Tato kořenová zelenina se na ruských jídelních lístcích teprve začíná objevovat. Nicméně je to chutné a zdravé. Promluvme si podrobněji.

„Sladký brambor není bratr bramboru“ – toto rčení vymysleli fanoušci brambor, kteří neocenili nasládlou chuť zámořské kořenové zeleniny. Ale marně. A ačkoli tato zelenina v Rusku teprve získává na popularitě, je čas mluvit o jejích škodách a přínosech pro lidské tělo.

popis

Batát je liána s jedlými hlízami, z nichž každá může vážit až 5 kilogramů. Druhý název pro sladké brambory je jam. A v Rusku se mu častěji říká sladké brambory. Dužnina může být v závislosti na odrůdě bílá, růžová, sytě červená nebo oranžová. Chuť je nasládlá. Domovinou sladkých brambor je Kolumbie a Peru a dnes je Čína uznávána jako hlavní producent zeleniny. Batáty se konzumují nejčastěji v Ugandě a Rwandě, Burundi, Nové Guineji a na Šalamounových ostrovech, i když jsou známé po celém světě. V Rusku zatím není rozšířen, možná kvůli našim klimatickým podmínkám. Při vysokých teplotách (nad +25 ℃) roste kořenová plodina malá a vůbec netoleruje chlad.

Složení a kalorie

Chemické složení sladkých brambor je bohatší než brambor. Má vyšší obsah vlákniny, železa, vápníku, glukózy, minerálních solí, vitamínů a provitamínů. Z vodorozpustných: vitamíny C, B1, B2, B3 (PP), B4, B5, B6 a B9. Z vitamínů rozpustných v tucích batáty obsahují: A, betakaroten, alfakaroten, E a K. 100 g batátů obsahuje:

  • proteiny – 1,57 g;
  • tuky – 0,05 g;
  • sacharidy – 20,1 g;
  • voda – 77,28 g;
  • popel – 0,99 g.

Sladká brambora. Obsah kalorií – 86 kcal.

Celkový obsah: škrob – 12,7 g (ve zralých okopaninách sladkých brambor dosahuje hladina škrobu 30 %); cukr – 4,2 g; vláknina – 3,0 g.

Jeden středně velký syrový sladký brambor poskytuje vaši denní dávku vitamínu C.

Co je užitečné sladké brambory

Odborníci na výživu a lékaři aktivně zavádějí batáty do zdravé výživy při problémech s gastrointestinálním traktem, vysokou hladinou cukru v krvi, v období fyzického a nervového stresu a nedostatku saturace vitamíny.

Odrůdy sladkých brambor se snadno rozlišují podle barvy jejich dužiny. Zeleninové mají žlutou barvu, dezertní (chuť připomíná meloun a banány) jsou červené a oranžové a krmné mají bílou dužninu. Čím je ovoce jasnější, tím je jeho chuť sladší a bohatší. To samé – a zdravější. Červené, oranžové a žluté odrůdy jsou nejbohatší na vitamíny a karoten.

Výhody sladkých brambor pro hubnutí

Vláknina, na kterou jsou batáty bohaté, podporuje rychlé zasycení a stimuluje metabolismus. Proto je tato zelenina i přes vysoký obsah sacharidů často zařazována do jídelníčku a doporučuje se při hubnutí.

ČTĚTE VÍCE
Jak se zbavit lupů pomocí jedlé sody?

Sladké brambory v kosmetologii

Prospěšné látky, které tvoří batáty, neunikly pozornosti kosmetologů po celém světě.

Vymačkaná šťáva ze sladkých brambor se používá jako vtírání do kořínků. vlasy pro aktivní růst a zdraví 20-30 minut před mytím vlasů.

Největší oblibu si ale získaly masky. V tomto případě se sladké brambory ukázaly jako univerzální – jsou vhodné pro čištění, osvěžení a omlazení pokožky obličeje všech typů. Pro většinu masek se používá vařená hlíza sladkých brambor a pyré.

