Bliny jsou považovány za tradiční ruské jídlo. Jedí se jak prázdné, tak s různými náplněmi, přísadami atd. Samotné se snadno připravují, používá se minimální sada známých produktů. Zároveň ale mohou snadno způsobit újmu na zdraví. AiF.ru hovořil o tom, jak může dopadnout maslenitská hostina a jaké škody nám palačinky přináší endokrinolog, lékař nejvyšší kategorie, vedoucí ambulantní péče v nemocnici Medicenter (pobočka GlavUpDK pod MZV Ruska), Ph.D. Elena Mamontová.

Výhody a poškození palačinek

Palačinky jsou poměrně kalorické jídlo, které na jedné straně dodává našemu tělu energii, nasycuje ho minerály (vápník, hořčík, fosfor, draslík), vitamíny skupiny B, kyselinou listovou a nikotinovou a na straně druhé. zvyšuje zátěž vnitřních orgánů podílejících se na trávení a vstřebávání složek potravy.

Pokud však má člověk nesnášenlivost lepku, bude muset tuto verzi pokrmu odmítnout. Koneckonců, poškození zdraví může být docela vážné. Pokud absolutně nemůžete žít bez palačinek, pak dnes existují alternativní možnosti, které vám umožní připravit si svůj oblíbený produkt bez rizika pro zdraví. Můžete například udělat palačinky s použitím alternativní mouky – rýže nebo kukuřice. Tyto kultury totiž lepek neobsahují.

Palačinky mohou být škodlivé pro ty, kteří mají problémy s gastrointestinálním traktem, například pankreatitidu nebo cholecystitidu a samozřejmě cirhózu jater. Takové těžké jídlo totiž přetěžuje již fungující systémy.

Nezapomínejte na vysoký obsah sacharidů v palačinkách. To znamená, že mají vysoký glykemický index. Proto se palačinky nedoporučují používat ve stravě lidí s nadváhou a diabetiků, zvláště pokud mluvíme o onemocnění 2. typu. Tělo totiž po konzumaci palačinek začne ve velkém uvolňovat inzulín, což nepřímo vyvolává pocit hladu a podporuje konzumaci většího množství jídla. V takové situaci je přípustné jíst 2-3 palačinky v první polovině dne, a to pouze v případě, že je plánována fyzická aktivita (alespoň ve formě chůze).

Důležitým bodem je, že je lepší jíst palačinky nějaký čas po vaření, což snižuje zátěž trávicích orgánů. Čerstvé pečivo totiž často negativně ovlivňuje fungování trávicího traktu.

Kdo a jak to může jíst?

Při konzumaci palačinek je třeba myslet na to, že trávicí systém malých dětí není uzpůsoben ke konzumaci kalorických a tučných jídel. Takové jídlo je pomalu tráveno a absorbováno tělem dítěte, v důsledku čehož se zvyšuje tvorba plynu a objevuje se plynatost. Jakékoli smažené jídlo je kontraindikováno pro děti do 3 let. Od 1,5 roku můžete zkusit dát dítěti libové palačinky bez kvasnic, bez náplně, s vodou. Je lepší začít s jednou palačinkou a sledovat reakci těla dítěte.

ČTĚTE VÍCE
Mohu cvičit břicho každý den?

Ingredience na palačinky

Hlavními složkami palačinek jsou mouka, vejce, mléko/voda. Aby byly palačinky méně škodlivé, je nutné snížit koncentraci tuků v jejich složení. To znamená, že použijte odstředěné mléko, nízkotučné mléko nebo vodu. Pšeničnou mouku můžete nahradit moukou s nižším glykemickým indexem nebo přidat mleté ​​ovesné vločky, které obsahují vlákninu. Mezi obiloviny s nízkým glykemickým indexem patří quinoa a divoká rýže, k těm se středním glykemickým indexem patří bulgur, špalda, rýže basmati a červená rýže. Použití vícezrnné mouky – směsi pšeničné (jako hlavní pojivové složky) a ovesné, pohankové nebo rýžové mouky – pomůže snížit zdravotní újmu pokrmu.

Při vaření je vhodné přidat do těsta na palačinky trochu rostlinného oleje. Pomůže to, aby se palačinky nepřipalovaly, odpadá nutnost přilévat do pánve olej, a tedy omezí tvorbu karcinogenních látek při vaření.

Nezapomeňte také, že pokud do palačinek přidáte náplň ve formě kaviáru, kondenzovaného mléka, zakysané smetany atd., poškození pokrmu se výrazně zvýší. Pokrm můžete udělat uspokojivým a zároveň méně škodlivý tím, že jako náplň použijete kuřecí nebo krůtí prsa, nízkotučný tvaroh s lesním ovocem, nakrájená vejce s bylinkami nebo dušenou zeleninu.

Používáme polotovary?

Lidé často raději nevaří palačinky sami, ale kupují hotové možnosti. Bohužel výrobci ne vždy poctivě uvádějí složení hotového výrobku. Pro zlevnění zboží a zvýšení trvanlivosti lze místo mouky a vajec použít sóju a vaječný prášek, syntetické přísady atd. Všechny tyto látky našemu organismu jistě škodí. Tato rizika lze snížit nebo odstranit pouze tehdy, pokud si pokrm připravíte sami s použitím přírodních surovin.

Proto, abyste se po Maslenitse necítili nesnesitelně bolestivě pro své promarněné zdraví, musíte do svého jídelníčku zařadit palačinky moudře a bez excesů. Koneckonců, je snadné způsobit poruchy ve fungování gastrointestinálního traktu, ale jejich náprava není tak snadná. Poslouchejte tedy pozorně sami sebe, nesnažte se obejmout tu nezměrnost a nacpat do sebe desátou palačinku, ať už je sebevíc lahodná. Pak si dovolenou užijete, vyzkoušíte výbornou a pestrou kuchyni a neublížíte svému zdraví.

