Za dob starých Řeků se odvar z lněného semínka používal jako protizánětlivý prostředek. Již více než dva tisíce let lidé využívají léčivé vlastnosti semen. Odborník na výživu Mariyat Mukhina v rozhovoru pro NewInform hovořil o výhodách i škodách produktu pro lidské tělo.

Nejčastěji se len používá k výrobě příze a dietního oleje. Oděvy vyrobené z tohoto materiálu jsou trvanlivé a odolné proti opotřebení a zároveň jsou šetrné k životnímu prostředí. Lněný olej je dietní produkt, zdroj esenciálních mastných kyselin, které si tělo nedokáže samo vyrobit. Lněná semena se také používají k boji proti různým nemocem.

V posledních letech získalo pěstování lnu v Rusku významnou vládní podporu. Do roku 2025 se plánuje zvýšení produkce lněných vláken o 38 %. Pomoc od státu dostávají nejen producenti, ale i zpracovatelé: od roku 2018 je uhrazeno 25 % skutečných nákladů podniků na zpracování lnu.

Zakladatel sítě klinik Origitia, odborník na výživu Mariyat Mukhina, podrobně vysvětlil, že lněné semínko je jedinečná superpotravina, srovnatelná se semínky: quinoa, chia, matcha, goji a další.

„Jsou zdravé, obsahují velké množství omega-6 a omega-3 a nasycených mastných kyselin nezbytných pro činnost mozku, syntézu membrán všech buněk, syntézu hormonů, mediátorů a zlepšení metabolismu tuků. Obsahují hodně vlákniny, která absorbuje toxiny a čistí střevní klky od plaku, kamenů a dalších věcí. Semínka mají také protizánětlivé a projímavé účinky,“ uvedla.

Specialista dodal, že semena mají silný antiparazitární účinek.

„Vláknina vytlačuje parazity ze střev. Mají obecně bohaté složení: fosfor, železo, měď, mangan, vápník, silen a další užitečné látky. Diuretikum jsou také díky polysacharidům, které zadržují hodně vody, vytahují přebytečnou vodu ze střev, což také pomáhá při otocích. Semena jsou užitečná při cukrovce, snižují množství cukru v krvi. Také užitečné pro všechna autoimunitní onemocnění,“ vysvětlil Dr. Mukhina.

Podle výživového poradce se semínka nedají spolknout, musí se žvýkat, jinak se nestráví a tělo nedostane všechny prospěšné vlastnosti. Radí buď namlít, důkladně rozžvýkat, nebo vylouhovat.

Specialista varoval před nebezpečnými složkami obsaženými ve lněném semínku.

„Obsahují linamarin, což je ochranná funkce rostlin, aby ho zvířata nežrala a úroda se množila. Jedná se o druh rostlinného jedu. A při zahřátí se tento stabilizátor zničí, takže semena je třeba uvařit nebo mírně smažit. Tato látka však vylučuje hlen, který se konzumuje samostatně: vaří se s vroucí vodou a získává se přes síto. Protože má expektorační účinek, je zvláště důležitý u plicních syndromů,“ sdělil řečník.

ČTĚTE VÍCE
Dá se teď francouzsky?

Lékař zmínil další toxickou látku.

„Je tam nebezpečná složka – kyselina kyanovodíková. Jedná se o druh jedu, který se i v malých dávkách v těle může změnit na kyanid draselný. Malé množství kyanidu draselného může zabít. Proto lněná semínka nejsou potravinou, ale lékem,“ řekla.

Mariyat Mukhina upozornil na nutnost dodržovat podmínky dávkování a skladování semen.

„Důležité je dodržovat dávkování, 50 gramů (vrchní polévková lžíce) denně. Při nákupu v lékárně zkontrolujte datum spotřeby. V lednici se dá skladovat až dva roky,“ dodal odborník.

Když už mluvíme o kompatibilitě semen s jinými produkty, odborník na výživu připomněl, že se nyní často přidává do chleba, pečiva a dokonce i do kosmetiky.

„100 gramů lněných semínek obsahuje 33 gramů bílkovin, což je mnohem více než fazole a čočka. Zdravý proteinový produkt pro vegany, ale opět v malé dávce,“ naznačil specialista.

Poznamenala také, že len je unikátní plodina, na kterou by se nemělo zapomínat.

Chia a lněná semínka se pevně usadila v jídelníčku těch, kteří se semínky snaží podpořit tělo a zdraví. Chia se přidává do smoothies a ze lnu se dá připravit chutná a zdravá kaše. Ale jak správně jíst semínka – drtit, namáčet či nenamáčet – to je také důležité vědět. Odbornice na výživu Yana Legeza se podělila o svá doporučení v této věci. A v našem kalendáři letních životních hacků jsou doporučení, jak strávit letošní léto vesele a užitečně.

Proč potřebujeme konzumovat semena?

Semínka v jakékoli podobě jsou skvělým způsobem, jak posílit imunitní systém. Jsou dobré pro střeva, normalizují mikroflóru a také pomáhají tělu zbavit se odpadu. Semínka – chia a lněná – lze namáčet i nenamáčet, lze je mlít nebo konzumovat bez něj. Hlavní věc je pochopit, co chcete ze semen získat

Semena je třeba rozdrtit, pokud

Deokupace jihu země – jak ukrajinská armáda znovu dobývá území

Zákaz pohybu po zemi pro osoby odpovědné za vojenskou službu – všechny podrobnosti

Raketové útoky na mírumilovná ukrajinská města – červenec 2022

ruský jaderný terorismus

Musíte z nich získat omega-3 a další mikroelementy. V opačném případě se semena nerozdělí a jednoduše projdou střevy a nezůstanou pro vás nic užitečného.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh ženy se nazývá dáma?

Nedrťte a důkladně nežvýkejte, pokud

Potřebujete vyčistit střeva a zbavit je toxinů. Rozdrcená semena působí jako kartáč, který čistí střeva a působí jako projímadlo. V tomto případě budou semena částečně strávena a zbývající část, nestrávená část, pomůže vyčistit usazeniny na stěnách střev.

Semena je třeba namočit, pokud

Přidejte chia semínka do pudinků / Fotografie: Depositphotos

Potřebujeme získat prospěšné bifidobakterie, vznikají při procesu fermentace. Namočte do vody nebo rostlinného mléka a nechte několik hodin přikryté. Čím více času necháte namočit, tím lépe. Pokud ji namočíte do vody, nemusíte ji dávat do lednice. Pokud jsou v rostlinném mléce, musíte je uchovávat v lednici. Výsledkem je slizký film, který je probiotický – podporuje vaši mikroflóru.

Pokud to není nutné, nenamáčejte.

Pořiďte si absorbent a detoxikátor. Semínka, zejména chia semínka, přitahují velké množství toxinů a nabobtnají ve střevech a následně „vynášejí“ veškerý odpad a toxiny.

A ráda bych se zaměřila na lněné kaše, které se často používají jako detoxikační prostředek a prostředek ke zlepšení střevní mikroflóry. I když nemáte žádnou intoleranci nebo kontraindikace, neměli byste to zneužívat. Optimální množství lněné kaše je 2x týdně. Důležité: pijte hodně vody.

Zde se dozvíte, zda může být chléb bez droždí zdravý.