Kolem mléčných výrobků stále koluje mnoho mýtů. Někteří věří, že dospělí by je měli ze stravy úplně vyloučit. Je to skutečné? Jakou polovinu dne je nejlepší jíst tvaroh nebo jogurt? Promluvme si s doktorem.

Tvaroh lze bezpečně nazvat produktem, který se rozhodně vyplatí zařadit do jídelníčku. Obsahuje zdravé mastné kyseliny, bílkoviny, vitamíny, ale i fosfor, vápník, sodík a další prospěšné mikroelementy. Tvaroh obsahuje také velké množství bakterií mléčného kvašení, které zlepšují činnost trávicího traktu.

Je však lepší ji jíst v první polovině dne, říkají lékaři.

„Všeobecně se uznává, že tvaroh, stejně jako jiná mléka, je nejlepší konzumovat v první polovině dne. Jakýkoli mléčný výrobek obsahuje mléčnou bílkovinu, která je snadněji stravitelná až 16 hodin,“ říká Alexandra Zakhovaeva, kardioložka z Leningradské regionální klinické nemocnice.

Co se stane, když v noci sníte tvaroh?

Při konzumaci mléčných výrobků před spaním se připravte na to, že se ráno probudíte s otoky.

K tomu dochází v důsledku složitého biochemického procesu, říká lékař. Za prvé, tvaroh je bohatý na sodík a zadržuje vodu v těle. Za druhé, konzumací tvarohu ve večerních hodinách riskujete, že získáte další kila, protože produkt má vysoký index inzulínu.

„Vysoký inzulinový index je ukazatelem intenzity nárůstu cukru a inzulinu v krvi. Před spaním byste neměli jíst tvaroh, abyste neblokovali produkci růstového hormonu. Produkt se tráví asi tři hodiny, takže se rozhodně nehodí na pozdní večeři,“ říká lékař.

S čím tvaroh nekombinovat?

Do tvarohu můžete přidat bobule nebo ovoce – to jsou vynikající zdroje vlákniny a vitamínů. Nezapomeňte také na hrst ořechů jako zdroj zdravých tuků.

Stojí za to vědět, že existují produkty, které se s tvarohem nehodí:

  • kyselé ovoce, jako jsou pomeranče, grapefruity nebo citrony. Kyselina může interagovat s bílkovinami v tvarohu, což má za následek těžkost v žaludku a zažívací potíže;
  • plnotučné mléko nebo plnotučný jogurt/kysaná smetana. Tyto produkty spolu soutěží během procesu trávení, což může způsobit přetížení gastrointestinálního traktu;
  • máslo: tandem s tvarohem povede ke zvýšení hladiny cholesterolu v krvi, což následně vyvolá vaskulární aterosklerózu;
  • banán a hrozny. Tyto plody obsahují hodně cukru a dojde k prudkému nárůstu hladiny glukózy v krvi. Navíc hrozí zvýšená tvorba plynu a fermentace v žaludku.
ČTĚTE VÍCE
Co znamená denim na džínách?

Je možné snídat tvaroh a jogurt?

„Sýr k snídani je skvělá volba. Pomáhá kontrolovat chuť k jídlu a také dodává tělu aminokyseliny nezbytné pro nárůst svalové hmoty, zlepšení metabolismu a udržení zdravé hmotnosti,“ vysvětluje Alexandra Zakhovaeva.

O normě

V průměru může dospělý jíst až 200 gramů tvarohu denně, pokud neexistují žádné kontraindikace:

  • alergie na mléčnou bílkovinu;
  • nesnášenlivost na bílkoviny kravského mléka;
  • žaludeční vřed, gastritida;
  • problémy s ledvinami.

Výživoví poradci však stále doporučují tvaroh konzumovat maximálně 2-3x týdně.

Jogurt je úplně jiná věc. Přísně se nedoporučuje jíst ho k snídani. Faktem je, že tento produkt je bohatý na bakterie mléčného kvašení a ty fungují jen v určité hodiny.

„Vědci zjistili, že pokud budete jíst jogurt na lačný žaludek, všechny jeho výhody se sníží na nulu. Ráno po spánku je v našem žaludku tak vysoká koncentrace kyseliny chlorovodíkové, že v něm nemohou přežít prospěšné laktobifidobakterie, to znamená, že tento produkt prostě ztratí všechny své blahodárné vlastnosti,“ vysvětluje lékař.

Odborníci na výživu doporučují jíst jogurt a další fermentované mléčné výrobky alespoň 2 hodiny po snídani. Je lepší je nechat na večeři úplně: před spaním mají laktobifidobakterie nejjemnější účinek na proces trávení. Vybírejte produkt s přírodním složením, bez přidaného cukru a různých konzervantů.

Měli byste jíst mléko každý den?

Pokud konzumujete mléčné výrobky každý den a ve velkém množství, pak bez ohledu na zvolené produkty, ať už jde o mléko, kefír nebo tvaroh, se zvyšuje riziko zažívacích potíží. Začnete trpět nadýmáním, křečemi, zvýší se riziko exacerbace zánětu žaludku a žaludečních vředů. Tělo totiž nebude schopno vstřebat velké množství laktózy, na kterou jsou mléčné výrobky tak bohaté.

5 způsobů, jak v zimě onemocnět méně často:

Během stahování došlo k chybě.

Další důležitá nuance: dermatologové provedli výzkum a zjistili, že při nadměrné konzumaci kefíru, fermentovaného pečeného mléka a dokonce i tvarohu vznikají dermatologická onemocnění: ekzémy, akné a další kožní problémy.

A konzumace mléčných výrobků s vysokým obsahem tuku ve velkém množství často vede k přibírání na váze a obezitě, stejně jako k ateroskleróze.

Kdo by se měl vzdát mléčných výrobků?

Za prvé, „mléko“ je kontraindikováno u lidí, kteří mají intoleranci – například intoleranci laktózy nebo alergii na kravskou bílkovinu.

ČTĚTE VÍCE
Musím umýt rýži na pilaf?

Kromě toho je nutné ve vaší stravě omezit tvaroh a mléko nebo je úplně opustit, pokud máte:

  • onemocnění ledvin
  • chronické srdeční selhání + syndrom těžkého edému;
  • dermatitida, akné, ekzém;
  • onemocnění trávicího traktu;
  • urolitiáza;
  • obezita a metabolické problémy;
  • cholelitiáza;
  • diabetes mellitus.

Důležité: neměli byste si zakazovat žádný produkt. Každé tělo je individuální, proto se musíte spolehnout na názor svého lékaře. Například tvaroh, mléko a jogurt nemusí být kontraindikovány u všech gastrointestinálních patologií.

„Nechte se vést svými pocity. Pokud se po snídání mléčného výrobku objeví nadýmání, nevolnost, bolesti břicha nebo průjem, znamená to, že tělo výrobek z nějakého důvodu netoleruje. S tímto problémem se můžete obrátit na alergologa nebo gastroenterologa,“ vysvětlila Alexandra Zakhovaeva.

Věnujte pozornost stavu své pokožky: pokud se vaše kožní onemocnění zhorší nebo se objeví akné, měli byste ze svého jídelníčku vyloučit mléčné výrobky a přejít na rostlinné náhražky. Při rozhodování o alternativě vám opět pomůže dermatolog.

Středomořská strava je považována za nejzdravější a nejvyváženější stravu. Jaké produkty jsou v ní obsaženy, zjistíte v galerii: