Před několika staletími byla opálená kůže považována za osud otroků, kteří byli nuceni ohýbat záda na slunci. Představitelé vyšší společnosti nosili uzavřené oblečení, snažili se vyhnout opalování, jejich kůže byla tak světlá, že na některých místech byly skrz ni vidět modré žíly. Odtud pochází výraz „modrá krev“.

Módu pro opálenou pokožku zavedla slavná Coco Chanel. Svou bílou neopálenou tvář přirovnala k tabletě aspirinu. Jestliže v první polovině minulého století bylo krásné opálení považováno za ukazatel bohatství, dnes je to již masové šílenství. Těm, kteří prodávají myšlenku „bezpečného opalování v profesionálních soláriích“, generuje tržby pět miliard dolarů. Dnes opalovací šílenství udělalo z některých lidí skutečné narkomany. Pro bolestivou fascinaci umělým opalováním dokonce odborníci vymysleli název – tanorexie.

Co je opalování, je nutné a proč se o něm tolik mluví?

Vrchní vrstva kůže, epidermis, obsahuje speciální buňky zvané melanocyty, ve kterých se vlivem ultrafialových paprsků vytváří proteinový pigment melanin. Ve skutečnosti je zodpovědný za vaše opálení, mění vaši pokožku na tmavou, čímž ji chrání před spálením.

Množství melaninu přímo závisí na dědičnosti, takže obyvatel střední zóny nikdy nebude černý jako Afričan.

Ultrafialové paprsky jsou jediným zdrojem vitamínu D, který je zodpovědný za pevnost zubů a kostí a chrání tělo před rakovinou. Nedostatek vitaminu D vede k křivici a osteoporóze.

Ultrafialové paprsky příznivě působí na lidi s kožními onemocněními, jako je lupénka, akné a atopická dermatitida. Helioterapie se doporučuje i při onemocněních dýchacích cest – bronchitida, rýma, adenoidy.

Vystavení ultrafialovému záření má pozitivní psychologický účinek. Věda prokázala, že je to výsledek chemických procesů probíhajících v těle. Za špatného počasí, v zimě nastává světelné a ultrafialové hladovění kvůli nedostatku endorfinu – látky, která se tvoří pod vlivem světla a signalizuje mozku, že je v těle vše v pořádku – takzvaný „hormon blaženosti“. Opalování podporuje tvorbu tohoto hormonu, zlepšuje náladu, zvyšuje výkon a zmírňuje deprese. Rusko je typická severská země a nedostatek slunečního světla v zimě je pociťován docela akutně. Zřejmě i proto je u nás návštěva solárií tak oblíbená.

ČTĚTE VÍCE
Co je součástí postní nabídky?

Na druhou stranu solárium může způsobit obrovské škody na zdraví.

Podle Britské lékařské asociace každých 10 let aktivního opalování v soláriu zvyšuje riziko rakoviny kůže o 20 %. A studie provedená ve Švédsku ukázala, že u 55 % žen, které navštěvovaly solárium více než jednou za měsíc, byl diagnostikován melanom, zhoubný kožní nádor. Před třemi lety Britská lékařská asociace a Institut pro výzkum rakoviny dosáhly zavedení oficiálního zákazu používání umělých solárií mladistvými do 16 let. Podobnou legislativu projednává i kalifornský senát. Dvacet sedm dalších států vyžaduje, aby dospívající získali písemný souhlas rodičů s používáním solárií.

Co je tedy solárium?

Vraťme se k historii. Solária se objevila náhodou jako „vedlejší produkt“ experimentu provedeného německým vědcem Friedrichem Wolfem na počátku 70. let 20. století. Podstatou experimentu bylo zjistit, jak ultrafialové záření ovlivňuje sportovce, jejich pohodu a výkon. Při tom se zjistilo, že pod vlivem ultrafialového záření se barva kůže mění: získává bronzový nádech, stejně jako pod jasným letním sluncem. Vědec si uvědomil, že tento efekt může lidem přinést spoustu radosti, a založil v roce 1975 se svým bratrem Georgem první společnost na světě vyrábějící solária.

