Tady stojím vedle budovy své základní školy, hned u hlavního vchodu, kde parkují auta učitelů. Je jasný slunečný den, mí spolužáci jsou poblíž. Je nás mnoho – více než sto lidí.

Mám neurčitý pocit, že učitelé jsou někde poblíž, ale moje pozornost se soustředí na dva dospělé, které nepoznávám.

Jednoho z nich vidím úžasně jasně – od jeho lesklých vlasů až po zlatá skla jeho slunečních brýlí. V rukou drží zařízení, které vydává pronikavý zvuk, jako je pištění.

Padám na kolena a zakrývám si uši rukama. Moji spolužáci to dělají stejně. Muž s přístrojem propukne v šílený smích.

Snil jsem o tom asi před 40 lety a dodnes si pamatuji detaily – jako by to bylo včera.

Nyní mě požádejte, abych vám řekl jeden ze svých snů, který se mi tento týden zdál, a já v rozpacích ztichnu.

Pokud jsem měl sny (a biologie naznačuje, že ano), žádný z nich mi po probuzení neutkvěl v paměti.

Pro mnohé z nás je přítomnost snů v životě téměř nehmotná. Máme-li štěstí, pak v nás ráno zůstává jen prchavý pocit, rychle se vymazávající představa o tom, co jsme právě viděli.

A i ti z nás, kteří si pamatují sen do úžasných detailů, se někdy probouzejí s prázdnou vzpomínkou.

Proč sníme a proč si je pamatujeme (nebo si je nepamatujeme), má kořeny v biologii našich spících organismů a v podvědomí.

Proces spánku je mnohem složitější, než jsme si dříve mysleli. Nejedná se o ponoření se do bezvědomí, omezeného rudými prapory usínání a probouzení. V našem mozku, když si během dne od všeho odpočineme, děje se spousta zajímavých věcí, psychický stav se mění jako na houpačce a některé části mozku pracují velmi aktivně.

Sny, které máme, jsou obvykle spojeny s fází známou jako REM spánek (Rychlé pohyby očí, R.E.M. – Angličtina rychlý pohyb očí (REM).

  • Průvodce sny: Jak překonat noční můry a začít létat
  • Co vidí zvířata ve svých snech?
  • Proč sebou cukáme, když usínáme?
  • “Znásilněno Pokémonem” a další noční můry spánkové paralýzy

REM se někdy nazývá nesynchronizovaný nebo paradoxní spánek, protože se během něj mozek chová, jako by byl vzhůru.

ČTĚTE VÍCE
Jaké oblečení nosili Čečenci?

Během REM oči rychle cukají, dýchání a srdeční frekvence mohou kolísat a tělo se dostává do stavu podobného paralýze známého jako atonie.

To může přijít v 90minutových vlnách během noci a právě během této fáze sníme.

Během REM dostávají hlavní oblasti mozku extra krev – především kůra, která plní naše sny obsahem, a limbický systém, který „tráví“ náš emoční stav.

Zatímco jsme v této fázi, dochází v těchto oblastech ke zvýšené elektrické aktivitě, zatímco ve frontálních lalocích, zodpovědných za naše kritické schopnosti, je naopak vše tiché a klidné.

To znamená, že často bez pochyb přijímáme ty nejabsurdnější věci, které se v tomto časovém období dějí v našem mozku – dokud se neprobudíme.

Problém je v tom, že čím zmatenější je obraz ve snu, tím obtížnější je pro nás jeho pochopení. Sny, které mají jasnou strukturu, jsou mnohem lépe zapamatovatelné, říká profesorka psychologie a autorka Deirdre Barrett.

V tom, jak snadno nám po probuzení zůstávají obrazy ze snu, hraje rozhodující roli norepinefrin – hormon, který začíná působit ve chvíli, kdy člověk vidí nebezpečí, hrozbu a vyžaduje se od něj nějaká akce.

Během spánku je hladina norepinefrinu v těle obvykle nižší než v bdělém stavu.

  • Nahlas a bez probuzení: nejslavnější vypravěč snů na světě
  • Sklad snů jiných lidí. Jak můžeme dešifrovat sny jiných lidí?
  • Elektronický lapač snů vám pomůže zapamatovat si, co se vám zdálo

Francesca Siclari, lékařka, která studuje spánek na univerzitní nemocnici v Lausanne, říká, že mezi stavy bdění a spánku je zřetelný rozdíl, a to není náhoda.

„Pravděpodobně je dobře, že se spánek a bdění od sebe tak liší,“ říká.

“Myslím, že kdybyste si pamatovali každý detail svých snů, jako byste si pamatovali, co se vám během dne stalo, pak bychom si začali plést sny se skutečným životem.”

Poznamenává, že lidé s různými poruchami spánku (jako je narkolepsie) mohou mít potíže s oddělením spánku od reality.

“Existují také lidé, kteří si obsah snů pamatují tak dobře, že si ho začnou přenášet do svého denního života.”

Není náhoda, že sny k nám přicházejí v konkrétních časech spánkového cyklu – jejich výskyt je ovlivněn chemickými látkami, které v noci putují naším tělem.

