Dnes je vášeň pro různé fitness tréninky mezi ženami poměrně populární. Někdo rád zvedá činky v posilovně, jiný preferuje spíše ženské sporty – jógu, pilates a další lekce „body and mind“. To vše je navíc často považováno za prospěšné pro zdraví žen. Ne vždy ale lékaři s tímto tvrzením souhlasí. AiF.ru hovořil o tom, zda jóga, pilates nebo silový trénink v posilovně mohou ohrozit reprodukční zdraví žen Anastasia Yakovleva, PhD, porodník-gynekolog, gynekolog-endokrinolog, specialista na cervikální patologii, lékař ultrazvukové diagnostiky.

Užitečné zatížení

Potřeba fyzické aktivity pro ženy všech věkových kategorií je nepochybná, říká Anastasia Yakovleva. „Výzkum amerických vědců prokázal účinnost aerobní fyzické aktivity jako antidepresiva, zvýšení sebevědomí, zlepšení kvality života, energie a odhodlání. Fyzické cvičení, dokonce i chůze, urychluje psychické procesy, zvyšuje adaptaci organismu, zlepšuje regeneraci tkání, snižuje stres a úzkost, normalizuje spánek, hormonální rovnováhu, krevní tlak, činnost trávicího systému, pomáhá v boji proti depresi a chronické únavě. Při provádění cvičení dochází ke zvýšení produkce endorfinů, růstového hormonu, oxytocinu a melatoninu a hlavně k poklesu kortizolu, stresového hormonu,“ říká Anastasia Yakovleva.

Jedním z hlavních důvodů potřeby fyzické aktivity a sportu v životě žen je odolnost vůči stresu. Vědci prokázali, že ženy reagují na podněty silněji než muži. Nervový stres a chronický stres vyvolávají předčasné stárnutí, které se zvláště rychle projevuje na ženské pleti. A s věkem se reakce zesiluje, protože estrogeny, „ochránci“ ženského těla, od 35 let ubývají. Kortizol zvyšuje hladinu cukru v krvi, výskyt inzulinové rezistence a výrazně urychluje stárnutí a rozvoj kardiovaskulárních (arteriální hypertenze, infarkt, mrtvice), metabolických (obezita, cukrovka, osteoporóza) onemocnění u žen.

Nebezpečí sportu

Ne všechno je však tak jednoduché, podotýká gynekolog. „Ve snaze zachovat krásu a zdraví, milé dívky, bychom neměli zapomínat na bezpečnost. Ostatně neméně stresu pro tělo způsobuje nadměrně intenzivní fyzická aktivita, která v kombinaci s nízkokalorickými dietami vede k energetickému nedostatku. Jeho důsledky jsou mnohé nemoci (reprodukčního, endokrinního, trávicího, kardiovaskulárního, imunitního systému), deprese a menstruační nepravidelnosti až po úplnou absenci menstruace,“ poznamenává Anastasia Yakovleva.

Posilovna je jedním z nejjednodušších a nejúčinnějších způsobů, jak udržet své tělo v dobré kondici. „Proto ženy, které se rozhodly pečovat o svou postavu (a mylně to ztotožňují se zdravím), si ji často vybírají. Mezitím tato metoda není ani zdaleka bezpečná. Bez ohledu na to, jak paradoxní to může znít, užitečný a nezbytný trénink bez ohledu na stav vašeho těla může také poškodit zdraví žen. Včetně zdraví reprodukčního systému,“ vysvětluje odborník.

ČTĚTE VÍCE
Co to znamená s hlemýždím mucinem?

Prevalence gynekologických onemocnění roste, poznamenává gynekolog, a to není pro nikoho tajemstvím. Frekvence se zvyšuje úměrně s věkem, nejčastěji zjištěna u žen 25-45 let a v perimenopauzálním období (38-45 let) je pozorována u 80 % pacientek! „Je tu obrovský problém: kontraindikace ženských nemocí se musí brát v úvahu při jakékoli fyzické aktivitě a fitness lekcích, józe a sportu v tělocvičně. Program a sestava cviků musí být individuální a bezpečné. Nicméně, buďme upřímní, většina žen cvičí bez zohlednění omezení a indikací. A většina z nich o stavu svého reprodukčního zdraví neví,“ podotýká gynekolog.

Přispívají také odborníci ze sítě, říká Anasatsiya Yakovleva. „Další problém: fitness bloggerky, kanály na YouTube a sportovkyně, všemožné online trenérky, které znají a všem všechno předvádějí. A nekonečné „maratony štíhlosti“ na sociálních sítích nás aktivně povzbuzují ke kráse a zdraví!“ říká Yakovleva.