Pro rozjasnění a omlazení pleti Do batátového pyré přidejte 1 dezertní lžíci olivového oleje, nechte 20 minut působit a opláchněte teplou a poté studenou vodou.

Pro suchou pokožku se sklonem k zánětům Směs se smíchá se zakysanou smetanou a promyje se slabým nálevem zeleného čaje.

Odstraňte přebytečnou mastnou pokožku Pomáhá batátová maska ​​s kuřecím žloutkem a smetanou.

Léčivé vlastnosti sladkých brambor

  1. Batáty jsou jednou ze vzácných sladkých potravin doporučovaných při cukrovce a hubnutí.
  2. Zařazeno do seznamu produktů, které posilují imunitní systém.
  3. Díky vysokému obsahu vlákniny, karotenoidů a vitamínů B a C snižuje hladinu špatného cholesterolu, posiluje stěny cév a pomáhá normalizovat krevní tlak.
  4. Při stresu zlepšuje náladu a doplňuje nedostatek draslíku.
  5. Užitečné pro udržení mladistvé pleti díky obsahu vitaminu C, který podporuje tvorbu kolagenu a působí antioxidačně, a vitaminu A, který se podílí na procesu regenerace.
  6. Je užitečný zejména pro ženy k normalizaci hormonální hladiny a v období menopauzy díky obsahu fytoestrogenů, podobných ženským hormonům.
  7. Jako produkt s vysokým procentem sacharidů zvyšuje odolnost při těžké fyzické zátěži a podílí se na regulaci metabolických procesů.

Škody a kontraindikace

Debata o prospěšnosti a škodlivosti sladkých brambor se rozhořívá hlavně u nastávajících nebo kojících matek. V Izraeli se věří, že sladké brambory mají více výhod a nezpůsobí škodu. Ruští vědci ale berou v úvahu všechna rizika a nedoporučují konzumaci batátů během těhotenství a kojení z více důvodů. Přebytek vitaminu A tak může vyvolat alergické reakce a patologie vývoje plodu a vysoký obsah karotenoidů může způsobit beta-karotenovou žloutenku. Navíc není vždy možné určit, jakou chemikálií výrobce plantáže sladkých brambor pohnojil.

Přípravek je zakázáno používat v přítomnosti ulcerózní kolitidy, divertikulitidy a urolitiázy. S opatrností a pouze po konzultaci s lékařem lze v malém množství při zvýšené kyselosti žaludku a dvanácterníkového vředu.

Ve vzácných případech se může objevit individuální nesnášenlivost sladkých brambor.

Nesmíme zapomínat na nebezpečí nadměrné konzumace jakéhokoli produktu, i toho nejzdravějšího.

ČTĚTE VÍCE
Je možné utáhnout obličej kvašem?

Rozdíly mezi sladkými bramborami a bramborami

Batáty se od brambor liší vzhledem, obsahem a chutí. Plody sladkých brambor jsou protáhlé, válcového tvaru a váží mnohem více než brambory. Dužnina je jemná, šťavnatá a sladká. Kůže je tenká.

Dá se říci, že batáty mají širší využití než brambory. Batáty se dají připravit na různé způsoby. Skvěle se hodí jak jako základ do polévek, salátů, kastrolů a příloh, tak k přípravě dezertů a nápojů.

Můžete jíst syrové sladké brambory?

Batáty jsou široce používány v gastronomii mnoha zemí. Předpokládá se, že jde o jeden z mála produktů, které jsou stejně ceněny ve vysoké gastronomii i ve stravě chudých. Konzumuje se vařený, pečený a smažený a přidává se jako náplň do pečiva. Připravují marshmallow a suflé, želé a hranolky. Z hlíz se připravuje vysoce škrobová mouka. Ze semen batátu se vyrábí nápoj podobný kávě. Po sklizni se listy a stonky používají k mulčování půdy a krmení hospodářských zvířat.

Mladé čerstvé výhonky se používají jako zálivka do masitých pokrmů a různých salátů. Zároveň se speciálně namáčejí a vymačkává se šťáva, která odstraňuje hořkost.

