Jaké jsou výhody banánů? Proč je mnoho sportovců jí během zápasů a tréninků?

Pojďme na to společně s výživovým koučem přijít.

Banány jsou hlavní láskou tenistů. Navíc je tak silný, že bez něj hráči někdy do zápasu nenastoupí. Takový případ se stal v roce 2018, kdy atletka Coco Vandewey odmítla jít na kurt, dokud jí toto bobule nebylo přineseno. Jaké je tajemství produktu?

Jeden střední banán obsahuje potřebné množství draslíku k obnovení vodně-alkalické rovnováhy. A to je důležité pro sportovce, kteří se silně potí.

Proč tenisté jedí banány během zápasů?

Předpokládá se, že v 1980. letech minulého století slavní tenisté ocenili výhody produktu Martina Navrátilová и Boris Becker. Brzy ostatní přijali myšlenku rychlé a výživné svačiny. Nyní jsou banány právem považovány za „jídlo pro sportovce“. Říká se, že tenisté jich snědí pět za zápas. A má to své důvody – jedno ovoce obsahuje celou potřebnou sadu mikro- a makroprvků. Bobule obsahuje vitamíny B6 a C, draslík, měď, hořčík, mangan, železo, fluor, vápník, fosfor.

Výrobek má nízký glykemický index (51). To znamená, že se rychle vstřebává a okamžitě „dobíjí“. Navíc na 100 g produktu připadá 75 g vody, takže pomáhá vyrovnat se s dehydratací. Dalším důvodem, proč tenisté milují banány, je to, že se snadno jedí. To je výhodné, protože hráči nemají mezi hrami delší pauzu než 120 sekund a při změně stran ne více než 90 sekund.

Banány navíc pomáhají zvládat stres – obsahují tryptofan, který zvyšuje hladinu serotoninu, hormonu štěstí. Dalším prvkem, který podporuje dobré zdraví, je kyselina gama-aminomáselná, která se také nachází v ovoci.

Olga: Jeden střední banán obsahuje potřebné množství draslíku pro obnovení vodně-alkalické rovnováhy, což je důležité pro sportovce, kteří se silně potí. Minerál navíc pomáhá bojovat proti svalovým křečím, ke kterým často dochází při intenzivním tréninku. Vitamíny B v banánech jsou nezbytné pro obnovu centrálního nervového systému a svalů. Výrobek obsahuje také hodně pektinu – podporuje růst zdravé mikroflóry a normalizuje činnost střev. V tomto případě se lépe vstřebávají cenné látky a to je zase klíčem ke kvalitnímu tréninku. A samozřejmě banán je zdrojem rychlých (jednoduchých) sacharidů, které rychle doplní zdroje vynaložené během tréninku a dodají energii.

ČTĚTE VÍCE
Proč si potřebuješ holit podpaží?

Kdy je lepší jíst banány – před nebo po tréninku?

Banány lze jíst jak před tréninkem – pro dobití energie, tak po – pro doplnění sil. Produkt je vhodné konzumovat 60 minut před lekcí a 15-20 minut po ní. Produkt je vhodný i pro nabírání svalové hmoty a hubnutí, zde je však důležité určit si denní příjem sacharidů. Například osoba vážící 60 kg potřebuje asi 150 g denně (v poměru 2-2,5 g na 1 kg hmotnosti), což je asi 4-5 banánů. Ale neměli byste zvyšovat příjem sacharidů pouze z této bobule. V jídelníčku jsou důležité i další potraviny, které poskytují dlouhodobý pocit sytosti: obiloviny, luštěniny, zelenina a bylinky.

Olga: Banány jsou totiž rychlé sacharidy, což znamená, že i pocit hladu se velmi rychle vrátí. Nejlepší variantou je, když se strava skládá z 80 % komplexních sacharidů. Zbývajících 20 % může obsahovat 1-3 banány. A nezapomeňte, že banány jsou poměrně kalorické (v průměru asi 120 kcal na 100 g) – můžete se s nimi snadno unést a sníst jich několik najednou.