Někteří lidé šíleně milují ovesné vločky a jsou připraveni je jíst každý den, jiní to nevydrží a mračí se při pouhé zmínce o nich. Obě ale mají jedno společné – ovesné vločky jsou zdravé.

O čem si povíme v článku:

Bez historie se neobejdu. Všechno to začalo ovesnými vločkami. Ovesné vločky nejsou nic jiného než dušené ovesné zrno, sušené a rozdrcené v hmoždíři, známé již z dob Domostroeva. Takto připravená mouka se stala produktem pro rychlé vaření – 2-3 lžíce přidejte do vroucí vody se solí a lahodný zdravý nápoj je hotový.

A přesto se pojďme blíže podívat na to, jak správně a chutně uvařit ovesnou kaši – ovesnou kaši z vloček. Můžete to samozřejmě uvařit z celých zrn, bude to chutné, ale bude to trvat velmi dlouho. Ovesná kaše by se měla vařit po mnoha hodinách předmáčení po dobu 30–40 minut!

S vločkami je vše mnohem jednodušší a rychlejší. Než se ale ovesné vločky dostanou na náš stůl, absolvují dlouhou cestu: obilí se vytřídí, promyje, dvakrát spaří (vločky jsou čisté, připravené ke konzumaci, dobře skladované) a teprve poté se zplošťují na vločky.

Jaké druhy ovesných vloček existují?

Ovesné vločky a ovesné vločky se dodávají v různých variantách. Záleží na druhu zrna, způsobu zpracování a stupni zploštění zrna.

Takže nejlepší ovesná kaše jsou vločky Hercules. Jsou vyrobeny z vybraných prémiových zrn.

Vločky “Extra” jsou vyrobeny z prvotřídního ovsa – kvalita je o něco nižší než u “Hercules”. Kromě toho se velikost vloček liší: velké vločky vyrobené z celých zrn (jako v „Hercules“), malé vločky z řezaných zrn a rychle se vařící vločky z řezaných zrn – nejmenší a nejtenčí. Výrobce obvykle na obalech informuje o míře zploštění – od 20 % do 90 %. Silné, velké vločky se vaří 30–35 minut a ve zvyšujícím se pořadí. 90 % vloček jsou dětské vločky a vaří se pouze 1-2 minuty.

Čím méně času strávíte přípravou kaše z vloček, tím více operací bylo vynaloženo na jejich výrobu: opakované vaření v páře, válení, mletí atd. Tenké vločky se rychleji tráví, ale mají také vyšší glykemický index. To by měli vzít v úvahu lidé s cukrovkou.

ČTĚTE VÍCE
Jakou barvu má mléčná čokoláda?

V jakém poměru byste měli vařit ovesné vločky?

Nejzdravější ovesná kaše se vyrábí z velkých vloček Herkules a vaří se dlouho.

K přípravě 1 porce poloviskózních ovesných vloček budete potřebovat, pokud odměříte jídlo ve sklenicích:

  • 1/2 šálku cereálií
  • 1 ½ šálku vody a/nebo mléka

To znamená, že k přípravě poloviskózní kaše musíte vzít vločky a tekutinu v poměru 1: 2,5–3. Ovesné vločky z tradičních vloček Hercules se vaří 15–20 minut.

U ostatních vloček, menších a tenčích, se bude doba vaření lišit a poměr vloček k tekutině bude následující:

  • u hustých viskózních ovesných vloček je poměr ovesných vloček k tekutině 1:2
  • pro poloviskózní kaši –1:2,5
  • pro kapalinu – podíl 3–3,5.

Jak správně vařit ovesné vločky s mlékem v hrnci

Co jsou správné ovesné vločky? Jedná se o kaši, která si zachovala co nejvíce všech vitamínů a prospěšných vlastností a přitom je jistě chutná. Jak uvařit správnou kaši?

Nejsprávnější způsob je uvařit ovesné vločky ve vodě. Podle stupně zploštění bývá na obalech cereálií napsáno, jak dlouho ovesné vločky vařit. Pokud se jedná o malé tenké, rychle se vařící vločky, pak je stačí zalít vroucí vodou a nechat nabobtnat. Je výborné tuto kaši osolit a přidat olivový olej nebo máslo – je tu trochu více kalorií, ale kaše bude mít také chuť.

