Přečtěte si tento článek:

  1. Co se děje v těle ženy během menstruace?
  2. Je možné cvičit jógu během menstruace?
  3. Co by se v kritických dnech nemělo dělat?
  4. Užitečné ásany během menstruace
  5. Jak může jóga pomoci během menstruace?
  6. Bezpečná jóga

Jóga je celý komplex fyzických a duchovních cvičení, které zlepšují zdraví a pohodu člověka. Lekce zlepšují flexibilitu páteře a pohyblivost kloubů, podporují omlazení a hojení těla, naučí vás relaxovat a vyrovnat se s negativními emocemi. Není divu, že mnoho dívek volí tento směr pro sebe. A většina z nich má dříve nebo později otázku: jak jsou kompatibilní jóga a menstruace?

Co se děje v těle ženy během menstruace?

Cvičení jógy, stejně jako jakákoli jiná fyzická aktivita, musí být postaveno v souladu s vlastnostmi ženského těla, včetně menstruačního cyklu. Po určitou dobu dochází k růstu endometriální vrstvy v děložní dutině, což je předpokladem pro oplodnění. Pokud se tak nestane, endometrium odumře.

K odstranění celé této vrstvy se děloha začne stahovat, její děložní hrdlo se uvolní a endometrium je vytlačeno spolu s krví. Tento proces se nazývá menstruace. Během tohoto období by měl zůstat nitrobřišní tlak dostatečně vysoký, aby se zabránilo vyhození endometria zpět do břišní dutiny. V souladu s tím jsou zakázána cvičení, která snižují tlak uvnitř břišní dutiny.

Každá žena prožívá menstruaci jinak. Někdo trpí silnými bolestmi a nadýmáním, jiný pociťuje ztrátu energie a apatii, pro jiného toto období uběhne snadno a bezbolestně. Každé tělo je individuální, nelze tedy říci, že by cvičení jógy během menstruace bylo vyloženě škodlivé nebo prospěšné.

Je možné cvičit jógu během menstruace?

Další věcí je, že musíte pozorně naslouchat svému tělu a zvolit fyzickou aktivitu v souladu s vaší pohodou:

  • Pokud se během menstruace objeví silné bolesti, podrážděnost nebo nedostatek energie, jsou dýchací techniky dobrým řešením;
  • Pokud necítíte žádné zvláštní nepohodlí, neměli byste aktivitu vzdávat;
  • V kritických dnech musíte dělat pouze ty ásany, které nezpůsobují nepohodlí a nepředstavují nebezpečí pro tělo;
  • Tato doba není vhodná pro nové rekordy a úspěchy, je lepší držet se klidného rytmu;
  • Je lepší nahradit dynamické praktiky pružnými, měkkými pózami.
ČTĚTE VÍCE
Co aplikovat na nohy při únavě?

Jóga během menstruace pomáhá zbavit se deprese a úzkosti, hněvu a změn nálad a vyrovnat emoční stav. Správně zvolené ásany otevírají oblast pánve, odstraňují napětí a zlepšují pohodu.

Co by se v kritických dnech nemělo dělat?

Ale pro jógu ve dnech menstruace platí určitá omezení. Během tohoto období nemůžete:

  • Cvičení, při kterých je břišní lis silně namáhán, například podtlak se žaludkem a jeho vytahování;
  • Uzavřené zákruty, při kterých se žaludek opírá o stehno a vytváří se tlak, vnitřní orgány jsou sevřeny;
  • Záklony bez opory – sem patří např. póza kobylky;
  • Ásany, které vyžadují udržení rovnováhy – to platí především pro pozice, ve kterých je váha na pažích a žaludek je v přetočené poloze.

Při menstruaci je lepší volit klidné, statické polohy. Platí to dokonce i pro dýchání: aktivní manipulace s břichem je dočasně zrušena, ale plné jógové dýchání přijde vhod. Nádech by měl být tažen od podbřišku k hrudníku a výdech by měl začínat od hrudníku a končit nafouknutím břicha.

Jakékoli obrácené pózy jsou z programu lekce vyloučeny. Mohou vést k narušení cyklu nebo dokonce k jeho zastavení a následně to negativně ovlivní reprodukční funkci. Předklony, vinyasa a power jóga nejsou nejlepším řešením pro kritické dny. Pokud dojde k silnému krvácení, měli byste opustit praxi Surya, ale v jiných případech ji lze provádět opatrně a pomalu. Energetické zámky mohou sevřít oblast břicha, proto je lepší je také odložit.

Užitečné ásany během menstruace

Abyste zajistili, že jóga během menstruace přináší výhody a neškodí nebo nepohodlí, můžete si vybrat speciální ásany. Například bolest břicha v prvních dnech menstruace je často spojena s cervikálním spasmem při děložních kontrakcích. Pozice svázaného úhlu, ryby a ležení pomáhají zbavit se bolesti a zmírnit tón. Je lepší je provádět na něčem měkkém, například na složené dece, abyste udrželi ásanu po požadovanou dobu a úplně se uvolnili.

Prováděním pohybů „kočka-kráva“ můžete zvýšit tonus dělohy, abyste zlepšili proces odstranění endometria. Toto cvičení napíná vazy, které drží dělohu, a v reakci na to se začne aktivně stahovat. Důležité je ale soustředit se ne na zakulacení zad nebo vyklenutí, ale na pohyb pánve.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho můžete nosit džíny?

Pozice, které zahrnují přitahování stehna k tělu, zvyšují nitrobřišní tlak a také zlepšují uvolňování endometria. Ale ohýbání ze stoje není zahrnuto v jejich počtu.

Existuje několik ásan, které se doporučuje provádět během menstruace, ale pouze pokud to váš zdravotní stav dovolí:

  • Child’s Pose (Balasana) je ásana pro relaxaci, která pomáhá zbavit se emočního stresu. Musíte dýchat pomalu, zhluboka a směřovat svou pozornost na oblast pánve. Při zvedání, nádechu se stahuje ocasní kost, třísla a žaludek nejsou napjaté. Tato pozice je vhodná i pro začátečníky;
  • Předklon k nohám v sedě (Paschimottanasana) – zlepšuje proces trávení a držení těla, uklidňuje nervový systém. Hlavním cílem je co nejvíce protáhnout páteř a neklesnout co nejníže. V této poloze musíte zůstat 5-7 dechů, při výstupu se tělo postupně zvedá nahoru, obratel po obratli, počínaje spodní částí zad;
  • Hlava na kolenou (Janu Sirsasana) je uklidňující póza, která pomáhá normalizovat výtok a zmírňuje křeče v břiše. V této ásaně je důležité dobře protáhnout páteř bez zaoblení zad, ramena by měla být rovnoběžná s podlahou;
  • Rybí póza (Matsyasana) – zmírňuje únavu, nepohodlí spojené s menstruací, stimuluje endokrinní systém, obnovuje vitalitu. Ásana také stimuluje činnost břišních orgánů, pomáhá bojovat s nadýmáním, plynatostí a dyspepsií;
  • Póza motýla vleže (Supta Baddha Konasana) – má uklidňující účinek. Musíte vyjít z této ásany pomocí rukou, abyste spojili kolena. Chcete-li snížit tlak na pánevní oblast a dělohu, můžete podél zad položit silný polštář nebo složenou přikrývku.

Pránájáma pomáhá dosáhnout emoční rovnováhy během menstruace. Neméně užitečné jsou mantry a meditace, které podporují relaxaci a zlepšují náladu.

Jak může jóga pomoci během menstruace?

Pokud dodržujete základní pravidla, cvičení jógy během menstruace je dobré pro zdraví i psychickou pohodu. Správně vybrané ásany:

  • Příznivě působí na tvorbu hormonů regulujících menstruaci;
  • Normalizovat frekvenci kritických dnů;
  • Snižte pocit nepohodlí v žaludku, zádech, dolní části zad;
  • Proveďte masáž pánevní a břišní oblasti;
  • Zmírňuje pocit těžkosti;
  • Umožňuje dosáhnout duševního klidu.

Jóga pomáhá vyrovnat se s celkovou malátností a výkyvy nálad, dodává pocit harmonie a vnitřní rovnováhy. Ale i známé pozice by neměly být prováděny více než 40-60% vašich schopností.

ČTĚTE VÍCE
Jaký test ukazuje intrakraniální tlak?

Bezpečná jóga

Cvičení jógy během menstruace není zakázáno. Hlavním pravidlem je zde poslouchat, jak se cítíte a neubližovat svému tělu. Pokud se během tohoto období objeví silná bolest, je lepší odložit třídy. Ale pokud vám váš celkový stav umožňuje cvičit, neměli byste si odpírat cvičení ásan. Ale nastudovat si předem seznam póz, kterým je lepší se během menstruace vyhnout, rozhodně nebude zbytečné.