Paleo dieta, známá také jako dieta jeskynního člověka, je oblíbeným stravovacím plánem založeným na údajných tradičních stravovacích vzorcích lovců a sběračů během paleolitické éry.

Z této stravy je obvykle vyloučeno několik skupin potravin, včetně luštěnin, obilovin a většiny mléčných výrobků.

I když je rýže obilí, panují určité nejasnosti ohledně toho, zda se hodí do paleo dietního plánu.

Tento článek se zabývá tím, zda je rýže vhodná pro paleo dietu, a poskytuje některé příklady paleo-friendly náhražek rýže.

Obilniny jsou v paleo stravě obecně zakázány.

Obilniny jsou jednou z hlavních potravinových skupin zakázaných v Paleo dietě. Patří mezi ně pšenice, kukuřice, chléb, těstoviny, obiloviny, oves, žito, ječmen a rýže.

Děje se tak z různých důvodů, jedním z nich je relativně vysoká koncentrace fytátů nebo kyseliny fytové v obilí a výrobcích na bázi obilí.

Kyselina fytová je přirozeně se vyskytující sloučenina nacházející se v různých rostlinných potravinách, včetně obilí, luštěnin a ořechů.

I když mají fytáty určité výhody, mohou se vázat s minerály, jako je železo, zinek a vápník, takže jsou nedostupné pro absorpci v trávicím traktu. 1).

Kvůli jejich schopnosti blokovat vstřebávání těchto živin se jim někdy říká antinutrienty. 1).

Zastánci paleo diety tvrdí, že konzumace fytátů z obilovin je nezdravá, protože snižuje dostupnost živin v potravinách. Proto je třeba se obilninám vyhnout.

Neexistují však žádné pádné důkazy, že umírněný příjem fytátu způsobuje významné škody u lidí, kteří jedí dobře vyváženou stravu.

Mnoho zrn a obilných produktů je obohaceno, aby se zajistilo, že ztracené živiny budou přidány zpět. Kromě toho se zrna mohou sypat, aby se zvýšila biologická dostupnost určitých živin, jako je železo.

Někteří vyznavači paleo diety jedí bílou rýži.

Někteří lidé, kteří vyznávají paleo životní styl, k němu přistupují mnohem flexibilněji než jiní.

Vzhledem k tomu, že rýže neobsahuje lepek a je základní stravou pro některé z nejzdravějších populací na celém světě, mnozí vyznavači paleo diety ji konzumují s mírou. 3).

Bílá rýže je často preferovanou odrůdou, protože má méně kyseliny fytové než hnědá rýže.

Proces přeměny hnědé rýže na bílou rýži zahrnuje odstranění složek nejvíce bohatých na fytáty z rýžových zrn, konkrétně otrub a klíčků (4).

Závěr

Obiloviny, jako je rýže, jsou tradičně vyloučeny z paleo stravy kvůli jejich vysokému obsahu fytátů. Někteří lidé se však rozhodli zahrnout malé množství bílé rýže, protože má relativně nízký obsah kyseliny fytové.

Oblíbené náhražky paleo rýže

Pokud máte při přechodu na paleo stravu problém najít slušné náhražky rýže, zvažte tyto náhražky přátelské k paleo:

  • Květák Obr. Pomocí kuchyňského robota přeměňte čerstvý květák na konzistenci podobnou rýži.
  • Koňak Obr. Tato paleo-friendly náhražka rýže se vyrábí z kořenové zeleniny známé jako konjac. Miracle Rice a Magic Rice jsou dvě oblíbené komerční značky konjac rýže.
  • Brokolicová rýže. Tato swap je podobná květákové rýži, ale místo květáku použijete brokolici.
  • Muškátová squashová rýže. Tuto náhražku můžete vařit jako květákovou a brokolicovou rýži, ale použijte místo ní loupanou dýni.
ČTĚTE VÍCE
Co dělá retinolový peeling?

Pokud jste zcela oddáni paleo stravě, může být dobré zvyknout si na jiné potraviny než rýži, abyste zasytili škrobovými sacharidy.

I když nemají texturu rýže, škroby přátelské k paleo, jako jsou brambory, banány a jamy, jsou výživnými zdroji sacharidů, které lze použít místo rýže.

Závěr

Náhražky rýže vyrobené ze zeleniny, jako je květák a brokolice, patří mezi nejoblíbenější náhražky rýže šetrné k paleo.

Sečteno a podtrženo

Paleo dieta je dietní vzorec založený na tradiční stravě raných lidských předků.

