Ječné krupice jsou výsledkem drcení neleštěných jader ječmene. V důsledku procesu zpracování zrna se získávají částice různých tvarů a velikostí, které rozdělují zrno na několik typů (číslo 1, 2, 3). Většinou jde do prodeje jejich směs, ale na pultech obchodů najdete i malé či velké ječné kroupy. Vzhledem k absenci stupňů mletí a leštění mají ječné krupice vysoký obsah vlákniny a dalších užitečných látek.

Příběh

Ječmen patří do rodiny obilnin. Má vynikající mrazuvzdornost a nejraději roste v horských oblastech. Historické informace naznačují, že divoký ječmen byl nalezen na Krétě, Tibetu a Africe. Zrna ječmene byla nalezena v hrobkách faraonů, budovách pocházejících z doby kamenné a bronzové. Rostlina byla pěstována asi před 10 tisíci lety během neolitu na Středním východě. Ječmen se do Evropy dostal ve středověku z Asie nebo z Kavkazu.

Zvědavý! V dávných dobách byla zrna ječmene měřítkem délky a hmotnosti. Například pět jader se rovnalo jednomu arabskému karátu (0.2232), 3 odpovídala anglickému palci (2.54 cm).

Výrobní

Před drcením se obilí třídí pomocí strojů na čištění obilí. Během procesu třídění se odstraní semena plevelů, slabá nebo vadná zrna a různé druhy vměstků.

Další fáze, drcení, se provádí pomocí válečkových strojů.

Struktura

  • Vitamíny (A, D, E, PP, skupina B);
  • Minerály (Fe, P, S, Ca, Mg, K, Na, B, Mo, Co, Cr, Mn);
  • komplexní sacharidy;
  • Škrob;
  • Potravinová vláknina;
  • Esenciální aminokyseliny;
  • Nasycené mastné kyseliny.

Výhody

Ječné krupice má řadu prospěšných vlastností:

  • Snižuje hladinu cholesterolu;
  • Zabraňuje rozvoji onemocnění gastrointestinálního traktu, ledvin, krevních cév;
  • Odstraňuje toxiny;
  • Má močopudné, protikřečové, obalující účinky;
  • Zlepšuje zrak;
  • Zabraňuje alergiím;
  • Normalizuje fungování nervového systému, bojuje proti stresu a špatné náladě;
  • Podporuje tvorbu kolagenu, čímž příznivě působí na pokožku, vyhlazuje vrásky;
  • Ulevuje od zácpy a obezity.

Zvědavý! Voda po namočení ječmene v ní obsahuje látku hordecin, která má antibakteriální a protiplísňové účinky.

Tradiční medicína ošetřuje ječmen:

  • Studený;
  • Kašel
  • Urolitiáza;
  • Diabetes.

Škodlivé

Těhotné ženy by si neměly dopřávat pokrmy z ječmene, protože může způsobit předčasný porod. Lidé s nadváhou nebo s glycinovou enteropatií by také měli používat tento přípravek s opatrností.

ČTĚTE VÍCE
Je možné rozmazat tělo jódem?

Pokud jste obézní, ječné kroupy lze konzumovat maximálně 2x týdně. Obiloviny jsou kontraindikovány během období exacerbace žaludečních a střevních onemocnění.

Jak vařit a podávat

Nejoblíbenějším jídlem z ječmene je kaše. Může být sladká i slaná, vařená v mléce nebo vodě, s přidáním čerstvého nebo sušeného ovoce. Vaření kaše ve vodě zahrnuje následující kroky:

  • Mytí obilovin studenou vodou;

Poradenství! Chcete-li získat viskózní kaši, musíte dodržet poměr 1 šálek obilovin na 4 šálky vody, v případě drobivé kaše – 1 šálek drceného ječmene na 2.5 šálku tekutiny.

  • Vložte obiloviny do vroucí vody;
  • Vařte 15 minut. na mírném ohni;
  • Vařte v troubě dalších 30 minut;
  • Přidání ovoce, soli nebo cukru.

Způsob vaření s mlékem je mírně odlišný:

  • Mytí drcených jader pod tekoucí vodou;
  • Vyluhujte cereálie po dobu 10-12 hodin;
  • pasírování obilovin;
  • Přidání 1 šálku vroucí vody;
  • Vařte 5 minut.

Slaná kaše se podává jako příloha k masu, sladká kaše se používá jako samostatné jídlo. Na bázi ječmene se připravují také polévky, želé a řízky. K pečení se používá mouka.

Jak si vybrat a uložit

Při nákupu ječmene upřednostněte balený produkt a pečlivě zvažte obsah balení. Obiloviny by měly být jednotného tvaru a jednotné barvy (od slámově žluté po světle šedou).

Na povrchu by neměly být žádné tmavé skvrny, které by naznačovaly vývoj hniloby. Přítomnost slupek, škůdců a nečistot je v pytli s obilovinami nepřijatelná. Po zakoupení obilovin by měla být nalita do skleněné nádoby a uložena na tmavém a suchém místě.

Kalorický obsah 313 kcal

Energetická hodnota produktu (poměr bílkovin, tuků, sacharidů):

Bílkoviny: 10 g. (∼ 40 kcal)

Tuk: 1.3 g. (∼ 11,7 kcal)

Sacharidy: 65.4 g. (∼ 261,6 kcal)

Poměr energie (b | f | y): 12% | 3% | 83%