Dnes je asi těžké uvěřit, že mléko kdysi používali mnozí profesionální sportovci pracující se „železem“ jako náhradu za produkty sportovní výživy, které jsou dnes tak populární. Mnoho autoritativních odborníků na výživu však dříve uvedlo, že mléko a bílkoviny, které obsahuje, jsou nepopiratelně účinným prostředkem pro aktivaci růstu svalů. Myslíte si, že je to vtip nebo nějaký žert? Ne, myslíme to naprosto vážně. A mnozí tehdejší sportovci to pravděpodobně budou moci potvrdit. V tomto článku se podíváme na to, jak tento produkt působí na tělo sportovce. Může to nějak pomoci svalovému rozvoji?

Abyste tento problém zvážili co nejobjektivněji, měli byste věnovat pozornost všem nuancím, které jsou pro toto téma relevantní. K dnešnímu dni stále existují rekordy sportovců, kteří „brali“ pouze mléko a maso, které moderní sportovci nejsou schopni překonat. Kromě toho, pokud mluvíme o očekávané délce života „starých“ kulturistů a moderních kulturistů, pak ukazatele nehovoří ve prospěch modernosti. Ve věku 89 let již George Hackenschmidt opustil náš svět a legenda kulturistiky Armand Tunney se v 89 letech stále aktivně věnoval vzpírání! To vše je způsobeno tím, že v poslední době výrazně vzrostl seznam nemocí, kterými mnoho kulturistů začíná trpět ve věku 40 let. A tato onemocnění jsou velmi závažná: patří mezi ně rané infarkty a různé formy rakoviny. Pojďme se podívat, zda může být mléko plnohodnotnou náhradou sportovní výživy a zda dokáže prodloužit život vzpěračům. Okamžitě si rezervujme, že mléko, o kterém budeme hovořit v tomto článku, není produkt z obchodu, ale skutečné čerstvé mléko od krávy.

Mléko je jiné než mléko

V minulém století lékaři a kulturisté jednohlasně prohlásili, že pití čerstvého mléka je prostě nezbytným lékem pro ty, kteří se zajímají o profesionální úspěchy v kulturistice. Stávalo se také, že působil jako lék, který se předepisoval běžným pacientům. Ale nějak se stalo, že dnes se v kulturistice tomuto produktu nevěnuje prakticky žádná pozornost. Pravděpodobně k tomu mohlo dojít díky tomu, že dnešní sportovci používali převařené mléko a ne mléko čerstvé, jak odkázali „veteráni“.

ČTĚTE VÍCE
Eho se bojí maminky na mateřské dovolené?

Jaký je rozdíl mezi vařeným nebo pasterizovaným mlékem a čerstvým mlékem? Při tepelném zpracování, které se provádí při přípravě k prodeji, se ničí různé látky, které mohou ovlivnit trvanlivost hotového výrobku. Ale místo toho se ztrácí všechny prospěšné látky, v nichž spočívá hlavní hodnota čerstvého mléka.

Mnoho odborníků se domnívá, že navzdory tepelné úpravě zůstává mléko stále velmi zdravým produktem a nikdy by se nemělo odepisovat. Byly také provedeny testy zaměřené na cholesterol nalezený v mléce. Bylo prokázáno, že nezpůsobuje zvýšení cholesterolu v lidské krvi a je neškodný. Pravidelná konzumace pasterizovaného mléka navíc vede ke snížení rizika nejen kardiovaskulárních onemocnění, ale také snižuje možnost vzniku rakoviny.

Je dokázáno, že tepelná úprava bílkovinám v mléce prakticky neškodí, po pasterizaci zůstávají ve stejném poměru jako v čerstvém mléce. Tyto proteiny jsou považovány za výbornou volbu po tréninku. Například na konci tréninku se sportovcům doporučuje vypít kasein, který lze získat z mléka. Vědci jsou přesvědčeni, že podporuje lepší vstřebávání aminokyselin zodpovědných za tvorbu bílkovin ve svalové tkáni.

Mléko je zdrojem aminokyselin

Sérum obsahuje dostatečné množství BCAA, které jsou považovány za velmi užitečné pro kulturisty. BCAA je zkratka pro větvené aminokyseliny. Jejich nejznámějšími zástupci jsou leucin, isoleucin a valin. Lidské svaly obsahují nejvíce těchto aminokyselin. Který z nich je nejdůležitější a proč? Vědci se domnívají, že jde o leucin. Faktem je, že sportováním aktivujeme syntézu svalové tkáně, což je bez leucinu považováno za nemožné. Užíváním séra obsahujícího tuto aminokyselinu posílá sportovec do krve cenný prvek, který spouští syntézu svalové tkáně. Odborníci se domnívají, že nejlepší je vypít syrovátku ihned po dokončení tréninku. A pro zvýšení anabolického účinku si můžete před lekcí vzít ještě jednu dávku!

