Když někdo zmíní ovesné vločky, vybaví se nám tradiční anglická kaše. Na Rusi byl oves také velmi oblíben, ale prvotřídní obilí se používalo k nejdůležitějšímu účelu – výkrmu dobytka a drůbeže, v rolnických rodinách bylo málo mouky, ale ovesné otruby nebyly považovány za nedostatek. Když se na konci minulého století prokázalo, že pečivo z pšeničné mouky je škodlivé a kalorické, vzpomnělo si lidstvo na produkt, který byl považován za odpad – ovesné otruby.

Zajímavé! Bran získal největší popularitu na počátku 2000s. V době, kdy je výživový poradce Dukan zařadil do jídelníčku své čtyřstupňové proteinové diety.

Složení ovesných otrub

Ovesné otruby obsahují maximum vlákniny, rostlinných bílkovin a tuků, otruby obsahují i ​​těžké sacharidy, jejichž vstřebávání v těle vyžaduje hodně energie.

Rostlinné bílkoviny obsahují 9 nahraditelných 14 esenciálních aminokyselin a rostlinné tuky obsahují dostatek mastných kyselin. Ovesné otruby obsahují také tyto prospěšné látky:

  • Vitamíny: A, B, D, E, K, C, H, PP.
  • Minerály: draslík, hořčík, fosfor, bór, sodík, kobalt, síra, jód, fluor, selen a další.

Výhody ovesných otrub

Ovesné otruby jsou „urychlovač žaludku“, který pomáhá rychle strávit jídlo a vytáhnout z něj všechny dobré věci. Otruby se doporučují při dietách, onemocněních trávicího traktu a cukrovce, na odděleních potravin pro tyto pacienty zaujímají otruby dominantní postavení.

Důležité! Otruby jsou skořápka zrna, která obsahuje až 90 % všech užitečných látek obilné plodiny. A ovesné vločky, vyrobené z celých zrn, obsahují pouze 10 % prospěšného potenciálu.

Užitečné složky mají komplexní účinek na lidské tělo:

    Otruby obsahují vlákninu, která čistí tělo od odpadu a toxinů.

Důležité! Otruby zlepšují trávení, a pokud je budete jíst před jídlem, vaše chuť k jídlu bude menší. Spolu s chutí k jídlu klesá porce a tato vlastnost otrub je nepostradatelná pro přísné diety s přísnými dietními omezeními. Každých 10 g otrub se vlivem vody zvětší 15-20krát.

Škody na ovesné otruby

Než začnete konzumovat ovesné otruby v čisté formě, ujistěte se, že netrpíte gastritidou nebo peptickými vředy, protože v období exacerbace těchto onemocnění jsou otruby zakázány. Kontraindikací může být také individuální nesnášenlivost ovsa a všech produktů na něm založených.

ČTĚTE VÍCE
Je možné pít Omez v noci?

Ovesné otruby jako součást stravy

Všechny druhy otrub, jmenovitě oves, pšenice a žito, se doporučují konzumovat pro hubnutí podle následujícího schématu:

  1. Před jídlem nebo na lačný žaludek vypijte 1 polévkovou lžíci. l. otruby 100-150 ml. voda.
  2. Otruby začněte užívat malou dávkou, například ½ dílu čajové lžičky, postupně dávku zvyšujte.
  3. 3 polévkové lžíce. l. otrub za den je maximální množství potřebné pro zlepšení fungování těla a hubnutí.

Důležité! Klasické ovesné vločky nemají celou škálu příznivých účinků ovesných otrub, navíc ty první obsahují hodně škrobu.

Otruby se konzumují syrové nebo dušené s vodou, jako běžné ovesné vločky. Na způsobu přípravy nezáleží, záleží na osobním vkusu.

Otruby při vaření

Ovesné otruby jsou dnes oblíbeným produktem, který se přidává téměř do všech jídel:

  • Saláty z čerstvé zeleniny a ovoce.
  • Pečení, včetně dietní a sportovní výživy.
  • Husté první chody a kaše.

Gastronomický Rada! Pokud držíte dietu a máte chuť na něco sladkého, doporučujeme dopřát si dezert z dietního těsta. Budete potřebovat 3 polévkové lžíce. l. tvaroh, přirozeně nízkotučný, voda a ovesné otruby. Všechny ingredience smícháme, přidáme 1 vejce a tabletu sladidla, hněteme, dokud nevznikne těsto. Dá se srolovat do plochých koláčů a upéct v troubě nebo smíchat se 100 g sušeného ovoce, piniovými oříšky nebo sušenými meruňkami a získat dietní královské sušenky.

Kalorický obsah 246 kcal

Energetická hodnota produktu (poměr bílkovin, tuků, sacharidů):

Bílkoviny: 17.3 g. (∼ 69,2 kcal)

Tuk: 7.03 g. (∼ 63,27 kcal)

Sacharidy: 66.22 g. (∼ 264,88 kcal)

Poměr energie (b | f | y): 28% | 25% | 107%

Otruby jsou stejný produkt, který najdete v sekci zdravé výživy v každém supermarketu. Balíček otrub sedne vedle sladidla, sušenek pro lidi s cukrovkou a superpotravin. Navíc jsme si jisti, že jste se setkali s chlebem a jiným pečivem s otrubami. Podívejme se na tento produkt, jehož výhody mnoho lidí podceňuje.

Co jsou otruby

Celá zrna jsou ta, která obsahují nejen „vnitřky“ zrn, ale také jejich skořápku. Jsou považovány za užitečnější než zcela rafinované. Ano, bílá rýže může vypadat atraktivněji a dušené ovesné vločky se uvaří rychleji, ale budou méně prospěšné než celozrnné varianty. Odborníci na výživu doporučují vybírat celozrnné výrobky a zařadit je do svého jídelníčku. Svůj jídelníček můžete obohatit, pokud si dáte otruby.

