Odborník hovoří o prospěšných i škodlivých vlastnostech sušeného ovoce a také o tom, jak datle správně skladovat a vybírat.

Výživová hodnota a složení datlí

Elena Syurakshina
endokrinolog nejvyšší kategorie, kandidát lékařských věd, odborník na výživu

– Datle jsou známé plody palem, které obvykle rostou v tropech. Od starověku sloužily tyto plody jako hlavní druh jídla v zemích Afriky a Dálného východu. Jejich velikost a barva přímo závisí na regionu, ve kterém ovoce dozrálo. Jedí se jak syrové, tak sušené. Čerstvé plody mají obvykle spíše kyselou sladkou chuť a nažloutlou barvu, po usušení získávají bohatou sladkou chuť s medovým nádechem, slupka zhnědne. V Rusku lze sušené datle najít v prodeji. Jak jsou tedy užitečné?

  • Datle jsou skutečně velmi výživné ovoce, jsou bohaté na různé vitamíny a minerály, takže mohou být skvělou sladkou svačinkou pro ty, kterým záleží na zdraví a chtějí se vyhnout konzumaci „prázdných kalorií“ z cukrovinek.
  • Když už mluvíme o výhodách datlí pro tělo, musíte začít s vlákninou. Tato dietní vláknina není v těle trávena a působí jako přírodní čistič: aktivují metabolismus, pomáhají gastrointestinálnímu traktu a umožňují toxinům včas opustit tělo. Další důležitý bod: vláknina přispívá k zasycení, což znamená, že po snědení datlí nebudete mít dlouho hlad.
  • Datle jsou výjimečně bohaté na křemík, pouhých 30 g vám může poskytnout požadovaný denní příjem tohoto životně důležitého prvku, který je nezbytný pro tvrdost kostí, pohyblivost kloubů, elasticitu cév a správnou funkci srdce, pokožky, vlasů a nehtů.
  • Datle obsahují hodně chromu, který je nepostradatelný pro správný metabolismus tuků v těle. Nedostatek chrómu často vede k pomalejšímu spalování tuků, nadváze a obezitě. Další důležitý fakt: chrom podporuje činnost štítné žlázy, podílí se na tvorbě imunity, což je důležité zejména v mimosezóně.
  • Datle obsahují vitamíny skupiny B, které se přímo podílejí na procesech buněčného metabolismu a energetického metabolismu. Důležité pro fungování centrálního nervového systému, mozku, imunitního systému. Bez nich je normální činnost oběhového a kardiovaskulárního systému nemožná.
  • Hořčík je dalším nezbytným prvkem pro fungování nervového systému. Mimo jiné je velmi důležitý pro regulaci procesů spánku a bdění.
  • Kromě toho datle obsahují mnoho dalších důležitých prvků – draslík, vápník, mangan, měď, selen, železo, vitamín PP, vitamín K. To vše dělá z ovoce výborný a poměrně dostupný zdroj energie.
ČTĚTE VÍCE
Co je dobrého na průsvitném prášku?

Jaká jsou užitečná data

Prodloužit mládí. Datle jsou z nějakého důvodu považovány za jeden z nejbohatších zdrojů antioxidantů. Tyto látky chrání buňky před volnými radikály, které vyvolávají škodlivé oxidační reakce a aktivují proces stárnutí. Potraviny bohaté na antioxidanty vás udrží mladé na buněčné úrovni.

Aktivujte imunitu. Další důležitou vlastností antioxidantů je schopnost posilovat vlastní obranyschopnost organismu a odolávat tak škodlivým účinkům virů a bakterií.

Lékaři dlouho hledali náhradu za antibiotika, která mají mnoho vedlejších účinků. Podařilo se prokázat, že některé složky přírodních produktů se časem mohou stát náhradou za konvenční léky. Podařilo se například prokázat, že extrakty z listů datlové palmy a semen plodů mají antibakteriální aktivitu.

Pomáhá udržovat zdraví kostí. Datle obsahují prospěšné minerály (hořčík, draslík a vápník), které mohou zabránit onemocnění kostí, včetně osteoporózy.

Zlepšit trávení. Datle mají vysoký obsah vlákniny, proto se doporučují pravidelně zařazovat do jídelníčku pro ty, kteří často trpí zácpou. Potraviny bohaté na vlákninu vám umožní aktivovat práci střev a zapomenout na nepříjemné příznaky.

Proč jsou data pro ženy užitečná

Důležité pro pokožku, vlasy a nehty. Díky bohatému složení živin a vysokému obsahu antioxidantů lze datle nazvat přírodním vitamínovým komplexem, který dokáže podpořit zdravé vlasy a nehty, zachovat mladistvou pokožku.

