Ve světě, kde se správná výživa stává samozřejmostí pro většinu lidí, se půst na zelenině a ovoci již nebude jevit jako kuriozita nebo něco mimořádného. Pomůže udržet normální váhu a zabrání hromadění přebytečných kilogramů bez bolestivých, přísných vícedenních diet nebo vyčerpávajícího cvičení v posilovně. Pojďme se blíže podívat, co to je, jak vybrat ty správné produkty a čím se řídit nejdříve.

Den půstu na ovoci a zelenině

Vědci se domnívají, že tělo si dokáže zvyknout na určitý režim, kvalitu a množství přijaté potravy, její chuť a vůni, obsah kalorií, stejně jako na pravidelný pohyb. Proto mnoho lidí, kteří hubnou, poznamenává, že časem ani správná výživa nemůže přispět ke ztrátě nadměrné tělesné hmotnosti.

V důsledku toho, že si tělo zvykne na výživu, zejména pokud není dostatečně „správná“, mohou se metabolické procesy vážně zpomalit. V důsledku toho se kila navíc začnou hromadit i tehdy, když člověk pravidelně dodržuje svou oblíbenou dietu nebo ji vůbec neopouští. Právě v takových případech vaše tělo potřebuje nouzové opatření, jakési otřesy v podobě půstu na ovoci a zelenině, které pomůže překonat neviditelnou bariéru.

V takových případech existuje několik jednoduchých možností pro vývoj událostí. Někteří preferují praktikování léčebného hladovění (autofagie), jiní usilovně mění jídelníček, posouvají hodiny příjmu potravy a mění její kvalitu a množství. Nejlogičtějším a nejefektivnějším způsobem, jak urychlit metabolické procesy a pokračovat ve snižování kilogramů, by však bylo organizovat pravidelné dny půstu, například na zelenině a ovoci.

Výhody

Systém má poměrně mnoho výhod, které stojí za to nejprve probrat:

  • Lehká a nenápadná výživa se zeleninou nebo ovocem v malém množství může snížit zátěž gastrointestinálního traktu a poskytnout mu čas a příležitost na zotavení a odpočinek.
  • V důsledku menší konzumace jídla si tělo zvykne a nevyžaduje pak tolik jídla, aby bylo zcela syté.
  • Snížením celkového příjmu kalorií tělo spouští ochranné mechanismy, které mu umožňují spalovat zásoby podkožního tuku jako zdroj energie.
  • Dny půstu snižují neustálou zátěž dermis, výrazně zlepšují její stav, odstraňují přebytečný tuk a pomáhají odstranit pupínky nebo podráždění.
  • Změna jídelníčku může snížit příjem soli a dalších škodlivých látek. To umožňuje odstranit přebytečnou tekutinu z těla, čímž se zabrání tvorbě otoků.
ČTĚTE VÍCE
Jak se nazývá fobie z mučení?

Menu v postních dnech s ovocem na hubnutí zůstává tak jednoduché a nekomplikované, že otázka, co vařit, okamžitě zmizí. Tato nouzová jednodenní dieta je levná, takže je dostupná téměř každému; stojí za to ji vyzkoušet na vlastní kůži.

Škodlivé

Přes všechny výhody však mají dny půstu řadu nevýhod a některé z nich jsou velmi významné:

  • Některým lidem taková omezení často způsobují problémy se soustředěním, bolesti hlavy a vyvolávají neustálou únavu a slabost.
  • Pro pacienty s gastritidou nebo žaludečními vředy nemusí být takové dny dostupné, protože jsou docela schopné situaci zhoršit.
  • Dny tvrdého půstu mohou způsobit následné zhroucení a přejídání.
  • Neustálý pocit hladu výrazně zhoršuje kvalitu života. Někteří lidé mohou pociťovat poruchy spánku, emoční výbuchy nebo syndrom vyhoření.
  • Pokud provedete vykládku, aniž byste si poslechli všechny rady a doporučení, může být efekt opačný, než se očekávalo. Tělo, namísto aktivace metabolismu, začne zpomalovat metabolické procesy, šetří síly a energii.
  • Mnoho lidí zvyšuje chuť na ovoce kvůli zvýšené kyselosti. To je důvod, proč chcete jíst ještě více a někdy je nesnesitelné tento den vydržet.