Kaši můžete uvařit v hrnci v mléce, ochutit ji máslem a přidat cukr a sůl. Tato kaše se ukáže jako velmi chutná, ale obsahuje hodně kalorií a nelze ji nazvat správnou. Pro srovnání 1 porce kaše (100 g) s vodou je 73 kcal a s mlékem 89 kcal. A to bez přidání tuku.

Správnou ovesnou kaši – chutnou a s méně kalorií – získáte, když hustou kaši uvaříte ve vodě a poté přidáte mléko nebo smetanu. Cukr a sůl podle chuti. Můžete to udělat úplně bez cukru, stačí přidat sůl a kousek másla.

Jak vařit ovesné vločky v mikrovlnné troubě

Mikrovlnná trouba je dobrým pomocníkem v kuchyni, pokud potřebujete něco rychle uvařit.

Vaření instantní ovesné kaše v mikrovlnné troubě při maximálním výkonu zabere několik minut.

Poměr vloček k tekutině je stejný jako při vaření ovesných vloček v kastrolu. Je nutné vzít nádobí, které lze použít pro vaření v mikrovlnné troubě. Vsypte vločky a přidejte tekutinu – vodu, mléko nebo vodu s mlékem. Promíchejte, zavřete víko a vložte do trouby. Zapněte maximální výkon a vařte 3 minuty. Hotovou kaši rozmícháme, dochutíme máslem, cukrem, solí, podle chuti přidáme rozinky, nakrájené jablko a ořechy. Místo cukru můžete přidat med podle chuti.

ČTĚTE VÍCE
Co znamená šelaková manikúra?

Líná ovesná kaše

Pokud mluvíme o maximálních výhodách ovesných vloček, pak je samozřejmě lepší je vůbec nevařit. Což znamená uvařit línou kaši. Namočené vločky jsou zdravější než vařené. Vše, co musíte udělat, je zalít instantní cereálie s vaším oblíbeným fermentovaným mléčným výrobkem – kefírem, jogurtem, fermentovaným pečeným mlékem nebo mlékem – kravským či rostlinným. Můžete přidat jablečný džus. Nádobu s línou kaší dejte přes noc do lednice a ráno je snídaně hotová.

Ovesná kaše s vodou na hubnutí

Předpokládá se, že ovesné vločky si po napaření a zploštění zachovají všechny své prospěšné vlastnosti. Ale nepochybně se celá ovesná kaše stále liší v obsahu živin. Předně to, že v obilovinách je zachována vrchní vrstva, a to jsou vitamíny, mikroprvky a vláknina, které pomáhají čistit střeva. Glykemický index celých zrn je nižší než u obilovin.

Příprava kaše z ovesných zrn zabere mnohem více času – kaše se bude vařit minimálně 2 hodiny. Poměry: na 1 šálek cereálií, 3 šálky vody.

Proces ale můžete urychlit, pokud se postaráte o snídani předchozího večera. Cereálie je třeba umýt a naplnit studenou vodou. Na jednu sklenici cereálií – 1 sklenici vody.

Ráno dejte ovesné vločky do cedníku a slijte zbylou vodu. Vložte cereálie do hrnce a přidejte dvě sklenice vody. Po uvaření vařte celozrnnou kaši na mírném ohni 30–40 minut. Aby byly výsledky čištění a hubnutí jasné, taková kaše se jí bez soli a je lepší použít olivový olej. Samozřejmě je potřeba myslet na množství snědené kaše. Pro dosažení efektu stačí na snídani tři polévkové lžíce.

Co přidat do ovesné kaše

Ovesné vločky uvařené k snídani – uvařené v hrnci nebo namočené přes noc – mohou být ještě chutnější a zdravější.

K tomu je dobré přidat různé bobule a nakrájet na kousky čerstvé ovoce a oblíbené sušené ovoce, kandované ovoce, všechny druhy ořechů, slunečnicová a chia semínka, čokoládu, med, javorový sirup, džem. Mezi koření, které se hodí ke sladkým ovesným vločkám, patří skořice a vanilka. Pokud dáváte přednost slané variantě – měkký sýr, smažená slanina, dušená dýně nebo mrkev.