Sušené švestky jsou zdravým produktem, který se doporučuje při zácpě a osteoporóze. Sušené švestky mají protizánětlivý a antioxidační účinek a podporují zdraví trávicího traktu. Proč jsou sušené švestky ceněny a jak je správně používat, říká Dr. Kathleen M. Zelman a autor vědecké publikace Taylor See Wallace.

Složení a výhody sušených švestek

Sušené švestky jsou bohaté na vlákninu a vitamíny nezbytné pro normální fungování těla. Podle Dr. Kathleen M. Zelman neobsahuje 5dílná porce sušených švestek žádný tuk, ale poskytuje energii ze sacharidů (28 g), bílkovin (1 g), vlákniny (3 g) a cukru (17 g). Sušené švestky dodávají lidskému tělu vitamíny A, C, K a skupiny B, draslík, železo, mangan, měď, fosfor a bór.

Kolik kalorií obsahuje sušené švestky? Sušené švestky mají více kalorií než čerstvé švestky. Jak píše Brianna Elliott, 28 gramů sušených švestek obsahuje 67 kalorií. To znamená, že 100 g obsahuje 239 kalorií.

Sušené švestky jsou bohaté na polyfenolické antioxidanty, které aktivně bojují proti zánětlivým procesům v těle. Díky tomu přípravek výrazně snižuje riziko chronických onemocnění provázených záněty. Polyfenoly zabraňují předčasné destrukci buněk a podporují zdravou funkci tkání.

Co švestka léčí? Sušené švestky nelze nazvat lékem. Neléčí nemoci, ale má příznivý účinek na tělo, a to:

  1. Udržuje zdraví trávicího traktu a podporuje pravidelnou stolici. Sušené švestky jsou dobrým zdrojem nerozpustné i rozpustné vlákniny. Nerozpustná vláknina podporuje pravidelnost střev, zatímco rozpustná vláknina zpomaluje trávení a pomáhá vstřebávat živiny z potravy.
  2. Podporuje zdraví kostí. Jak píše Taylor See Wallace, antioxidanty a protizánětlivé vlastnosti sušených švestek zabraňují úbytku kostní hmoty a podporují zdravou hustotu a tvorbu kostí. Vysoké množství vitamínu K v sušených švestkách pomáhá zlepšit zdraví kostí a předcházet osteoporóze.
  3. Snižuje hladinu glukózy v krvi. Sušené švestky jsou dobrým zdrojem energie ve formě jednoduchých cukrů, ale díky vysokému obsahu vlákniny, fruktózy a sorbitolu nepomáhají rychle zvýšit hladinu cukru v krvi.
  4. Podporuje zdraví srdce. Snižuje hladinu cholesterolu a normalizuje krevní tlak.

Pravidelná konzumace sušených švestek snižuje riziko mnoha chronických onemocnění, jako je osteoporóza, rakovina, srdeční choroby a cukrovka. Jedná se o užitečný produkt, který pomáhá normalizovat váhu. Má minimální kontraindikace, ale v některých případech byste se měli nejprve poradit s lékařem.

ČTĚTE VÍCE
Co je studený exteriér?

Vlastnosti použití švestek

Navzdory řadě výhod může konzumace švestek způsobit i vedlejší účinky. Mezi nimi Dr. Summer Fanu identifikuje nejpravděpodobnější:

  1. Plyn a průjem. U některých lidí sušené švestky způsobují plynatost a průjem. Obsahuje sorbitol, cukr a vlákninu, které tyto účinky způsobují.
  2. Nadváha. Cukr a kalorie obsažené v sušených švestkách z nich dělají dobrý zdroj energie. Ale pokud se snažíte kontrolovat svou váhu, konzumace příliš velkého množství švestek může mít nežádoucí účinky.
  3. Zvýšená expozice akrylamidu. Akrylamid je chemická látka, která se přirozeně tvoří v potravinách při zahřívání na vysoké teploty. Při požití zvyšuje riziko rakoviny. Pro snížení účinků akrylamidu vybírejte sušené švestky, které byly vysušeny při nižších teplotách.

Pokud neexistují žádné kontraindikace, mohou sušené švestky jíst těhotné a kojící matky. U onemocnění ledvin je však přípravek škodlivý pro vysoký obsah draslíku. Konzumace sušených švestek je kontraindikována pro ty, kteří jsou alergičtí na sušené ovoce.

Kdy je lepší jíst sušené švestky – ráno nebo večer? Švestky je lepší jíst ráno, protože mají vliv na trávení a podporují pravidelnou stolici. Sacharidy obsažené ve švestkách se navíc stanou zdrojem energie a vláknina zajistí dlouhotrvající pocit plnosti.

Jak jíst sušené švestky při zácpě? Při zácpě se sušené švestky konzumují v čisté formě. 5-6 bobulí denně stačí, abyste se zbavili nepříjemného příznaku a zlepšili funkci střev.

Sušené švestky mohou být součástí diety na hubnutí. Použijte jej samostatně, přidejte do ovesných vloček, salátů a nízkokalorických dezertů. Bobule lze použít jako svačinu během dne. Dejte si však pozor na obsah sacharidů a přípravek nepřehánějte.

Konzumace švestek má pozitivní vliv na organismus. Produkt podporuje zdraví kostí a srdce, pomáhá zmírňovat zácpu a zlepšuje trávení. Může být součástí nízkokalorické diety na hubnutí a pamlskem pro těhotné ženy. Nadměrná konzumace sušených švestek však může vést k průjmu a nadýmání.

Pozornost! Materiál slouží pouze pro informační účely. Bez předchozí konzultace s lékařem byste se neměli uchýlit k metodám léčby popsaným v něm.

  1. Kathleen M. Zelman. Sušené švestky: Existují zdravotní výhody? // WebMD. — 2022. — 17. listopadu. — Režim přístupu: https://www.webmd.com/diet/prunes-health-benefits
  2. Taylor C. Wallace. Sušené švestky, švestky a zdraví kostí: Komplexní přehled // PubMed. — 2017. — 19. dubna. – 9(4):401. — Režim přístupu: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28422064/
ČTĚTE VÍCE
Proč byste měli pít čaj matcha?

Recenzent – lékař nejvyšší kategorie Michailenko Lyudmila Anatolyevna.