Fitball je velmi oblíbený mezi cvičenci jak doma, tak v posilovnách. Dnes se pokusíme odpovědět na následující otázky. Proč se gymnastický míč tak rozšířil po celém světě? Je fitball účinný při hubnutí? Jak vybrat míč při nákupu a na co si dát pozor?

VŠEOBECNÉ INFORMACE O FITBALLU

Fitball je elastický gumový míč o průměru 40-95 cm, který se používá při fyzikální terapii a sportovním tréninku. Fitball byl poprvé použit ve Švýcarsku (60. léta XNUMX. století) v léčebných programech pro novorozence a kojence. Fitball byl později integrován do fyzikální terapie k léčbě neurovývojových poruch. Zkušenosti Švýcarů převzali Severoameričané a poté další země.

Gumový míček se dnes používá nejen k terapeutickým účelům, ale i ke sportovním účelům. Trenéři zařazují cvičení s fitballem do různých programů: Pilates, aerobní a funkční trénink, lekce pro těhotné, HIIT programy. Gymnastický míč se stal spolu s činkami a expandery jedním z nejoblíbenějších sportovních pomůcek.

Nezaměňujte fitball a medicinbal (medball). Medicinbal je malý kulatý míč o hmotnosti od 1 do 20 kg, který se nejčastěji používá jako alternativa k činkám a kettlebellům.

VÝHODY TRÉNINKU S FITBALLEM

Co je důvodem takové popularity gymnastického míče, jaká je účinnost fitballu při hubnutí a jaké další výhody toto sportovní náčiní má?

  1. Při cvičení na míči je vaše tělo nuceno reagovat na jeho nestabilitu. Proto použijete bоVíce svalů pro udržení rovnováhy, což znamená více stresu pro tělo a spalování více kalorií. To je jeden z hlavních faktorů účinnosti fitballu při hubnutí.
  2. Cvičení s fitballem je užitečné zejména pro posílení svalů břicha, zad, dolní části zad a hýžďových svalů. Cvičení na míči je jedním z nejúčinnějších prostředků pro rozvoj svalů jádra. Práce navíc zapojuje hluboké svaly, které se při běžném tréninku obvykle nezapojují.
  3. Na rozdíl od mnoha jiných cviků na břišní svaly, cviky na fitball na jádro nezatěžují záda, nezatěžují spodní část zad a pomáhají vám bezpečně posilovat korzetové svaly.
  4. Pravidelný trénink s fitballem pomáhá zlepšit držení těla, uvolňuje napětí na páteři a zmírňuje bolesti zad.
  5. Cvičení na gymnastickém míči pomáhá zlepšit koordinaci a rozvíjet vestibulární systém. I jednoduché cviky na míči dokonale rozvíjejí smysl pro rovnováhu a držení těla.
  6. S tímto zařízením je také velmi vhodné cvičit cviky pro rozvoj flexibility a zlepšení protažení svalů a kloubů.
  7. Díky elastické struktuře míče se při cvičení snižuje zátěž kloubů a páteře. Tím se minimalizuje riziko zranění.
  8. Fitballový trénink je vhodný pro rehabilitační cvičení po úrazech páteře a pohybového aparátu obecně. Je také užitečný pro pacienty s osteochondrózou, protože cvičení s elastickým míčem podporuje regeneraci meziobratlových plotének.
  9. Při tréninku s fitballem se snižuje zátěž nohou, takže s ním můžete cvičit i v případě, že máte křečové žíly, poškozené kolenní a hlezenní klouby nebo se zotavujete po jiném zranění dolních končetin.
  10. Pro trénink s fitballem neexistují prakticky žádná omezení. Cvičit s ní mohou děti, starší lidé, lidé s nadváhou a dokonce i ti, kteří mají k jakékoli tělesné výchově hodně daleko. Cvičení na míči je navíc zábavné a zajímavé, takže s jeho pomocí můžete do sportu zapojit i své blízké.
  11. Cvičení s fitballem je vhodné zejména pro těhotné dívky pro hubnutí a udržení pevného těla.
  12. Cvičení na gymnastickém míči pomáhá zklidnit nervový systém, zmírnit stres a zlepšit náladu.
  13. Fitball je prakticky jediné sportovní zařízení, které podporuje současné koordinované fungování pohybového, vestibulárního, zrakového a hmatového aparátu.
  14. Gymnastický míč zpestří vaše rutinní cvičení a zavede do vašeho programu nové originální cviky, které zpevní svaly všech problémových partií.
ČTĚTE VÍCE
Jaké odstíny vlasů jsou trendy?

