Být či nebýt okurkami a bramborami na jídelníčku kojící matky? Jakou zeleninu lze při kojení jíst a kterou naopak omezit?

3 min. číst únor. 17, 2022

Složení mateřského mléka ovlivňuje zdraví dítěte – to je fakt. Ženy proto ze strachu z koliky, gaziki, alergií a nadýmání drobků často omezují svůj jídelníček. Ale kvalitní a pestrá výživa je klíčem k zotavení těla po porodu. Vláknina pomáhá předcházet zácpě. Nízkokalorická dieta pomáhá shodit přebytečná kila a nepřibrat navíc. Je také důležité pamatovat na to, že malý potřebuje vitamíny a minerály a ty může získat pouze z mateřského mléka. Jakou zeleninu mohou kojící matky jíst a co by se mělo v jídelníčku ubrat nebo alespoň minimalizovat?

Jaká zelenina může být s HB

  • Brambory. Je považován za vysoce kalorický, ale zároveň neutrální produkt. Jezte s mírou. Dejte přednost pečeným a vařeným bramborám. Vyhněte se smaženým bramborám a hranolkům.
  • Zelí (květák a brokolice). Kyselina listová, vitamín C, železo a zinek činí z produktu nezbytnou složku stravy matek i batolat. Pokud se obáváte, že by syrové zelí mohlo způsobit nadýmání vašeho dítěte, brokolici spařte nebo uvařte.

Američané věří, že neexistují žádné zakázané potraviny s HB. Hlavní věcí je vyloučit plynotvorné složky a silné alergeny.

  • Mrkev. Vysoký obsah vitamínu A je důvodem, proč maminky milují mrkev. Ale je lepší zavádět produkt postupně, podle reakce těla dítěte. Pokud na kůži není vyrážka, klidně mrkev průběžně přidávejte.
  • Řepa. Užitečný nízkokalorický produkt. Může ale způsobovat alergie a je zakázáno lidem s cukrovkou a osteoporózou (v prvním případě kvůli vysokému obsahu cukru, ve druhém kvůli schopnosti bránit vstřebávání vápníku).
  • Squashes. Odstraňte toxiny z těla. Nezpůsobuje alergie a vzhled plynu.
  • Paprika. Bohaté na vápník a rutin. Odborníci na výživu doporučují dát přednost zelené a žluté paprikě.
  • Lilek. Obsahuje pektin, který zlepšuje metabolismus. Další názorný příklad toho, jakou zeleninu můžete jíst při kojení.
  • Celer. Pyšní se přítomností vitamínů B a E. Nejen, že nepřispívá k nadýmání, ale pomáhá i při takovém problému.

Zeleninu jíst opatrně

Nyní víte, co můžete jíst pro kojící matku. Neříkáme, že vše ostatní je přísně zakázáno. Ale musí být používány velmi opatrně. Mezi nimi:

  • Огурцы. Nízkokalorický a nízkoalergenní produkt, který může způsobit plynatost. Proto jej nezneužívejte (zejména do 1 měsíce věku dítěte).
  • Rajčata. Bohaté na železo, zinek a vápník. Ale je lepší je nezavádět do stravy dítěte až měsíc – riziko alergické reakce je poměrně vysoké. Jako alternativu můžete vyzkoušet žluté odrůdy rajčat.
  • Bílé zelí). Může způsobit nadýmání. Ale pokud opravdu chcete, snažte se nejíst to čerstvé a nakládané, raději vařené a dušené.
  • Česnek a cibule. Užitečné, ale dejte mléku specifickou chuť. Malý proto může kojení odmítnout.
ČTĚTE VÍCE
Jakou barvu zvolit pro popelavou barvu vlasů?

Základní pravidla pro konzumaci zeleniny s HB

Potraviny nemusí být syrové (navíc někteří odborníci doporučují omezit konzumaci syrové zeleniny až do 3 let věku miminka). Připravte kastrol, polévky, dušená jídla a pyré. Další doporučení:

  • Zadejte každý nový produkt samostatně a během 2-3 dnů sledujte pohodu dítěte. Pokud má arašíd negativní reakci, dočasně produkt zlikvidujte.
  • Příliš mnoho zeleniny je stejně špatné jako příliš málo. Dodržujte doporučenou denní dávku.
  • Majonézu a jiné omáčky jako součást zeleninových jídel odmítněte. Alternativou by byla zelenina nebo máslo.
  • Buďte opatrní s čerstvým a smaženým. Je lepší dát přednost pečeným, vařeným a dušeným.
  • Vybírejte bio zeleninu vypěstovanou bez použití chemie.
  • Před jídlem vždy jídlo důkladně omyjte.
  • Pokud plánujete zmrazit, nezapomeňte, že rozmrazování je povoleno 1krát.

Nyní víte, jakou zeleninu můžete při kojení jíst a kterou byste měli omezit. Správné stravování prospěje vám i vašemu miminku.