Ve věku 1 se vaše dítě naučí krmit samo. Dokáže žvýkat jídlo stejně dobře jako vy, takže může jíst stejné jídlo jako zbytek rodiny.

Stručně o krmení dítěte ve věku 1–2 let

Ve věku 1 roku se primárním zdrojem energie a výživy vašeho dítěte stává pevná strava, včetně zdravých svačin.

Může sníst tři čtvrtiny až plný šálek jídla třikrát až čtyřikrát denně a mezi jídly si dát jednu až dvě svačiny.

Pokračujte v kojení, jak si miminko přeje, dokud mu nebudou alespoň 2 roky.

Vyhněte se nezdravému jídlu a syceným nápojům.

V tomto věku mateřské mléko nadále poskytuje dítěti důležité živiny a chrání ho před nemocemi, ale hlavním zdrojem výživy a energie se stávají jiné potraviny. Nejprve krmte své dítě jinou stravou a pokud má stále hlad, doplňte mateřským mlékem.

Čím krmit dítě

Vaše dítě může jíst cokoli, takže mu dávejte malé porce jakéhokoli jídla, které vaše rodina jí, ujistěte se, že každé sousto přidává hodnotu. Každé jídlo by mělo obsahovat výživné potraviny.

Zajistěte, aby vaše dítě denně dostávalo živočišné produkty (mléko, mléčné výrobky, vejce, maso, ryby a drůbež), dále luštěniny (jako je cizrna, čočka nebo hrášek) nebo ořechy a pomerančovou nebo zelenou zeleninu a ovoce. Přidejte trochu rostlinného oleje nebo tuku do stravy vašeho dítěte, abyste mu dodali energii.

Ujistěte se, že vaše dítě svačí zdravé potraviny, jako je čerstvé ovoce.

Počet a frekvence jídel

Vaše dítě může jíst tři čtvrtiny až plného šálku jídla třikrát až čtyřikrát denně a mezi jídly si dát jednu až dvě svačiny.

Pokud nekojíte, vaše dítě bude muset jíst častěji. Ve věku jednoho roku, což je přibližně v době, kdy děti začínají chodit, by vaše dítě mělo jíst čtyřikrát až pětkrát denně a mít dvě zdravé svačiny. Mléko je velmi důležitou součástí jídelníčku vašeho miminka – dejte mu jeden nebo dva šálky mléka denně.

Výrobky, kterým je třeba se vyhnout

Vyhněte se nezdravému jídlu a syceným nápojům. Zpracované svačiny, jako jsou hranolky, sušenky, koláče, limonády a sladkosti, jsou nezdravé. Obsahují velké množství cukru, soli, tuku a chemických přísad a zabírají místo v žaludku vašeho dítěte, které by mělo být naplněno výživnými potravinami.

ČTĚTE VÍCE
Proč byl Solcoseryl zakázán?

Tipy pro načasování jídla

Mít vlastní talíř s jídlem pomůže vašemu dítěti naučit se krmit samo. Začněte krmit, jakmile bude chtít jíst. Dejte svému dítěti veškeré jídlo, které potřebuje, a dopřejte mu dostatek času, aby ho snědlo.

Zpočátku bude jíst pomalu a nedbale. Pomozte svému dítěti dostat většinu jídla do úst (a ne na sebe nebo na podlahu!). Povzbuďte své dítě, aby dokončilo to, co mu bylo dáno, a ujistěte se, že dostane dost.

Dopřejte svému dítěti hodně lásky a povzbuzujte ho k jídlu při jídle.

Sedněte si naproti němu a navažte s ním oční kontakt. Komunikujte se svým dítětem, usmívejte se na něj, mluvte na něj a chvalte ho za jídlo.

Ujistěte se, že vaše dítě je při jídle spokojené!

Co dělat, když vaše dítě odmítá jíst pevnou stravu

Ujistěte se, že vaše dítě má v době jídla hlad a že krátce předtím nemělo svačinu. Kojení je stále dobré pro zdraví vašeho dítěte, ale kojit byste měli až poté, co se najedlo. V tomto věku by vaše dítě mělo jíst nejprve pevnou stravu.

Krmte své dítě zdravými potravinami, které má rádo, nebo míchejte potraviny, které má rádo, s potravinami, které nemá rádo. Vyzkoušejte různé kombinace potravin a textur.

Pokud vaše dítě nadále odmítá, nenuťte ho do jídla ani neodolejte pokušení dát mu nezdravé jídlo.

Zůstaňte v klidu a pochopte situaci. Ukažte svému dítěti pozitivní reakci, když jí, ale nedělejte problém z jeho odmítání jídla. Jednoduše jídlo odeberte, přikryjte a o něco později jej znovu nabídněte svému dítěti.