Zdraví je to nejcennější, co člověk má. Vždy byste se o to měli postarat, aniž byste čekali, až se objeví problémy. Nejdostupnějším způsobem, jak zlepšit své zdraví, je chůze. V tomto článku rozebereme užitečnost, typy a principy chůze.

Jaké jsou výhody chůze?

Výhody chůze lze jen stěží přeceňovat; mohou:

  • Upevnit zdraví a celkovou kondici organismu. Ukazuje to výzkum chůze pomáhá snížit pravděpodobnost rozvoje srdečních a cévních onemocnění trojnásobně. Kromě toho se díky aktivnímu životnímu stylu posilují kosti, reguluje se krevní tlak, tonizuje svalová tkáň a normalizuje spánkový režim. Několikahodinovou každodenní chůzí můžete snížit riziko rakoviny mléčných žláz a odstranit bolest v bederní oblasti, která byla dříve chronická.
  • Částečně nahradit sport a přispět k redukci nadváhy. Chůze zvyšuje vaši srdeční frekvenci, což zvyšuje průtok krve a zlepšuje zásobování svalů kyslíkem. Při chůzi se spálí 5x více kalorií než v klidu.
  • Prodlužte mládí Stárnutí je spojeno s vysokou hladinou speciálních bílkovin v těle, které přispívají k rozvoji zánětů a všech druhů nemocí „souvisejících s věkem“. Každodenní chůzí můžete snížit množství takových bílkovin a udržet si mládí co nejdéle.
  • Hlavu vzhůru. Výhody chůze, byť třeba půlhodinové, jsou efektem zvýšení sebevědomí, pozitivního vlivu na náladu, odvedení pozornosti od negativních myšlenek a energizace. Procházky na čerstvém vzduchu mají všechny předpoklady zbavit se hrozící deprese. Děje se tak v důsledku uvolňování endorfinů a neurotransmiterů během uvolňování adrenalinu.
  • Zvyšte funkčnost mozku.

Duševní výkon se zlepšuje, jak se neurální spojení stávají silnějšími. Výhody chůze se projevují nejen v levé hemisféře, která je zodpovědná za analytickou práci, ale poskytuje široké pole pro realizaci tvůrčího potenciálu. Experimentálně bylo prokázáno, že schopnost generovat nápady se zvyšuje o 60 %.

Příjemným bonusem ke všem výhodám chůze bude, že jsou „zdarma“. Kromě pohodlné vycházkové obuvi již neexistují žádná omezení, nevyžadují finanční investice. Není třeba kupovat předplatné ani platit za služby trenéra. Stačí jen trochu úsilí, aby se z chůze stal každodenní koníček.

Jaké druhy chůze existují?

Existuje mnoho druhů chůze. Mezi nimi:

  • chůze na místě;
  • pěšky;
  • Skandinávský;
  • sportovní;
  • energie;
  • nahoru po schodech.
ČTĚTE VÍCE
Jakou mast použít na zmírnění zarudnutí?

Pojďme se na některé typy podívat blíže.

Člověk celý život chodí, to je jeho fyziologie, pokud ovšem nejsou vážné zdravotní problémy.

Hlavní věc v tomto typu pohybu lze nazvat postupností a frekvencí. Gradualismus znamená začít s kratšími, pomalejšími procházkami a postupně zvyšovat časový interval a rychlost.

Slevy je nutné uplatnit na zdravotní stav a věk. Mladí a zdraví lidé by se tedy měli zaměřit na rychlost pohybu a starší na dobu trvání.

Frekvencí bychom měli rozumět preferenci systematických procházek, protože chůze „čas od času“ nepřinese očekávaný výsledek.

Hlavním přínosem chůze je zlepšení celého těla jako celku. Chůze může výrazně zlepšit vaši pohodu a zlepšit kvalitu vašeho života.

Tato varianta spočívá v pohybu s podporou dvou hůlek podobných lyžím. Při chůzi byste se od nich měli mírně odrážet.

Charakteristickým rysem nordic walkingu je zapojení většiny svalů, pouze 10 % není zahrnuto do práce.

Výhody nordic walkingu jsou:

  • zlepšení fungování srdečního svalu;
  • zvýšená ventilace;
  • posílení svalové tkáně.

Tento styl chůze se vyznačuje rychlostí. Musíte se snažit pohybovat co nejvyšší rychlostí. V tomto případě nemůžete začít běhat, to znamená, že kdykoli se jedna z nohou musí dotknout povrchu země.

Výhody chůze sportovním stylem zajišťuje celkový posilující účinek na organismus, při takovém pohybu se člověk unaví mnohem méně než při běhu.

Dívky by měly věnovat zvláštní pozornost závodní chůzi, protože pomáhá vytvářet krásné ženské obrysy postavy.

Jak správně cvičit chůzi?

Musíte umět správně chodit. Není to jen o přeskupení nohou a pohybu v prostoru. Aby byla chůze prospěšná, je důležité dodržovat některá pravidla.

Je nutná rozcvička?

Než začnete chodit, stejně jako sportovat nebo nordic walking, měli byste svaly na zátěž připravit. K tomu byste měli udělat alespoň minimální rozcvičku. Může zahrnovat následující skupiny cvičení:

  • Počáteční.
  • kopněte si nohy;
  • mělké dřepy;
  • skákání na místě.
  • Intenzivní. Zahrnuje cvičení pro protažení svalů:
  • široké kroky s fixací těla;
  • pružné dřepy.

Kdo by neměl chodit?

Výhody chůze jsou velké, nicméně jsou stavy, kdy si nevědomky můžete poškodit zdraví. Mezi kontraindikace patří:

  • Nedávné operace. Při zvýšené fyzické aktivitě hrozí rozpadávání stehů a zvýšená bolestivost.
  • Exacerbace chronických onemocnění.
  • Přítomnost patologií v muskuloskeletálním systému. Krátké procházky jsou možné pouze se svolením ošetřujícího lékaře.
  • Vysoký krevní tlak.
  • Vývoj infekčních procesů.
ČTĚTE VÍCE
Jaká séra stahují póry?

Jak dlouho byste měli chodit každý den?

Abyste zůstali zdraví, musíte chodit každý den, ne občas. Pro začátek, když cestujete do práce nebo domů, stačí vystoupit brzy, o zastávku dříve, než je nutné.

Kromě toho je lepší vypočítat chůzi ne podle ujetých kilometrů, aby nebyla touha neoprávněně zrychlit, ale podle času stráveného na silnici. Za optimální a nejúčinnější jsou považovány půlhodinové nebo hodinové procházky průměrným tempem na čerstvém vzduchu.