Historie vzniku diety Pierra Dukana je poměrně zajímavá. Francouzský neurolog měl přítele, který se nedokázal zbavit nadváhy a požádal ho o pomoc. Pierre v té době neměl kvalifikaci ve výživě, a tak dlouho nechtěl souhlasit. Jeho kamarád měl navíc jednu podmínku – souhlasil s jakýmkoliv omezením, ale maso nechal v jídelníčku. Proto mu lékař navrhl následující: pět dní jíst pouze maso a vypít 2 litry vody. A k jeho překvapení se muži takto podařilo shodit 5 kilogramů. Padlo rozhodnutí pokračovat v dietě. Během následujících pěti dnů muž zhubl další 3 kilogramy a desátý den začal zařazovat do jídelníčku zeleninu. Tak se nečekaně zrodila myšlenka slavné Dukanovy diety. A pacientovi se podařilo normalizovat svou váhu a ztratit 40 kilogramů. Přečtěte si více o faktech, pověstech, receptech a myšlence metody v našem dalším článku.

Podstatou diety je konzumace maximálního množství bílkovin. Umožňuje konzumovat neomezené množství 100 druhů potravin (72 živočišného původu a 28 rostlinného původu) a je založen na přírodních produktech.

Dukan tvrdil, že velké množství bílkovin ve stravě pomáhá normalizovat váhu. Bílkoviny jsou totiž nízkokalorické a při jejich trávení tělo spotřebuje více energie než při konzumaci sacharidů. V důsledku toho dochází ke spalování tuku.

Omezením příjmu sacharidů a tuků se tělo dostane do stavu podobného půstu a spotřebovává tukové zásoby v těle.

Dukanova dieta má 4 fáze: útočnou fázi (2-10 dní), plavební fázi (15-330 dní), konsolidaci (50-500 dní) a stabilizační (celoživotní).

Fázové útoky

Tato fáze nastartuje metabolismus v těle a právě v tomto období dojde během 2-3 dnů ke ztrátě hmotnosti 2-10 kg.

Proteinové produkty si můžete vybrat z povolených 68, množství není omezeno a nemusíte počítat kalorie. Může to být hovězí, rybí, kuřecí, vejce, sója nebo nízkotučný tvaroh. Povoleno: kuřecí maso, kuřecí játra, krůtí, hovězí, libová slanina, telecí kotlety, telecí guláš atd. Jediným zdrojem sacharidů, který je v této fázi povolen, je 1,5 lžíce ovesných otrub.

Musíte vypít alespoň 1,5 litru vody a cvičit denně po dobu 20 minut.

Fáze plavby

Podstatou této fáze je dosáhnout požadovaného tvaru postupně přidáváním 32 druhů zeleniny do jídelníčku.

ČTĚTE VÍCE
Který doplněk spaluje tuky?

Během druhé fáze člověk obvykle zhubne 2 kilogramy do týdne.

Můžete jíst neomezené množství bílkovin, stejně jako ve fázi útoku, a také neškrobovou zeleninu, jako je špenát, salát nebo zelené fazolky. Proteinové potraviny a zelenina by se měly denně střídat.

Nesmíme zapomenout na pitnou vodu (1,5 litru denně) a 1 polévkovou lžíci. ovesné otruby.

Fáze konsolidace

Ve fázi konsolidace není hlavním úkolem zhubnout, ale vyhnout se jejímu nabírání.

Můžete jíst neomezené množství bílkovin a zeleniny, ovoce s nízkým obsahem cukru, sýr a trochu celozrnného chleba.

Během této fáze můžete sníst 1-2 porce jídla obsahujícího škrob a 1-2 pokrmy, které nejsou uvedeny na seznamu povolených potravin.

Během konsolidační fáze byste měli jíst čisté bílkoviny pouze jeden den v týdnu, nejlépe ve stejný den každý týden.

Rozhodně musíte pamatovat na fyzickou aktivitu.

Stabilizační fáze

Toto je nejdelší ze všech fází. Jeho cílem je navždy vyvážit stravu člověka.

Dodržováním jednoduchých pravidel můžete jíst naprosto cokoliv. Jednou týdně dodržujte proteinový den, jako ve fázi útoku.

Jezte 3 polévkové lžíce ovesných otrub denně a cvičte 20 minut denně.

Níže jsme pro vás připravili ukázku týdenního jídelníčku dle Dukanovy diety pro první fázi: