Je všeobecně známo, že čerstvě vymačkaná citrusová šťáva by se neměla pít nalačno. Výčet potravin nebezpečných pro žaludek se však neomezuje jen na ně. Odborníci na výživu také nedoporučují začínat den banány, sladkostmi a dokonce ani jogurtem.

Sestavili jsme malý cheat sheet, který vám pomůže pochopit, co byste ráno neměli jíst.

10 potravin, které byste neměli jíst na lačný žaludek

1. Banány

Přes všechny výhody banánů pro tělo je lepší je nezařazovat do ranního jídelníčku. Jsou bohaté na hořčík, který se při konzumaci nalačno rychle vstřebává, což vede ke zvýšení zátěže kardiovaskulárního systému.

2. Citrus

Kyseliny obsažené v citrusových plodech mohou při požití nalačno způsobit pálení žáhy a také vést k alergiím, zánětům žaludku nebo vředům.

3. Kváskové pečivo

Je těžké odmítnout aromatické pečivo k snídani, ale přesto se to vyplatí: kvasnice, které jsou jeho součástí, dráždí stěny žaludku a mohou způsobit tvorbu plynu ve střevech.

4. Sladkosti

Ráno byste to se sladkostmi neměli přehánět: po probuzení není slinivka při přebytku cukru schopna produkovat potřebné množství inzulinu, což může vést k nerovnováze acidobazické rovnováhy.

5. Rajčata

Rajčata jsou bohatá na kyselinu tříslovou, která při kontaktu se žaludeční šťávou může způsobit vředy.

6. Okurky

Ráno, kdy se ještě nevytvořilo dostatečné množství žaludeční šťávy, tělu dlouho trvá, než odbourá kyseliny obsažené v okurkách. To může způsobit pálení žáhy a žaludeční potíže.

7. Fermentované mléčné výrobky

Abychom byli spravedliví, je třeba říci, že fermentované mléčné výrobky při konzumaci nalačno příliš neškodí, ale jejich přínos je minimální. Jakmile jsou v těle před jídlem, prospěšné bakterie v nich obsažené jsou zničeny žaludeční šťávou.

8. Hrušky

Hruška je dobrá jako dezert, ale ne na snídani. Je bohatý na hrubou vlákninu, která může poškodit sliznici prázdného žaludku.

9. Koření

Pálivé koření dráždí sliznice a vyvolává nadměrnou tvorbu žaludeční šťávy, což přispívá k rozvoji gastrointestinálních onemocnění.

10. Sycené nápoje

Nápoje sycené oxidem uhličitým také způsobují podráždění sliznice a zhoršují místní krevní oběh, čímž se jídlo hůře tráví.

ČTĚTE VÍCE
Proč se v zimě loupou rty?

Co tedy můžete jíst na lačný žaludek? Začněte svůj den zdravými ovesnými vločkami, pohankovou kaší nebo natvrdo vařenými vejci. Ovesné vločky obalují žaludeční sliznici a obsahují také vlákninu, která snižuje hladinu cholesterolu. Pohanková kaše zase stimuluje trávicí systém a obohacuje tělo o železo, bílkoviny a vitamíny. Ráno si navíc můžete rychle připravit omeletu, míchaná vajíčka nebo jednoduše uvařit vejce natvrdo či naměkko a získat zdravou a uspokojivou snídani, která vás nabije energií na celý den.

Pokud máte dotazy nebo připomínky, napište nám. Použijte níže uvedený formulář pro komentáře nebo se zapojte do diskuze v komunitě Liebherr VKontakte.

V tomto článku uvádíme seznam potravin, které při konzumaci na „prázdný“ žaludek ráno nebo před spaním škodí vašemu zdraví.

JAKÁ JÍDLA NEMŮŽETE JÍST NA VÝCHODNÍM SCHOOKU

CO NEJÍST V NOCI

Jaké potraviny jsou obzvláště škodlivé v noci?

JAKÁ JÍDLA NEMŮŽETE JÍST NA VÝCHODNÍM SCHOOKU

Pomeranče užívané nalačno mohou způsobit alergie a gastritidu. Pokud si ráno raději dáte sklenici čerstvě vymačkaného pomerančového džusu, dejte si k snídani ovesné vločky.

Banány Konzumace banánů nalačno zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Banány obsahují hodně hořčíku a při příjmu nalačno může narušit rovnováhu vápníku a hořčíku v těle.

Syrová zelenina Zelenina jako okurky, zelí a paprika může dráždit žaludeční sliznici kvůli obsahu kyselin. Může také vést k vředům a gastritidě.

Jogurty Tento seznam obsahuje dokonce tak oblíbenou snídani, jako je jogurt. A to vše proto, že jíst jogurt na lačný žaludek nemá žádnou účinnost. Žaludek si dobře poradí sám a jogurtové bakterie nepotřebuje. Je lepší ji jíst dvě hodiny po jídle nebo před spaním.

Studené nápoje komplikují ranní nastartování trávení, lepší je pít mírně teplé.

Sladkosti Po probuzení není slinivka schopna produkovat potřebné množství inzulinu na štěpení cukru. To vyvolává zvýšení hladiny cukru v krvi. Cukr je také kyselinotvorný produkt, který může narušit acidobazickou rovnováhu.

Káva Ti, kteří rádi pijí ráno šálek kávy nalačno, by měli přemýšlet o nahrazení ranního „rituálu“. Káva nalačno dráždí žaludeční sliznici, čímž podporuje tvorbu přebytečné žaludeční šťávy, což vede k zánětu žaludku.

ČTĚTE VÍCE
Který šátek se hodí ke kabátu?

Česnek, konzervy a uzená masa Za zmínku také stojí nebezpečí konzumace česneku nalačno, způsobuje gastrospasmus. Stejně tak všelijaké konzervy a uzené potraviny, které by se neměly konzumovat vůbec, a to nejen k snídani.

CO NEJÍST V NOCI

Nejprve pár slov o tom, proč se nedoporučuje jíst na noc. V noci, během spánku, se proces trávení zpomaluje, takže jídlo, které se dostane do žaludku krátce před spánkem, tam zůstává téměř nestrávené až do rána, prostě tam hnije. Ráno to všechno musí žaludek strávit, ale dělat to po probuzení pro něj není jednoduché.

V důsledku toho se tvoří toxiny, které se vstřebávají do krve. To má za následek letargii, oslabenou imunitu a nadváhu.

Jaké potraviny jsou obzvláště škodlivé v noci?

Svačiny Chipsy, popcorn, krekry, cereálie – obsahují vysoký obsah chemikálií a jsou kalorické. A jak již víme, velké množství kalorií v noci je kontraindikováno.

Maso, ryby a další bílkovinné potraviny Proteinové produkty živočišného původu vás velmi rychle zasytí i v malých dávkách. Takové jídlo v noci sice neovlivní vaši nadváhu, ale bude se dlouho trávit, i v bdělém stavu trvá tento proces asi 4 hodiny. Pokud tedy půjdete spát, aniž byste to stihli strávit, bude vám ležet jako mrtvé závaží v žaludku a rozloží se.

Pekařské a moučné výrobky Tyto výrobky se rychle tráví a nezdržují se v žaludku. Ale způsobují prudký skok v krevním cukru a uvolňování inzulínu do krve. A protože je v tuto chvíli vaše aktivita na minimální úrovni, všechny kalorie, které sníte, se uloží jako tuk.

Čokoláda Noční konzumace čokolády má stejný účinek jako moučné výrobky, přebytek se ukládá na vašich problémových partiích.

Ořechy a sušené ovoce Jsou bezpochyby velmi zdravé. Ale zároveň jsou ořechy velmi kalorické a sušené ovoce obsahuje fruktózu, v podstatě stejný cukr. Dokážete se zastavit včas, jakmile je začnete jíst?

Káva Věříme, že mnoho lidí chápe, že pití kávy před spaním je nepřijatelné. I malé množství kofeinu způsobuje poruchy spánku. Několik hodin před spaním byste se měli vyvarovat pití kávy.

Alkohol Některým lidem může pomoci usnout. Ale kvalita spánku bude nízká. Časté probouzení, bolesti hlavy, noční můry.

ČTĚTE VÍCE
Jak se zbavit propadlých tváří?

Co byste teď měli dělat, ptáte se, když nemůžete jíst, ale opravdu chcete? Není třeba jít z jednoho extrému do druhého. Dlouhé pauzy v půstu totiž dávají tělu signál k ukládání rezerv a spánek nalačno je plný nespavosti.

Zachrání vás lehká večeře tři hodiny před spaním. Zeleninové saláty s nízkotučným tvarohem, sklenicí mléka, kouskem krekry nebo sýra.

Ale co když chcete něco sníst krátce před spaním? Existuje řešení, vybírejte potraviny s negativními kaloriemi:

Jablka Obsahují vlákninu, která normalizuje činnost gastrointestinálního traktu, snižuje hladinu cholesterolu a podporuje hubnutí. Ale pokud máte žaludeční problémy, mohou způsobit tvorbu plynu.

Citrusové plody Nedoporučuje se více než jeden pomeranč a mandarinka. Obsahují hodně vitamínu C a vlákniny, které jsou zodpovědné za dobré trávení. Kontraindikováno také při žaludečních onemocněních.

Celer Nízkokalorický výrobek, obsahuje hodně vlákniny. Lze konzumovat jako salát s mrkví nebo jako čerstvou šťávu. Celer je ale kontraindikován během těhotenství, kojení, křečových žil a žaludečních onemocnění.

Platýs je rychle a snadno stravitelný díky obsahu bílkovin s dobře vyváženým složením aminokyselin. Málo kalorií, hodně vitamínů a dalších užitečných prvků.

Kefír Lehce stravitelný produkt blahodárně působí na střeva. Obsahuje hodně vápníku, který se ve tmě dobře vstřebává, působí uklidňujícím dojmem a lze jej pít jako snadnou prevenci nespavosti. Nepoužívejte nadměrně, pokud máte vysokou kyselost žaludku.

Řepa Nízkokalorický výrobek. Doporučuje se užívat jako salát s rostlinným olejem. Spaluje tuky a nedovolí tukové buňce zarůst cévami, což znamená, že jí nedovolí žít. Reguluje také střevní motilitu, normalizuje střevní flóru a čistí tělo od odpadních látek a toxinů. Kontraindikace: onemocnění ledvin, akutní zánětlivé procesy v žaludku.

Banán Před spaním si nemůžete dát víc než jeden, pomůže vám to usnout. Díky aminokyselině tryptofan obsažené v banánech blahodárně působí na nervový systém. Kontraindikováno v případě vysoké hladiny cukru v krvi. Nezralé banány způsobují plynatost.

V malém množství si můžete dát i kuřecí prsa, chléb, ovesné vločky s vodou, jeden pečený brambor a hrst sušeného ovoce.

Teplé mléko a med vám zajistí dobrý spánek a šálek zeleného čaje s mlékem zažene váš hlad.

Pospěšte si a podělte se o cenné rady se svými přáteli, nepřipravte je o příležitost se je naučit!

ČTĚTE VÍCE
Pro koho je vintage styl vhodný?

Hodnocení článku: (Hlasů: 0)