Odborníci tvrdí, že během většiny těchto půstních dnů se nestratí tuk, ale především tekutina, která se nahromadila ve tkáních. Proto se po dokončení vykládky kilogramy velmi rychle vrátí zpět.

Obecná doporučení a pravidla

Existuje řada pravidel a rad výživových poradců, které bude nutné důsledně dodržovat, a to nejen pro maximální účinek, ale také proto, aby bylo takové vykládání bezpečné a snesitelné.

  • Je vhodné trávit dny půstu na zelenině a ovoci přísně podle plánu, ne více než jednou za sedm dní, nejlépe ve stejnou dobu.
  • Nejčastěji se pro tyto dny volí jeden produkt, ale můžete dát přednost i kombinaci, jako jsou jablka a kefír, pohanka a kefír atd.
  • Denní kalorický příjem pro půst je vhodné snížit alespoň na polovinu. To znamená, že by neměla překročit 1000-1500 kilokalorií za den.
  • Musíte jíst po částech, rozdělovat vybrané potraviny do 6-8 malých porcí.
  • Množství tekutiny, které vypijete během vykládání, by mělo být větší než obvykle. Množství vody je nutné velmi přísně sledovat, aby nedošlo k dehydrataci.
  • Během vykládky je zvykem omezit nebo úplně vyloučit fyzickou aktivitu.
  • Konzumace alkoholických nápojů je v tyto dny zakázána.
ČTĚTE VÍCE
Měli byste si opláchnout pivo z vlasů?

Zkušení odborníci na výživu doporučují užívat 1 polévkovou lžíci rostlinného oleje ráno, před nebo po snídani. To pomůže vyhnout se riziku stagnace žluči.

Které ovoce si vybrat pro postní den na ovoci

V zásadě výběr ovoce, které budete konzumovat po celý den, závisí na osobních preferencích a cílech. Existuje však několik tipů pro výběr, které vám usnadní výběr toho, co potřebujete, a odhodí nedůležité.

  • Pro ty, kteří s tímto druhem vykládky začínají poprvé, je vhodné vybrat si své oblíbené ovoce a ne něco neobvyklého. Navíc je lepší je jíst bez omezení množství. Toto bude druh testovací jízdy, která vám umožní studovat reakce vašeho těla.
  • Na vyložení se hodí naprosto jakékoli ovoce, ale pro kvalitní detox je lepší zvolit je ve fialovém nebo červeném odstínu.
  • Pokud je důležité přijímat víceméně kompletní stravu i při vykládce, vyplatí se vybírat ovoce studiem chemického složení. To také ukáže jejich účinek na tělo (odstranění přebytečné tekutiny, hubnutí, čištění toxinů atd.).
  • Chcete-li diverzifikovat svůj jídelníček a vytvořit komplexní účinek ovoce, vyberte ovoce různých barev.

Nesmíme také zapomenout na obsah kalorií ovocné stravy na jeden den. V závislosti na požadovaných výsledcích a cílech můžete obměňovat určité druhy ovoce nebo jejich kombinace.

Jakou zeleninu zvolit pro postní den

Stejně jako u ovoce se budete muset pokusit vybrat optimální sadu zeleniny pro váš postní den.

  • Aby se tělo nemuselo urgentně přizpůsobovat něčemu novému, zvláště na pozadí stresu, který vykládku obvykle doprovází, volte raději známou zeleninu než zahraniční exotiku.
  • Je vhodné vybírat ovoce s nízkým obsahem škrobových látek. Před bramborami nebo kukuřicí byste měli dát přednost například zelí nebo cuketě.
  • Optimální je dát přednost nízkokalorické zelenině, jako jsou okurky, cukety, mrkev, zelí, červená řepa. Pak se účinnost vykládky zvýší.

Do zeleniny je přípustné přidávat nízkotučný kefír, který se k nim velmi dobře hodí, poskytuje rozmanitost a stimuluje metabolické procesy v těle.