Jak vidíte, přínosy fitballu pro hubnutí a zdraví nelze přeceňovat. Pravidelné cvičení s fitballem vám pomůže zlepšit postavu, zlepšit držení těla, zbavit se bolestí zad a zpevnit svaly středu těla.

KONTRAINDIKACE PRO TRÉNINKY S FITBALLEM

Gymnastický míč je téměř univerzální sportovní náčiní, které nemá žádné zvláštní kontraindikace ani nevýhody pro použití. Bez dodatečné konzultace s lékařem se však nedoporučuje cvičit s fitballem v prvním trimestru těhotenství, při závažných onemocněních kardiovaskulárního systému a výhřezu meziobratlových plotének.

FITBALL NA HUBNUTÍ: 10 NEJLEPŠÍCH CVIČENÍ

Nabízíme vám ukázky cvičení s fitballem:

1. Kroucení 2. Rotace trupu

3. Prkno boční stěny 4. Zvednutí hýžďové části jedné nohy

5. Fitball roll na zádech 6. Superman s fitballem

7. Loketní prkno 8. Lezec

9. Dotýkání se podlahy nohou v prkně 10. Dřep s fitballem

JE FITBALL UŽITEČNÝ PŘI HUBNUTÍ?

Už jsme si všimli užitečnosti fitballu pro hubnutí a pro zdraví obecně. Gymnastický míč vám navíc pomůže zpestřit kondiční rutinu a lépe zapracovat svaly celého těla. Ale v mnoha ohledech závisí účinnost tréninku na fitballu pro hubnutí na konkrétním fitness programu. Čím vyšší tepová frekvence během cvičení stoupá, tím více kalorií spálíte. Pokud je vaším cílem svalový tonus, pak zvolte funkční trénink s činkami nebo s vahou vlastního těla.

Pamatujte, že hubnutí je primárně o výživě a až sekundárně o pohybu. Ale správná výživa bez cvičení vám nikdy nezajistí zpevněné tělo a zpevněné svaly. Proto, abyste zhubli, zkuste kombinovat cvičení s fitballem a správnou výživou.

JAK VYBRAT FITBALL PŘI NÁKUPU?

Pokud si nejste jisti pořízením gymnastického míče, protože vám v bytě zabere hodně místa, spěcháme vás uklidnit. Vyfouknutý fitball se snadno vejde do malé krabičky a pomocí pumpy se nafoukne během 5-10 minut. Není třeba se obávat o bezpečnost: balónek při poškození nepraskne ani nevybuchne, ale bude pomalu vyfukovat. Většina moderních fitballů je vybavena systémem proti výbuchu. To znamená, že míč je chráněn před náhlými zlomy.

Při nákupu fitballu věnujte pozornost přítomnosti pumpy v sadě. Pokud máte doma pumpu (včetně pumpy na kolo), tak se toho nemusíte bát. Pokud ne, pak je lepší zvolit míč s pumpičkou. Před prvním použitím fitballu je vhodné jej jednou nafouknout (cca 70-80% maximálního objemu), podržet několik hodin, zcela vyfouknout a poté znovu nafouknout na maximální objem.

ČTĚTE VÍCE
Který sport je považován za nejlepší?

Vezměte prosím na vědomí, že čím více nafouknete míč a čím je těsnější, tím obtížnější pro vás bude provádění cviků a tím větší zátěž vaše tělo dostane. Zpočátku, když se jen přizpůsobujete novému zařízení, nemůžete ho plně napumpovat.

JAK VYBRAT VELIKOST FITNESS MÍČE?

Fitbally jsou v různých průměrech od 45 do 95 cm. Nejoblíbenější velikosti jsou 65 a 75 cm. Nejčastěji si tyto typy míčů vybírají lidé průměrného vzrůstu.

Abyste se ujistili, že velikost fitballu je pro vás vhodná, doporučujeme provést tento test. Sedněte si na míč a dívejte se na úhel vytvořený mezi vašimi holeněmi a stehny. Pokud vám střela vyhovuje, pak by měl být úhel 90-100°. V tomto případě by nohy měly být zcela na podlaze. Pokud je úhel mezi holení a stehny ostrý, pak je pro vás fitball příliš malý.

Pokud nemáte možnost gymnastický míč vyzkoušet, zkuste se zaměřit na poměr výšky a průměru míče:

  • 150-160 cm – průměr 55 cm
  • 160-170 cm – průměr 65 cm
  • 170-180 cm – průměr 75 cm
  • 180-190 cm – průměr 85 cm

Velký výběr fitballů je zde. Přijďte k nám do showroomu a vyberte si testováním. Čekám na tebe!