Někdy se neobejdete bez povzbuzujícího účinku, který je kofeinu vlastní: někdo se ráno nemůže probudit bez šálku kávy, někdo se zoufale potřebuje rozveselit uprostřed pracovního dne. Ale co ti, kteří dávají přednost čaji? Ukazuje se, že obsahuje i kofein. A porce čerstvě uvařeného silného čaje vás povzbudí o nic hůř než šálek aromatické kávy. Kde je více kofeinu: čaj nebo káva?

Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď: množství kofeinu v kávě se liší v závislosti na druhu kávových zrn, způsobu přípravy nápoje, stupni pražení atd. Stejně tak je tomu u čaje: množství kofeinu v něm závisí na odrůdě, oblasti, kde byly listy sbírány, způsobu a délce vaření. Některá, byť přibližná data však stále existují.

Pokud to vezmeme v procentech, pak čaj obsahuje ještě více kofeinu než káva. V porci espressa ze 100% robusty tak dosahuje přítomnost kofeinu 2,7 %, v Arabice jen 1,2 % a v šálku kvalitního čaje může obsah tohoto alkaloidu dosáhnout 4 %. Při porovnávání množství kofeinu v čaji a kávě je však třeba vzít v úvahu řadu nuancí.

Co určuje obsah kofeinu v kávě?

V závislosti na druhu zrn je obsah kofeinu v průměru 1,2-2,7 %, v Arabice je to o polovinu méně. Ukazatel je ale ovlivněn i oblastí původu zrna: káva z Afriky a Blízkého východu obsahuje více kofeinu než například Arabica z Kolumbie, Etiopie a Keni. Je třeba také poznamenat, že obsah kofeinu v šálku kávy závisí na způsobu přípravy nápoje. Při vaření v kávovaru za podmínek vysokého tlaku a teploty bude espresso silnější než mletá káva ze stejného zrna připraveného spařováním. Samozřejmostí jsou zprůměrovaná data, kdy odborníci spočítali množství kofeinu v kávě připravené různými způsoby.

Co se týče instantní kávy, při její výrobě procházejí zrna víceúrovňovým zpracováním, veškerý kofein je zničen, takže výrobce do směsi přidává syntetický analog. V průměru jedna lžíce obsahuje asi 30-50 mg kofeinu. Kolik kofeinu bude v šálku konkrétního uživatele závisí na počtu lžic produktu použitých k přípravě nápoje.

Aby uživatel neobtěžoval výpočty, existují průměrné ukazatele pro čaj, stejně jako pro kávu. Například jedna porce zeleného čaje obsahuje 50-80 mg kofeinu, druhy černého čaje budou obsahovat méně. Indikátor se však může lišit v závislosti na vybrané odrůdě.

ČTĚTE VÍCE
Mohu nosit zkrácené kalhoty s punčochami?
produkt Množství nápoje Obsah kofeinu, mg
Káva
Espresso 30 ml 90-100
Překapávaná káva 150 ml 60-80
Plochá bílá 180-190 100-116
Latte a Mocha 220 ml 60-120
čaj
černá 200 ml 14-70
Zelený 200 ml 50-80
Oolong 200 ml 25
Puer 200 ml 10
Zápas 200 ml 75

Tabulka obsahu kofeinu v čaji a kávě

Jak se věci skutečně mají?

Kde je tedy více kofeinu: v šálku čaje nebo kávy? Navzdory skutečnosti, že čajové lístky obsahují více kofeinu než kávová zrna, pro přípravu čaje je potřeba louhování podle hmotnosti 2-3x menší než u kávy. Ve skutečnosti je tedy v šálku čaje méně kofeinu než v šálku kávy stejného objemu.

Při vaření čaje je třeba počítat s tím, že jeho působení na organismus je individuální. Účinek čaje je tedy oslaben v důsledku přítomnosti dalších látek v něm: éterických olejů, enzymů, fenolických sloučenin. Aminokyseliny (L-theanin) a taniny (taniny) obsažené v čaji mohou bránit přímému vstřebávání kofeinu v žaludku, takže účinek čaje na organismus je o něco mírnější než káva. Spojením taninu a kofeinu vzniká látka – tein, který se pomalu vstřebává, ale rychle vylučuje z těla, díky čemuž je možné vypít několik šálků čaje najednou bez poškození organismu.

Kde jinde můžete získat kofein?

Ale při výpočtu spotřeby kofeinu je tu ještě jedna nuance: kromě kávy a čaje obsahuje lidská strava mnohem více produktů obsahujících kofein v té či oné míře. Nejpůsobivější dávku najdeme v energetických nápojích. Není však nutné zařazovat do svého jídelníčku zjevně škodlivé produkty, protože existuje mnoho takových, které jsou považovány za bezpečné pro zdraví, ale ve skutečnosti zvyšují množství konzumovaného kofeinu. Například čokoládové sušenky, hořká čokoláda, zmrzlina atd.; Někdy podávané s kávou nebo čajem zvyšují příjem působivé dávky kofeinu do těla.

produkt Číslo Obsah kofeinu, mg
hořká čokoláda 30 g 25
Kakao 250 7
Všechny druhy kol 350 ml 40-59
Energetičtí inženýři 350 ml 120
Jogurt “Danone” 100 mg 19
Мороженое část 50

Fyzicky zdravým lidem kofein neškodí, naopak působí povzbudivě, zlepšuje pozornost, schopnost koncentrace atd. Postupem času se ale účinek snižuje, člověk zvyšuje množství produktů obsahujících kofein. Ukazuje se ale, že rozmanitost může v takové situaci pomoci: stačí nahradit další porci kávy šálkem čerstvě uvařeného čaje. Jediná podmínka: čaj musí být kvalitní, uvařený v souladu s doporučením výrobce.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho trvá, než mořské opálení vybledne?

V našem internetovém obchodě si můžete zakoupit kávu i čaj – vysoce kvalitní a pro každý vkus. Mezi odrůdy čaje prezentované v sortimentu našeho obchodu: odrůdy osvěžujícího zeleného čaje (například Gyokuro „Precious Drop“), neuvěřitelně povzbuzující červené (Jin Mu Dan „Zlatá pivoňka“), oolong (Gaba Alishan) atd. Pro milovníky kávy – vynikající výběr různých odrůd: mono-směsi (například 100% Arabica Brazil Mogiana), směsi Arabiky a Robusty v různých poměrech (Wilfredo, Valencia atd.).