ČTĚTE VÍCE
Komu by se hodil trojdílný oblek?

Otruby jsou mletou vnější vrstvou zrn. Jsou vedlejším produktem při výrobě mouky, ale to neznamená, že se vyhazují. Otruby jsou cenné, protože obsahují hodně vlákniny a vitamínu B6, dále sodík, železo a hořčík. Obecně platí, že otruby byste rozhodně neměli podceňovat, vzhledem k tomu, že jsou odpadky.

Otruby obsahují dva druhy vlákniny: rozpustnou, převážně z beta-glukanů, a nerozpustnou, vlákninu důležitou pro trávení. Obecně jsou otruby mnohem bohatší na vlákninu a bílkoviny než celozrnné, ale mají méně kalorií.

Otruby jsou různé, záleží na zrnu, ze kterého jsou vyrobeny. Nejoblíbenější možnosti otrub jsou žito, oves, pšenice, ječmen a rýže. Mohou být velmi jemné nebo docela hrubé – záleží na mletí.

Otruby: přínosy pro tělo

Otruby jsou odedávna spojovány se zdravým životním stylem. Zde je to, co můžete očekávat, pokud je zavedete do svého jídelníčku.

Denní norma je 3-4 polévkové lžíce, které se konzumují přidáním do jogurtu, džusu, kefíru nebo se zapijí vodou. Dodáte tak tělu potřebnou dávku vlákniny (rozpustné i nerozpustné) a také důležité vitamíny skupiny B, které jsou klíčové pro fungování nervové soustavy a krvetvorby.

Otruby jsou zdrojem antioxidantů, alespoň ovesné. Hlavní úlohou antioxidantů v těle je ochrana před volnými radikály, které vznikají při metabolismu a v nadměrném množství mohou způsobit rozvoj chronických onemocnění včetně srdečních potíží a některých druhů rakoviny.

V ovesných otrubách je mnohem více antioxidantů než v otrubách jiného původu. Obsahují také avenanthramidy, antioxidanty jedinečné pro ovesné otruby. Dokážou snižovat hladinu zánětů v těle, chránit ho před rakovinou a také bojovat s vysokým krevním tlakem.

Konzumace otrub, které obsahují rozpustnou vlákninu, pomáhá udržovat hladinu cukru v krvi v normálních mezích. To je důležité jak pro ty, kteří trpí diabetem 2. typu, tak pro ty, kteří jsou ve stavu prediabetu. Studie z roku 2014 ukázala, že pravidelná konzumace 3 g beta-glukanu (hlavního typu rozpustné vlákniny nacházející se v otrubách) po dobu 12 týdnů pomohla snížit hladinu glukózy v krvi až o 46 %.

Vláknina, která se ve významném množství nachází v otrubách, je prospěšná pro ty, kteří mají sklony k zácpě. Podle některých údajů se s tímto problémem zcela pravidelně potýká každý pátý člověk na planetě. Porce ovesných otrub obsahuje v průměru jedenapůlkrát více vlákniny prospěšné pro trávení než „rychlé“ ovesné vločky. Jak rozpustná, tak nerozpustná vláknina poskytuje výhody. Rozpustný činí stolici měkčí, zatímco nerozpustný je důležitý pro střevní motilitu. U starších lidí je zvláště důležité zavést pravidelnou stolici. Než se obrátíte na léky, můžete zkusit užívat otruby – studie ukazují, že lidé dosáhnou výrazného zlepšení za 12 týdnů.

ČTĚTE VÍCE
Je možné se spálit od horkého zábalu?

Otruby jsou užitečné pro ty, kteří si hlídají postavu a chtějí zhubnout. Nejde jen o to, že naplní žaludek a dávají pocit plnosti a sytosti. Rozpustná vláknina z otrub (beta-glukany) ovlivňuje hormony, které řídí naši chuť k jídlu a hlad. Mezi nimi například peptid YY a ghrelin.

Pokud se potlačí pocit chuti k jídlu a žaludek je plný, sníží se šance, že svačíte něco škodlivého, a výrazně se sníží riziko přejídání a přejídání. A to je také vědecky dokázaný fakt: lidé, kteří zahrnuli ovesné otruby do své snídaně, například si je přidali do jogurtu nebo je jednoduše vypili s vodou, se cítili sytější mnohem déle a při příštím jídle zkonzumovali méně kalorií než ti, kteří si vybrali více snídaně.tradiční kukuřičné vločky s mlékem, které obsahují minimální otruby.

Otruby: možné poškození

Jak víme, neexistují absolutně zdravé produkty. Někomu mohou otruby způsobit více škody než užitku.

Otruby neobsahují lepek, protože se jedná o skořápku zrna a ne jeho hlavní část, kde se nacházejí lepkové bílkoviny. Stále ale mohou obsahovat stopy lepku. To znamená, že lidé trpící celiakií (nesnášenlivostí lepku) by měli otruby používat opatrně, protože mohou způsobit nepohodlí a nepříjemné příznaky.

S otrubami by si měli dávat pozor i ti, kteří trpí syndromem dráždivého tračníku. Toto onemocnění je doprovázeno bolestmi břicha, nadýmáním, zácpou nebo průjmem. V roce 2014 se ukázalo, že konzumace nerozpustné vlákniny, která je přítomna v otrubách, může zhoršit stav pacientů s tímto onemocněním. Pro ně se za vhodnější považuje rozpustná vláknina – ta, která se nachází v zelenině a ovoci.

Co se dá dělat?

Přidejte lžičku otrub do ranní kaše. Lze je přidat i do smoothies připravených například podle našeho jednoduchého receptu.