Držení těla – jedná se o navyklé držení těla (vertikální držení těla, vertikální poloha lidského těla) v klidu a při pohybu. Těžký porušení držení těla výrazně snížit úroveň vitality a míru vytrvalosti člověka v jakémkoli věku.

Držení těla závisí jak na stavu samotné páteře, tak na stavu ohýbačů a extenzorů zad, které pomáhají udržovat správnou polohu těla. Přitom hlavní pro správné držení těla ne absolutní svalová síla, ale jejich rovnoměrný rozvoj a správné rozložení svalového tahu. Někdy se u velmi silných lidí, kteří pravidelně provádějí těžkou fyzickou práci, nebo u lidí, kteří dělají silová cvičení nesprávně, vyvinou vážné vychýlení a zakřivení páteře. A to se děje proto, že některé svaly jsou mnohem silnější než jiné. V důsledku toho jsou záda vychýlena směrem k silnějším svalům.

Nejčastěji se však poruchy držení těla vyskytují u lidí, kteří vedou sedavý životní styl a téměř nikdy se nevěnují sportu nebo gymnastice. Nedostatek svalové zátěže vede k tomu, že nevyvinuté zádové svaly „špatně drží páteř“. V sedavém životním stylu to často provokuje hrbit se nebo rachiocampsis skolióza.

Obratle jsou uspořádány svisle nad sebou a tvoří páteř. Když se podíváte na záda zdravého, správně vyvinutého člověka, uvidíte, že jeho páteř je normálně rovná.

Když se však na jakoukoli osobu (starší 12 let) podíváte ze strany, můžete vidět, že naše páteř má přirozené křivky. V laterální projekci má zdravá páteř tvar anglického písmene S: v krční a bederní oblasti je prohnutá dopředu (předklon se označuje slovem „lordóza“), a v hrudní oblasti je zakřivený dozadu „na rozdíl od lordózy“ (jde o tzv.kyfóza“).

Existuje také „malá kyfóza“ tvořená křížovou kostí a kostrčí. Přítomnost dvou lordóz u člověka je tedy vyvážena přítomností hrudní kyfózy a sacrococcygeální křivky – „menší kyfózy“.

Jak vědci zjistili, tato konstrukce páteře ve tvaru písmene S je z biomechanického hlediska optimální – umožňuje ideálně absorbovat „axiální“ zatížení páteře při chůzi, běhu, skákání a nošení těžkých předmětů. Pokud by neexistovaly přirozené ohyby, pak by „šokové zatížení“ všech těchto pohybů velmi rychle vedlo ke zničení páteře.

ČTĚTE VÍCE
Jaké dýmky se vaří s argonem?

Vědci vám také mohou říci, pod jakým úhlem by měla být ta či ona část páteře zakřivena u mýtického ideálně stavěného člověka. Ale vy i já musíme pochopit, že všichni máme individuální vlastnosti – křivky jednoho člověka jsou výraznější, jiné slabší.

Hlavní věc je, že takové individuální charakteristiky se nezmění v patologii, v charakteristické poruchy držení těla.

Skolióza. Typy skoliózy. Příčiny skoliózy

Skolióza je zakřivení páteře doprava nebo doleva vzhledem k její ose. Nejčastějšími typy skoliózy jsou hrudní a bederní páteř.

V případě skoliózy dochází k asymetrii těla a nejen k zakřivení páteře, ale i vystouplé lopatky či žeber na jedné straně (vpravo nebo vlevo). Tato asymetrie je zvláště patrná, když se člověk nakloní dopředu s volně svěšenými pažemi.

Nepleťte si skoliózu s kyfózou (hrbení) – jde o zcela odlišné posturální poruchy. Někdy je kyfóza (shrbení) zhoršena skoliózou. Tato kombinace se nazývá kyfoskolióza. Obecně platí, že kyfóza a skolióza jsou různé stavy a měly by být zvažovány odděleně.

Skolióza může být ve tvaru písmene C, kdy se zakřivení vyskytuje pouze v jednom směru – vpravo nebo vlevo a pouze v jedné části páteře – v bederní nebo hrudní (uprostřed zad).

Kromě toho je běžná skolióza ve tvaru písmene S, když se například v hrudní páteři páteř vychyluje na jednu stranu a v bederní páteři – na druhou (jako protiváha). A tvar páteře (při pohledu zezadu) se skutečně podobá anglickému písmenu S.

Kromě skolióz ve tvaru C a S existuje ještě jedna, spíše vzácná forma skoliózy – tzv. skolióza ve tvaru Z, při které se v páteři vytvoří 3 zakřivené oblouky najednou. Tato forma skoliózy je nejméně častá.

Skolióza nejčastěji začíná a rychle postupuje v dospívání, zejména v období, kdy teenager rychle roste do výšky, tedy od 10 do 17 let.

Abychom předešli onemocněním pohybového aparátu, je nutné se hýbat, nenosit závaží v jedné ruce, sedět rovně u stolu a neopírat se o ruce, osvětlení by mělo padat zleva (pokud je člověk pravák ).

Pro přenášení těžkých předmětů je lepší použít batohy nebo kufry na kolečkách. Pokud není možné rovnoměrně rozložit zátěž do obou rukou, pak při chůzi musíte zastavit a přenést zátěž z jedné ruky do druhé.

ČTĚTE VÍCE
Jaký šampon pomáhá proti lupům a svědění pokožky hlavy?

Koupání v bazénu nebo jezírku bude mít blahodárný vliv i na lidský organismus, zejména na pohybový aparát, protože pohyby ve vodě budou co nejrovnoměrnější.

Zdroj informací: oddělení organizace léčebně preventivní práce a psychologické pomoci.

Zdroj fotografií: oddělení organizace léčebně preventivní práce a psychologické pomoci.