Prevence osteoporózy. Není žádným tajemstvím, že s věkem ženy ztrácejí hustotu tenké tkáně. Pro udržení silných kostí a prevenci osteoporózy je velmi důležitá vyvážená strava. Datle, které obsahují vápník, křemík, hořčík a další důležité prvky, dodají tělu potřebnou výživu.

Jaké jsou výhody datlí pro muže

Prevence kardiovaskulárních onemocnění. Díky vysokému obsahu draslíku a sodíku mohou být datle výborným prostředkem prevence srdečních chorob.

Prevence obezity. Pokud zcela nahradíte obvyklé dezerty malým množstvím datlí (ne více než 100 g denně), můžete snížit obsah kalorií ve stravě a udržet váhu pod kontrolou.

Zvýšené libido. Od starověku byly datle považovány za prostředek na posílení mužské potence a moderní výzkumy to potvrzují. Díky složení bohatému na vitamíny a minerály mohou být tyto sladké plody skutečně velmi prospěšné pro mužské zdraví.

ČTĚTE VÍCE
Jak namíchat Vella Color Touch?

Jak mohou datle škodit tělu?

I přes dobré nutriční vlastnosti a bohaté složení živin nemůže datle jíst každý. Lékaři je tedy nedoporučují těm, kteří mají diagnostikovaný syndrom dráždivého tračníku. Při tomto onemocnění mohou datle způsobovat nepříjemné příznaky z trávicího traktu – hlavně zažívací potíže a nadýmání.

Opatrní by měli být i alergici: pokud jste datle ještě nezkoušeli, měli byste začít s jedním drobným ovocem a sledovat reakci.

Kdo má problémy s trávením, neměl by jíst více než jednu nebo dvě datle najednou, protože plody obsahují cukerný alkohol – sorbitol, který může vyvolat průjem.

Z jídelníčku se také vyplatí vyřadit datle s intolerancí fruktózy. Diabetikům se doporučuje, aby se před konzumací těchto sladkých plodů poradili s lékařem: datle mají vysoký glykemický index, a proto mohou způsobit poměrně prudké poklesy hladiny cukru v krvi.

Můžete jíst datle každý den?

Pokud neexistují žádné kontraindikace, lze data jíst každý den. Optimální množství závisí na celkové stravě a obsahu kalorií, věku, hmotnosti a metabolických vlastnostech každého člověka. Je důležité pochopit, že datle jsou zdravý, ale poměrně vysoce kalorický produkt. 100 g obsahuje asi 290 kalorií. Ti, kteří se řídí váhou, by proto neměli jíst více než 4-5 datlí denně.

Je možné jíst datle při hubnutí?

Je možné zařadit datle do jídelníčku pro ty, kteří chtějí zhubnout? Tato otázka vždy vyvolává mnoho diskuzí. Při správném hubnutí je nejdůležitější vyvážená strava. Jde o rozumnou, správně sestavenou dietu, která vám umožní zbavit se přebytečných kilogramů bez újmy na zdraví a neméně důležité si výsledek udržet. Odborníci na výživu již dlouho vědí, že přísná omezení fungují jen velmi krátkou dobu a poté vyvolávají recidivy.

Proto odpovím takto: pro ty, kteří chtějí postupně zhubnout a zároveň si zachovat zdraví a kvalitu pokožky, můžete datle jíst v malém množství. Dva až tři kousky denně, nejlépe ráno, jako svačina. To vám dá příležitost jíst zdravou sladkost, nepociťovat přísná omezení a nakonec se stát štíhlejšími. Ještě lépe, když k datlím během svačiny přidáte pár oříšků. Pomalé sacharidy + vláknina + bílkoviny je skvělá kombinace, která vám umožní vychutnat si bohatou chuť, poskytnout pocit sytosti a poskytnout tělu užitečné prvky.

ČTĚTE VÍCE
Proč nemůžete udělat jogurt z domácího mléka?

Jak vybrat termíny

Při výběru termínů je nejrozumnější zaměřit se na vzhled. Na pokožce by neměly být žádné malé krystalky cukru. Pokud ano, naznačuje to, že plody byly namočené v cukrovém sirupu, aby se prodloužila trvanlivost. Přebytek cukru samozřejmě nepotřebujeme.

Slupka by měla být hladká a samotné datle by měly být masité. Pokud plody vypadají suché a scvrklé, pak pravděpodobně nejsou příliš čerstvé a budou méně chutné než hladké.

Datle je lepší kupovat v balení, a ne na váhu. Můžete si tak zkontrolovat datum spotřeby a mít jistotu, že vyberete kvalitní produkt.

Datle skladujte nejlépe na tmavém a suchém místě tak, že je vložíte do nádoby s vakuovým víkem. Před použitím ovoce nezapomeňte umýt.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.