Sezamová semínka jsou malé lusky bohaté na olej, které rostou v rostlině Sesamum indicum.

Neloupaná semena mají neporušenou vnější jedlou slupku, zatímco loupaná semena nemají slupky.

Skořápka jim dodává zlatohnědý odstín. Neloupaná semena jsou špinavě bílé barvy, ale při pražení zhnědnou.

Mají mnoho potenciálních zdravotních výhod a v lidovém léčitelství se používají již několik tisíc let. Mohou vás ochránit nebo vám ulevit od srdečních chorob, cukrovky a artritidy, ale nezapomínejte ani na vedlejší účinky. Pojďme to zjistit.

Výhody těla

Sezamová semínka mají pro naše tělo celou řadu prospěšných vlastností, o kterých byste možná ani neměli tušení.

1. Protein (protein)

Sezamová semínka jsou dobrým zdrojem bílkovin. Jedna polévková lžíce, což je přibližně 9 gramů, sezamových semínek obsahuje 1,60 gramů bílkovin.

Protein zase pomáhá kostem, svalům a dalším tkáním těla být zdravý a růst.

Sezamová semínka jsou také výborným zdrojem vápníku. Jen jedna polévková lžíce obsahuje až 87,80 miligramů vápníku.

Vápník je základní minerál pro udržení/podporu zdraví a funkce:

  • svalová práce
  • nervy
  • cévy
  • a další složky těla

Sezamová semínka jsou vynikajícím zdrojem vitamínů, jako jsou:
vitamíny B a E

První skupina vitamínů je zase nezbytná pro to, aby tělo správně přeměnilo potravu na energii, a druhá skupina podporuje zdraví cév, posiluje imunitní systém a pomáhá buňkám v interakci.

Díky obsahu hořčíku a vápníku v sezamových semínkách mohou pomoci snižovat krevní tlak a zlepšovat zdraví jak oběhového systému jako celku, tak cév.

Snížení krevního tlaku může snížit riziko řady chronických onemocnění, zejména kardiovaskulárních onemocnění.

Sezamová semínka jsou bohatá na mono- a polynenasycené tuky, které mohou mít příznivé účinky na zdraví srdce.

Sezamová semínka obsahují fenolické látky, jako jsou lignany, které mají vysoké antioxidační vlastnosti. Snížením oxidačního stresu mohou fenolické látky pomoci snížit riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění, rakoviny a neurodegenerativních onemocnění, jako je Alzheimerova choroba.

7. Další užitné vlastnosti

Mnoho studií ukazuje, že sezam (jak semena, tak olej) obsahují velké množství tzv. látek – lignanů. Fytoestrogeny, mezi které patří lignany, mohou pomoci snížit riziko osteoporózy, symptomů menopauzy a rakoviny prsu.

ČTĚTE VÍCE
Jak chránit pokožku obličeje v zimě?

Škody na těle

Ale ne všechno je tak dokonalé. Spolu s prospěšnými vlastnostmi mohou mít tato semena i některé negativní účinky na lidský organismus.

Podle výzkumu Americké akademie astmatu a imunologie jsou alergie na sezam ve světě zcela běžné.
Sezam však v současnosti není zařazen na seznam hlavních potravinových alergenů.

Pokud si lidé myslí, že mohou mít alergii na sezam, měli by navštívit lékaře nebo alergologa, aby provedl kožní test, který ukáže, jak protilátky reagují na potenciální alergeny.

Jestliže zaznamenáte příznaky závažné alergické reakce, které mohou zahrnovat:

  • oteklé hrdlo
  • otok
  • chrapot dýchání
  • pocit svírání/těsnosti na hrudi
  • namáhavé dýchání
  • kašel
  • головокружение
  • červená kůže nebo kožní vyrážka

UŽITEČNÝ
PRODEJNA

© Užitečný obchod
Zásady ochrany osobních údajů obchodu se zdravou výživou

  • Články
  • Hodnocení zákazníků
  • Bonusový systém
  • Podmínky vrácení a výměny