Hnědozelené řasy zná většina lidí, kteří žili v Sovětském svazu. Regály obchodů se jimi plnily. Ale ani dnes odborníci na výživu nezapomínají na tento produkt a oceňují jeho výhody.

24. dubna 2023 2

Mořská kapusta je zdravý produkt, zejména pro ty, kteří žijí daleko od pobřeží. Kelp obsahuje spoustu užitečných vitamínů a minerálů, zejména jód. Ale ne každému se líbí chuť tohoto produktu: je zcela specifická.

Je možné vařit zdravá a chutná jídla s mořskými řasami? Lékař řekl doktoru Petrovi o vlastnostech produktu, výhodách a škodlivosti mořských řas.

Anton Brykin
Dietetika, výživa

Lékař, odborník na sportovní výživu a odborník na výživu v laboratoři Hemotest

Zelí obsahuje hodně jódu

Ve většině regionů naší země obyvatelé nepřijímají dostatek jódu z potravy. Proto je chaluha nejlepším přírodním zdrojem jódu: 100 gramů mořských řas obsahuje jeho týdenní dávku.

Jód je nezbytný pro lidi všech věkových kategorií: podílí se na syntéze tyroxinu, hormonu štítné žlázy, který je zodpovědný za metabolismus bílkovin, tuků a sacharidů v těle, ovlivňuje činnost jater a srdce. Normální funkce štítné žlázy je nesmírně důležitá pro růst a vývoj, proto by se mořské řasy měly pravidelně podávat dětem od 2–3 let.

Přečtěte si také

Pokud se vyskytnou problémy, musíte být opatrnější

Výrobek je užitečný, ale v případě zdravotních problémů je třeba pamatovat na bezpečnost. Lidé, kteří mají onemocnění štítné žlázy, zejména autoimunitní, by tedy řasu měli zařazovat do svého jídelníčku opatrně. V tomto případě stojí za to konzultovat s endokrinologem, pomůže posoudit individuální situaci.

Výrobek byste neměli používat násilím, nebude to prospěšné. Pokud nemáte rádi chuť mořských řas v nějakém pokrmu, doporučuje se pravidelně jíst mořské plody nebo užívat doplňky stravy pro doplnění zásob jódu.

Jednou týdně stačí

Pro doplnění zásob jódu postačí konzumace mořských řas jednou týdně. Do jakých jídel ji zařadit, je věcí vkusu. K vařeným vajíčkům a čerstvé paprikě se hodí například mořské řasy, tento salát obsahuje velké množství vitamínů a minerálů.

Mimochodem, mořská kapusta je bohatá nejen na jód. Má to rozpustná a nerozpustná vlákninaa pektiny – látky, které jsou svým působením podobné sorbentům, to znamená, že pomáhají vázat a odstraňovat žlučové kyseliny ze střev a tím zlepšují trávení.

ČTĚTE VÍCE
Kdy nechcete mít děti?

Přečtěte si také

Jak jíst mořské řasy

Sušený prášek z mořských řas používá se jako koření pro první chody, ryby a předkrmy. Zvýrazňuje chuť a dodává mořské aroma.

Suché řasy lze přidat do salátů a povařit. Řasa se nejprve namočí na 12 hodin do vody, aby nabobtnala. Kromě toho se mořské řasy často konzumují ve formě konzerv nebo svačin s přídavkem oleje, sójové omáčky a mléčných omáček.

Mořské řasy můžete kombinovat s různými potravinami: sýr, těstoviny, rýže, ryby, houby, maso, zelenina. Kromě toho se řasa přidává do koláčů, marmelády a dokonce i koláčů. Výrobek je nízkokalorický, takže je často součástí různých pokrmů určených pro hubnutí. Na 100 g produktu je až 25 kcal.

Salát s mořskými řasami a vejcem

Nejjednodušší recept je kombinace mořské řasy a vejce. Můžete použít suché řasy předem namočené ve vodě nebo si koupit hotový polotovar – v obchodech se řasy prodávají ve sklenicích ve slaném nálevu.

  • Mořská kapusta – 100 g.
  • Vařené vejce – 2 ks.
  • 2 polévkové lžíce nízkotučné zakysané smetany.
  • Sůl, černý pepř podle chuti.

Jak vařit – 3 kroky

  1. Ze zelí slijeme lák, řasu nakrájíme podle potřeby na menší kousky a přidáme do salátové mísy.
  2. Vejce nakrájejte na kostičky nebo nastrouhejte (spolu se žloutkem) a přidejte do salátové mísy.
  3. Smíchejte 2 lžíce nízkotučné zakysané smetany nebo neslazeného jogurtu se solí a pepřem. Přidejte omáčku k mořským řasám a vejci. V případě potřeby můžete salát dochutit nakrájenou zelenou cibulkou nebo čerstvým koprem.

Přečtěte si také

Zeleninový salát s mořskými řasami

Kelp se hodí k zelenině. Můžete si připravit zdravý a jednoduchý salát.

  • Mořská kapusta – 150 g.
  • Čerstvá okurka – 1 ks.
  • Mrkev – 1 ks.
  • Cibule cibule – 1 ks.
  • Čerstvá paprika – 1 ks.
  • Sůl, mletý černý pepř podle chuti.
  • Rostlinný olej na zálivku.

Jak vařit – 3 kroky

  1. Zeleninu nakrájejte na tenké plátky, mořskou řasu si předpřipravte nakrájením na malé kousky.
  2. Zeleninovou směs dejte do misky.
  3. Smíchejte rostlinný olej se solí a pepřem, pokud chcete, můžete použít trochu hořčice. Přidejte 2 lžíce výsledné omáčky do salátu, promíchejte, posypte nasekanými bylinkami.
ČTĚTE VÍCE
Co je to ovčí kožich z Toskánska?

Salát z mořských řas s jablky

Můžete si připravit lehký salát s jablkem, zeleninou a mořskými řasami. Výborně pomáhá při hubnutí a regulaci stolice.

  • Mořská kapusta – 100 g.
  • Kyselé jablko – polovina.
  • Čerstvá okurka – 1 ks.
  • Rostlinný olej na zálivku.
  • Sůl, pepř podle chuti.

Mořské řasy nakrájíme na malé kousky a dáme do salátové mísy. Jablko a okurku nastrouháme na hrubém struhadle, lehce vymačkáme šťávu a přidáme ke řase. Směs. Vezměte 2 polévkové lžíce rostlinného oleje, přidejte sůl, pepř a koření, promíchejte. Před podáváním můžeme salát posypat nasekanými bylinkami.