Tento protein se velmi rychle vstřebává. Faktem je, že syntéza bílkovin ve svalech za účasti syrovátky umožňuje uvolnění poměrně velkého počtu aminokyselin. Smícháním kaseinu a syrovátky dostává sportovec nejen cenné aminokyseliny, ale také peptidy. Syntéza bílkovin ve svalové tkáni tak dostává silný impuls a účinnost je absorbována.

ČTĚTE VÍCE
Jak používat med na obličej?

Je mléko vždy mlékem?

Neměli byste předpokládat, že jakýkoli typ zpracování stejně poškozuje prospěšné vlastnosti daného produktu. Například sterilizované mléko prošlo na rozdíl od pasterizovaného mnohem vyššími teplotami, v důsledku čehož v něm zbylo mnohem méně užitečných prvků. Navzdory tomu, že v něm nezůstávají žádné mikroby a lze jej skladovat několik měsíců, je také málo užitečný. Proto si při výběru mléka dejte pozor na to, jakým zpracováním prošlo. Přirozeně, v ideálním případě, abyste získali maximální výhody, musíte pít napařenou vodu, ale pokud ji nelze získat, je lepší se rozhodnout ve prospěch menšího zla.

Přírodní anabolika?

Britští vědci provedli studie, které ukázaly, že čerstvé mléko obsahuje speciální prvky, cytokiny. Jaké jsou tyto prvky? Cytokiny patří mezi imunoglobuliny a přírodní antioxidanty, jejich hlavním úkolem je posilovat imunitní systém. Lidské tělo samo produkuje nejvíce cytokinů, tyto prvky jsou schopny přeměnit kmenové buňky na svalovou tkáň. Bylo prokázáno, že teplota cytokiny negativně ovlivňuje, pod jejím vlivem dochází k jejich destrukci. Jsou konzervovány v čerstvém mléce, což jim umožňuje podporovat syntézu a růst svalů.

Vědci z Ameriky zjistili, že savčí kolostrum obsahuje obrovské množství cytokinů, které zlepšují syntézu bílkovin. Cytokiny jsou přesně tím prvkem, který umožňuje savcům tak dobře růst. Užívání cytokinů během nebo po tréninku bude mít pozitivní vliv na růst svalů. Během experimentů prováděných na pokusných krysách byly získány neuvěřitelné výsledky – fyzická velikost zvířat účastnících se testu se téměř zdvojnásobila! Očekává se, že tento lék brzy podstoupí testy na lidech a dostane se do prodeje. Zdá se, že éra svalových monster je brzy za námi.

Samozřejmě nelze jednoznačně říci, že mléko je 100% náhradou sportovní výživy. Ale podle nás se vyplatí poslouchat rady sportovních veteránů, nicméně, jak již bylo řečeno, je třeba dbát především na kvalitu a stupeň zpracování.

Před pár lety proběhl průzkum v jednom z oblíbených blogů na platformě LiveJournal. Organizátory zajímalo, zda mají uživatelé internetu rádi mléko. 33 % respondentů uvedlo, že tento výrobek nesnáší a nikdy ho nepijí, dalších 7 % uvedlo, že netoleruje mléčné výrobky. Lásku ke zdravému nápoji ale vyznalo 1093 lidí z 1500 dotázaných.

ČTĚTE VÍCE
Která slova jsou pro papouška jednodušší?

Ostré spory o vliv mléka na organismus dospělého v trenérském prostředí neutichají. Na jedné straně bohaté složení mikro a makro prvků činí příjem mléka po tréninku velmi žádoucím. Na druhou stranu se stále častěji objevují názory na špatnou stravitelnost produktu a doporučení jej zcela vyloučit z jídelníčku. A co pravda? Vždy je někde uprostřed.

Králové starověkého Sumeru pili mléko, aby získali nesmrtelnost. Guy Julius Caesar s nimi byl solidární. Byl přesvědčen, že právě mléko činí Kelty a Germány neporazitelnými.

Obsah článku:

  1. Můžete pít mléko před a po tréninku?
  2. Jak správně pít mléko?
  3. Výhody mléka
  4. Kontraindikace a poškození mléka
  5. Má sušené mléko nějaké výhody?
  6. Co může nahradit mléko?
  7. Recepty na mléčné koktejly

Můžete pít mléko před a po tréninku?

Pokud tělo nápoj dobře snáší a jeho chuť nezpůsobuje znechucení, může sportovec pít nejen mléko, ale je to nutné! Jedná se o produkt, který úspěšně zvládne několik úkolů najednou:

  • zabraňuje dehydrataci díky vysokému obsahu draslíku a sodíku;
  • aktivně se podílí na výstavbě svalových vlákendíky kompletním proteinům obsaženým ve složení;
  • trvale odstraňuje pocit hladu. Mléko je velmi uspokojivý produkt a často jen jeho zařazení do jídelníčku pomáhá nastartovat proces aktivního spalování tuků.

Dietoložka Angela Onsgardová, specialistka na personál v Miraval Resort & Spa v Arizoně, radí sportovcům, aby si hned po silovém tréninku navykli vypít sklenici mléka. Zároveň je přesvědčena, že nápoj vypitý před tréninkem může narušit dosahování plánovaných výsledků ve stejném crossfitu nebo aerobiku.

