Doktor medicíny, hlavní lékař sítě lékařských klinik MediArt Válka mezi těmi, kteří chtějí zapnout klimatizaci, a těmi, kteří se bojí umrznutí a nachlazení, pokračuje v zimě i v létě. Pocit chladu nezávisí na ročním období. Záleží ale na místě narození: seveřané jsou více přizpůsobeni mrazu a jižané zase teplu. Jestliže pro obyvatele Krasnodaru je -30 °C katastrofa, pro obyvatele Oymyakonu je to úplně normální teplota. Ženy jsou chladnější než muži. Vlivem odlišných termoregulačních systémů těla je průměrná tělesná teplota mužů +36,33 °C, což je o 0,23 °C méně než u žen (+36,56 °C). Ženy mají navíc chladnější ruce než muži. Rozdíl teplot rukou se pohybuje v rozmezí dvou stupňů (+30,67 °C, resp. +32,22 °C). Ženy mívají také méně svalové hmoty, což přímo souvisí s horkem. Čím méně svalové hmoty, tím méně tepelné energie tělo produkuje. Ovlivňuje i věk. Starší lidé se ochlazují, protože v průběhu let se snižuje elasticita cév a ztenčuje se vrstva podkožního tuku, která umožňuje tělu zadržovat teplo. S váhou není vše tak jednoduché. U lidí se zvýšenou tělesnou hmotností je vrstva podkožního tuku, která chrání před chladem, silnější. Proto by se zdálo, že by si na nachlazení měli stěžovat méně často. Nadbytečné tukové zásoby zároveň stlačují cévy, což vede ke zúžení průtoku krve a k orgánům se dostává nedostatečné množství kyslíku. Přenos tepla se zvyšuje a člověk nakonec také zmrzne. Jak pro lidi s nadváhou, tak pro hubené lidi tedy může existovat jediné řešení – změna jídelníčku. Osoba je považována za osobu s nadváhou, pokud je její index tělesné hmotnosti vyšší než 25. Chcete-li jej vypočítat, musíte vydělit svou hmotnost v kilogramech svou výškou v metrech na druhou. Pokud je například hmotnost 50 kg a hmotnost 162 cm, získáme následující vzorec: 50: (1,62 x 1,62) = 19. Zamrznutí může souviset i s přetíženým nervovým systémem a stresem. Čím častěji a silněji je člověk ustaraný, nervózní, vyděšený nebo naštvaný, tím více mrazí. Nedostatek spánku také přispívá ke zvýšené citlivosti na chlad. Proto je důležité dodržovat správný odpočinek a spát sedm až osm hodin. Někdy jsou příčinou různé nemoci. Osoby s vegetativně-vaskulární dystonií často trpí neustálým nachlazením. Zmrznutí může nastat při těžké ateroskleróze tepen přivádějících krev do končetin, kvůli kterým nedostatečně prokrví ruce a nohy a ty zmrznou. Vyskytuje se také u diabetes mellitus a jeho komplikací – polyneuropatie, snížená funkce štítné žlázy, anémie, Raynaudova choroba, angiopatie, kdy krev špatně proudí do malých tepen rukou a nohou. Pokud je zvýšená citlivost na chlad způsobena nějakou nemocí, je nutné ji léčit – a teprve poté se problém vyřeší. Někdy si však můžete pomoci i sami bez návštěvy lékaře. Pokud je například zmrazení způsobeno anémií z nedostatku železa, v některých případech stačí změnit jídelníček přidáním potravin obsahujících železo. A káva pomůže při zmrazování, které je způsobeno hypotenzí, tedy nízkým krevním tlakem. Nápoj stimuluje nervový systém, zvyšuje krevní tlak a pomáhá hypotenzním pacientům zahřát se. Existuje mnoho důvodů, které ovlivňují, jak často člověk mrzne. Zbývá správně stanovit požadovaný faktor.

ČTĚTE VÍCE
Jak Omez působí na žaludek?

Autoři článku: Kulikov Kirill Georgievich
Domluvte si schůzku
Pro domluvení schůzky s odborníkem použijte rezervační formulář
Enrol
Vysvědčení a potvrzení o pracovní neschopnosti

Vydáváme potvrzení o pracovní neschopnosti, lékařské záznamy, potvrzení pro vysoké školy, do zaměstnání, řidičské průkazy, zbrojní průkazy, pro dopravní policii a další.

Pohodlný pracovní rozvrh

Naše ambulance jsou otevřeny každý den, což znamená, že odborní lékaři jsou vždy připraveni pomoci i o víkendech.

Pomoc v domácnosti
Volání lékařů k vám domů, vyšetřovací a léčebné procedury doma.
Široká nabídka služeb
Diagnostika, léčba a prevence nemocí ve všech oblastech medicíny.
Lékaři na odborné úrovni

Konzultace poskytují profesoři, docenti, lékaři a kandidáti lékařských věd a lékaři nejvyšší kategorie s dlouholetou praxí.

© 2008-2024 Síť lékařských klinik MediArt
CMD Laboratory je oficiálním partnerem MediArt.

Информация, представленная на сайте, не может быть использована для постаниновковки,не я лечения и не заменяет прием врача.

Je vám pořád zima, mrznou vám ruce a nohy, nesnášíte klimatizaci a otevřená okna? Existuje řešení tohoto problému.

27. srpna 2022, 17:30

Spory mezi horkými a studenými pokračují v zimě, na podzim a v létě. Pokud jste ve druhém táboře, je na čase se zamyslet nad tím, proč se to děje a jaké zdravotní problémy to může znamenat?