Vypadalo to jako obyčejná lavice s ultrafialovými lampami zavěšenými nad ní. Lidé prostě seděli na této lavičce a opalovali se a k ochraně očí používali sluneční brýle, které nepropouštěly ultrafialové záření.

Později k soláriu přibyl velmi důležitý detail – víko. Díky této úpravě se výrazně zlepšila účinnost solária. Je pravda, že jako víko byla použita zavěšená deska s namontovanými ultrafialovými lampami. O něco později bylo víko vyrobeno na pantech.

Dnes se ze solária stalo velmi složité zařízení, které využívá nejmodernější digitální technologie. Velká pozornost je věnována také vnějšímu a vnitřnímu designu kabiny. Podle typu kabin se rozlišují vertikální a horizontální solária. V horizontálních soláriích se lze opalovat vleže, což má řadu nevýhod. V místech, kde se kůže dotýká krytu kabiny, se opálení neuplatňuje, v důsledku toho zůstávají světlé skvrny. Vertikální solárium tyto nevýhody nemá, lampy v něm jsou silnější, opálení je rovnoměrnější. V poslední době je velmi oblíbené tzv. turbo solárium, kabina v něm je umístěna vertikálně, ale kromě toho je zde řada doplňkových funkcí, které mohou pobyt v soláriu zpříjemnit. Patří mezi ně: chladicí systém, díky kterému se pokožka nepotí, zrcadlové podlahy, různé opalovací programy, aromatické instalace, rádio atd.

ČTĚTE VÍCE
Jaké druhy francouzských parfémů existují?

Takto se solárium během několika desetiletí změnilo z obyčejné dřevěné lavice na komplexní, nejmodernější zařízení, které kombinuje vynikající design a high-tech materiály.

Sluneční, přírodní ultrafialové záření se dělí do tří skupin podle vlnové délky: UV-A, UV-B a UV-C. Dříve se věřilo, že hlavní příčinou spálení a stárnutí pokožky bylo ultrafialové záření A, ale nedávné studie prokázaly, že paprsky typu B pronikají kůží hlouběji a ničí kolagenovou vrstvu „odpovědnou“ za udržení elasticity a hladkosti pokožky. a v souladu s tím vede k předčasnému stárnutí pokožky. Paprsky typu C se na zemský povrch vůbec nedostanou – zadržuje je ozonová vrstva v atmosféře. Solária obvykle využívají UVA paprsky.

Solária jsou 12krát výkonnější než „živé“ slunce, takže klienti dostávají silnější porci ultrafialového záření: 20 minut v zařízení odpovídá čtyřem hodinám na pláži.

Obecně je „solární“ aritmetika velmi jednoduchá: čím více lamp v soláriu a čím výkonnější jsou, tím méně času vám zabere opálení. Vysokotlaké výbojky mají obvykle výkon 160-180W. V soláriu může být v průměru 40-48 takových lamp. Při největším počtu lamp a jejich vysokém výkonu by opalování nemělo přesáhnout 10-15 minut. První sezení v takovém soláriu by nemělo trvat déle než 5-7 minut. Solária středního výkonu, například se 100wattovými lampami, poskytují možnost opalovat se déle. První sezení v takovém soláriu obvykle trvá 10-15 minut.

Výsledek solária – v závislosti na typu pleti:

První typ

Máte-li modré nebo zelené oči, blond vlasy, světlou pokožku, která se na slunci snadno spálí a roztroušenou droboulinkou pihu (tzv. keltský typ), je pro vás opalování kontraindikováno. Lidé prvního typu se velmi špatně opalují – častěji se spálí.

Pokud máte zelené, hnědé nebo modré oči, hnědé vlasy a pokožku se sklonem ke spálení (severský typ), opalujte se 10 minut maximálně třikrát týdně. Po prvním sezení si dejte dva až tři dny pauzu. První sezení také netrvá déle než 3-5 minut. Potřebujete 5-6 sezení. Opálení bude mít docela krásný odstín, hlavní věcí je nepřehánět! Tato doba je dostačující k získání požadovaného odstínu.