Doporučení uzavřít proteinové okno mlékem je vcelku logické, vzhledem k tomu, že nápoj je až na hranici nasycen sacharidy, tuky a bílkovinami. Potvrdila to studie z roku 2014, kterou provedla skupina vědců z australských univerzit Queensland a Griffith.

Experimentu se zúčastnilo 15 mladých mužů, jejichž průměrný věk byl 25 let. Museli jet na rotopedu v těžkých uniformách 4 běhy. Intervaly mezi nimi byly 60 minut, během kterých sportovci používali:

  • kravské mléko;
  • sójové mléko;
  • doplňky na bázi mléka;
  • energetický nápoj Powerade.

Výsledek experimentu byl působivý: s každou novou rasou vykazovali muži, kteří konzumovali mléko a suplementy na jeho bázi, lepší výsledky, na rozdíl od těch, kteří pili sójové produkty a energetické nápoje. Objem zkonzumovaných nápojů byl překvapivě přibližně stejný, což svědčí o schopnosti mléčných nápojů dobře uhasit žízeň.

A přestože si tato studie dala za cíl prokázat vhodnost užívání mléka před návštěvou posilovny, odborníci na sportovní výživu o tom vážně uvažovali. Interval před závody byl velmi malý, nicméně snížení rychlosti nebo zvýšená únava z užívání „těžkého“ přípravku u sportovců zjevně nebylo pozorováno. Ale koncentrace pozornosti se výrazně zvýšila.

To vše radikálně změnilo názor odborné veřejnosti na správné používání mléka sportovci. Nyní je výrobek schválen pro použití po i před tréninkem.

Mléko je mírné sedativum a je skvělé při nespavosti. Pokud tedy nemůžete usnout před důležitými závody, můžete si v noci vypít sklenici teplého mléka se lžící medu.

Jak správně pít mléko?

Mléko však zůstává komplexním produktem, se kterým by se mělo zacházet s respektem. Například správná porce nápoje na 1 porci je pouze 1 sklenice nebo 250 ml. Větší objem, vypitý na jeden doušek, vytvoří nadměrnou zátěž pro ledviny. Ale přípustná denní dávka v období přibírání je až 2 litry! Ale s jedním upozorněním: mléko by nemělo být tučné, jinak k nárůstu hmotnosti nedojde kvůli svalům, ale kvůli růstu tukové vrstvy.

30-90 minut před začátkem vyučování musíte pít mléko. Ale: nikdy to nemíchejte s proteinem! To je častá chyba začátečníků, kteří svou neznalostí jednoduše promění rychle stravitelný produkt na těžko stravitelný. To neznamená, že mléko není kompatibilní se sportovními doplňky stravy, pouze by jejich příjem měl být časově oddělen. Minimální interval je 1 hodina.

Po intenzivní fyzické námaze je lepší si do hodiny dopřát mléčný nápoj. To vám umožní rychle obnovit sílu a udržet aktivní metabolismus. Dalším důležitým bodem, kterému se zřídka věnuje pozornost, je teplota nápoje. Pamatujte: pouze teplé mléko zlepšuje trávení!

WHO doporučuje jíst 3 porce mléčných výrobků každý den. Nemusí to být mléko: kefír a přírodní jogurt, tvaroh a měkké sýry mají podobnou sadu vitamínů a makroživin.

Výhody mléka

Abyste plně ocenili výhody mléka, stojí za to podrobně zvážit jeho složení. Jako příklad byl zvolen nápoj s obsahem tuku 2,5 %. To doporučují sportovcům odborníci na výživu a fitness trenéři.

Složení kravského mléka na 1 šálek (250 ml)

Pro začátečníky ve sportu, kteří ještě nevěnují pozornost etiketám, bude užitečné podívat se na kalorický graf nápoje s různým obsahem tuku.

Jak vidíte, mléko je nápoj s dostatečným množstvím kalorií, které sportovci dodá energii na celý trénink. Plusem je také vysoký obsah sacharidů: dodají sílu a zvýší výkon. Laktóza zde navíc působí jako cukr, který podporuje normální činnost srdce, ledvin a jater.

Po tréninku se ale důraz přesune na složení bílkovin. Syrovátka a kasein se rychle vstřebávají a přispívají k posílení a růstu svalů o nic horší než konzervované proteiny.

  • V roce 1930 slavný kulturista Joseph Hise bez použití jakýchkoli dalších doplňků získal 12 kg čisté svalové hmoty za měsíc pouze s použitím mléka.
  • V roce 1954 řekl držitel titulu z USA Steve Reeves, že svaly buduje výhradně na mléce.
  • Koncem 50. let dvacátého století se z lehkého kulturisty Bruce Randela během pár let stal 180kilový obří atlet, který denně zkonzumoval 3 litry kravského mléka.

Neméně pozoruhodný je vitamín-minerální komplex produktu: