Abyste zůstali co nejdéle mladí a zdraví, zařaďte do svého jídelníčku následující potravinové produkty, které naplní vaše tělo zdravými vitamíny a mikroelementy a síla a pohoda na sebe nenechají dlouho čekat.

Jak zastavit stárnutí organismu?

Stárnutí těla je fyziologický přirozený proces, ke kterému dochází s věkem. Když stárnutí začíná příliš brzy nebo rychle – označuje se to jako nedostatek bílkovin, tělo začne využívat stávající zásoby, což vede ke svalové dystrofii a ochablé kůži. Kromě toho se u staršího člověka nejen tvoří předčasné vrásky, ale nedostatek bílkovin v těle také způsobuje zdravotní problémy, jako jsou:

  • Špatné hojení ran;
  • Zhoršená paměť a pozornost;
  • špatné trávení;
  • Zhoršení stavu vlasů (ztráta, křehkost);
  • Otoky, snížená pracovní schopnost atd.

Pro udržení mládí a oddálení stáří není nutné sahat k novým injekcím a plastickým operacím, stačí zajistit dostatečné množství bílkovin v těle. Příznaky nedostatku bílkovin mohou chybět po dlouhou dobu a nemusí se objevit, ale v každém případě jsou doprovázeny snížením imunity a zvýšením náchylnosti těla k infekčním chorobám.

Doporučení pro zdravé stravování ve stáří

Výživa je zásadní téma v každé době. Výživa hraje zvláště důležitou roli u starších lidí, protože starší lidé jsou zvláště náchylní k podvýživě a mnoho nemocí, kterými trpí, je přímým důsledkem dietních faktorů. Změny, které zažíváme s věkem, ovlivňují i ​​náš metabolismus. U starších lidí se s věkem zpomalují metabolické procesy v těle, mizí potřeba zbytečných kalorií a zvyšuje se potřeba živin. Jedním z důvodů nedostatečné pozornosti věnované výživě u starších dospělých je to, že většina lidí plně nechápe její význam.

Abyste zůstali co nejdéle mladí a zdraví, zařaďte do svého jídelníčku následující potravinové produkty, které naplní vaše tělo zdravými vitamíny a mikroelementy a síla a pohoda na sebe nenechají dlouho čekat.

brokolice

Zelená zelenina z poddruhu květáku, obsahuje rostlinné bílkoviny se všemi esenciálními aminokyselinami (podobně jako maso a vaječné bílky), širokou škálu vitamínů, minerálních látek (sodík, železo, vápník, draslík, hořčík, fosfor) a vlákninu.

Prospěšné vlastnosti brokolice pro tělo starší osoby:

  • Brokolice zlepšuje funkci jater a střev;
  • Zlepšuje zrak;
  • Snižuje hladinu cholesterolu;
  • Čistí krev a odstraňuje toxiny;
  • Má protirakovinné vlastnosti;
  • Pomáhá obnovit sílu po aktivním cvičení nebo v pooperačním období;
  • Pomáhá vyrovnat se s anémií;
  • Zlepšuje ochranné funkce těla.
ČTĚTE VÍCE
Co je lepší topper nebo futon?

Kromě toho vápník v zelí pomáhá posilovat kosti a zuby. Brokolice je tedy i pro starší lidi výborným prostředkem k prevenci osteoporózy. Brokolici by měli s opatrností konzumovat starší lidé, kteří mají sklony k potravinovým alergiím, mají závažná onemocnění trávicího traktu a berou léky na ředění krve (brokolice může snižovat jejich účinnost).

Růstové klíčky

Odrůda bílého zelí ve formě malých hlávek zelí, které jsou mnohem bohatší na obsah bílkovin než jejich příbuzní (od 3,5g) a naplněné velkým množstvím vitamínů B, A, C, K, vlákniny a mnoha mikroprvků. V množství vitamínu C předčila růžičková kapusta i pomeranče a citrony. Z hlediska nutričních hodnot může snadno nahradit ryby a mořské plody díky obsaženým omega kyselinám.

Jíst růžičkovou kapustu je neuvěřitelně prospěšné, když stárnete:

  • Růžičková kapusta snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění a cholesterolu;
  • Má protizánětlivé, antioxidační a protirakovinné vlastnosti;
  • Pomáhá posilovat kosti a klouby;
  • Posiluje imunitu.