Samotná kořenová zelenina může a měla by se konzumovat syrová. Chutnají jako sladká šťavnatá mrkev.

Jak skladovat sladké brambory

Správně vybrané batáty se budou dobře skladovat. Kvalitní zelenina bude suchá, těžká a její slupka bude čistá, bez poškození, výrůstků a skvrn.

Skladování batátů v lednici je přísně zakázáno.

Batáty před uskladněním není nutné omývat, a pokud už je myjete, tak pouze vlažnou vodou a poté důkladně osušte. Pokud poškodíte jemnou slupku, batát dlouho nevydrží.

V chladu začnou batáty hnít a při 20 ℃ začnou klíčit. Ideální podmínky pro skladování batátů jsou 85% vlhkost a teplota 13 – 16 ℃. Tuto kořenovou zeleninu je nejlepší skladovat v dřevěných krabicích, posypaných suchým pískem nebo předem zabalenou v papíru.

Zajímavá fakta o sladkých bramborách

  1. Sladké brambory také poskytují výhody kuřákům, doplňují nedostatek vitamínu A, a tím snižují riziko rakoviny hrtanu a plic.
  2. V Japonsku jsou sladké brambory jednou z nejdůležitějších složek sladkostí. V Číně ji raději pečou vcelku nebo ji přidávají do zahřívací zázvorové polévky. V Koreji se čiré nudle vyrábějí ze sladkých brambor. A v Ugandě se ze sušených jamů vaří povzbuzující ranní čaj.
  3. Louisiana hostí každoroční festival Yambilee věnovaný bramborám.

Batát neboli batát se na našem stole často neobjevuje. A úplně marně. Tato kořenová zelenina je totiž pro tělo velmi prospěšná. A při správném použití jsou batáty užitečné i při hubnutí.

ČTĚTE VÍCE
Jak sbírat vyčesané vlasy?

Jak jíst sladké brambory při hubnutí?

Batáty obsahují spoustu cenných látek. Jsou to organické kyseliny, antioxidanty, vláknina, vitamíny P, E, C, A a skupiny B, selen, fosfor, měď, železo, draslík, antokyany, cukry. A přitom 100 g produktu obsahuje pouze 60 kcal.

Proč byste měli jíst sladké brambory na hubnutí? Kromě nízkého obsahu kalorií tato kořenová zelenina dokonale čistí střeva, protože působí mírně projímavě, normalizuje činnost trávicího systému a díky vláknině dodává pocit plnosti na dlouhou dobu (je více jemnější než zelí nebo řepa).

Hubnutí nastane rychle, pokud je zdravá kořenová zelenina vařená, pečená nebo dušená. Sladké brambory připravují lahodné polévky a vydatná dušená jídla. Nejzdravější je jíst batáty syrové. Může být přidán do různých salátů, smoothies a občerstvení. Při hubnutí je nejlepší kombinovat kořenovou zeleninu se zeleninou. Můžete také připravit sladké pyré a přidat bobule, ovoce, sušené ovoce a koření. Tím urychlíte proces zbavování se přebytečných kilogramů.

Tuto kořenovou zeleninu můžete jíst kdykoli během dne. Ráno můžete jíst lehký salát, odpoledne pečený sladký brambor a večer si udělat kastrol. Ano, protože batáty mají nízký glykemický index, lze je jíst večer.

Existují také kontraindikace pro použití tohoto produktu. Nedoporučuje se jíst sladké brambory, pokud máte vřed, kolitidu, individuální nesnášenlivost nebo těhotenství.

Jak zavádět příkrmy při kojení: doporučení a tipy

Vše, co potřebujete vědět o zavádění doplňkových potravin během kojení: od načasování po funkce.

Existují nějaké diety ze sladkých brambor?

Nejjednodušší je samozřejmě držet se správné výživy a zařazovat batáty do svého jídelníčku častěji. Hubnutí v tomto případě nebude příliš rychlé, ale pohodlné.