Vlastně je potřeba s trenérem probrat vše, co bolí. Tradičně klient fitness klubu říká trenérovi pouze o zádech, spodní části zad, kolenou, vazech, bezpečnostních opatřeních při dřepech se závažím, výpadech, mrtvých tahech, hyperextenzích a tlakech na plošině. „Zdá se, že každý mluví a ví o poškozených kolenních kloubech, trvalých meziobratlových kýlech a výčnělcích, poranění vazů a svalů. Kdo mluví o kontraindikacích ženských nemocí? Například cviky na břicho jsou považovány za nejbezpečnější, ale kdy a v jaké formě by je měly provádět ženy s myomy, křečovými žilami, cystami a endometriózou?“ – ptá se doktor.

Často se ukazuje, že ženy si něco přečetly, něco nastudovaly, přišly za trenéry, kteří o ženských problémech většinou nemají ani ponětí, které mohou nabídnout i řešení zdravotního problému pouhým děláním kliků.

Jaká jsou nebezpečí tréninku bez důrazu na reprodukční zdraví:

  • narušení menstruačního cyklu až amenorea (nepřítomnost menstruace v důsledku ztráty hmotnosti a „vysychání“);
  • růst děložních fibroidů (až 3 cm za rok);
  • funkční cysty s prasklinami a krvácením (během intenzivního tréninku bez zohlednění fáze menstruačního cyklu);
  • silná, bolestivá menstruace;
  • výrazné křečové žíly malé pánve;
  • progrese prolapsu, hemoroidy, diastáza (s aktivním tréninkem a ztrátou hmotnosti po porodu);
  • progrese endometriózy dělohy a vaječníků;
  • „retrográdní menstruace“ – narušení odtoku menstruační krve a jejího refluxu do břišní dutiny (intenzivní trénink ve dnech menstruace);
  • zhoršení mastopatie, metabolické problémy (bez posouzení stavu mléčných žláz, štítné žlázy, inzulinové rezistence).
ČTĚTE VÍCE
Jak léčit těžké kuří oka?

Pravidla bezpečného sportu

Co byste měli udělat, než začnete cvičit nebo nyní, když navštívíte posilovnu, abyste cvičili bez negativních dopadů na reprodukční zdraví? Anastasia Yakovleva jí dává radu.

1. Zjistěte si vše o zdraví svých žen. Ultrazvukové vyšetření pánevních orgánů, mléčných žláz a štítné žlázy a vyšetření u gynekologa pomůže posoudit stav reprodukčního systému, přítomnost problémů a omezení ve sportu. Lékař může předepsat další vyšetření k vyloučení anémie, zánětlivých procesů a metabolických poruch. Na závěr musí gynekolog jasně indikovat existující potíže, předepsat potřebnou léčbu a probrat omezení a indikace pro posilovnu, fitness nebo jógu.

2. Začněte s individuálním tréninkem. Spolupracujte s kompetentním trenérem nebo jógovým terapeutem a vytvořte si osobní program s ohledem na charakteristiky zdraví vašich žen. Pamatujte, že všechna onemocnění reprodukčního systému, jako jsou křečové žíly, zánětlivá onemocnění, poruchy cyklu, děložní myomy, hyperplazie a polypy endometria, svalová insuficience pánevního dna a prolaps dělohy, endometrióza, cysty na vaječnících, mastopatie a premenstruační syndrom, stejně jako štítná žláza onemocnění žláz – vyžadují zvýšenou pozornost jak v životě, tak při sportu. Například cvičení, která zvyšují průtok krve do nádorů, jsou kontraindikována u polypů, hyperplazie, myomů a endometriózy. Se svaly pánevního dna můžete pracovat pouze v první fázi cyklu, kdy je endometrium ještě tenké a „nedorostlo“. Vždy omezíme techniky zvyšující nitrobřišní tlak, aktivní dýchání se zařazením břišních svalů (Kapalbhati) a obrácené ásany v józe, cvičení břicha a uzavřené twisty ve fitness. Situace však může být individuální, stejně jako vaše osobní kontraindikace! Proto je nutná konzultace s gynekologem a dynamické posouzení.

3. Nedívejte se na fitness krásky a blogerky, jste to vy! K hubnutí při hubnutí a zvyšování intenzity tréninku by mělo docházet postupně. Rychle – často nejíst je pro nepřizpůsobené tělo bezpečné. Měli byste začít studovat v tělocvičně, ne online.

4. Při dalším tréninku nezapomínejte na kontrolní vyšetření u ženského lékaře. Ultrazvukové vyšetření k posouzení růstu myomů a endometriózy by mělo být provedeno 1-3 měsíce od zahájení aktivního cvičení a poté 2x ročně.

Existují kontraindikace, měli byste se poradit se svým lékařem