Viz též:

  • Jsou palačinky zdravé? Jak si nepoškodit zdraví na Maslenitsa →
  • Vlastnosti stravy před půstem: zásobit se vitamíny →
  • Příspěvek s výhodami: kde hledat tuky, bílkoviny a vitamíny →
ČTĚTE VÍCE
Co by měl muž pít na potenci?

Palačinky působí jako samostatné jídlo, dezert nebo součást hlavních jídel, doplněk k polévkám. Podívejme se na zdravotní přínosy a poškození palačinek.

Užitečné vlastnosti palačinek

Prospěšné vlastnosti palačinek závisí na složení použitých přísad.

  • živočišné bílkoviny. Palačinky mají vysoký obsah lehce stravitelných živočišných bílkovin, protože dvě základní složky jsou mléko a vejce.
  • Vitaminy E a A. Vaječný žloutek je bohatý na vitamíny rozpustné v tucích. Jsou nezbytné pro normální fungování buněčné membrány, syntézu aminokyselin v těle a udržení metabolismu obecně.
  • Vápník. Nezbytný pro kosti a klouby, účastní se mnoha metabolických procesů. Zahříváním se neničí, proto jsou palačinky s mlékem pro tělo zdrojem vápníku.
  • Vitaminy skupiny B. Vitamíny potřebné pro endokrinní a nervový systém se nacházejí ve vejcích a mléce. Jeden z nich, B2, je odolný vůči tepelným vlivům, takže jeho množství v palačinkách je obzvlášť vysoké.
  • Vlákno I když jeho obsah v pšeničné mouce není příliš vysoký, působí příznivě na trávení.

Výhody palačinek zvýšíte použitím hrubší mouky, případně směsi pšenice a ovesných vloček.

Škodlivé vlastnosti palačinek

Palačinky jsou často nazývány škodlivým pokrmem jak kvůli přísadám, tak kvůli způsobu vaření.

  • Hodně sacharidů. Jejich přítomnost vede k vysoké zátěži slinivky břišní a možnému zhoršení funkce střev. A poskytuje velké množství kalorií.
  • Tuk Další zdroj vysokého obsahu kalorií v palačinkách. Ve velkém množství mohou tuky způsobit i problémy s játry a slinivkou.
  • Smažení na pánvi. I když se říká, že se palačinky „pečou“, ve skutečnosti se smaží na oleji. To vede k tvorbě sloučenin, které negativně ovlivňují trávicí systém.

Chcete-li odstranit některé negativní účinky konzumace palačinek, můžete snížit množství cukru a použít méně másla.

Jak škodlivé jsou palačinky z obchodu?

Továrně připravené a zmrazené palačinky jsou nabízeny jako rychlé a chutné jídlo. Tyto polotovary mají ale podstatně více nevýhod než domácí palačinky.

  • Použití náhražek. Mléko v palačinkách z obchodu je obvykle nahrazeno syrovátkou nebo sušeným práškem. Někteří výrobci také nahrazují vejce suchým „vaječným produktem“. Jejich nutriční hodnota je výrazně nižší.
  • Výživové doplňky Palačinkové těsto by mělo být homogenní a náplně husté a chutné. Na pomoc se proto používají stabilizátory a emulgátory, barviva a zahušťovadla. Každý z nich je schválen k použití a nezpůsobuje přímou újmu, ale jejich pravidelné používání je nežádoucí.
  • Zmrazit. Nízké teploty ničí některé vitamíny. A dvě tepelné úpravy, ke kterým dochází před a po zmrazení, vedou k výraznému poklesu obsahu vitamínů.
ČTĚTE VÍCE
Kdo potřebuje základy?

Viz také: Jaká mouka je nejlepší na knedlíky [+ recept na těsto]

Jednoduchý recept na zdravé palačinky

Udělat si doma zdravé a chutné palačinky není nic složitého. Potřebujete k tomu nádobu na hnětení těsta, pánev, metličku nebo jinou pomůcku na hnětení těsta, stěrku na obracení palačinek, velkou lžíci nebo naběračku.

  • odstředěné mléko – 0,5 l;
  • Kuřecí vejce – 3 ks;
  • Celozrnná mouka – 300 g;
  • Cukr – 2 lžičky;
  • Sůl – ¼ lžičky;
  • Rostlinný olej – lžíce 1
  1. Rozbijte vejce a nalijte do nádoby na hnětení těsta. Promícháme a šleháme.
  2. Nalijte do ní 250 ml mléka a promíchejte.
  3. Přidejte ¼ mouky, promíchejte. Po částech také přidejte zbytek mouky.
  4. Přidejte druhou polovinu mléka. Promícháme, případné hrudky rozdrobíme.
  5. Přidejte cukr a sůl, promíchejte. Nalijte do oleje.
  6. Rozpalte pánev. Pokud ho potřebujete namazat, udělejte to vidličkou a gázovým ubrouskem namočeným v oleji.
  7. Držte pánev pod mírným úhlem a nalijte těsto, začněte od horního okraje. Těsto by mělo pokrývat dno pánve v tenké vrstvě. Pokud vám bublají palačinky, další článek vám ukáže, jak to opravit.
  8. Palačinku obraťte stěrkou, aby se propekla rovnoměrně. Hotové palačinky můžeme namazat máslem, aby se neslepily.

K pečení palačinek potřebujete velmi rozpálenou pánev. Při nízké teplotě se budou hůř vařit a je pravděpodobnější, že se přichytí.

Palačinky připravené podle tohoto receptu budou tenké a téměř nesladké. Podávají se jak se sladkými přísadami, tak s vydatnými náplněmi.

Video recept na dietní palačinky