1. Špatná cirkulace

Krev špatně cirkuluje po celém těle a člověk se nemůže nijak zahřát, přičemž tělesná teplota zůstává v normálních mezích. V souladu s tím neustále mrzne. Co dělat? Trénujte své krevní cévy. Otužování velmi dobře pomáhá: kontrastní sprchy, procházky v zimě. Doporučuje se také vypít alespoň 2 litry tekutin denně, protože špatný krevní oběh je často důsledkem dehydratace. Jezte potraviny, které zlepšují krevní oběh: černý pepř, zázvor, ryby. A neškodilo by navštívit lékaře.

2. Snížený hemoglobin

Hemoglobin je zodpovědný za dodávku kyslíku do orgánů a tkání. Při nedostatku kyslíku nastává stav, kdy cítíte slabost, bolesti hlavy, závratě a zimnici. Hlavní příčinou anémie (nízký hemoglobin v krvi) je nedostatek železa. Co dělat? Nejprve zajděte k lékaři. Za druhé, přidejte do svého jídelníčku potraviny, které obsahují železo a další živiny: jablka, sušené meruňky, granátová jablka, rozinky, hovězí nebo krůtí maso.

ČTĚTE VÍCE
Kolik Grammy má Billie Eilish?

3. Nevyvážená výživa (diety)

Žádné kalorie – žádná energie. Nejčastěji prochladnou velmi hubení lidé – je pro ně obtížné akumulovat a udržet teplo. Co dělat? Jídlo si neodpírejte: zimní jídelníček musí obsahovat bílkoviny a živočišné tuky, které jsou nejdůležitějším zdrojem energie.

4. Malá fyzická aktivita

Další důvod, proč člověka mrazí. Hodně sedíme: v práci, v autě, doma na gauči. Sedavý způsob života je jednou z hlavních příčin všech našich zdravotních problémů, včetně neustálého mrznutí. Co dělat? Cvičte – zde je 7 důvodů, proč jít cvičit právě teď! Velmi brzy si všimnete pozitivních změn.

5. Snížená funkce štítné žlázy

Štítná žláza je zodpovědná za regulaci energetických procesů v těle a také za „zahřívání“ celého těla. Pokud štítná žláza nefunguje správně, pak nedostáváte potřebné množství tepla. Co dělat? Určitě si domluvte schůzku s endokrinologem. Pouze lékař bude schopen určit důvod selhání, zda je nedostatek železa, a poté předepsat správnou léčbu.

6. Vegetavaskulární dystonie

Pocit chladu se může objevit v důsledku problémů v autonomním nervovém systému. Vegeta-vaskulární dystonie není onemocnění, ale soubor určitých příznaků. Dá se s nimi docela dobře vypořádat. Co dělat? Pokud trpíte bolestmi hlavy, závratěmi, pociťujete neustálou slabost a nedostatek spánku a velmi rychle se unavíte, pak se rychle poraďte s lékařem o doporučení na krevní test!

7. Stres a nervová zhroucení

Psychická nepohoda je velmi často doprovázena nepohodou fyzickou – mnoho lidí cítí ve stresu chlad, bez ohledu na to, jaká je teplota „přes palubu“. Co dělat? Buďte méně nervózní, ve stresových obdobích pijte uklidňující nálevy z kozlíku lékařského, meduňky a mateřídoušky (pokud nemáte žádné kontraindikace). Spěte alespoň 8 hodin denně a dobře jezte – naložte si ryby, vejce, hovězí maso a další potraviny, které obsahují vitamín B12.

8. Nedostatek vitamínů A a E

Vitamin A je zodpovědný za normální metabolismus v těle a také podporuje činnost nervového a kardiovaskulárního systému. Vitamin E se aktivně podílí na výživě buněk a posilování stěn cév. Musí se brát společně, protože vitamín E zabraňuje zničení vitamínu A. To je takové přátelství. Nerovnováha těchto látek může ovlivnit správnou funkci jater, která hrají důležitou roli při „zahřívání“ krve. Co dělat? Dopřejte si vitamíny A a E s jídlem! A – játra, žloutek, mléko, paprika, meruňky, petržel, kopr, sušené švestky. E – olivový olej, rajčata, salát, mléko, petržel, maso, semínka, ořechy.

ČTĚTE VÍCE
Které ovoce má více hořčíku?

9. Káva, cigarety, alkohol

Kouření, zneužívání alkoholu a 10 šálků kávy denně škodí celému tělu: způsobují křeče a zúžení cév, a proto se člověk nastydne. Hodinové „běhání“ venku za kouřem také nepomáhá zahřát se. Co dělat? Odmítnout. Nadobro, na čas nebo alespoň snižte dávku, protože příliš mnoho těchto „energetických nápojů“ vede i ke kardiovaskulárním onemocněním.

10. Oslabená imunita

Nastydneš a pak onemocníš. To vše může být způsobeno oslabením obranyschopnosti těla. Posílíte imunitní systém a vaše tělo bude snáze odolávat vnějším negativním faktorům. Co dělat? Viz výše: sport, procházky na čerstvém vzduchu, vitamíny, správná výživa, dobrý spánek, klid, vzdání se tabáku a alkoholu – a život bude teplejší. Několik dalších tipů:

  • pijte zahřívací nápoje (jako je zázvorový čaj);
  • udržujte nohy v teple;
  • chodit do lázní nebo sauny častěji;
  • vytvořit teplo kolem sebe.