ČTĚTE VÍCE
Jak se nazývá nemoc, když se kůže obličeje loupe?

“Nejživější sny obvykle prožíváme během REM fáze, kdy jsou hladiny norepinefrinu v mozku nízké,” říká Francesca Siclari.

Může se stát, že sníme těsně předtím, než se probudíme, ale věci, které děláme, když se probudíme, nám často brání vzpomenout si, co jsme snili.

  • Žena, která na nic nezapomene
  • Jak se naučit spát jako profík

Často se probouzíme ze spánku se zvukem budíku, který způsobuje skok v hladině norepinefrinu – což nám ztěžuje vybavit si, co jsme snili.

„Když se lidé ptají, proč si nepamatují své sny, moje odpověď je, že usnete příliš rychle, spíte příliš hluboce a probudíte se s budíkem,“ říká Robert Stickgold, výzkumník spánku na Harvard Medical School. “A oni mi obvykle odpovídají: jak jsi to uhodl?”

Podle Stickgolda si mnoho lidí pamatuje své sny z období před hlubokým spánkem, takříkajíc z přípravného období, kdy náš mozek upadá do spánku a ze spánku – proces zvaný hypnagogický spánek (stav mezi spánkem a realitou) .

Stickgold říká, že před několika lety provedl studii, ve které byli dobrovolníci z řad studentů probuzeni, jakmile vstoupili do tohoto stavu. „Každý z nich si pamatoval, co se mu zdálo,“ tvrdí.

„Je to prvních 5 nebo 10 minut poté, co usnete. Pokud okamžitě a hluboce usnete (o čem každý sní), pak si z této části vašeho spánkového cyklu nic nepamatujete.“

Co dělat, když si své sny opravdu chcete zapamatovat? Je zřejmé, že každý jsme jiný a spíme jinak, ale existuje několik obecných tipů, které mohou pomoci.

“Sny jsou velmi nestálé,” zdůrazňuje Stickgold. “Pokud jste typ člověka, který se snadno probudí, vyskočí z postele a jde si po svém, pak si své sny nebudete moci pamatovat.”

“Když můžete v sobotu nebo neděli klidně spát, aniž byste si mysleli, že na vás čekají nějaké naléhavé záležitosti, pak je ten nejlepší čas pamatovat si sny.”

  • Temný byznys: Podivné věci, které děláme ve spánku
  • Lékařské mýty: je nebezpečné probouzet náměsíčné?

Užijete si ponoření se do kouzelného snu s živými obrazy a vzrušujícím dějem. Jak rád bych v této pohádce zůstal navždy. A najednou – ostré zvonění budíku! Ach ne! Budík zvoní dál a vy se neochotně plazíte z postele. Dnes je toho tolik co dělat. Jaká škoda, že se kouzlo rozplynulo. Doufáte, že vás vzpomínky na krásné sny budou těšit celý den, a pak si uvědomíte, že si nic nepamatujete. Uběhlo jen pár minut a ze snu nezbylo nic. Ani jeden obrázek. Jaká škoda!

ČTĚTE VÍCE
Co byste měli jíst, aby vám narostly dlouhé vlasy?

Souhlas, tuto situaci velmi dobře znáte. Bohužel všichni často zapomínáme na své sny hned po probuzení. Existuje však několik způsobů, jak se je naučit pamatovat. Zkus to!

Naše sny se skládají z malých detailů, ale právě ty nám nejčastěji unikají i ve vědomém stavu a ještě více ve snu, kdy funguje pouze podvědomí. Obnovení zápletky snu vyžaduje od člověka soustředění a přípravu. Jednoduchým cvičením, které vyžaduje jen pohled z okna, je dobré začít.

Odpočiňte si na pár minut od práce a podívejte se z okna. Řekněme, že vidíte park. Přemítejte nad její krásou, všímejte si barev – zelené listy, modré nebe, žluté pampelišky nebo barevné záhony. Zaměřte se na detaily: zkuste rozlišit různé druhy stromů, najděte ptáky mezi větvemi. Jaké jsou cesty v parku? Štěrková, dlážděná, nebo jen sešlapaná v trávě? Jsou tam lavičky a dekorativní prvky – sochy, fontány, krásné nápisy? Motýli krouží nad květinami, skáčou veverky? Co dělají lidé v parku: chodí s kočárky, čtou si noviny nebo jsou na rande? Pozorujte děti, psy, kde si hrají, jak tráví čas. Zjistit, jestli někdo jezdí na kole nebo třeba chodí denně běhat? Jsou v parku nějaké budovy, co jsou a k čemu slouží?

Jakmile si všechny tyto detaily zapamatujete, vezměte si poznámkový blok a zaznamenejte si vše, co jste viděli. Je to dobrý způsob, jak si procvičit zapamatování detailů, bude se vám hodit jak v běžném životě, tak pro sny.

