovat v regionu Penza a je zaměřen na změnu stravovacích stereotypů. V rámci iniciativy stravovací provozovny v regionu nejen vyvěsily bannery o zdravé výživě, ale také našly příležitost poskytnout návštěvníkům zeleninu a zeleninu zdarma. Zdravotní úředníci k takovým akcím nepřišli z dobrého života. Podle zprávy Rospotrebnadzor „O stavu hygienické a epidemiologické pohody obyvatelstva v Rusku“ patří region Penza mezi regiony s nejvíce obézními lidmi. Podle statistik byl výskyt obezity v kraji 678 na sto tisíc obyvatel a za poslední tři roky se téměř zdvojnásobil. V ostatních regionech jsou čísla také pesimistická.

Každý měsíc přicházejí nové studie od vědců z celého světa o tom, jaké potraviny a nápoje ovlivňují metabolismus. Mezi nejnovější objevy patří čaj, který podporuje hubnutí, protože mění střevní mikroflóru. Jak se ukázalo, pravidelná konzumace čaje vedla k poklesu bakterií způsobujících obezitu. Mnoho vědeckých prací se věnuje vlivu koření na zlepšení metabolismu: například chilli, zázvor a česnek pomáhají utrácet další kalorie na transformaci tepelných procesů. Skořice, kardamom a mnohé další jsou také známé svou schopností „probudit“ tělo. Je ale důležité nezapomínat na střídmost při přidávání koření a pamatovat na to, že mnoho z nich povzbuzuje chuť k jídlu.

ČTĚTE VÍCE
Kdo je Amanda v Detroitu?

5 životních triků ke zlepšení metabolismu

Pravidelné stravování – minimálně 3x denně ve stejnou dobu. A v žádném případě byste se neměli v noci přejídat – metabolické procesy se v noci zpomalují. A nepřehánějte diety, cukr a sůl. Když už mluvíme o tom druhém, WHO doporučuje již nekonzumovat 5 gramů soli denně. Co se týče cukru, proces odvykání lze podle výživových poradců výrazně usnadnit zařazením například kvalitní hořké čokolády, mrkvových tyčinek, ořechů do jídelníčku. Stačí hrst mandlí denně.

Přinutíme se k pohybu. Nic tě nezastaví být aktivní právě teď. Pohybujte se, zatímco si čistíte zuby, zatímco čekáte, až se konvice uvaří, zatímco čekáte na výtah (nebo ještě lépe, jděte po schodech), vzpomeňte si na ranní cvičení a večerní procházku. Pamatujte na důležitost práce na všech svalech skupiny.

Mluvíme „ne“ špatným návykům. To platí nejen pro alkohol a nikotin, ale i pro mnohem více. Sledování televizních seriálů nebo poflakování se na sociálních sítích jsou také zlozvyky.

Pojďme se dostatečně vyspat. Lidé, kteří spí v průměru asi šest hodin v noci, častěji trpí metabolickými problémy a mají o tři centimetry širší pas než ti, kteří spí více. K tomuto závěru dospěli vědci z University of Leeds poté, co prozkoumali životní styl více než 1,6 tisíce lidí. Optimální množství spánku pro každého individuální, ale pro většinu lidí ano sedm až devět hodin.

Po tisícé – nezapomeň pít dostatek vody. Je nejdůležitějším účastníkem všech chemických reakcí (naše tělo tvoří ze 70 procent voda).

Человеку свойственно желание оставаться всегда здоровым. И единственное, что удалось доказать на протяжении столетий – чем правьльнеито тым е двигаешься, чем более активный и правильный образ жизни ведешь, тедешь, тем зедыторо У каждого из нас огромный запас скрытых резервов и возможностей. Открывать их в себе и учиться использовать — наша обязанность.