Menu lze nastavit takto:

  • ráno: omeleta s petrželkou a rajčaty, ovocné smoothie;
  • druhá snídaně: hrst ořechů a sušeného ovoce;
  • oběd: polévka ze sladkých brambor a mrkve, pečená ryba s citronem, salát, hruška a rakytníkový kompot;
  • odpolední svačina: tvaroh s banánem;
  • večeře: plátek vařené ryby a dušené brokolice, několik sladkých bramborových placiček, mátový čaj;
  • před spaním: kefír.

Existují ale i diety založené na této kořenové zelenině. Dlouhodobá dieta trvá týden. Při dodržování diety můžete jíst zeleninu, ryby, ovoce, houby, rýži, bobule a mořské plody. Můžete pít zelený čaj, ovocné nápoje, kompoty a čistou vodu.

Dietní menu bude následující:

  • snídaně: rýže s ovocem, zeleninový salát (včetně sladkých brambor), zelený čaj;
  • svačina: ovocný salát;
  • oběd: houbová polévka, dušené sladké brambory, vařené mořské plody, kompot;
  • odpolední svačina: půl sklenice jakýchkoli bobulí;
  • večer: vařená ryba a salát ze sladkých brambor, brusinkový džus.
ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou nejlepší pleťové tonery?

Tato dieta je celkem sytá, ale existuje i kratší a hladovější varianta. Je vhodný pro ty, kteří chtějí rychle zhubnout.

Musí se dodržovat tři dny. Můžete jíst pouze zeleninu, ovoce a tvaroh. Z těchto produktů smíte připravovat jakákoli jídla, pokud je nesmažíte.

Dietní menu není příliš syté:

  • ráno: zeleninový salát s batáty a paprikou, tvaroh;
  • svačina: jahodovo-ovocné smoothie;
  • oběd: zdravá polévka z kořenové zeleniny, ovoce a kompot;
  • odpolední svačina: salát;
  • večeře: pečený batát s další zeleninou, 100 g tvarohu s ovocem.

Samozřejmě během jakékoli diety musíte pít dostatek čisté vody, abyste se vyhnuli dehydrataci a zrychlili metabolismus.

Originální a jednoduché recepty

Existuje mnoho zajímavých pokrmů, které lze připravit ze zdravé kořenové zeleniny. Patří mezi ně kastrol, saláty, dušená jídla, pyré, polévky a mnoho dalšího. Recepty jsou různé. Ale při hubnutí byste měli volit nízkokalorické varianty. Zde jsou některé recepty.

Krémová polévka

Nakrájejte 300 g dýně, dvě mrkve, červenou cibuli a dvě kořenové zeleniny. Zeleninu dejte na plech a smíchejte s nastrouhaným kořenem zázvoru, semínky koriandru, sójovou omáčkou, stonky koriandru, olivovým olejem a česnekem. Pečte dvacet pět minut. Vše vložte do hrnce, přidejte vodu, sůl a vařte 15 minut. Promícháme a podáváme, ozdobené koriandrem.

Čočková a cizrnová polévka

Uvařte 200 g cizrny. Červenou cibuli nakrájíme, přidáme kmín, hořčičná semínka a kari, pár minut podusíme. Do pánve dáme nakrájená rajčata (pět kusů), 100 g čočky, koriandr, sůl a dusíme dvacet minut. Poté přidáme jeden batát a vaříme do měkka. Ke konci přidáme cizrnu, opepříme, posypeme nasekanou petrželkou. Po několika minutách odstraňte z tepla.

Puree

Do alobalu zabalte jeden brambor, jeden batát a čtyři stroužky česneku. Pečeme v troubě. Poté rozemelte na kaši, přidejte sůl, nasekanou petrželku, lžíci čerstvé nasekané šalvěje, půl sklenice přírodního jogurtu.

Smoothies

V mixéru umelte řepu, jeden malý sladký brambor, rajče a pět jahod. Přidejte čtvrt sklenice vody a trochu limetkové šťávy. Znovu porazit.