Přísní Paleo dietáři vylučují ze svého jídelníčku všechna obiloviny, včetně rýže, především kvůli jejich vysokému obsahu fytátů.

Ačkoli je to technicky zakázáno, mnoho lidí stále konzumuje malá množství bílé rýže na paleo dietě, protože obsahuje méně fytátů než jiné formy.

Některé z nejoblíbenějších náhražek rýže šetrné k paleo jsou vyrobeny ze zeleniny, která byla zpracována do konzistence podobné rýži.

Pokud přecházíte na paleo dietu, můžete do svého jídelníčku zahrnout buď malé množství rýže, nebo začít jíst jiné potraviny, jako jsou brambory, abyste splnili své potřeby škrobových sacharidů.

Paleo dieta je obvykle nazývána moderním výživovým systémem, který je založen na kategorickém vyloučení typických potravinových alergenů z jídelníčku. V prvé řadě jsou to kasein a laktóza v mléce a také lepek obsažený v pšenici. Výrobky z luštěnin jsou zakázány také kvůli tomu, že narušují střevní trakt.

Jednoduše řečeno, paleo dieta je úplná abstinence od jakýchkoli mléčných výrobků, pečiva, chleba nebo obilí. Kromě toho byste neměli jíst sóju a arašídy – jsou to také luštěniny.

Je paleo dieta účinná? Jaké jsou jeho klady a zápory? Co přesně je v kategorii produktů zakázáno a co je povoleno. O všem v článku.

Co je paleo dieta?

Paleo dieta je odmítnutím moderních potravin a návratem k výživovému systému dávných předků, kteří jedli jídlo, které konzumovali v období paleolitu. Odtud název diety. Dieta znamená jíst jako jeskynní muž.

Podstatou diety je, že většina moderních produktů, které se objevily za posledních 100 let, obsahuje mnoho nepřírodních složek. Jsou to, co vede lidi k obezitě. Vědci dokázali, že jídlo bohaté na rafinované sacharidy narušuje mozkovou činnost a metabolismus těla.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je styl Yves Saint Laurent?

Paleo dieta je skvělá pro hubnutí a její udržení. Lze ji právem považovat za bezsacharidovou keto dietu, protože nutriční systém vylučuje veškeré obiloviny – rýži, oves, žito, pšenici atd.

Shrnutí Paleo diety:

  • vhodné pro potravinové alergie;
  • převedení těla na tradiční potraviny;
  • vyloučení moderních produktů.

Paleo dieta – jaké jsou její výhody?

Předně tento výživový systém převažuje nad ostatními dietami v tom, že je vhodný pro osoby s autoimunitními onemocněními – např. lupénka, revmatoidní artritida. Věda již prokázala, že se taková onemocnění rozvíjejí a postupují kvůli nevhodným potravinářským produktům. Lidské tělo na takové jídlo okamžitě reaguje prostřednictvím imunitního systému.

AIP (paleo-autoimunitní protokol, nazývaný také nutriční systém) není jen dieta, ale také způsob života. Pokud se dodržuje, optimalizuje se činnost gastrointestinálního traktu. Střevo je hlavním orgánem imunitního systému a proto je Paleo dieta skvělá. Na rozdíl od jednoduché diety má tato výživová metoda velmi přísný seznam potravin, které je povoleno jíst.

Potraviny povolené na paleo dietě

Potravinový systém, jak již bylo zmíněno výše, má jasně definovaný seznam povolených produktů. Jedná se naprosto o jakékoli maso, mořské plody a vejce – krevety, říční a mořské ryby, mořské ryby, kuřecí, jehněčí, vepřové, hovězí, králičí atd. Je důležité se zcela vyhnout polotovarům z masa, které se prodávají v obchodech – krabím tyčinkám , klobásy, paštika, klobásy).

Na ryby však panují různé názory. Někteří odborníci pochybují, zda se dá konzumovat při paleo dietě. Proto, abyste neriskovali, je lepší jíst ryby ulovené za normálních podmínek. Neměl by se například jíst losos z farmového chovu, protože mohl být krmen kukuřicí, což je u paleo stravy zakázáno.

Povolené paleo potraviny:

  • ořechy a houby;
  • sušené ovoce a ovoce;
  • zelenina;
  • vejce;
  • vepřové maso, kuřecí maso, kráva, říční ryby.