Den půstu na ovoci a zelenině: různé možnosti

Existuje obrovské množství různých možností, mezi kterými je snadné se ztratit. Pojďme se podívat na 5 nejoblíbenějších:

  1. okurka. Jedná se o nejoblíbenější půst, což znamená, že budete muset zkonzumovat 1-1.5 kilogramu čerstvých okurek denně. Pokud chcete, můžete přidat jedno vařené vejce nebo sklenici kefíru.
  2. Apple. Tato možnost je také běžná, s ní musíte sníst asi 1.5–2 kilogramy jablek, přibližně 250–300 gramů každé 2.5–3 hodiny. Přidat můžete i kefír a jablka nekonzumujte syrová, ale pečte je bez cukru a dalších přísad.
  3. Salát. V tento den se konzumují pouze saláty, které se neskládají ze škrobové zeleniny a nejsou ochuceny solí ani olejem. Můžete udělat 4-5 různých salátů a jíst je v 5-6 malých porcích.
  4. Sušené ovoce. Takový den se stává skutečným přínosem pro ty, kteří trpí srdečními chorobami nebo kardiovaskulárním systémem, protože tyto produkty obvykle obsahují hodně draslíku. Musíte konzumovat 5 gramů namočeného sušeného ovoce (sušené meruňky, sušené švestky, jablka, hrušky, třešně atd.) 6-100krát denně.Je třeba mít na paměti, že takové výrobky obsahují hodně cukru a kalorické obsah vykládky je velmi pochybný.
  5. Ovoce a zelenina. S touto možností by porce měla být 300 gramů a může se jíst jednou za 2.5-3 hodiny. Navíc je zvykem jíst zeleninu ráno, oběd a večer a ovoce používat výhradně jako svačinu nebo odpolední svačinu.
ČTĚTE VÍCE
Proč je vám po slunečnicových semínkách špatně?

Jak strávit postní den

Pokud jste nikdy předtím nedrželi ovocný a zeleninový půst, bude prospěšné dodržovat jednoduché a dostupné tipy od profesionálů:

  • Vyplatí se začít den sklenicí vody, která nastartuje metabolické procesy. Pomůže „zapnout“ tělo a adaptace na monoprodukt bude rychlejší a jednodušší.
  • Je vhodné vstoupit do vykládky ne náhle, ale připravit tělo večer. Je vhodné co nejvíce odlehčit stravu předchozího dne, vzdát se uzenin, tučných, slaných, nakládaných, sladkých, fast foodů a dalších škodlivých potravin. K večeři je potřeba uvařit něco lehkého, vegetariánského.
  • Jak již bylo zmíněno, fyzická aktivita by měla být v tento den co nejvíce omezena, nebo ještě lépe opuštěna. Pokud je to možné, je nejlepší se uprostřed dne vyspat, pomůže to tělu rychleji se zotavit.
  • Chůze na čerstvém vzduchu je nezbytná a užitečná, takže místo tréninku v posilovně si můžete naplánovat klidnou dlouhou procházku v parku.

Nezapomeňte, že odchod z půstu na zelenině a ovoci musí být také pozvolný. Nemůžete ráno vstát a jíst smažené brambory se sádlem, to povede k nadměrnému zatížení celého trávicího systému a další. A takové vykládání nebude mít vůbec žádný smysl. Proto má smysl začít s lehkými vegetariánskými jídly, lehkými saláty, cereáliemi, kysanými mléčnými výrobky a džusy.

Den půstu na ovoci a zelenině: recenze

Marina Svetletskaya, Dzeržinsk:

Již několik let po sobě praktikuji půst na ovoci a zelenině jednou týdně. Výsledky se obvykle liší v závislosti na zvoleném produktu. Mohlo to být jen mínus 300 gramů nebo možná mínus 1.5 kilogramu. Občas mě večer začne bolet hlava, ale to se lehce uleví sklenkou kefíru. Všem doporučuji jako skutečný způsob, jak si lahodně udržet normální váhu bez neustálých diet a cvičení.

Olga Petrová, Naberezhnye Chelny:

Nesnáším vaření, zvlášť v pronajatém bytě, kde bydlím. Dny půstu pomáhají nejen udržet si zdraví, ale také uvolňují čas, který lidé obvykle tráví hodiny stáním u plotny. Pravda, zelenina a ovoce mají často nějaké projímavé účinky, takže si je dávám raději o víkendech. Zároveň se ale uvolní spousta volného času na relaxaci a oblíbené koníčky.

ČTĚTE VÍCE
Jak sušíte kudrnaté vlasy?