Třetí typ

Pokud máte tmavé oči, tmavě hnědé nebo hnědé vlasy a poměrně světlou pleť (středoevropský typ), můžete se opalovat 20 minut maximálně třikrát týdně. Po prvním sezení následuje dvoudenní přestávka. Potřebujete také 5-6 sezení. Vaše opálení bude poměrně intenzivní, ale ne trvalé. Solárium budete muset používat jednou až dvakrát týdně, jinak opálení vlivem vody a saponátů rychle vybledne.

ČTĚTE VÍCE
Jak vypadají strie na zadku?

Čtvrtý typ

Pokud se i přes všechna varování o nebezpečí opalování rozhodnete, že se bez zlatavého odstínu pleti neobejdete, snažte se určitě dodržovat následující pravidla:

  • Před návštěvou solária se poraďte se svým lékařem. Solárium je přísně kontraindikováno u lidí, kteří mají na těle mnoho mateřských znamének, protože může vyvolat degeneraci znaménka v maligní melanom – rakovinový nádor, který se v mnoha případech tvoří v místě hnědého névu (krtka) a skládá se z melanocytů. Kromě toho je opalování kontraindikováno u lidí užívajících trankvilizéry a tricyklická antidepresiva, nesteroidní léky proti bolesti, ale i antibiotika a retinoidy. Tyto léky zvyšují fotosenzitivitu kůže a mohou způsobit alergie.
  • Je nutné striktně dodržovat opalovací režim – vybere Vám ho provozovatel solária dle typu Vaší pleti
  • Zjistěte, kdy byly naposledy měněny lampy na slunci. Maximální přípustná doba provozu lamp je 540 hodin. Pokud byly lampy nedávno vyměněny, zkraťte čas strávený v soláriu: výrazně se zvyšuje pravděpodobnost spálení
  • Před opalováním odstraňte z pokožky veškerý make-up. Odstraňte šperky. V tento den neprovádějte kosmetické procedury (čištění pleti, peeling apod.). To je pro pleť velmi velká zátěž. Po sezení jsou povoleny pouze výživné a zvlhčující masky. Před opalováním nenavštěvujte lázně nebo saunu – tyto procedury zbavují pokožku její přirozené ochrany a výsledkem „opalování“ může být popálení. Před sezením byste se také neměli mýt mýdlem. V soláriu používejte speciální opalovací přípravky. S největší pravděpodobností je lze zakoupit ve stejném salonu. Zvýrazní opálení a minimalizují škodlivé účinky. Přípravky určené k opalování na slunci nejsou vhodné pro použití v soláriu!
  • Oči musí být chráněny speciálními brýlemi. Pokud nosíte kontaktní čočky, před sezením je vyjměte.
  • Během sezení si vlasy chraňte šátkem nebo čepicí a rty namažte hydratačním balzámem. Zakryjte si prsa nebo alespoň použijte speciální nálepky na bradavky. Opalování v oblasti hrudníku je extrémně škodlivé
  • Návštěva solária zvyšuje rychlost metabolismu, proto si zkuste po sezení trochu odpočinout. V tento den neprovádějte žádnou fyzickou práci
  • Neopalujte se častěji než jednou za 2 dny. Každý opalovací kurz by neměl obsahovat více než deset sezení za sebou. Opálení si pak můžete udržovat návštěvou solária jednou za jeden až dva týdny. Doporučuje se provádět sérii sezení ne více než 2krát ročně
ČTĚTE VÍCE
Který vysoušeč vlasů je lepší než Dyson?

Teprve po pečlivém zvážení všech pro a proti se můžete sami rozhodnout, zda je návštěva solária pro vás konkrétně možná, užitečná nebo nebezpečná, abyste nepoškodili své zdraví.