Pokud pohled z vašeho okna není příliš příznivý pro rozjímání, zkuste jiný způsob: popište svůj den. Nejprve si zaznamenejte všechna fakta, která si pamatujete, a poté si vyberte nějakou zajímavou nebo příjemnou událost pro vás a přidejte trochu kouzla, jako by se vše dělo ve snu. Pište v přítomném čase, zapojte se do procesu, prožijte jej znovu. Vezměte si například nejjednodušší situaci: chystáte se do práce nebo na oběd. Pro podrobný popis si položte otázky:

  • V kolik opustím domov a přijdu do práce?
  • co mám na sobě?
  • Jaké je počasí?
  • Jaký je dnešní den v týdnu?
  • jakou mám náladu?
  • Komunikuji s někým?
  • Jakou dopravu potřebuji, abych se dostal do cíle?
  • Jsem sám?
ČTĚTE VÍCE
Kdy aplikovat aloe na obličej?

Neomezujte se, popisujte tolik událostí, kolik chcete. Zapamatujte si a zaznamenejte jakékoli malé detaily, to je podstata cvičení. Takové důkladné vzpomínky jsou velmi užitečné při trénování vaší paměti.

Dobře funguje i autohypnóza. Vymyslete krátkou pozitivní formulaci své touhy: “Snadno si pamatuji své sny!” a říkat si to často po celý den. Můžete si vizualizovat situaci, kdy se probudíte a pamatujete si každý detail, nebo načrtnout něco souvisejícího s tématem vašeho posledního snu, pokud se vám to alespoň trochu podařilo zapamatovat. Někteří lidé, kteří si rádi pamatují sny, si dokonce lepí samolepky – na zrcátko, do auta, na stůl, aby jim motivující fráze vždy připomněla je samotné.

Nyní upřesněme, jaké akce musíte provést, abyste si sen zapamatovali. Metoda 1 – co musíte udělat před spaním, abyste si to zapamatovali:

  • Naplánujte si dobrý noční spánek;
  • Umístěte poznámkový blok a pero nebo tužku blízko postele;
  • Mějte budík vedle postele;
  • Před spaním nejezte, nepijte alkohol a neužívejte léky;
  • Zklidněte svou mysl a tělo před spaním;
  • Udělejte vědomé rozhodnutí pamatovat si své sny;
  • Přemýšlejte o hlavním problému nebo emocionální obavě těsně před spaním.

Obvykle si sny pamatujeme snadněji, když se nevzbudíme z budíku, ale sami. V tomto případě mají větší šanci zůstat při vědomí, protože odchod z fáze REM spánku probíhá hladce. Pokud nemůžete žít bez budíku, trénujte si zapamatování svých snů o víkendech nebo na dovolené, kdy je pravděpodobnější, že se probudíte sami. Vzhledem k tomu, že do fáze REM spánku se člověk dostane přibližně 20 minut po usnutí, můžete cvičit i během denního spánku.

Příprava paměti na zapamatování snů je nezbytným krokem, ale také nezapomínejte na své tělo. Ti, kteří praktikují lucidní snění a paměť snů, jsou přesvědčeni, že poloha těla během spánku je velmi důležitá. Zkuste toto: pokud víte, že většinou usínáte na pravém boku a ráno jste se probudili na levém, opatrně se přetočte do původní polohy a chvíli tam ležte se zavřenýma očima. Je šance, že se sen vrátí a vy si ho budete moci zapamatovat.

ČTĚTE VÍCE
Je možné držet dietu v těhotenství?

A teď, Metoda 2 – co dělat, abyste si ráno vzpomněli na svůj sen:

  • Soustřeďte se na to, abyste si své sny zapamatovali, jakmile se probudíte – obvykle si pamatujete pouze sen, který se vám zdál těsně před probuzením;
  • Zaznamenejte si svůj sen do deníku snů – napište si o svém snu co nejvíce, začněte základním náčrtem, který zahrnuje věci jako místo, hlavní děj, postavy, celkové emoce snu (to znamená, zda jste se ve snu báli nebo byli šťastní) a jakékoli výrazné obrázky, které si můžete zapamatovat;
  • Zvyšte počet snů, které si pamatujete, tím, že se v noci budete častěji probouzet — v noci má člověk několik fází spánku a k ránu se prodlužují a prodlužují.

A samozřejmě, co musíte během dne udělat, abyste si sen zapamatovali – Metoda 3

  • Mějte po ruce poznámkový blok nebo diktafon po celý den – často něco, co uslyšíte nebo uvidíte později během dne, vám vrátí vzpomínku na sen;
  • Vraťte se do postele a lehněte si – stává se, že se paměť může probudit, když najdete stejnou fyzickou polohu, jakou jste měli během spánku;
  • Zkuste to znovu příští noc – Pamatování snů bude vyžadovat dostatek úsilí a praxe;
  • Věnujte pozornost faktorům – tak na konci zjistíte, jaké faktory vám pomáhají pamatovat si sny.

Vyzkoušejte, co vám bude nejvíce vyhovovat, a vše určitě půjde!

Internetový obchod MoltoBene nabízí široký výběr ortopedických matrací na pohovky a postele, různé potahy, kvalitní komponenty a náhradní díly pro opravy a údržbu čalouněného nábytku.

Také v katalogu čalouněného nábytku je mnoho typů sedacích souprav a křesel.