Samostatně bychom měli mluvit o konzumaci ovoce a zeleniny. Jsou povoleny v tomto potravinovém systému, ale stále existují výjimky. Můžete jíst zeleninu, jako je:

  • bílá, šeřík, květák, čínské zelí;
  • pepř;
  • brokolice;
  • špenát;
  • chřest;
  • rajčata;
  • yam (sladké brambory) – je to možné, protože obsahuje méně škrobu než běžné brambory;
  • brambory ve velmi mírném množství.
ČTĚTE VÍCE
Kde mohu zkontrolovat, zda je originál nebo ne?

Na paleo dietě můžete jíst čerstvé ovoce, které má nízký glykemický index. Ale to neznamená, že ovoce lze jíst bez omezení – umírněnost v této věci je velmi důležitá. Odborníci také nedoporučují konzumovat exotické ovoce přivezené z tropických zemí. Je třeba upřednostňovat sezónní produkty, které rostou v regionu, kde člověk žije.

Rostlinný olej a ořechy jsou v paleo dietě vítány. Povoleno jíst:

  • slunečnicová semínka;
  • dýňová semínka;
  • Chia semínka;
  • piniové oříšky;
  • vlašské ořechy;
  • кешью;
  • mandle atd.

Je však důležité si uvědomit, že arašídy a všechny deriváty z nich jsou přísně zakázány. Faktem je, že arašídy jsou luštěniny.

Můžete také použít oleje vyrobené z povolené kategorie ořechů, protože obsahují užitečné mikroelementy, vitamíny a živiny. Do jídla můžete přidat olivový a kokosový olej, ale pouze nezpracované, za studena lisované. Rafinované oleje jsou zakázány, jako jsou:

Potraviny zakázané v paleo dietě

Systém paleo výživy přísně zakazuje konzumaci luštěnin a obilovin. Hnědá rýže je také zakázána. Pohanková mouka, pohanka, quinoa jsou zařazeny do zakázané sekce, protože proces jejich výroby byl výrazně modernizován.

Odborníci se neshodnou na tom, zda by se měla jíst bílá rýže. Jedna část odborníků na výživu tvrdí, že by měl být zařazen na seznam zakázaných látek. Někteří odborníci ale tvrdí, že je přijatelné jíst rýži z řady Jasmín a Basmati. Měli byste však omezit příjem takové rýže, protože prošla systémem čištění a ve skutečnosti je to čistý škrob. Pokud chcete zhubnout, vyřaďte ze svého jídelníčku jakoukoli rýži. Pokud paleo dieta slouží k udržení váhy, pak jezte, ale v minimálním množství.

Mléčné výrobky jsou v Paleo dietě zakázány. Ze stravy je nutné zcela vyloučit:

  • jogurty;
  • tvaroh;
  • sýr;
  • máslo;
  • kefír;
  • ryazhenka;
  • zakysaná smetana;
  • mléko.

Hlavním důvodem odmítání produktů je obsah laktózy, která je silným potravinovým alergenem. Je nesmírně důležité pamatovat na to, že sójové mléko je také zakázáno, protože sója je luštěnina.

Neměli byste jíst různé sportovní proteinové směsi. Jsou vyrobeny ze syrovátky, což znamená, že mohou narušit váš jídelníček.

Pro koho je paleo dieta vhodná?

Sportovci často dodržují tento výživový systém, zejména ti, kteří tvrdě trénují. Paleo dieta nijak neomezuje kalorický obsah jídla, maso a ryby můžete jíst v jakémkoli množství.

ČTĚTE VÍCE
Jak si udržet zdravé nehty?

Navíc díky tomu, že strava obsahuje hodně proteinových produktů, je tento výživový systém ideální pro lidi, kteří chtějí nabrat svalovou hmotu. Pokud snížíte kalorický obsah jídla, může se paleo dieta stát jakousi bezsacharidovou stravovací metodou. Je vhodný pro ty, kteří chtějí zhubnout bez ztráty svalové hmoty.

Paleo dieta je vhodná pro osoby s nadváhou. Je důležité plně dodržovat seznam povolených a zakázaných produktů. Nezapomeňte, že byste si měli nastavit přijatelné porce (za předpokladu, že potřebujete zhubnout).

Zkoušeli jste zhubnout nebo nabrat svaly na Paleo?

Líbí se vám náš časopis?! Sledujte nás na Youtube! Můžete také zkontrolovat aktualizace na instagram, Telegram, Tik tak.
Zůstaňte v obraze o nejdůležitějších věcech s MEN’S LIFE!