Na základě studií provedených mezi staršími lidmi (nad 65 let) bylo prokázáno, že pravidelná konzumace růžičkové kapusty také snižuje riziko cévních onemocnění. Vitamín A obsažený v tomto zelí pomáhá zlepšovat zrak a stav pokožky a zpomaluje proces stárnutí. Musíte ji však jíst s mírou, konzumace růžičkové kapusty ve velkém množství může narušit funkci štítné žlázy.

Avokádo (aligátor hruška)

Složením a chutí avokádo připomíná zeleninu, ale je považováno za ovoce. Husté ovoce oválného tvaru s tučnou dužinou, které obsahuje mnoho vitamínů (zejména vitamín D) a minerálních látek, vlákninu a nenasycené tuky. Obsah bílkovin v něm je 2g. K jídlu se používá pouze dužina plodů. Slupka a jádro avokáda jsou toxické a mohou způsobit gastrointestinální potíže a otravu.

Mezi příznivé vlastnosti avokáda patří:

  • Snížení hladiny cholesterolu a cukru v krvi;
  • Zlepšení fungování gastrointestinálního traktu a jater;
  • Posílení imunity;
  • Snížení rizika krevních sraženin a srdečních záchvatů;
  • Odstraňování toxinů z těla;
  • Posílení kostní a chrupavkové tkáně;
  • Avokádo podporuje regeneraci pokožky, zpomaluje stárnutí a léčí chudokrevnost.

Vědci zjistili, že každodenní konzumace avokáda staršími lidmi zlepšuje paměť a koncentraci. Optimální denní dávka ovoce je 1 ks denně nebo obden.

Chřest (chřest)

Nízkokalorické mladé výhonky keřů s velkým spektrem živin, vitamínů, minerálních látek a dietní vlákniny, z toho obsah bílkovin 3g. na 100 g.

ČTĚTE VÍCE
Které plavky skryjí vaše boky?

Existují 3 druhy chřestu:

Liší se od sebe stupněm zralosti a způsobem pěstování. Existuje také sójový chřest, který se získává po zpracování sójových bobů, je hojně využíván v korejské kuchyni a není skutečnou rostlinou. Pravidelná konzumace chřestu je prospěšná pro lidi v každém věku. Chřest je schopen:

  • Zlepšit trávení;
  • Odstraňte hlen;
  • Snižte hladinu cholesterolu v krvi;
  • Má protizánětlivé a diuretické vlastnosti;
  • Zabraňuje tvorbě nádorů;
  • Pomáhá posilovat kosti a zpomalovat stárnutí kůže;
  • Reguluje proces srážení krve;
  • Snižuje tlak;
  • Zvyšuje potenci u mužů.

Také konzumace chřestu může mít negativní vliv – vznik cukrovky a rozvoj urolitiázy. Chřest je lepší nekonzumovat (nebo jej konzumovat ve velmi malém množství po konzultaci s lékařem), kteří mají v anamnéze predispozice k alergiím, onemocněním trávicího traktu, cystitidě nebo prostatitidě.

Špenát

Zelená listová zelenina, která obsahuje hodně bílkovin (2,9 g), vitamínů (zejména vzácných PP), vlákniny a minerálních látek a dalších prospěšných látek, které žádná jiná zelenina nemá. Prospěšné vlastnosti špenátu:

  • Špenát obsahuje antioxidanty;
  • Zlepšuje imunitu;
  • Má laxativní a diuretický účinek;
  • Snižuje tlak;
  • Zlepšuje činnost kardiovaskulárního systému;
  • Vzhledem k velkému množství jódu ve složení je indikován pro osoby s nedostatkem jódu;
  • Obnovuje ženské hormonální hladiny;
  • Zvyšuje potenci u mužů;
  • Snižuje únavu očí a může předcházet retinální dystrofii.