Salát

V troubě upečte velký sladký brambor a nakrájejte ho. Avokádo nakrájíme na tenké plátky. Koriandr nasekáme nahrubo, červenou cibuli nakrájíme na půlkolečka, špenát nasekáme. Vše promícháme, přidáme plátky rajčat. Dochutíme limetkovou šťávou, medem a olivovým olejem. Navrch nasypte dýňová semínka.

Saute

Červenou cibuli nakrájíme nahrubo a orestujeme. Přidejte jeden nakrájený batát, dvě sladké papriky, pár rajčat. Vařte, dokud nebude téměř hotová. Pět minut před koncem vaření přidáme čerstvý tymián a oregano, osolíme. Po pěti minutách stáhněte z ohně.

ČTĚTE VÍCE
Které prodloužení řas vydrží nejdéle?

Pečené sladké brambory se sýrem

Batáty zabalte do alobalu spolu se stroužkem česneku a snítkou tymiánu a pečte čtyřicet minut. Poté kořenovou zeleninu rozkrojte na dvě části, posypte pepřem a solí a pečte dalších dvacet minut. Nivu rozmačkáme a posypeme uvařenými batáty. Na přání můžete posypat i mandlovými lupínky.

Čerstvý salát ze sladkých brambor

Batáty nastrouháme, dvě různobarevné papriky a tři rajčata nakrájíme na kostičky, červenou cibuli nakrájíme na půlkolečka. Vše promícháme, dochutíme citronovou šťávou a olivovým olejem a dosolíme.

Všechny recepty jsou jednoduché a pokrmy jsou nejen zdravé, ale i chutné. Zařaďte batáty do svého jídelníčku častěji a připravujte nová kulinární mistrovská díla.

Použité fotografické materiály Shutterstock

Číst dál

Péče o pleť s hlubokými vráskami

Je možné bojovat s hlubokými vráskami? Jakou péči potřebuje stárnoucí pleť? Příčiny vzniku a korekce hlubokých vrásek.

Barva, která nevoní po čpavku, ale po kávě: volba pro náročné

Barvy na vlasy vydávají nepříjemný zápach čpavku, ale existuje produkt, který tuto nevýhodu nemá. Krásně voní po kávě.

Prevence sezónních onemocnění: posílení imunitního systému

Jak posilování imunitního systému přispívá k prevenci sezónních onemocnění? Jaká je v tomto případě role imunity?

Jak posílit imunitu?

V jakých případech je nutné posílit imunitní systém? Může výživa ovlivnit obranyschopnost člověka?

Imunita a nachlazení

Jak pomoci imunitnímu systému odolávat nemocem? Jak ji v zimě posílit?

Prevence pro imunitu

Posílení imunitního systému vám pomůže zůstat zdraví. Pro zvýšení ochranných funkcí těla je nutné správně jíst a vést zdravý životní styl.

Jak na jaře zvýšit imunitu organismu?

Posílení imunitního systému a snížení pravděpodobnosti onemocnění je docela možné. Jak se na jaře správně starat o svůj imunitní systém, se dočtete dále v článku.

Základní typy péče o pleť doma

Hlavními postupy péče o pleť jsou kosmetická opatření k čištění, tonizaci, hydrataci a ochraně epidermis.

Výživa po otravě jídlem

Dieta hraje klíčovou roli při léčbě otravy jídlem. Jak se vrátit k běžné stravě bez újmy na zdraví?

Jak zavádět příkrmy při kojení: doporučení a tipy

Vše, co potřebujete vědět o zavádění doplňkových potravin během kojení: od načasování po funkce.

Vlastnosti péče o stárnoucí pleť

Každá žena by chtěla prodloužit mládí své pleti na mnoho let. Jak se účinně vypořádat s příznaky vadnutí?

Laserová léčba křečových žil

Laserová léčba křečových žil je považována za jednu z nejmodernějších, nejúčinnějších a bezpečných metod léčby takové běžné patologie.