Nastavení správné výšky sedla se zdá být tak základním prvkem cyklistiky, že profesionálové by už měli mít jediný správný způsob, jak to udělat. To však absolutně není pravda. Všichni odborníci se přitom shodují, že špatně nastavená výška sedla může vést k nepříjemným následkům.

Poloha sedla je o zdraví vašich kloubů. Pokud jste nehádali správně s výškou, bude na ně a na vazy na ischiální tuberosity nepříznivý tlak. Jízda na kole nepřinese žádné potěšení a není třeba se snažit zvykat si na nepohodlí: kolo by mělo být pohodlné.

Nedávná studie zjistila, že příliš nízké sezení může zvýšit vaši únavu o 12 %. Tuto funkci lze dokonce úspěšně využít. Pokud na cyklistický trénink nemáte moc času, můžete sedlo snížit o něco níže, než je vaše obvyklá poloha, a dodatečně tak zatěžovat svaly. To je zajímavá teorie. Pokud ale víme, jaká výška je nevhodná, pak musíme pochopit, jak sedlo správně nastavit. Bohužel ne vždy tomu tak je. A v naší dnešní publikaci se pokusíme pochopit, jaké přístupy existují k výběru optimální polohy sedla.

1) „Metoda paty“

Právě ten si s největší pravděpodobností jako první zapamatuje prodavač v prodejně kol, případně váš fitness trenér.
Musíte si vzít běžnou cyklistickou obuv a nastavit sedlo do takové výšky, abyste při sezení měli nohu rovně a patu pevně opřenou o pedál (měřený pedál by měl být v nejnižší poloze). metoda je rozšířená, nemá žádné vědecké důkazy a často vede k volbě nevhodné výšky sedla.
Profesor Will Pelever z Mississippi Woman’s University v nedávném článku, který porovnával různé metody pro výběr optimální výšky sedla, napsal: „Hlavním problémem metody Heel je to, že nebere v úvahu individuální strukturu stehenní kosti, holenní kosti a délku chodidla. “

2) „109% metoda“
V roce 1967 by Hamley a Thomas vyvinuli vědecky podloženou metodu. Hodně experimentovali s různými polohami sedla a došli k závěru, že optimální vzdálenost od středu pedálu k vrcholu sedla by měla být 109 % délky nohy cyklisty, měřeno od třísel k patě.
Měření můžete snadno provést doma pomocí metru nebo dokonce obvykle pravítka. Pro co nejpřesnější výsledek však doporučujeme postup několikrát opakovat.Tato metoda je velmi oblíbená a často doporučovaná profesionálními trenéry, kteří trénují cyklisty světové úrovně. Profesor Pelever však zjistil, že je horší než Holmesova metoda, pokud jde o úsporu úsilí jezdce a efektivitu šlapání.

ČTĚTE VÍCE
Komu se hodí roztrhaná ofina?

3) LeMondova metoda
Řeč je o oblíbené variaci metody 109%, kterou vyvinul a zpopularizoval trojnásobný vítěz cyklistického závodu Tour de France Greg LeMond.
Tato metoda také využívá délku nohy, měřenou od třísel k patě, k určení optimální výšky sedla. Ale zároveň, podle LeMondova vzorce, vzdálenost od středu kočáru (a ne pedálu v dolní poloze) k hornímu bodu sedla by měla být 88,3% délky nohy jezdce.

Zajímavostí je, že podle Peleverova výzkumu se výška sedla při použití této metody často liší od údajů, které získáme při použití „metody 109 %. A i když je metoda LeMond vhodná pro velké množství cyklistů, jsou tací, pro které ideální není.

4) Holmesova metoda
Původně byl vyvinut pro snížení počtu zranění spojených s aktivním šlapáním u profesionálních sportovců. Proto se přístup, na kterém je založen, výrazně liší od těch, které jsou uvedeny výše.
Při určování optimální výšky sedla se používá zařízení tzv goniometr. Pomáhá určit úhel vytvořený v kolenním kloubu, když je jeden z pedálů ve spodní poloze (viz obrázek výše). Holm říká, že optimální rozsah pro cyklistu je mezi 25 a 30 stupni. Zároveň je pro lidi trpící zánětem šlach kolenního kloubu lepší zaměřit se na úhly blížící se 25 stupňům.
Tato metoda může znít příliš vědecky a většina cyklistů bude pravděpodobně dobře fungovat s metodami popsanými výše. Rádi bychom vás však upozornili na skutečnost, že místo specializovaného goniometru můžete použít levný úhloměr, který lze snadno pořídit, aniž byste za něj utráceli značné peníze, ale ušetříte si případné problémy s koleny.
Výzkum profesora Pelevera ukázal, že tato metoda (zejména při úhlu kolena 25 stupňů) výrazně předčí ostatní, pokud jde o výkon jezdce v sedle.

Závěry
Při výběru výšky sedla byste také neměli zcela věřit svým pocitům. Pelever o tom píše toto: „Pokud jezdíte s nízkým sedlem poměrně dlouho, může se pro vás přechod do normální výšky stát zpočátku velmi neobvyklým. Jakmile se však vaše tělo přizpůsobí (což se stane během 1-2 týdnů), nový střih se bude nejen cítit pohodlně, ale také bude vaše jízda z dlouhodobého hlediska mnohem příjemnější a efektivnější.“

ČTĚTE VÍCE
Jak vypadají prsatější šaty?

Pokud po několika týdnech jízdy s novou výškou sedla stále pociťujete nepohodlí, pak samozřejmě musíte pokračovat v hledání optimální polohy. Nejlepší je začít s Holmesovou metodou, ujistěte se, že můžete pohodlně šlapat v sedě (nesahejte na pedál, když je v nejnižší poloze) a podle potřeby upravte úhel sedla.

Profesor Pelever také poznamenal: „Když jsem dokončoval pozici jezdce, úhel jeho kolena při šlapání (s pedálem ve spodní poloze) byl obvykle mezi 25 a 30 stupni. Ale ve většině případů bylo toto číslo mnohem bližší 25.”

Materiál byl zpracován na základě článku odborníka na portál

odborník – Maxim Skuryat, certifikovaný fit technik, člověk, který profesionálně nastavuje fitko i pro špičkové sportovce.

Nejjednodušší rada: sedněte si na kolo rovně, jako oporu použijte například zeď. Umístěte patu na pedál: v této poloze by měla být vaše noha zcela narovnaná. Zvažte tloušťku podrážky, pokud máte nějaké zvlášť objemné boty. Díky tomu budete na kole sedět tak, že se vám při šlapání noha dobře vysune, ne však úplně, ale v požadovaném rozsahu. Vaše kolena vám za to poděkují: když ne teď, tak za tucet nebo dva roky.

Druhá metoda: sedněte si na sedlo a snažte se dotknout se země špičkou v této poloze. Musíte dosáhnout, ale pouze konečky prstů, a la balerína. Bude to nepříjemné takto stát, ale zároveň to naznačí správnou výšku sedla. Nedělejte chybu, kterou dělá mnoho lidí: okamžitě vylezte na sedlo, mírně nakloňte kolo, místo abyste si dávali rám mezi nohy, a pak se snažte dosáhnout na sedlo umístěné v bederní oblasti. Pokud je výška nastavena správně, nebude to možné. Zde se většina lidí rozhodne, že sedlo je nastaveno příliš vysoko, a sníží ho, nakonec sedí příliš nízko.