Díky svým tonizujícím a omlazujícím vlastnostem se špenát používá v kosmetologii. Špenát obsahuje velké množství kyselin, proto by ho měli s opatrností konzumovat lidé s onemocněním žaludku, střev a žlučníku.

houby

Vynikající zdroj bílkovin, ne nadarmo se jim říká „lesní maso“. Houby obsahují několikanásobně více bílkovin než samotné maso. Obsahují aminokyseliny, vitamíny a další užitečné prvky. Vzhledem k tomu, že se houbové bílkoviny tráví hůře než z jakékoli jiné rostlinné potravy (60-70%) kvůli velkému množství vlákniny a chitinu, které zpomalují trávení, řadí se mezi těžce stravitelné potraviny a nedoporučují se k konzumace staršími lidmi, jejichž trávicí systém pracuje pomaleji. Pro starší lidi je vhodnější použít odvar nebo vývar z hub, který navíc obsahuje mnoho živin a zachová chuť hub bez problémů s trávením.

Příznivé vlastnosti houbových vývarů a odvarů pro starší osoby:

  • Provedené studie zahrnující starší lidi nad 60 let, kteří jedli několikrát týdně vařené houby (hlívu ústřičnou a žampiony), ukázaly, že houby snižují výskyt demence!
  • Konzumace hub má také dobrý vliv na srdeční činnost;
  • Zlepšuje funkci mozku;
  • Zabraňuje rakovinným nádorům;
  • Zlepšuje stav pokožky a zpomaluje proces stárnutí (ceps);
  • Snižuje riziko vzniku cukrovky;
  • Posiluje imunitu.
ČTĚTE VÍCE
Co můžete udělat pro zmírnění pálení žáhy?

Čerstvé houby mají výrazně menší obsah bílkovin než sušené houby. Nejvíce bílkovin mají hřiby, hřiby, hřiby a žampiony, nejméně bílkovin hřib, hřib mléčný, russula, medonosce a lišky.

kakaové boby

Vysoce kalorické plody čokoládového stromu s vysokým obsahem bílkovin (13g), tuků, vitamínů, cukru přírodního původu a prvků nezbytných pro tělo. Kakaové boby mají kromě chuti i pozitivní vliv na organismus, a to:

  • Zlepšuje fungování endokrinního systému;
  • Posiluje krevní cévy a ochranné funkce těla;
  • Normalizovat krevní tlak;
  • Zlepšuje funkci mozku a emoční stav;
  • Zvyšuje elasticitu pokožky;
  • Předcházet onemocněním očí.

S věkem se lidé vlivem hormonálních změn stávají emocionálnějšími, zvláště když lékaři doporučují, aby přestali pít kávu a černý čaj, takže kakaový nápoj přijde vhod. Kakao nemá na organismus žádné negativní účinky, ale pozor by si při jeho užívání měli dát lidé s cukrovkou, onemocněním ledvin a alergií na čokoládu.

Spirulina

Na základě obsahu rostlinných pigmentů je spirulina řazena mezi řasy, na základě chemického složení je řazena mezi bakterie. Jeho bohaté nutriční složení obsahuje bílkoviny – více než 60 %, vitamíny B, A, C, D, E, mikroprvky – hořčík, draslík a vápník, selen, fosfor, fluor, železo, aminokyseliny nezbytné pro tělo. Nejčastěji se tato řasa používá jako doplněk stravy ve formě tablet nebo prášku, dále pro kosmetické účely – pleťové či vlasové masky. Díky svému bohatému, vyváženému složení spirulina:

  • Normalizuje hladinu cholesterolu v krvi;
  • Obnovuje funkci jater;
  • Zvyšuje ochranné a regenerační vlastnosti těla;
  • Účinné při anémii;
  • Odstraňuje toxiny a alergeny;
  • Zlepšuje fungování trávicích orgánů;
  • Ničí rakovinné buňky;
  • Pomáhá při kožních onemocněních.
  • Zlepšuje celkové zdraví organismu.

Zpravidla neexistují žádné kontraindikace pro jeho použití, s výjimkou případů individuální nesnášenlivosti.

Správná výživa a zdravý životní styl jsou klíčem ke zdraví a dlouhověkosti v každém věku!

Jak tělo stárne, zvyšují se rizika různých fyzických a psychických negativních stavů. Zdravý životní styl může pomoci minimalizovat nebo dokonce předcházet mnoha zdravotním problémům, které postihují starší dospělé. Vyvážený jídelníček sestávající především ze zeleniny a ovoce, fazolí a čočky, celozrnných výrobků, ořechů a semínek a také malých porcí nízkotučných mléčných výrobků, vajec a libového masa je klíčem k udržení zdraví seniora!